42 weken zwanger is te lang

23-11-2009 19:20 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens het programma Zembla van afgelopen zondagavond sterven er in Nederland veel pasgeboren babies omdat de verloskundigen en artsen de zwangere vrouwen die over tijd gaan, veel te lang laten doorlopen. Nl. tot 42 weken. In andere landen gaan de medici al opwekken met 41 weken zwangerschap. In de week van 41 t/m 42 schijnt de moederkoek al af te sterven, soms is er heel weinig vruchtwater over, waardoor het gebeurt dat de baby in de baarmoeder zelf de navelstreng afknelt, met het gevolg zuurstofgebrek en soms hersenbeschadiging, maar vaker nog de dood van het kindje.

Natuurlijk kwamen er ook ouders aan het woord waarbij het kindje overleden was. Hartverscheurend. Ben je 9 maanden zwanger en dan aan het eind sta je met lege handen.

En waarom?

Er is steeds meer bewijs dat er niet zolang gewacht moet worden, het zou gaan om 2 babies per 1000 die op deze manier sterven. En gemiddeld worden er 50.000 babies geboren per jaar, dus reken maar uit!

Maar ja, de opvatting dat zwangerschap geen ziekte is....dus ziekenhuisopname niet nodig.....doet ons in deze de das om.

De verloskundigen propageren thuis bevallen, en als het dan mis gaat wordt een vrouw midden in de nacht nog snel naar een ziekenhuis vervoerd, maar dan is het dus vrijwel altijd te laat.....want in het ziekenhuis 's nachts is dus ook geen gyn aanwezig.



Het is toch wel schokkend dat we in Nederland meer baby sterfte hebben dan de andere westerse landen, en daar kan dus best iets aan gedaan worden. Maar het schijnt dat de verloskundigen en gynecologen het niet eens kunnen worden en de regels die opgesteld zijn van hogerhand zijn hopeloos uit de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Sja, moeilijk, moeilijk.

Bij mij werd de boel pas opgewekt toen ik 42.2 was. Op mijn eigen aandringen anders hadden ze me nog laten doorlopen.

Als ik dit lees krijg ik de kriebels.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
mijn verloskundige hier in Ohio zei dat dat de reden is dat ze altijd met 40 weken inleiden
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten vrouwen eerder gewezen worden op 'natuurlijke' methoden om de bevalling op te wekken. Bv veel lopen. Wie weet als alle zwangere vrouwen dat doen dat er veel minder tot 42 weken komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met mijn eerste moeten doorlopentot 42 weken en 3 dagen. Toen begonnen de weeen, en ik had een soort van afspraak dat het anders met 42 weken 4 dagen ingeleid zou worden. Babe was natuurlijk flink gegroeid dus een makkelijke bevalling was het ook niet omdat ze ook nog verkeerd lag met haar hoofd.



Tja, wat doe je er aan? Ik heb geprotesteerd, gehuild, aangegeven wat ik gelezen had, maar ze deden niks. Moest elke dag een ctg laten maken en om de dag een echo. Ik vond dat nogal een momentopname en vond het doodeng. Toen mijn dochter en placenta er uit waren zagen ze ook duidelijke verkalkingen op mijn placenta. Schijnt normaal te zijn, maar toch. Waarom het risico lopen?



Bij de derde kon inleiden opeens wel met 40 weken. Bleek dat ze nu van mening zijn dat inleiden niet zo schadelijk is...



Ik vind dat Nederlandse gyn's best wel eens naar onze buurlanden mogen kijken die epiduraal en inleiden wat makkelijk doen en ook nog een lager sterftecijfer voor babies hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het schandalig dat er zo'n afwachtende houding wordt ingenomen. Heb ook echt met veel woede Zembla zitten kijken gisteravond. Vrouwen die thuis willen bevallen begrijp ik trouwens helemaal niets van. Snap niet dat iemand het risico wil lopen dat het mis gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat een naar bericht. Mijn vk heeft trouwens een andere instelling dan de meeste anderen (denk ik). Toen ik aangaf te twijfelen over bevallen thuis of in het zh vanwege een wat mindere ervaring bij mijn eerste, kreeg ik als reactie van hem: 'waarom willen vrouwen koste wat kost thuis bevallen terwijl ze in een zh zoveel meer voor handen hebben als het niet gaat zoals het moet gaan?' Hij gaf daarbij ook aan dat een bevalling maar zo'n klein stukje van een mensenleven is, waarom dus risico's lopen?

Hij heeft me wel aan het denken gezet.



Maar goed, bovenstaand stukje gaat meer over de keus waarom je thuis of in het zh wil bevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 19:28:

Misschien moeten vrouwen eerder gewezen worden op 'natuurlijke' methoden om de bevalling op te wekken. Bv veel lopen. Wie weet als alle zwangere vrouwen dat doen dat er veel minder tot 42 weken komen.Kijk... daarom ben ik bevallen bij 36 weken.
Alle reacties Link kopieren
Elmira,

Ik heb (trap)gelopen, gesext (HELEMAAL geen zin als je formaal nijlpaard bent maar goed), ananasharten gegeten (yugh!), tonic gedronken (nog erger yugh) en chinees gegeten. Ik zat Idols te kijken toen het begon, dus ik denk dat DAT de oplossing was. Ik had toen wel net een enorme woede-aanval gehad omdat door het overlijden van iemand van het koningshuis een bepaald comedy programma niet op tv kwam.

Enige dat ik niet geprobeerd is, is wonderolie, want dat schijnt echt een enorme troep te geven bij de bevalling. O ja, en voetreflextherapie, want daar geloof ik niet in en dan werkt het niet.
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 19:28:

Misschien moeten vrouwen eerder gewezen worden op 'natuurlijke' methoden om de bevalling op te wekken. Bv veel lopen. Wie weet als alle zwangere vrouwen dat doen dat er veel minder tot 42 weken komen.ja hoor, dat is de oplossing, dat gyneacologisch nederland dat niet eerder bedacht heeft.
Alle reacties Link kopieren
Maar na 41 weken mag je toch geeneens meer thuis bevallen? Mijn drie zijn alledrie in het ziekenhuis geboren. Prima zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 19:28:

Misschien moeten vrouwen eerder gewezen worden op 'natuurlijke' methoden om de bevalling op te wekken. Bv veel lopen. Wie weet als alle zwangere vrouwen dat doen dat er veel minder tot 42 weken komen.Veel lopen, zou wel willen... maar dat gaaaaaaat gewoon niet meer!
Alle reacties Link kopieren
Tjemig Faye-C dat was bijna een olifantendracht.

Mijn langste zwangerschap heeft 40 + 3 dagen geduurd, en echt ik vond het lang genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 19:28:

Misschien moeten vrouwen eerder gewezen worden op 'natuurlijke' methoden om de bevalling op te wekken. Bv veel lopen. Wie weet als alle zwangere vrouwen dat doen dat er veel minder tot 42 weken komen.Veel lopen?? Ben je zelf al een keer bevallen??
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 19:28:

Misschien moeten vrouwen eerder gewezen worden op 'natuurlijke' methoden om de bevalling op te wekken. Bv veel lopen. Wie weet als alle zwangere vrouwen dat doen dat er veel minder tot 42 weken komen.Dit soort oplossingen zijn juist de kern van het probleem, er wordt in Nederland teveel vertrouwd op het 'natuurlijke' beloop waardoor er te laat (medisch) ingegrepen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Zie, ik wist het!

Hier ben ik dus de hele zwangerschap al bang voor maar volgens de verloskundigen ben ik de neuroot!
Alle reacties Link kopieren
quote:toetyfroety schreef op 23 november 2009 @ 19:42:

Tjemig Faye-C dat was bijna een olifantendracht.

Mijn langste zwangerschap heeft 40 + 3 dagen geduurd, en echt ik vond het lang genoeg.



Grappig dat je dat zegt. Ik had een kalender met per week een verhaaltje. "Bij 41 weken begonnen ze met: De Indische Olifant heeft een dracht van X maanden."

Mwoah, ik kan het hebben: ben 1.80 dus je zeg het niet zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mamasaar schreef op 23 november 2009 @ 19:42:

[...]



Veel lopen?? Ben je zelf al een keer bevallen?? Ik heb tot 3 dagen voor de bevalling 2x per week 's avonds anderhalf uur gelopen en 2x een half uur per week gedurende de lunchpauze. Dat ging prima. Tempo iets aanpassen en natuurlijk een makkelijke zwangerschap. Niet iedereen heeft de lichamelijke conditie om dit te kunnen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Faye_C schreef op 23 november 2009 @ 19:40:

Maar na 41 weken mag je toch geeneens meer thuis bevallen? Mijn drie zijn alledrie in het ziekenhuis geboren. Prima zo.Is dat echt zo? Ik ben gewoon thuis bevallen met 41+ weken hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 19:28:

Misschien moeten vrouwen eerder gewezen worden op 'natuurlijke' methoden om de bevalling op te wekken. Bv veel lopen. Wie weet als alle zwangere vrouwen dat doen dat er veel minder tot 42 weken komen.Man, ik heb me rot gelopen. Had geen auto en kon niet meer fietsen met die buik. Dat is echt niet de tip waar je op zit te wachten
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Sanmi schreef op 23 november 2009 @ 19:45:

[...]





Ik heb tot 3 dagen voor de bevalling 2x per week 's avonds anderhalf uur gelopen en 2x een half uur per week gedurende de lunchpauze. Dat ging prima. Tempo iets aanpassen en natuurlijk een makkelijke zwangerschap. Niet iedereen heeft de lichamelijke conditie om dit te kunnen natuurlijk.Komt meteen de vraag in me op met hoeveel weken je bevallen bent...
Alle reacties Link kopieren
quote:Sanmi schreef op 23 november 2009 @ 19:45:

[...]





Ik heb tot 3 dagen voor de bevalling 2x per week 's avonds anderhalf uur gelopen en 2x een half uur per week gedurende de lunchpauze. Dat ging prima. Tempo iets aanpassen en natuurlijk een makkelijke zwangerschap. Niet iedereen heeft de lichamelijke conditie om dit te kunnen natuurlijk.Knap! Had ik dus echt niet gekund met mijn gekneusde ribben en harde buiken. Maar ben er redelijk van overtuigd dat jij een uitzondering bent in deze
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk hoort dit thuis op de horrorpijlert.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Sanmi, toeval dat dat bij jou hielp. Ik heb dus ook enorm veel gewandeld, aan het einde van de zwangerschap elke avond nog en ook de boodschapjes lopend. Maar ik liep toch echt door tot 41 weken en 6 dagen. En weeën opwek acupunctuur gedaan, en nog dat hele lijstje van Faye C (niet tegelijk).



Ik vind het overigens ook belachelijk. Met 41 weken is zo'n baby echt wel klaar, dus waarom langer wachten tot er risico's om de hoek komen kijken. Ben sowieso geen fan meer van thuisbevallen sinds mijn 1e bevalling, zou het nooit meer doen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg moeilijk, ik ben zelf (nog) geen moeder.

Maar weet wel dat broer en ik 42+ gedragen zijn.

Broer is geboren in het het zh na inleiding, ik zelf ben thuis geboren. En ik geloof dat ik nog leef

Maar het verhaal raakt me wel even, moest wel even goed denken hoor.

Bij de geboorte van het kindje van mijn broer 4 maanden terug dachten ze ook dat het een langere zwangerschap ging worden maar was zelfs 3 dagen te vroeg.

Ze zou zowiezo in het zh ter wereld komen i.v.m. de gezondheid van moeders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven