Zorgverzekeraar & ruggeprik zonder medische indicatie

21-10-2009 17:33 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn verloskundige zou ik als zwangere vrouw kunnen vragen om een ruggeprik zonder medische indicatie. Nu heb ik bij CZ, mijn huidige zorgverzekeraar geinformeerd en zij geven aan zowel een poliklinische bevalling als een ruggeprik zonder medische indicatie niet te dekken.

Ik beval in mei en wil alles alvast geregeld hebben. Ik zit er nu aan te denken over te stappen naar een andere zorgverzekeraar, maar weet niet welke wél een poliklinische bevalling mét ruggenprik dekt zonder medische indicatie.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: wie heeft hier ervaring mee en waar kan ik terecht?

Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cocktaildress schreef op 21 oktober 2009 @ 17:49:

Nou ja, ik vind dat als een thuisbevalling vergoed wordt, maar een ziekenhuisbevalling niet je dus wel min of meer gedwongen wordt ja.

Niet iedereen kan zomaar 800 of 1000 euro ophoesten (ik denk trouwens dat het veel duurder is of niet?) en als je dat geld dus niet hebt, mag je lekker in je eigen bed liggen creperen.



Ik vind dat raar.



Ik ben achmea verzekerd en daar kostte het mij als ik zonder medische indicatie wilde bevallen in het ziekenhuis 250,-.

Uiteindelijk heeft mijn bevalling waarschijnlijk het 100 voudige gekost. 2 ruggeprikken, heel team gyneacologen, paar vacuumpompen, een keizersnee, 6 dagen opname, maar goed.
Alle reacties Link kopieren
Hee Floor, jij ook hier?
quote:Floortje_1981 schreef op 21 oktober 2009 @ 17:50:

hier het antwoord van een verloskundige..



Zodra een vrouw vraagt om pijnstilling zal dit betekenen dat de bevalling wordt overgenomen door de gynaecoloog/klinisch verloskundige. Je krijgt dat een medische indicatie en de klinisch verloskundige of gynaecoloog zal de rest van je bevalling begeleiden. Je eigen verloskundige zal in de meeste gevallen dan naar huis gaan. Doordat er een medische indicatie is gekomen, en wens tot pijnstilling is een officiële indicatie, krijg je het altijd vergoed van de verzekering.

Geen zorgen over maken dus. De ruggenprik wordt tegenwoordig "makkelijker"gegeven en meestal is er dus niet al teveel gedoe over.



Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt en wens je een goede bevalling.Dank je wel! Dit wist ik dus niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Cocktaildress schreef op 21 oktober 2009 @ 17:50:

Bovendien vraag ik me af of de kosten van eerst thuis bevallen, om vervolgens in een ambulance alsnog afgevoerd te worden naar t ziekenhuis, niet veel hoger zijn dan als je gewoon al heel relaxed in het ziekenhuis begint..............Wat is heel relaxed in het ziekenhuis beginnen? Volgens mij ga je pas naar het ziekenhuis als je om de 5 minuten weeën hebt die minstens 1 minuut aanhouden. Zeg maar hetzelfde moment dat e verloskundige komt. Dan ben je vaak toch al een paar uurtjes weeën aan het wegpuffen. Ik zou het niet zo relaxt vinden om dan nog in de auto of in de taxi naar het ziekenhuis te moeten. Want dan is het je eigen keuze en ga je dus niet met de ambu.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
wow, vette mosterd
Alle reacties Link kopieren
Maar als je níet om die ruggeprik vraagt en je bevalling wordt dus niet medisch. Dan moet je wel die 800 euro betalen floortje?
Alle reacties Link kopieren
Riz geen dank hoor, de wijziging in het protocol klopt trouwens ook, anesthesisten zouden 24 uur per dag beschikbaar moeten zijn. In de meeste ziekenhuizen is dat nu ook zo, helaas nog niet overal of met veel gemopper en geklaag!



Vera hihi ja vond het interessant...



Teddy jij bent onbetaalbaar!
Verhuis nog snel even naar België, daar krijg je zoiets standaard aangeboden.



Overigens zou ik liever zien dat alles wat met zwangerschap te maken heeft in 'n aparte aanvullende verzekering zou zitten, zodat mensen die geen kinderen nemen hier niet aan mee hoeven betalen.



Voor andere apartere ziektekosten moeten we tenslotte ook diep in de buidel tasten voor 'n uitgebreide aanvullende.
Alle reacties Link kopieren
Aruba, nee dan heb je een eigen bijdrage in die ligt rond de 200-250 euro. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden ook de poliklinische bevalling zonder eigen bijdrage maar dat verschilt nogal.
250 euro vind ik ook nog erg meevallen inderdaad! Zal al met al dus best een behoorlijke vergoeding zijn die je wel krijgt.

Maar goed, gewoon vragen om pijnstilling dus en je hele probleem is van de baan

Blijft wel gek dat CZ aangeeft dat een ruggeprik niet vergoed wordt terwijl dat dus altijd een medische ind. is...



iig

Fijne bevalling alvast!
anoniem_56093 wijzigde dit bericht op 21-10-2009 18:00
Reden: d-tjes, t-tjes het blijft lastig!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersmollie1 schreef op 21 oktober 2009 @ 17:55:

[...]





Wat is heel relaxed in het ziekenhuis beginnen? Volgens mij ga je pas naar het ziekenhuis als je om de 5 minuten weeën hebt die minstens 1 minuut aanhouden. Zeg maar hetzelfde moment dat e verloskundige komt. Dan ben je vaak toch al een paar uurtjes weeën aan het wegpuffen. Ik zou het niet zo relaxt vinden om dan nog in de auto of in de taxi naar het ziekenhuis te moeten. Want dan is het je eigen keuze en ga je dus niet met de ambu.En toch zou ik liever (weer) met de weeen op weg gaan in mijn eigen auto (wel matje eronder ) dan hals over kop weggebracht te moeten worden omdat het thuis toch niet te doen is.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera77 schreef op 21 oktober 2009 @ 17:51:

Je kunt sinds dit jaar inderdaad om een ruggenprik vragen zonder medische noodzaak, maar ben je wel op de hoogte van de gevaren voor jezelf en de baby? Ikzelf zou nooit om een ruggenprik vragen zonder dat het echt medisch noodzakelijk is.



Ik heb er eentje gehad, op medische indicatie, dus op advies van de arts (ik geloof niet dat ze gyn was, maar arts-assistent) en ik zou het niet snel weer doen. Dan zou ik wel echt hele ondraaglijke pijnen moeten hebben.



Grootste voordeel was het verdwijnen van de pijn, wat een heerlijkheid!



Grootste nadelen:

Ik voelde de persweeën niet goed en dat was best eng. Ik had geen idee wanneer ik moest persen.

Ik heb tijdens de zwangerschap geen vocht vastgehouden, maar na de bevalling zwol ik door het infuus dat bij de ruggeprik hoorde op, niet normaal. Ik geloof dat ik de dagen na de bevalling gemiddeld 5 liter per dag plaste voordat die enkels weer normaal werden.

Ook hield ik een blaasontsteking over aan het katheter behorende bij de ruggeprik. Ik heb nog nooit eerder een blaasontsteking gehad en vond het dus ook onzin dat de verloskundige mijn urine wilde laten controleren.

Door de antibiotica voor de blaasontsteking liepen Mini en ik spruw op.



Volgende bevalling een ruggeprik? Liever niet... maar zeg nooit nooit.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Voor 200 euro wil ik nog wel een 2e (als ik niet weer medisch ben)
Alle reacties Link kopieren
Riz de mensen die bij de CZ en soortgelijke verzekeringsmaatschappijen werken kennen soms ook niet alles even goed. Ik heb 3 mensen gesproken voordat ik een duidelijk antwoord had over de vergoedingen van IVF enzo.

Een ruggenprik zonder medische indicatie bestaat niet, misschien dat ze dat niet snappen....
Supersmollie...toen ik 9 cm ontsluiting had ging de pomp van de ruggeprik uit en voelde ik binnen 10 minuten de weeen gewoon weer in volle sterkte...heb jij dan een andere prik gehad?
quote:Floortje_1981 schreef op 21 oktober 2009 @ 18:00:

Riz de mensen die bij de CZ en soortgelijke verzekeringsmaatschappijen werken kennen soms ook niet alles even goed. Ik heb 3 mensen gesproken voordat ik een duidelijk antwoord had over de vergoedingen van IVF enzo.

Een ruggenprik zonder medische indicatie bestaat niet, misschien dat ze dat niet snappen....

Dat zal het dan zijn. Ze zijn ook niet alwetend natuurlijk, al vind ik t wel erg dat ze zulke dingen dan maar fout doorgeven.



Heb er nooit zo over nagedacht....ik word ook deze keer weer ingeleid en hoef dus helemaal niet te wachten tot mn weeen om de 5 min komen enz. Lijkt me heel raar om met je weeen in de auto te springen naar t ziekenhuis...
Alle reacties Link kopieren
Riz niet bij iedereen is de ruggenprik even snel uitgewerkt, helaas! Dat kan echt voor vervelende situatie zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Aruba, als je uigebreid verzekerd bent bij CZ wordt de eigen bijdrage wel vergoed.



Supersmollie, inderdaad zeg nooit nooit, maar als het niet medisch noodzakelijk is zal ik het bij een eventuele volgende bevalling nog steeds liever niet willen. Mede door verhalen zoals die van jou.
Alle reacties Link kopieren
Riz, ik dacht ook dat het raar zou zijn om met weeen in de auto te zitten. Viel me 100% mee. Het werd wel wat heftiger (zeker als je over drempels moet), maar het was best wel relaxed in mijn geval. Maar moet er wel bijzeggen dat mijn vliezen nog niet gebroken waren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vera77 schreef op 21 oktober 2009 @ 18:06:

Aruba, als je uigebreid verzekerd bent bij CZ wordt de eigen bijdrage wel vergoed.Dat dacht ik dus ook. Oke.. CZ kan het dus gewoon wel vergoeden. Stom eigenlijk van ze. Door verkeerde info waren/zijn ze een klant als TO zo kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mamasaar schreef op 21 oktober 2009 @ 17:49:

[...]



Nederland is het enigste land waar het "normaal" is dat de vrouwen thuis bevallen, nou ja bevallen. De meesten beginnen thuis (met een thuisbevalling bedoel ik dus) en moeten dan alsnog halsoverkop naar het ziekenhuis.

.Wat een onzin! Het merendeel van de vrouwelijke wereldbevolking hééft niet eens snelle toegang tot een fatsoenlijk ziekenhuis, voor als het mis gaat. Die bevallen gewoon in hun huisje/hut/achter een boom, al dan niet met behulp van een vrouw 'die er verstand van heeft'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Cocktaildress schreef op 21 oktober 2009 @ 17:50:

Bovendien vraag ik me af of de kosten van eerst thuis bevallen, om vervolgens in een ambulance alsnog afgevoerd te worden naar t ziekenhuis, niet veel hoger zijn dan als je gewoon al heel relaxed in het ziekenhuis begint..............



Ik ging gewoon in de auto van de verloskundige mee naar 't ziekenhuis en dat was echt op 't allerlaatste stukje van de bevalling (laatste half uur) maar dochterlief kwam er niet uit ivm een kruinligging. Moest dus even geholpen worden met 'n pomp. De meeste vrouwen die ik ken gingen gewoon in de auto van de VK mee, maar vaak gebeurt 't ook al vrij in 't begin van de bevalling omdat de baby bijv. gepoept heeft in het vruchtwater dus dan hoeft dat ook nog niet met gillende sirenes.



Ik zat met persweeën in de auto van de VK, maar heb dit geen moment als vervelend ervaren. Nu is het ziekenhuis hier 5 minuten vandaan, dus dat scheelt. 't Nadeel aan een ziekenhuisbevalling dat ik vaak hoor is dat mensen al naar 't ziekenhuis mogen gaan van de VK, maar dan nog niet in de verloskamer terecht kunnen en op een 4-persoonskamer hun weeën mogen opvangen. Dat lijkt me best vervelend. Misschien ook iets dat bij dit ziekenhuis hoort, de kraamafdeling is nog van 30 jaar geleden en staat op 't punt om aangepast te worden naar één persoons-kraamsuites enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Riz schreef op 21 oktober 2009 @ 18:01:

Supersmollie...toen ik 9 cm ontsluiting had ging de pomp van de ruggeprik uit en voelde ik binnen 10 minuten de weeen gewoon weer in volle sterkte...heb jij dan een andere prik gehad?



Geen idee joh, ik had gewoon een ruggeprik... Ik moest naar de OK, een kerel met een operatiehemd en veel borsthaar ging de ruggeprik zetten en toen was de pijn weg.



Terug op de verloskamer werd me gezegd dat ik moest proberen te slapen, maar ik kreeg meteen persweeën, dus toen ging hij uit. Hij was net een half uurtje aan of zoiets. Misschien was hij niet lang genoeg aan geweest of zo?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 21 oktober 2009 @ 18:13:

[...]





Wat een onzin! Het merendeel van de vrouwelijke wereldbevolking hééft niet eens snelle toegang tot een fatsoenlijk ziekenhuis, voor als het mis gaat. Die bevallen gewoon in hun huisje/hut/achter een boom, al dan niet met behulp van een vrouw 'die er verstand van heeft'.



En de hemel zij geprezen dat wij niet zo hoeven te baren.



Maar goed, ik begrijp dat jij je vooral druk maakt over de hoogte van je premie.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 21 oktober 2009 @ 17:37:

Ik hoop eerlijk gezegd géén zorgverzekeringen, omdat ik en verschillende anderen moeten meebetalen aan deze niet-medische poepelegein en het de ziektekostenverzekeringspremies omhoog jaagt.

Ik schaar het onder cosmetische ingrepen: als je dat wél wilt laten doen zonder noodzaak, moet je het zelf betalen.Onzin natuurlijk. Als je ooit bevallen bent dan kraam je dit niet zomaar uit. Daarbij... we betalen allemaal voor een zorg waar we een groot deel niet van gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven