Huurtoeslag enz.

10-08-2007 11:16 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ben (nog) een beetje onwetend op het gebied van de financiën rondom een woning huren. Zonder diep in te gaan op mijn privésituatie, ik moet dringend het huis uit. Ik ben nog student, sta rood en sta er financieel niet supergoed voor. Ik krijg een minimale thuiswonende basisbeurs van de ib-groep.



Nou heb ik net te horen gekregen dat ik waarschijnlijk een particulier huurhuisje kan gaan huren. Huur is 410 euro. Na wat gesurf op de belastingsite las ik dat ik dus recht heb op huurtoeslag.



Aangezien ik er vrij snel in kan moet ik dit dus snel zien te regelen. Ik vraag mij af hoeveel tijd daar over heen gaat voordat je toeslag ed krijgt, voor het zelfde geld duurt dat een tijd (belasting he) en kom ik financieel in de problemen.



Wat is jullie ervaring ermee? Ik moet daarnaast ook flink gaan lenen (ib-groep). Ik MOET wel op mezelf, maar ben eerlijk gezegd toch wel bang om financieel in de problemen te komen. Heb wel een bijbaan, maar verdien toch nog niet echt genoeg. Dit komt mede doordat ik de ene week veel uren maak en dan weer heel weinig. Salaris wisselt per maand dus. Ik dus ook op zoek naar ander werk waarbij ik vaste uren kan krijgen.



Ik vind het zo spannend, een beetje eng zelfs haha.
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel eventjes duren. De snelste manier is online aanvragen d.m.v. het downloaden van een makkelijk programma op www.toeslagen.nl De bedoeling is dat ze binnen 8 weken na ontvangst van de juiste gegevens alles afronden. Bij de meesten lukt dit, maar er zijn helaas ook mensen die beduidend langer wachten.



Je zou met de verhuurder kunnen praten. Nu is het met een particulier lastiger dan met een woningbouw, maar wie weet kun je een regeling treffen dat je eerst alleen het bedrag "huur-toeslag" betaald en zodra je de toeslag binnen hebt (die dan namelijk meteen volledig verrekent wordt) de achterstand in ene inloopt.



Zelf ben ik in april verhuist en dus de nodige aanpassingen voor mijn huurtoeslag. Ik had recht op een behoorlijk hoger bedrag, niet iets wat ik zelf even zo ophoest. Ik heb toen met de woningbouw bovenstaande afspraak gemaakt. Na 7,5 week nog geen nieuws ben ik zelf gaan bellen en toen kwam er aan het licht dat er een verschil was geconstateerd tussen de gegevens die ik had verstrekt en de gemeente. Na wat spitwerk bleek dat ik op het formulier had aangegeven dat de huurtoeslag op datum X moest ingaan, maar had de gemeente me op datum X-4 dagen al ingeschreven op het nieuwe adres. Ik heb bij het overschrijven wel aangegeven dat ik datum X wilde en dat was geen probleem, maar ze blijken me dus toch op de dag dat ik op het gemeentehuis ben geweest al overgeschreven. Alles moest dus opnieuw aangevraagd worden bij de belastingdienst. En ik moet ze nageven; dat is heel snel afgerond. 3 Weken later was alles rond, terwijl dat drukke tijden waren door alle IB-aangiftes en er erg veel werkdagen wegvielen door allerlei feestdagen.



Wel een punt van opletten; je kunt dus pas de molen in beweging zetten als je je bij de gemeente hebt ingeschreven op het nieuwe adres! Dit wordt namelijk al snel nagetrokken en als je dan nog niet ingeschreven staat, dan gaat het dossier zo op de stapel en krijg je na tig weken een briefje dat er iets niet klopt en mag alles overnieuw. Dat inschrijven kan normaal dus ook al wat van te voren, je moet alleen geen ambtenaar treffen die daar per ongeluk een foutje in maakt. (we zijn allemaal maar mensen, kan gebeuren)
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie en tips! Ik krijg deze week te horen of ik de woning krijg, het ziet er naar uit van wel. Ik ga denk ik dan aan de verhuurder vragen of ik een maand de tijd kan krijgen om de financiën rond te krijgen voordat ik er eenmaal intrek. Hopelijk is de belasting bij mij niet zo traag. En ik zal als eerste naar de gemeente rennen om alles door te geven.
Alle reacties Link kopieren
je kan ook zorgtoeslag krijgen is meestal iets van 34 euro per maand
Alle reacties Link kopieren
Ik weet je leeftijd niet maar als je jonger bent dan 23 jaar dan geldt er een maximale huur van 339,08 (subsiabele huur/rekenhuur). Is de huur hoger dan is er geen recht op huurtoeslag.

Verder moet er sprake zijn van een zelfstandige huurruimte dus eigen toegansdeur, eigen keuken en een eigen toilet/badkamer.

Voor meer info zie: http://www.toeslagen.nl/p...7/huurtoeslag2007-01.html



Verder moet je je idd eerst inschrijven op het adres waar je huurtoeslag voor gaat vragen. Als je de inschrijving bij de gemeente doet dan moet je een huurovereenkomst kunnen tonen. Maar bij sommige gemeente kan dit ook via DIGI D en dan geldt dit volgens mij niet.



SUCCES

succes!
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven