Zijn we wel zo volwassen? Of kiezen sommigen voor de peuterpersoonlijkheid?

23-07-2007 14:24 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Steeds vaker valt me op dat sommige mensen zich zo kinderachtig gedragen dat nog zelfs een 7-jarige dit kinderachtig vindt.

Een voorbeeld:

In de supermarkt wil ik iets afrekenen. Ik kom bij de kassa (met 3 mensen voor mij). De heer Student kletst tussendoor met mevrouw Simpelleven (ik kies even fictieve namen, zo kwamen ze op mij over). Mevrouw Simpelleven maakt daardoor een fout bij een klant. Ondertussen kletsen ze lekker verder. Dan ben ik aan de beurt en de heer Student maakt opnieuw een fout (was ook niet te verwachten....). Ik betaal met 50 euro, de boodschappel waren 35 euro en ik krijg NIETS terug! Ondertussen is het verhaal tussen dhr. en mw. beland in de fase waarin hun moeders niet zo blij waren met hun late thuiskomst van het uitgaan. Dhr. Student geeft mij het bonnetje. Ik wijs hem erop dat ik nog wisselgeld terugkrijg t.w. 15 euro, waarop hij antwoordt: Maar ik had jou toch al 20 euro teruggegeven? Niet dus. Ik krijg de 20 euro in mijn hand gesmeten prettige dag nog tegelijkertijd op een toon van: en nou opgerot. En dat voor een studentje! Dat mag hij wel zoveel gigabites in z'n kop hebben zitten maar wat er teveel aan gigabites zit zit er te weinig aan sociale vaardigheden. KOrtom een kleuter dus.



Nog een voorbeeld: Ik heb een tijd in een ziekenhuis gewerkt. De mensen waarmee ik samenwerkte (niveau MBO/HBO) waren allemaal sociaal invoelende mensen. De hogere klasse (vanaf niveau wetenschappelijk universitair) gedroeg zich de meerderheid werkelijk als kleuter. Gedrag van niet groeten tot deuren in je gezicht dichtsmijten tot troep maken in je kamer, je thuis voor dingen bellen die zij zelf kunnen oplossen, collega's nabouwen tot boeren en scheten laten in de artsenkamer. Geen goede reclame voor een academisch ziekenhuis......



Dan tenslotte nog een voorbeeld: Ik liep afgelopen zaterdag in het bos. Voor mij liepen twee vrouwen (moeder en dochter ws.) met een hond. De dochter vertelde honderduit over haar baan als advocate heel verhaal (hele bos kon meegenieten). Zij sloegen ergens af, ik sloeg ook een ander pad in. Even later kwam ik ze weer tegen bij een plas. Ze lieten hun honden daarin zwemmen. Eigenlijk mogen honden in dat bos niet los rondlopen. Ik kwam eraan gelopen en een van die honden vliegt op mij af. springt tegen mij op (waardoor ik bijna komt te vallen). Was onder tot boven was ik drijf en drijfnat. Moeder en advocate keken niet eens om. Even later riepen zij hun hond terug, geen excuses of iets. Toen ik hen erop wees dat honden eigenlijk niet los rond mogen lopen en vertelde dat hun hond tegen mij op was gesprongen en mij een natte broek had bezorgd kon er 'net' een sorry wat vervelend van af. Bovendien was haar mening dat de hond daar wel los rond mocht lopen. Dat is dan een advocaat, waar je het van moet hebben.....



3-tal voorbeelden van mensen die 'denken' dat ze volwassen zijn door hun status maar maar qua emotionele en sociale vaardigheid niet hoger uitkomen dan 12 jaar. Ik vind dit erg triest, de maatschappij moet het straks van deze 'hooggeleerde' mensen hebben. Ben bang voor de toekomst.........
Alle reacties Link kopieren
Jeetje meiden het gaat er hier heet aan toe. Ik ga niet alle offtopic berichten doorlezen, maar wilde wel even iets kwijt ter verdediging van to.



Veel mensen hakken erop dat TO het zou hebben voorzien op mensen met een hoge opleiding, dat deze mensen geen volwassen gedrag vertonen. Het eerste wat ik dacht was:"deze mensen komen nu eenmaal in haar voorbeelden duidelijk naar voren als degenen die dat gedrag vertonen, dat hoeft nog niet te betekenen dat haar mening is dat hoogopgeleiden onvolwassen zijn".



pfff dat wilde ik even kwijt.
Alle reacties Link kopieren




quote: borodini reageerde



Beste Jolietje (verkleinnaam ? kleuter ? ) Iemand persoonlijk aanvallen op zijn naam is niet kinderachtig??? En wat doe je zelf dan met  je denigrerende toontje over andere mensen ?  Mevrouwtje simpelleven, vind jij dat het toonbeeld van volwassenheid om iemand zo te noemen ?  Lees je eigen tekst nog eens door. De enige kleuter die ik hier lees ben jij. Dat zijn jouw woorden. Woorden van iemand die gelijk maar persoonlijk wordt. Waarom ik de naam Jolietje heb gekozen gaat jou niets aan. Er zijn ook mensen die bijv. Femke of Maartje heten. Die zijn dan dus volgens jou ook gelijk kleuter als zij een afwijkende mening hebben?  Nee hoor, ik vind jou een kleuter omdat je op een forum naar over mensen schrijft terwijl je niets van die mensen weet. VOor het zelfde geld doet "mevrouwtje simpelleven" wel heel belijangrijk vrijwilligers werk, een moeilijke studie oid. Dat weet je niet. Maar over hun mag jij wel zo schrijven, maar over jou mag ik niet s zeggen... bijzonder. Hoe onaardig je doet over mensen (STUDENTJE.. MEVR. SIMPELLEVEN ?? pardon ? en jouw leven is ?? ) Bij het gedrag wat sommige mensen uitvoeren, vragen zij om zulke aannames. Bovengenoemde namen zijn fictief. Niet dat ik ze in het echt zo zou benoemen.  Nogmaals, dus ijj mag wel zulke dingen zeggeen, maar als ik vraag naar je naam dan kan het niet ? Dat is met 2 maten meten.



Heb je die vijf euro netjes terug gebracht in de winkel ?  En wat doe jij om de wereld je volwassenheid te tonen ? Natuurlijk heb ik de 5 euro wel direct teruggegeven. Eerlijk is eerlijk. Nu jouw vraag wat doe jij om de wereld je volwassenheid te tonen? Sorry, maar ik vind deze vraag niet helemaal thuishoren in dit topic. Ik vind hem ook wel heel persoonljk, maar goed, als je het dan wilt weten: Ik werk 5 dagen per week voor mezelf, ook voor anderen, om anderen te helpen. Verder ben ik lid van verschillende goede doelen waar ik geregeld aan doneer. Ik help andere mensen, vrienden bijv. met verhuizen. Mensen die problemen hebben met een kaartjesautomaat op het station help ik d.m.v. uitleggen hoe de automaat werkt e.d.

Fijn dat je die 5 euro netjes terug gegeven hebt.  Ik probeer je alleen maar te laten zien dat  m.i. jouw postings ook niet  overlopen van volwassenheid;  En waarom mag ik niet vragen wat  jij doet , want  dat  is te persoonlijk , maar jij mag wel allerllei aannames neerplanten en dingen over andere mensen zeggen ? Dat is voor hun toch pershoonlijk ?

Ik heb een beetje het  idee van de pot en de ketel bij jouw verhaal.

groetjes van borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren


Even een vraag aan jou Vana,



Vind jij het normaal dat je met drijfnatte kleren van een boswandeling thuiskomt en de volgende dag flink verkouden bent omdat je kou hebt gevat, vanwege een natte hond die daar tegen je opsprong?
Verkouden wordt je van een virus, niet van natte kleding, dat is allang achterhaald.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Opvallend dat dit topic zoveel irritatie oproept.  Jolietje constateert asociaal gedrag en legt een link naar opleidingsniveau. Blijkbaar verwachtte ze zulk gedrag niet van hoger opgeleiden. Misschien naief maar wat is daar verder zo erg aan ? Of voelen mensen zich hierdoor persoonlijk aangevallen ?  Ik wist niet dat het opleidingsniveau hier zo hoog was  ..
Jolietje, verkoudheid ontstaat niet door koude. De naam 'verkoudheid' of zelfs 'een kouwtje' is dus bijzonder slecht gekozen. Het feit dat de hond tegen jou opsprong kan er niet toe geleid hebbeen dat jij verkouden bent geworden.



Daarnaast, wat minder verontwaardiging en uitroeptekens in je post zorgen al snel dat je zelf ook wat volwassener overkomt.... Het is nooit verkeerd om eens in de spiegel te kijken; als jij een topic begint over 'volwassenen die zich als kleuters gedragen' kun je er inderdaad op wachten dat je dat keihard van mensen terugkrijgt op het moment dat je je zelf niet al te... netjes opstelt.



Jouw voorbeelden vind ik (zoals meer mensen) meer met asociaal gedrag dan met 'kinderachtig zijn' te maken hebben. Ik wacht nog steeds op de 40-jarige meneer die bij de vleesafdeling van de supermarkt staat te janken en stampvoeten omdat ie een plakje worst wil :-).
Alle reacties Link kopieren
Heee Tang., long time no c. :smooch: Alles okay?



Het verkoudheidvirus had ik al uitgebreid uitgelegd. Maar helaas is dat met de verhuizing naar het nieuwe forum verdwenen in cyberspace. Ik vond het heel kinderachtig om de hond de schuld te geven. |-)



Jolietje gaf in het mod topic aan ook hogeropgeleid is. Dan snap ik de discussie niet helemaal meer. Of het moet een soort bevestiging zijn, dan weer wel.

Eigenlijk ben ik een beetje confuus. Zijn hogeropegeleiden dan echt anders dan lager opgeleiden? Naar mijn mening niet.

Kinderachtigheid is ook maar een relatief begrip dat per persoon en per situatie anders is. Wat Jolietje in de supermarkt als kinderachtig beschrijft zou ik niet kinderachtig noemen. Mindersociaal misschien wel, aangezien ik als klant wel gezien wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Tangerine, Ik denk dat door de verhuizing mijn reactie op verkouden worden verloren is gegaan maar ik zal het nog een keer uitleggen want volgens mij is het beeld vertekend.

De hond die tegen mij opsprong was drijfnat. Op dat moment was het buiten ook koud (17 graden). Ik ben verkouden geworden, natuurlijk door een virus, maar ook doordat mijn weerstand even is gedaald door de kou en doordat ik nat was. En dan kan zo'n virus (wat je dan al bij je hebt) toeslaan.
Alle reacties Link kopieren
lolotte schreef op 12 augustus 2007 @ 23:48:

Heee Tang., long time no c. :smooch: Alles okay?



Het verkoudheidvirus had ik al uitgebreid uitgelegd. Maar helaas is dat met de verhuizing naar het nieuwe forum verdwenen in cyberspace. Ik vond het heel kinderachtig om de hond de schuld te geven. |-)



Jolietje gaf in het mod topic aan ook hogeropgeleid is. Dan snap ik de discussie niet helemaal meer. Of het moet een soort bevestiging zijn, dan weer wel.

Eigenlijk ben ik een beetje confuus. Zijn hogeropegeleiden dan echt anders dan lager opgeleiden? Naar mijn mening niet.

Kinderachtigheid is ook maar een relatief begrip dat per persoon en per situatie anders is. Wat Jolietje in de supermarkt als kinderachtig beschrijft zou ik niet kinderachtig noemen. Mindersociaal misschien wel, aangezien ik als klant wel gezien wil worden.
Ik zei in een vorige reactie al dat niet alle hoogopgeleiden zich kinderachtig gedragen, maar dat het me opvalt dat juist een aantal hoog opgeleiden zich zo gedraagt. Het is dus niet mijn bedoeling om alle hoogopgeleiden over 1 kam te scheren. Maar dat had ik ook al eerder gezegd. Kennelijk vindt men die informatie niet belangrijk en wordt daar overheen gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Het is je bedoeling niet om alle hoogopgeleiden over 1 kam te scheren schrijf je. Tussen dit opschrijven en het daadwerkelijk menen ligt nogal een verschil. En frankly, ik geloof er geen hol van. Je wilde graag een topic over dat de meeste hoogopgeleiden zich niet gedragen naar hun opleidingsniveau. Je hebt twee voorbeelden. Daar baseer jij je mening op dat hogeropgeleiden zich kinderachtig gedragen. Vervolgens blijkt dat je één van de weinigen bent die dat zo ervaart. Je hebt een tijdje om je heen lopen slaan met volgens jou prachtige one-liners die werkelijk waar van breezah-niveau zijn. Je hebt geprobeerd het topic te laten sluiten, want niemand is het met je eens. Gebeurt niet; je kunt nu eenmaal niet te pas en te onpas onzintopics openen en zodra de algemene opinie niet op jouw hand is de boel weer laten sluiten.

Nu ben je weer in het moderator-topic aan het huilebalken omdat de reacties je niet aanstaan en je van mening bent dat je zwaar beledigd wordt.



Echt, kun je nog functioneren met die enorme betonplaat voor je hoofd? Geen belediging, oprechte interesse.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer eens een dag de volle 100% gewerkt, op een plek met zowel hoog als ontieglijk laag opgeleide mensen. Van de hoog opgeleiden geen kinderachtig gedrag gezien/gemerkt, behalve dat eentje zich wel verheven voelde en mijn collega de pan uitveegde waar anderen bij waren. Beetje jammer, maar zo is haar instelling en dat heeft niets met opleiding te maken, gewoon een autoritair driftkikkertje.

Daar halen we lachend de schouders over op en gaan rustig verder. Het leuke is dat zonder ons ze het allemaal alleen zou moeten doen en dát kan ze niet. 8-P

Al met al was het een enerverende, maar leuke, dag. Morgen mag ik weer. :cheer2:



P.s. Jolietje, als je enigzins serieus genomen wilt worden zul je niet als een klein kind moeten jammeren bij de angels. Je hebt een duidelijk antwoord gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Nessemeisje, het is duidelijk. Jij gelooft mij niet. Ik ga dit ook verder allemaal niet uitleggen. Een ding is zeker: op dit punt zijn wij het niet eens met elkaar. Ik ga geen onnodige energie in deze discussie stoppen om alles nog eens uit te leggen en de discussie daardoor opnieuw aan te zwengelen. Dat jij moeite hebt met je in een ander verplaatsen is jouw goed recht zo mag je zijn. Ik maak hier geen woorden meer aan vuil. De groeten met je.
Alle reacties Link kopieren
Ik word al serieus genomen door mensen die zich wel in anderen kunnen verplaatsen. Dat jij dat niet kan is jouw probleem. Bij de angel heb ik alleen gevraagd om het topic te sluiten en mijn redenen hiervoor gegeven. Dat gaat jou verder niets aan.
[quote]lolotte schreef op 12 augustus 2007 @ 23:48:

[fgcolor=#6600FF]Heee Tang., long time no c. :smooch: Alles okay?

[...]






Ja hartstikke lang geleden, ik weet t! Ik heb een lange viva pauze genomen. Zelfs nog langer dan ik zelf wilde, want ik kon met mn nieuwe pc het oude forum niet meer op XD. De techniek stond voor raadsels volgens Sanne... Gelukkig heeft het nieuwe forum dat allemaal goed gemaakt. Hoe is t met jou?
Alle reacties Link kopieren


Met mij gaat het heel goed, dank je, Tang. Razend, giga, megadruk, maar uit eigen beweging en met veel plezier. :jump:



Vandaag weer op dezelfde plek als gister gewerkt en wederom versteld gestaan hoe die ene persoon in elkaar steekt. Onbeschoft tegen personeel en onenigheden daarmee bespreken waar mensen (zoals ik) bij zitten die er niets mee te maken hebben. Jammer, want in haar werk is ze best goed.

Met de anderen heb ik het ontzettend naar mijn zin. Bij de dingen die ik niet direct weet staat altijd wel iemand klaar om even mee te kijken of een handje toe te steken.
Vervelend is dat.... Zij is de leidinggevende van anderen? Je ziet wel vaker dat mensen die enkel in een leidinggevende positie zijn beland omdat ze de werkzaamheden goed kunnen uitvoeren helaas absoluut niet weten hoe ze met mensen om moeten gaan....



Wat voor werk doe je nu, als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe heel veel eigenlijk. Zit in het bestuur van twee bewonesorganisaties, doe aan buurtpreventie, wat jongerenwerk, ben dagenlijks mantelzorger voor mijn vriendin (na deze posting ben ik daar weer heen) en val regelmatig in als doktersassistente in verschillende instellingen.



In een van die instellingen werkt die vrouw die ik bedoel. Ze is inderdaad ledinggevende. Maar dit gedrag heeft ze tegen alles en iedereen.

Met de overige leidinggevenden heb ik dit nooit zo ervaren. Iedereen steekt een handje toe of werpt een blik op iets dat ik nog niet helemaal beheers. De werksfeer is wat dat betreft heel ontspannen.

Met de andere werkzaamheden vertoef ik tussen van alles van wethouders, ambtenaren tot probleem gevallen. (Om on topic te praten; van hoog tot ontzettend laag opgeleiden O.o ) Veel vergaderingen, huisbezoeken, straatwerk. Elke keer een omschakeling in aanpak, heel veelzijdig. Wat we met dit werk in twee jaar voor elkaar hebben gekregen is dat onze wijk van de lijst probleemwijk afgekomen is. Iets waar ik toch wel heel trots op ben. \\:-)// Al is er nog genoeg te doen hoor.

Gelukkig is het nog net niet zo dat mijn kids naar mijn naam vragen als ik aan de deur sta. (O)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven