Gezondheid alle pijlers

Kroon uitgevallen, wat nu?

23-10-2009 17:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zit net te eten en heb zo mijn kroon uit mijn kies ertussen zitten. Schrikken want heb dit nooit eerder gehad.



Het is vrijdag dus moet wachten tot maandag voordat ik de tandarts kan bellen, waarom gebeuren dit soort dingen altijd op vrijdagmiddag/avond. Grrrrrr.



Ik neem aan dat ik op die plek ff niet kan eten en ga vanavond maar goed spoelen met wat zout en water, maar weet iemand of het pijn gaat doen? Weet ook iemand hoe ik het beste met die open plek om kan gaan en nog meer tips zijn welkom. Ben heel truttig, namelijk wel een beetje geschrokken en ben ook heel bang dat het me behoorlijk wat geld gaat kosten en daar baal ik ook behoorlijk van.



Hoor het graag en b.v.d.
Alle reacties Link kopieren
Er is ook altijd een noodnummer beschikbaar, gewoon even je eigen tandarts bellen, dan krijg je het antwoordapparaat waar deze weekendtandarts gemeld wordt. En dan met hem/haar overleggen wat je moet doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
het gaat geen pijn doen als t goed is is die zenuw al dood gemaakt toen het staafje (opbouw van de kroon) erin kwam



Je kan gewoon eten .. ehm voel je een gat of is alleen de kroon eraf en zit de opbouw er nog gewoon in ?



Kwestie van maandagmorgen ff tandarts bellen en t is in 5min weer gepiept. Je kan wanneer het echt je voortand is bv en echt zichtbaar is wanneer je lacht de tandarts morgen bellen om langs te komen. Maar als het gewoon achterin je mond zit dan lekker wachten tot maandag.



Bij mij zijn alle kronen er al eens uit gevallen na verloop van tijd. 1kroon moest uiteindelijk helemaal opnieuw gemaakt worden omdat mijn wortelkanaal waar de opbouw in zit inmiddels al zo ruim was geworden dat t cement t niet meer ging houden.
Alle reacties Link kopieren
En spoelen met zout water is niet echt nodig volgens mij. Je kan gewoon tandenpoetsen en maandag naar de tandarts die maakt m verder voor je schoon en dropt zo de kroon er weer op met wat cement.
Alle reacties Link kopieren
ook gehad, zo weer terug gezet, ik heb er nog en week meedoor gelopen maar daar was de tandarts niet zo blij mee, dus bel ff de weekenddienstdoende.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder .. t gaat je geen geld kosten , tenminste mijn tandarts zei dat t gratis was dat beetje cement. Dat deed ie dan gewoon ff tussendoor.

Je moet er idd wat zus zegt niet te lang mee doorlopen (bv weken) omdat idd dan net als in mijn geval de ruimte te groot wordt en je dan een geheel nieuwe opbouw met kroon moet aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga gelijk ff bellen. Ben echt een tut op dit gebied, heb al zoveel ellende met mijn gebit gehad dat ik er gewoon treurig van wordt. hihi
Alle reacties Link kopieren
kun je hem er zelf weer opzetten? past dat nog? want dan heeft alleen het cement losgelaten en is het een fluitje van een cent om hem weer vast te plakken.

ik ben tandartsassistente.
Alle reacties Link kopieren
Maandagochtend wil ik het eigenlijk gelijk geregeld hebben. Het zit wel achterin, maar merk nu pas dat je het toch veel gebruikt
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht even dat de koningin haar kroon kwijt was...
Alle reacties Link kopieren
Gelukkeling, ik durf hem er echt zelf niet op te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hahahaha. Zwieber. Was dat maar waar!
Alle reacties Link kopieren
Vlinder is alleen het porselein wat je in je handen hebt ? Of is het ook het staafje ?
Alle reacties Link kopieren
Ook het staafje
Alle reacties Link kopieren
Staafje??
Alle reacties Link kopieren
Ja, zit en staafje aan de kroon en die zit dus nog aan de kroon vast.
Alle reacties Link kopieren
Zusenzo ja de opbouw + kroon is er dus uit.. Dan heeft ze als t goed is nu een gat in haar wortel..



Anders heb je alleen de kroon zelf in handen en zit de opbouw er nog in en voel je een puntig vierkant staafje in je mond
Alle reacties Link kopieren
Maar als ik met mijn tong voel dan voel ik nog wel iets hard wat op een stukje afgebroken kies voelt, maar duidelijk zit het staafje nog aan de kroon. Is dat een goed teken of niet?
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je lijkt mij toch wel snel naar de TA.
Alle reacties Link kopieren
Heb de spoeddienst gebeld en mag pas komen als ik pijn krijg, eerder doen ze niets en anders moet ik maandag mijn eigen arts bellen die dan maar een gaatje in zijn agenda gaat zoeken voor mij. hihi
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel voorzichtig zijn met eten ed iig en maar hopen dat je TA een gaatje vrij hebben.
Alle reacties Link kopieren
De hulpdienst zei al dat ik beter niets hards kan eten om het niet verder te belasten en spoelen na elke x eten, ook mag ik alleen thee of water drinken. Dus wel goed voor de lijn!
Alle reacties Link kopieren
jammer dat je hem er niet op durft te zetten. Dan blijft meteen alles schoon eronder, je kunt hem er dan 's nachts weer uithalen zodat je hem niet inslikt.

Het klinkt allemaal goed hoor, het zal geen probleem voor de tandarts zijn om hem weer vast op te zetten.
Staafje?? Dat heb ik helemaal niet....bij mij is dat staafje denk van mn eigen tand gemaakt? Kan dat?

Beetje offtopic maar vraag me dat ineens af!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan, dan is je kies waarschijnlijk ook niet dood. Als er nog genoeg tandweefsel is kan de kroon op een levende kies en hoeft er niet eerst een zenuwbehandeling gedaan te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven