Goddelijke taarten!

01-10-2009 21:45 594 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toevallig kwam in een kletstopic mijn favoriete amandel-kwarktaart ter sprake. Ik heb hem al een aantal keren gemaakt en mijn visite vindt 'm ook zaálig!



Omdat ik het leuk vind om taarten te bakken, hoor/lees ik graag jullie favoriete taartrecepten!



Italiaanse amandel-kwarktaart



Ingredienten (voor ongeveer 16 stukken)

- 150 gram + beetje boter

- 150 gram bloem

- mespunt bakpoeder

- zout

- 200 gram suiker

- 2 zakjes vanillesuiker

- 50 gram amarettini (kleine italiaanse bitterkoekjes)

- 5 eieren

- 250 gram mascarpone

- 500 gram magere kwark

- 7 eetlepels amaretto

- 1 pakje griesmeelpuddingpoeder (om te koken, voor 500 ml melk)

- 50 gram amandelschaafsel

- poedersuiker



Bereiden:

1. Vet een springvorm (ongeveer 26cm) in. Laat 150 gram boter op laag vuur smelten.

2. Meng bloem, bakpoeder, snufje zout, 75 gram suiker en 1 zakje vanillesuiker in een kom. Giet de vloeibare boter erbij en kneed het deeg met de deeghaken van de mixer. Bekleed de springvorm met het deeg en zet het ongeveer 30 minuten koud weg.

3. Verbrokkel de amarettini, op 1 eetlepel na. Klopt de eieren, 125 gram suiker en 1 zakje vanillesuiker schuimig. Meng de mascarpone, de kwark, de amaretto en het puddingpoeder . Roer het door door het eischuim. Strijk het mengsel in de vorm. Strooi alle amarettini en de amandelen eroverheen.

4. Bak de taart ongeveer 1 uur en 5 minuten op het onderste rooster in een voorverwarmde oven (elektrisch 175 graden, hetelucht 150 graden). Dek de taart eventueel na 45 minuten af. Laa t de taart afkoelen in de vorm. Versier hem met poedersuiker.
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Erwt er is een video serie bij hoe je die taart die ik net plakte moet maken! hier: http://www.ehow.com/articles_5222-weddi ... ideos.html



Als jij nou eens aan het oefenen slaat kan ik dan tzt smaakjes doorgeven?
Alle reacties Link kopieren
Pode, ik gebruik (geloof ik) meestal een springvorm van 24 cm...

Maar daar let ik nooit zo op. Het is een zooitje in mijn keuken en ik gebruik wat ik het eerste tegenkom.



Als jij de smaakjes doorgeeft, mevrouwdekees, kom ik proeven!
Alle reacties Link kopieren
Gezellig, als erwt nou zo'n complete taart als proef maakt zijn er vast wel meer vrijwilligers te vinden
Alle reacties Link kopieren
En Pode, ben je al begonnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 01 oktober 2009 @ 22:09:

Bij mij ging de taartbodem toch onvoldoende rijzen en was vrij taai en droog toen ie uit de oven kwam . Iemand idee waardoor?Misschien de volgende keer het eigeel ook goed kloppen en dan wit en geel door elkaar doen? Denk dat als je de eidooiers er een voor een doorheen doet, er veel lucht weer uitgaat. Oh en echt verse eieren gebruiken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
ik heb net voor het eerst helemaal zelluf cakejes gemaakt Ben best trots



Heb er ook vieze woordjes op gezet.. willen jullie foto's zien?
Alle reacties Link kopieren
jaaaaaaaa foto's!!!!!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
viezuh keekies zien!! Kom maar door kabouterT
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me gewoon aankomen door het lezen van dit topic.



Ik zou alle recepten wel eens willen uitproberen, jammie!
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kabouter23 schreef op 01 oktober 2009 @ 22:39:

[afbeelding]Doe mij dat kutje maar
Poelepoelepoelepoes!
Alle reacties Link kopieren
*denk dat ik zo ga klagen bij de engeltjes...ons hier een beetje lekker maken met die calorieenbommen en dan volgende week weer mopperen als we niet zijn afgevallen....*





(maar taart voor MdK proeven hou ik me aanbevolen voor )
Alle reacties Link kopieren
Hahah mijn vriend is misselijk.. en ik zei nog zo.. AFBLIJVEN!



Glazuur+cakemix+chocoladelettertjes = een groen vriendje!
Alle reacties Link kopieren
Nog zo'n mooie







/ al vind ik kabouters cakejes ook erg leuk hoor!
Alle reacties Link kopieren
Deze variant op appeltaart vinden ze bij mij thuis erg lekker.



Speculaas appeltaart

- 200 Gram Bloem

- 150 Gram Koude Boter

- 50 Gram Lichtbruine Basterdsuiker

- 1 Eetlepel Speculaaskruiden

- 1 Snufje Zout

- 4 Stevige Appels ( Cox Orange )

- ½ Zakje Amandelschaafsel

- 300 Gram Amandelspijs

- 4 Eetlepels Sinaasappel Marmalade

- Slagroom

- Springvorm 24 cm Ǿ

Oven voorverwarmen tot 175 ˚

Bereiden

Bloem zeven, basterdsuiker, speculaaskruiden en zout erdoor roeren.

Kleingesneden boter erdoor en met koele handen kneden tot een soepele bal. Deeg afdekken en een half uur in de koelkast laten rusten. Appels schillen en in 4 partjes verdelen. Met een vork in de bolle kant van de appelpartjes lijntjes trekken.

In een droge koekenpan amandelen roosteren. Springvorm invetten en het deeg erin drukken met een opstaand randje van 3 cm. De amandelspijs over de bodem verdelen.

De appelpartjes met de bolle kant naar boven in de spijs drukken.

De taart onder in de voorverwarmde oven in 50 minuten gaar bakken

In een pannetje de marmelade zachtjes verwarmen tot dit dun en vloeibaar is.

Uit de oven de taart direct met de marmelade bestrijken, en 10 minuten in de vorm af laten koelen. De rand verwijderen en verder laten afkoelen. Strooi het amandelschaafsel over de taart en garneer tijdens het opdienen met een toef slagroom
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Alle reacties Link kopieren
Kabouter: ik vind ze er hilarisch lekker uitzien



Djoels, er was ooit van (sarah2nd) een variatie appeltaart topic, maar volgens mij nog oude forum.

Post morgen wat van mijn favo little changes.



En als ik ze terug kan vinden ook mijn andere favo taarten, deels gewoon en 1 is mega caloriebom (choco/advocaat). Ff werk, maar dan heb je ook wat



Nu slaaptijd want vroege afspraak!
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand nog tip voor (studenten)budgettaarten? Liefst zonder speculaas want dat heb ik hier niet (ik woon in het buitenland). Wel graag studentenbudget, niet van dat studentenvoer graag!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees, ik kan ze zelf niet maken, maar heb wel 2 adresjes voor je waar je ze voor een leuk prijsje kan laten maken. 1 zit in Den Haag en de andere in Brabant. Weet niet of het voor je in de buurt is (moet ze geloof ik wel zelf ophalen).

Zijn overigens geen profesionele bakkers, daarom een stuk goedkoper.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Oh lekkere recepten hier! Krijg gelijk jeuk om te bakken...



Maar ik heb een vraag....waarom moet je bloem altijd zeven? Dat maakt toch niet uit als je er deeg van maakt?
Alle reacties Link kopieren
Misschicken, ik zeef bloem bijna nooit. Man wel, die vind het bloem-zeefje van de Ikea zo leuk om te gebruiken.

Maar normaal gesproken moet het om de klontjes uit de bloem te halen volgens mij.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ik ga die speculaas-appeltaart straks bakken!
Klontjes? Bloem klontert toch helemaal niet als het droog is?

En je gaat er toch mee kneden, dus als er al 2 korrels bloem aan elkaar blijven hangen kneed je dat wel van elkaar...toch?
Alle reacties Link kopieren
nee, maar ik geloof dat het wel kan gaan klonteren als het niet luchtig is gezeefd. Maar ik doe het nooit en heb nooit last van klontjes.



Weet je, ga er wel even op googelen, misschien vind ik dan wel het "echte" antwoord
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
dit vond ik:

Dit doe je om de bloem luchtig te maken en eventuele vuildeeltjes te verwijderen. Ook mengt gezeefde bloem zich beter met andere ingrediënten.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Euhm ja...ik heb natuurlijk zelf ook google...pffffffff

Maar ik ben het er nog steeds niet mee eens...alsof "vuildeeltjes" niet zo fijn als bloem zijn en meegezeefd worden...

*kijkt eigenwijs*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven