Welk kookboek is leuk?

01-12-2008 20:52 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil me de komende tijd weer eens gaan storten op het koken. Ben druk opzoek naar een leuk kookboek.



Ben wel een fan van Herman den B. maar ken zijn kookboek niet. Iemand van jullie toevallig wel? Lastig?



Hoor ook wel leuke verhalen over het AH kookboek.



Jullie reactie zijn welkom. Moet in iedergeval een boek zijn met foto's, niet super moeilijk en geen heeele speciale gerechten.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat dat afhankelijk is van wat jij lekker vind. Welke keuken vind je het lekkerst?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg gek op het Boer zoekt Vrouw kookboek, als je geen heeeeeeele gekke gerechten wilt maar juist lekker Hollands.



En mijn andere favoriet is Mijn keuken van de zon, van Virginie huppeldepup (kan die achternaam niet zo onthouden). Mooie foto's, goede recepten (worteltaart waar je een moord voor doet) en mooi boek - ook niet onbelangrijk. Veel goede vegetarische recepten, net als in Superchic Vegetarisch, ook zo'n stukgelezen (en -gekookt) kookboek hier.



Ja, en natuurlijk Jamie: lukt altijd, niet heel moeilijk, wel heel lekker. De laatste tijd vind ik Nigella Lawson leuker, ik probeer veel van haar recepten, maar het moet je smaak zijn geloof ik, een vriendin van mij kan in haar kookboeken nooit iets lekkers vinden.



De kookboeken van Sylvia Witteman lees je als een roman, echt hardop lachen en de recepten zijn goed. Geldt ook voor de kookboeken van De Volkskeuken. Maar jij wilt liever een kookboek met plaatjes, dat staat in deze kookboeken niet.



Ik ben benieuwd naar de aanraders van andere kookgekken, ik heb een hele rij kookboeken en ik merk terwijl ik het schrijf dat ik ze eigenlijk allemaal graag gebruik. Moet me ook altijd inhouden om niet nóg meer kookboeken te kopen! Dit jaar staat het boek van Janneke van NRC op mijn verlanglijstje, heb er al een paar keer begerig in gebladerd in de boekwinkel.
Ik vind ongeveer alle boekjes van het Nederlands Zuivelbureau heel goed (gewoon bij de AKO te koop). Leuke plaatjes, van heel makkelijke tot beetje lastige gerechten. De ingredienten zijn over het algemeen gewoon bij de super te koop.



Titels zijn bijvoorbeeld:

-Parade van pasta en pizza

-Spelen met salades

-Doe meer met de magnetron

-Spannende soepen

-Eenpans eetplezier

-Succes met saus

-Rijst als basis

-Lekker en Snel

-Toetjes en desserts



etc.



Verder vind ik de boeken Jamie Oliver erg leuk en kook ik ook regelmatig uit de gratis blaadjes van de super: 'Boodschappen' en 'Allerhande'



Verder heb ik echt heel veel kookboeken, uit de meeste haal ik alleen ideeen en kook ik nooit.
Alle reacties Link kopieren
Oven Open van AH is erg lekker: camembert fondue, gehaktballetjes van de plaat, hartige taartjes, gegratineerde vis. Voor 3,99 echt een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
AL mn kookboeken zijn leuk
Alle reacties Link kopieren
Het boek van Nigella Lawson - Hoe word ik een goddelijke huisvrouw

Dit is alleen al leuk om door te bladeren !

en er staan lekkere recepten in



groetjes Ellen
Ik heb geen middelvinger nodig, ik kan dat met mijn ogen !
Alle reacties Link kopieren
Die boekjes van het Zuivelbureau vind ik ook fijn: leuke recepten, niet ingewikkeld en/of lastige ingredienten, lekker handzaam en goedkoop.



Ik heb zojuist "Gerechten uit de tuin van Eden" gekocht, ben ik ook erg blij mee, maar dat is enkel 2e hands te krijgen.



En verder kook ik graag met mijn uit de Allerhande geknipte recepten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 01 december 2008 @ 22:07:

Die boekjes van het Zuivelbureau vind ik ook fijn: leuke recepten, niet ingewikkeld en/of lastige ingredienten, lekker handzaam en goedkoop.







Wow...ik vond mijn reactie al zo jaren 70 (Nederlands Zuivelbureau klinkt zooooo Joris Driepinter), maar jij haalt ook nog 'goedkoop' erbij. Nu is het plaatje compleet. .



Zie gelijk een huisvrouw met een schort in sepia voor me....



Maar je hebt wel helemaal gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe te eten van Nigella ligt nu bij de Bruna is een bundel met een ander boek naar keuze voor 25 euro. Ik vind ze fantastisch! De nieuwe van Jamie is ook erg goed (kookrevolutie), en kookboeken zoals Basic Italian.



Als je lid bent van een bibliotheek kun je ook kookboeken lenen, ik doe dat geregeld en kopieer dan alles wat mee aanspreekt,
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal weg van het kookboek van Ramon Beuk, thuis uit eten. Er staan heerlijke recepten in, mooie foto's en heel duidelijk omschreven hoe je het moet klaarmaken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een groot fan van kookboeken.

Ik spaar basiskookboeken, eigenlijk staan daar al zoveel luxe gerechten in dat ik wel 310 jaar zou moeten worden eer dat ik ze allemaal eens heb uitgeprobeerd.



(echt hoor, sommige vleessoorten zijn van zichzelf al zo lekker, dan wil je daar toch geen 30paddestoelen-kardemon-citroenmousse overheen?)
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
Maar bij de ah hebben ze dus vaak veel kookboeken voor ±10 euro te koop staan. Nu weer een 12 maanden kookboek voor 14.

Erg mooi, ik ben vooral erg blij met het decemberkookboek vd ah.
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
We hebben hier al een paar jaar de afspraak dat we geen kookboeken meer kopen, zo vol is de kast...maar we kunnen het niet laten



Als je van foto's en makkelijk houdt, denk ik ook dat je Ramon Beuk heel leuk zal vinden, weinig moeite - groots succes met zijn recepten!





Verder heb ik een serie van Rebo Culiniar, ik geloof door Ria van Eijndhoven, met allemaal boekjes rond één ingrediënt, vooral de delen Knoflook en Aardappelen worden hier veel gebruikt. Heel simpel, goede foto's, maar misschien niet meer op de markt.

Alle reacties Link kopieren
De Dikke van Dam.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de week een kookboek gehad van forumster Marels, Nigella bijt (van Nigella Lawson). Erg leuk kookboek, leuk geschreven, prachtige foto's, lijken me heerlijke gerechten. Ben er zeer blij mee. Vind het wel een aanrader. Van een andere forumster heb ik een kookboek even te leen, ook van Nigella, dat kookboek heet Feest. Idem een heel mooi kookboek.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 07 december 2008 @ 19:40:

De Dikke van Dam.Dit is niet echt een kookboek, meer een encyclopedie over koken. Quote: "De Dikke van Dam heeft ook recepten, maar is in de eerste plaats een naslagwerk."
Alle reacties Link kopieren
Maar misschien is de River cafe serie wel wat voor je. Uitgangspunt zijn simpele recepten waarbij je alleen goede ingredienten gebruikt.The River Cafe CookbookRiver Cafe Cookbook Green
Alle reacties Link kopieren
Mooi, heel mooi, basic en met goede tips (bv seizoensgroente, ik heb geen kaneel in huis; wat kan ik als alternatief gebruiken etc.)



Leon van Allegra McEvedy



en ook het Haags Kookboek
Alle reacties Link kopieren
De Zilveren Lepel en LaRousse.
...
Alle reacties Link kopieren
queenie, ben bijna jarig en wil de zilveren lepel vragen. kook jij ook echt vaak uit dit boek of vind je het vooral een mooi boek.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook uit geen 1 kookboek. Ik gebruik ze ter inspiratie. Vooral de LaRousse is dan super. Bereidingstechnieken, hoe je vis moet fileren etc.



In de Zilveren Lepel vindt je veel recepten en daar blader ik vaak doorheen om te kijken hoe ze iets maken, hoe iets tot stand komt etc. Maar echt een recept maken doe ik niet.
...
Alle reacties Link kopieren
queenie bedankt voor je antwoord. Ga ik toch even naar de boekwinkel om dat andere boek te gaan bekijken!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
De inleiding van het kookboek "Les Halles" van Anthony Bourdain vond ik geweldig. Veel van de recepten zijn naar mening te bewerkelijk om (even) thuis te maken, o.a. omdat je ook zaken als demi-glace en specifieke stukken dier in huis moet hebben om ze te maken. (Ik heb het boek overigens in de Ramsj gekocht, anders had ik het laten liggen.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven