Schimmel in badkamer

04-11-2009 23:23 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja lekker onderwerp maar niet heus, maar ik heb toch een vraag daarover Want ik heb telkens schimmel aan het plafond van m'n badkamer. Heb het al een paar keer wit geverfd, maar ja dat is voor even wel een mooi gezicht, maar een oplossing is het natuurlijk niet. Ik woon in een oud Amsterdams huis en er is bijna tot helemaal geen ventilatie in de badkamer. Ik douche daarom ook met de deur wagenwijd open en de ramen in de keuken (waar de badkamer aan grenst) ook open anders is het net een stoombad en om toch een beetje ventilatie te hebben. Er zit wel een klein roostertje aan de zijkant van 1 van de muren wat als ventilatie moet fungeren maar dat werkt gewoon niet.

Heeft iemand een tip wat de schimmel echt lang weghoud? Want ik neem aan dat het toch altijd weer terugkomt? Of heeft iemand een ander ideetje?
Schimmelwerende verf van Sikkens werkt supergoed!
Alle reacties Link kopieren
Van de woningbouw kreeg ik destijds wegenwitsel om op de muren te smeren. Over de schimmelvlek heen. Wel eerst goed schoonmaken. Wie weet helpt dat een beetje ?



En... ik heb zelf in de douche ook vreselijk veel last van schimmel. Ik spuit er eens in de zoveel tijd met een spuitbus (wel even jezelf goed beschermen met mondkapje ofzo) een oplossing van veel bleekmiddel en warm water op. Even een poosje laten intrekken en dan afspoelen met de douche. Ik spuit het zelfs op het plafond. Het knapt er telkens erg van op. Maar komt uiteraard gewoon weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Vul een glassex fles met een kwart soda, een kwart chloor en de rest met lauw/warm water. Spuit het op de schimmel, laat het een half uur intrekken, et voila,schoon!



Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chardonnay schreef op 04 november 2009 @ 23:32:

Vul een glassex fles met een kwart soda, een kwart chloor en de rest met lauw/warm water. Spuit het op de schimmel, laat het een half uur intrekken, et voila,schoon!



Succes.Zelfde recept als de mijne, alleen jij voegt er soda aan toe.
Alle reacties Link kopieren
Maak het goed schoon met bleek en verf het dan met een schimmelwerende verf. Alabastine of sikkens. Wegenverf werkt ook, maar dat kun je als particulier niet zo makkelijk kopen. Mocht je een kleurtje willen, kun je dat er zelf in mixen met zo'n klein flesje voor mengverf. Ik heb een mooi turqoise plafond en bovenste halve meter in mijn spierwittte badkamer.



En die ventilatie: is er helemaal geen ventilatiesysteem in te bouwen? Bij een huurhuis zou dat wel aanwezig moeten zijn, kijk eens na of dat verplicht is. Ik had in mijn vorige huis ook een dichte badkamer, maar wel met een ventilatiesysteem. Deze werkte echter niet goed, waardoor ik toch schimmel kreeg. Nu heb ik er wel een raampje dat open kan in mijn badkamer, maar ook een afzuiger. Werkt prima, maar heb het plafond uit voorzorg toch met schimmelwerende verf geverfd.



Ik geloof dat er op die verf staat dat het 5-10 jaar werkt oid.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
quote:Chardonnay schreef op 04 november 2009 @ 23:32:

Vul een glassex fles met een kwart soda, een kwart chloor en de rest met lauw/warm water. Spuit het op de schimmel, laat het een half uur intrekken, et voila,schoon!



Succes.



Is naspoelen dan niet nodig?

Ik ken alleen de kant en klare van HG en als je dat in een ruimte gebruikt zonder ventilatie dan ruikt het nog lang als een zwembad.
Alle reacties Link kopieren
Al die middeltjes nemen de oorzaak toch niet weg? Oorzaak = teveel vocht, onvoldoende ventilatie.

Verbouwing zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, misschien zo'n soort apparaat wat de lucht droger maakt? Dus vocht onttrekt?
Alle reacties Link kopieren
quote:quattro35 schreef op 04 november 2009 @ 23:38:

Al die middeltjes nemen de oorzaak toch niet weg? Oorzaak = teveel vocht, onvoldoende ventilatie.

Verbouwing zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, misschien zo'n soort apparaat wat de lucht droger maakt? Dus vocht onttrekt?



een airco? werkt wel, maar is duur in aanschaf en gebruik. Verder ken ik nog de bouwdroger voor vers stucwerk, ook duur en kwistig met energie.

Je kunt natuurlijk ook van die vochtvreters met vochtabsorberende korrels boven een bakje kopen, maar in een badkamer moet je dat elke 2-3 dagen gaan vervangen stel ik me voor.



Gewone mechanische ventilatie naar het dak/buitenmuur is meestal de beste oplossing
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki_twee schreef op 04 november 2009 @ 23:38:

[...]





Is naspoelen dan niet nodig?

Ik ken alleen de kant en klare van HG en als je dat in een ruimte gebruikt zonder ventilatie dan ruikt het nog lang als een zwembad.Oh sorry, ja natuurlijk wel even naspoelen. En ja, het ruikt naar een zwembad, maar wat heb je liever. Een badkamer die ruikt naar een zwembad, of schimmel?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_94677 wijzigde dit bericht op 04-11-2009 23:43
Reden: Sorry ik was mosterd!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geeft niet pommeltjehorlepiep, als je er maar kaas of bitterballen bij serveert
Alle reacties Link kopieren
quote:Chardonnay schreef op 04 november 2009 @ 23:44:

Geeft niet pommeltjehorlepiep, als je er maar kaas of bitterballen bij serveert Laat ik die nou net niet in huis hebben. Zelfs geen kroketten. Heb wel nog een paar vietnamese loempia's die voor de 2e keer zijn ingevroren. Maar of dat nou zo smakelijk is met mosterd.
Alle reacties Link kopieren
Nah ja, trakteer de volgende keer dan maar. M.a.w. het is je vergeven
Alle reacties Link kopieren
quote:Chardonnay schreef op 04 november 2009 @ 23:47:

Nah ja, trakteer de volgende keer dan maar. M.a.w. het is je vergeven Wat ben je toch een goed mens zal de bitterballen morgen gelijk in huis halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vegetariër, dus doe mij maar kaas
Alle reacties Link kopieren
Kaas komt er hier niet in!

Of haal ik hier nou 2 topics door elkaar ?
Alle reacties Link kopieren
Dat is kopkaas, pommetjehorlepiep, das vies. Maar gewoon een lekker blokje oude kaas (of belegen) moet kunnen hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een enorm vochtige badkamer. Heb al een afzuigsysteempje enzo maar dan nog druipt het van de de muren na een korte douche. Plafond (dat eerst ONDER de schimmel zat) echter met allebastine schimmelwerende verf gedaan en dat is nu al twee jaar spierwit. Geen schimmeltje te zien.
Alle reacties Link kopieren
Oke uiteraard wel met enkel witte wijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 05 november 2009 @ 00:00:

Ik heb ook een enorm vochtige badkamer. Heb al een afzuigsysteempje enzo maar dan nog druipt het van de de muren na een korte douche. Plafond (dat eerst ONDER de schimmel zat) echter met allebastine schimmelwerende verf gedaan en dat is nu al twee jaar spierwit. Geen schimmeltje te zien. Misschien moet ik mijn badkamer plafond toch ook maar eens gaan pimpen. Blegh... wat word een rotklus. Misschien toch nog maar even niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chardonnay schreef op 04 november 2009 @ 23:40:

[...]



Oh sorry, ja natuurlijk wel even naspoelen. En ja, het ruikt naar een zwembad, maar wat heb je liever. Een badkamer die ruikt naar een zwembad, of schimmel?



Jammer dat toch moet naspoelen. Binnenkort moet ik het weer doen. Elke meer makkelijke methode is welkom. De vorige keer

heeft het lang geduurd voordat het weer droog was.



Ik vind dit een prima topic!
Alle reacties Link kopieren
Naspoelen en droog trekken met een trekker. Kost je 10 minuten..... Zo lang is dat toch niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:kiki_twee schreef op 05 november 2009 @ 00:03:

[...]





Jammer dat toch moet naspoelen. Binnenkort moet ik het weer doen. Elke meer makkelijke methode is welkom. De vorige keer heeft het lang geduurd voordat het weer droog was.Gewoon ff na die tijd met de trekker over de muren heen. Scheelt flink in de droog tijd.
Alle reacties Link kopieren
Kaas erbij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven