kast met schuine wand op zolder

16-09-2009 21:30 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Onze zolder wordt op het moment beter geïsoleerd, er komt een nieuwe vloer in en er komen kasten. D.w.z. als het goed is, want de aannemer heeft het er nu opeens over dat kasten met deurtjes niet kunnen en het dus open rekken moeten worden.



Nou denk ik toch echt dat het wel kan (kan ook wel foto's vinden van onbetaalbare maatwerkkasten op internet), maar ik ben op zoek naar goedkopere alternatieven. Heeft iemand een idee? Dan kan ik concreet aangeven hoe ik het wil hebben. Voor het idee: het gaat om 'driehoekige' kasten. De onderkant is horizontaal, de rechterkant verticaal omhoog en dan loopt de "bovenkant" van linksonder naar rechtsboven. Hier wil ik dan deurtjes voor hebben en erin planken/kledingroedes.



Ik ben op zoek naar tips:

Is het handiger om alleen daar waar mogelijk een "rechthoekige" kast te maken en de ruimte onder de schuine kant op te vullen met open planken?

Wat voor deurtjes zijn aan te raden? Louvresdeurtjes, mdf, ect.



Als het verhaal te onduidelijk is (wat ik me voor kan stellen), kan ik wel een foto maken.



groetjes, S.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook kasten onder een schuin plafond staan. Ook wij hebben lang gedacht hoe we dit moesten hebben.



We hebben uiteindelijk een aantal Ikea kasten gekocht met in totaal de breedte die we wilden hebben. De kasten hebben we zelf in hoogte aangepast. Dan hou je dus boven elk kastdeel een 'driehoek' over (tussen bovenkant kast en plafond). Maar daar kun je dan ook weer veel troep/mandjes op kwijt.

Deuren hebben we er nog niet voor, maar omdat je hierdoor gewoon rechthoekige kasten hebt, is een deur ook geen probleem meer. Die moet je dan natuurlijk ook inkorten tot de juiste hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Brittje,



Bedankt voor je reactie. Heb je echte kasten gekocht of van die open rekken? Die hadden we eerst en dat oogt zo rommelig. Die staan nu in de schuur.
Leuk om over na te denken! Ik denk dat ik weet wat je bedoelt met je omschrijving maar een foto zal sowieso een boel kunnen verduidelijken.



De legplanken, zijn die ook alleen voor kleding? Want dan zou ik er zeker een deur voor willen. Je kunt bijvoorbeeld de gehele driehoek afsluiten met een deur die dan uiteraard aan de verticale kant moet scharnieren. Punt is dan wel: waar zet je je greepje goed zodat je er makkelijk bij kan en zodat het gewicht van de deur goed verdeeld is zodat hij goed open gaat.



Verder kun je dan binnen die driehoek een rechthoekige indeling maken ( langs de verticale zijde) waar je je kledingrode in hangt. De overige ruimte, boven en naast deze rechthoek kun je dan opvullen met planken( of is dit precies wat je zelf ook al schreef, ik dacht dat je de open planken misschien niet achter een deur had)



Maar wat zijn de afmetingen eigenljk? Ik ga in mijn hoofd van heel klein en laag naar heel smal en hoog...
Alle reacties Link kopieren
hetzelfde als Brittje. kasten bij de Kwantum gekocht, daar hadden ze veel variatie in hoogten en het was handig in de buurt itt de Ikea. Het kleinste kastje was zelfs een nachtkastje. ook afgewisseld met smalle open boekenkast, dichte kast, dan weer een breder open kastje. Het ziet er echt leuk uit.

De ruimte die overbleef heb ik afgewerkt door van te voren spiegels te plakken tegen de achterwand (waar de kasten tegenaan komen) Die zie je dus zitten op die schuine open plekken.

Daar weer iets gezelligs op (droogbloemen, ieks) in mijn geval mooie schelpen en scheepjes van de Xenos.

Het klinkt nu enger dan het is geloof ik, met die scheepjes..

Nou ja, in ieder geval was het mooi afgewerkt en heb ik nooit het gevoel gehad dat de wand niet ''af' was.

Achter de kastenwand hadden we nog een zee van ruimte, wel onhandig lang en heeel smal. Die ruimte werd ook weer afgesloten door een smalle boekenkast dat haaks op die anderen stond, het was net het Achterhuis hier. Je moet niet te vaak iets willen pakken daar want de hele boekenkast moest leeg en weggetild. Maar toch handig.

succes met je wand!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees je post nu nog eens en ik denk dat jij een andere opstelling bedoelt dan ik. Zal eens wat plaatjes plakken, om duidelijk te maken wat ik bedoel. Jij hebt denk ik zoiets:



[img]http://www.silco.nl/Medias/Phototheque3 ... 12.jpg[IMG]]



Bij mij is het meer zo, dus een schuine zijkant ipv achterkant:

[img]http://www.silco.nl/Medias/Phototheque3 ... 13.jpg[IMG]]
Alle reacties Link kopieren
vorige post was reactie op Brittje.



Bedankt voor de andere reacties, ik ga nu even een foto maken, dan is het duidelijker.
Alle reacties Link kopieren
Als je nou rekken neerzet en een balk tegen de schuine wand en op de vloer monteert. tegen deze balken maak je vertikale balken (je hebt nu een soort raamwerk) op de vertikale balken maak je vervolgens deurtjes. Probleem opgelost?



n.b. de balkjes op de schuine wand gaan wat moeite kosten, die moeten nl. aan een kant in een hoek gezaagd worden over de lengte om de hoek van het dak te matchen zodat de voorkant recht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Een foto maken lukt nu niet: het plafond ligt eruit en alle lampen, stopcontacten ook. Morgen als het licht is dus maar...
Alle reacties Link kopieren
Hallo Mevrouwdekees,



Fijn dat je reageert, je hebt me een tijdje terug ook advies gegeven met het ledikantje. Dat zit nu weer goed in elkaar.



Wat je schrijft klinkt logisch en simpel, zal het de aannemer eens voorstellen.



@Jonna. Het wordt inderdaad t.z.t. een slaapkamer en dan zijn het dus kledingkasten. Daarom wil ik er ook deurtjes voor hebben. Ik bedoelde me open planken meer het idee als op de 2e foto, voor als het niet lukt de driehoek met een kast met deurtje op te vullen. Morgen meet ik ook de afmetingen op.



@ambra. Wat je beschrijft klinkt voor mij heel rommelig (was het misschien niet) en ik wil iets straks. Dus alles gelijk en geen open ruimtes ertussen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je er wat mee kan! Succes met het project. Tip: je zou achter de deurtjes ook een stang kunnen monteren (aan een kant aan de muur een beugel, andere kan een balk tussen vloer en schuine wand met een ophangbeugel) en daar al je hangkleding ophangen, heb je daaronder ruimte voor schoenen/ dozen met shawls, panties, sokken, zooi.
Alle reacties Link kopieren
UIt je beschrijving begrijp ik dat ze dus met de achterkant naar de schuine kant staan. Kan je ze niet zo maken en dan dus de achterkant van de kast er evt. uitlaten en de planken doorleggen tot aan de achterkant?





Op komen ze zijwaards tegen de schuine kant aan zoals dit?

Alle reacties Link kopieren
Hoi Boarn,



Het is zoals op de tweede foto, schuine zijkant. Ik ga nu een foto maken en probeer deze te plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Zo ziet het eruit:

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-6GWBZRHT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-GJF6OGM8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-CVTBGONU-1.jpg



Er staat ongelofelijk veel troep, maar dat komt doordat er houtworm/boktor is ontdekt en het voorste gedeelte van de zolder ook direct leeg moest om het te kunnen behandelen. De bedoeling was dat om eerst de ene en daarna pas de andere helft te doen. Hoop dat het toch te zien is.



O ja, de 4e wand staat niet op de foto, die is nu namelijk onzichtbaar. Het is dus een bijna vierkante kamer. De deur zit onder in het midden (links en rechts hiervan moeten kasten komen), de linker wand bestaat uit de dakkapel, met daaronder de verwarming en daarachter bergruimte achter een klep. De bovenkant van het vierkant heeft in het midden de schoorsteen. Links en rechts daarvan moeten kasten komen. Aan de linkerkant zat een raam aan de zijkant, maar dat is dichtgemaakt. Het kon toch niet open en zou gevaarlijk zijn als er een klein kind slaapt. Rechts van de schoorsteen staat dus niet op de foto. De rechterkant van het vierkant loopt schuin, daaronder komen 3 van die verrijdbare opbergbakken van 1,20m breed. Hier moeten we dus eerst de middelste uitrijden, om de linker en de rechter eruit te kunnen rijden als er kasten staan.



Het bed zou in deze situatie midden in de kamer komen te staan. Nu twijfel ik of het misschien toch niet mooier is het bed onder de schuine kant bij het raam te zetten. Anders is het straks een en al kast. Een eventueel bureau wordt een werkblad met verrijdbare ladenkastjes onder de dakkapel.
Alle reacties Link kopieren
hmm, foto's zijn wel erg klein. Kan ik ze groter maken?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je de link naar de mini-foto's geplaatst. Als je de foto's in je album aanklikt en ze dan groter ziet kan je de juiste link plaatsen.

Verder heb ik geen tips voor je, maar lees ik mee. Wij gaan een huis kopen met zo'n zolder.
Alle reacties Link kopieren
@Sunlover Nu zie ik het ook, zijn idd mini-foto's, dat staat erbij. Zo zouden ze dus groter moeten zijn:



http://www.mijnalbum.nl/Foto-6GWBZRHT.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GJF6OGM8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CVTBGONU-1.jpg
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn deskundig oordeel eens komen vellen. Tot zo, stap nu op de fiets!
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
@ Bonny

Is het er nog bij ingeschoten! Moet je maar snel terugkomen!
Alle reacties Link kopieren
O ja, dju! Te druk met stickers plakken
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
Hallo Boarn,



de eerste foto, kan je uitleggen hoe je die gemaakt hebt?



dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Voor een goedkope oplossing zou je misschien in plaats van deuren, gordijnen kunnen hangen. En gordijnrails kun je toch schuin monteren?
Alle reacties Link kopieren
hier heb je een topic waarbij de tweede kast jouw situatie is. Ze hebben het daar mooi gefixed! http://forum.fok.nl/topic/976709
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
@singalala en qwertu

Bedankt voor jullie reactie. Inmiddels heb ik voorgesteld louvredeuren te gebruiken en dat vond meneer een goed idee. Schuifdeuren kosten veel meer (hebben we op een slaapkamer) en nu kunnen we deuren en hier en daar een open plank afwisselen. Anders zou je alleen op de vensterbank nog iets in het zicht kunnen zetten en dat vind ik ook zo steriel ogen.



@Ann liv gordijnen of rolgordijnen zouden inderdaad kunnen, maar dat vind ik niet mooi. We hadden nu een "schuin gordijn" voor het inmiddels dichtgemaakte raam aan de zijkant, dus in principe kan het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven