Huurtoeslag enz.

10-08-2007 11:16 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben (nog) een beetje onwetend op het gebied van de financiën rondom een woning huren. Zonder diep in te gaan op mijn privésituatie, ik moet dringend het huis uit. Ik ben nog student, sta rood en sta er financieel niet supergoed voor. Ik krijg een minimale thuiswonende basisbeurs van de ib-groep.



Nou heb ik net te horen gekregen dat ik waarschijnlijk een particulier huurhuisje kan gaan huren. Huur is 410 euro. Na wat gesurf op de belastingsite las ik dat ik dus recht heb op huurtoeslag.



Aangezien ik er vrij snel in kan moet ik dit dus snel zien te regelen. Ik vraag mij af hoeveel tijd daar over heen gaat voordat je toeslag ed krijgt, voor het zelfde geld duurt dat een tijd (belasting he) en kom ik financieel in de problemen.



Wat is jullie ervaring ermee? Ik moet daarnaast ook flink gaan lenen (ib-groep). Ik MOET wel op mezelf, maar ben eerlijk gezegd toch wel bang om financieel in de problemen te komen. Heb wel een bijbaan, maar verdien toch nog niet echt genoeg. Dit komt mede doordat ik de ene week veel uren maak en dan weer heel weinig. Salaris wisselt per maand dus. Ik dus ook op zoek naar ander werk waarbij ik vaste uren kan krijgen.



Ik vind het zo spannend, een beetje eng zelfs haha.
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel eventjes duren. De snelste manier is online aanvragen d.m.v. het downloaden van een makkelijk programma op www.toeslagen.nl De bedoeling is dat ze binnen 8 weken na ontvangst van de juiste gegevens alles afronden. Bij de meesten lukt dit, maar er zijn helaas ook mensen die beduidend langer wachten.



Je zou met de verhuurder kunnen praten. Nu is het met een particulier lastiger dan met een woningbouw, maar wie weet kun je een regeling treffen dat je eerst alleen het bedrag "huur-toeslag" betaald en zodra je de toeslag binnen hebt (die dan namelijk meteen volledig verrekent wordt) de achterstand in ene inloopt.