na hoeveel jaar cv ketel vervangen wbv?

25-11-2009 17:23 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier een paar mensen rondlopen die werken in de verhuur van sociale huurwoningen. Misschen kunnen deze mij wat info geven?



Mijn ketel komt uit januari 91 en heeft de laatste tijd veel problemen. Ik zou dus graag een nieuwe willen, om van het gedoe om telkens thuis te zijn voor reparaties af te zijn, plus een lagere energierekening.



Weet iemand wat een redelijk termijn is van vervangen van cv-ketels? Zijn er richtlijnen voor?



Morgen ga ik ervoor bellen, maar als jullie me wat kunnen helpen met bestaande regels ed, zou ik dat goed kunnen gebruiken.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zit dit rond de 10 tot 15 jaar. Ik denk dat een ketel van 91 zeker vervangen moet worden. Een nieuwe cv ketel zal zeker energiezuiniger zijn. Een ketel van zo oud moet enorm veel moeite doen om de zaak te verwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zelf eigenaar zou zijn, dan zou ik 12-15 jaar aanhouden, om het allemaal energieredabel te houden en niet te veel kwijt te zijn aan onderhoud.



Maar in dit geval ben ik niet de eigenaar natuurlijk. De woningbouw hoeft enkel de reparateurs te betalen, niet mijn stookkosten en ook niet mijn opgenomen vrije dagen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Wij houden 20 jaar aan voor een moederhaard en 16 jaar voor een CV-ketel.

Maar als een wijk/straat weinig storingen geeft houden we ook wel langer aan. Ligt er ook aan wat er met de straat gaat gebeuren in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ketel is oud. Heel oud. Bijna net zo oud als ik. Hij komt uit 1983. Mijn huis staat op de slooplijst, dus er wordt niks meer aan gedaan. Met als gevolg dat ik regelmatig bibberend in de keuken de ketel weer sta aan te steken, omdat ie weer eens is uitgevallen terwijl ik net wilde douchen.



Raar dat dat ding dus niet na een jaar of 15 is vervangen, dan was ie nu niet zo oud geweest.

(En ja, ik betaal me scheel aan energiekosten, maar gelukkig ga ik verhuizen!)
Alle reacties Link kopieren
quote:welsie schreef op 25 november 2009 @ 18:04:

Wij houden 20 jaar aan voor een moederhaard en 16 jaar voor een CV-ketel.

Maar als een wijk/straat weinig storingen geeft houden we ook wel langer aan. Ligt er ook aan wat er met de straat gaat gebeuren in de toekomst.





OK, daar kan ik wat mee.



Wat er exact met de straat gaat gebeuren in de toekomst met deze huizen weet ik niet. Ze zijn een jaar of 10 geleden uitgebreid gerenoveerd, zolder geisoleerd, buitenmuren geisoleerd, dubbel glas enz enz. Dus ik verwacht dat ze nog even meegaan
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Onze vorige verhuurder wilde uiteindelijk de ketel pas vervangen toen wij aankondigden onze rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Ketel was 20 jaar oud, voortdurend lekkages en de temperatuur van het water fluctueerde enorm. Lekker douchen met kleine kinderen. De hele straat had er last van, de monteurs maakten hier overuren. Maar nee, niet willen vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige huurhuis had ik ook een hoop problemen met mijn cv, want water lekte vanaf het dak erin..... Tja, da's niet zo goed voor een ketel. Maar de woningbouw wilde daar niks aan doen, want hele woning zou gerenoveerd worden..... Gelukkig studeerde ik toen nog en was een reparateur langs laten komen niet zo'n probleem.



Maar nu zit ik bij een stuk vriendelijkere woningbouwvereniging, waar wel afspraken mee te maken zijn, dus ik heb hoop Maar om van te voren te weten waar je aan toe bent en evt gewoon recht op hebt, is wel fijn om achter de hand te hebben.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Tja ik heb een koopwoning, dus een eigen ketel. Het huis nieuw gekocht in 1993. Nog dezelfde ketel. Hij lekt een beetje. Maar ik heb echt geen geld op een nieuwe aan te schaffen. Die dingen zijn vreselijk duur! Voor de rest doet ie 't gewoon, geen klachten. En als ik er iemand bij haal, zeggen ze toch alleen maar: nieuwe kopen mevrouw.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosaliexxx schreef op 27 november 2009 @ 13:49:

Tja ik heb een koopwoning, dus een eigen ketel. Het huis nieuw gekocht in 1993. Nog dezelfde ketel. Hij lekt een beetje. Maar ik heb echt geen geld op een nieuwe aan te schaffen. Die dingen zijn vreselijk duur! Voor de rest doet ie 't gewoon, geen klachten. En als ik er iemand bij haal, zeggen ze toch alleen maar: nieuwe kopen mevrouw.



Het light er natuurlijk aan wat je duur vind. Een beetje gemiddelde ketel kost 1500 euro. Best geld, maar als je een eigen huis hebt, hoor je dat in mijn ogen gewoon te kunnen betalen.



En je gaat er ook zometeen een heleboel energie door besparen.



Als ie lekt, je geen onderhoud laat doen, kun je er donder op zeggen dat ie inwendig ook lekt. Hierdoor dus snel kapot gaat en energieverspillend is.... En dan heb ik het er nog niet over dat ketels altijd op de meest ongelukkig tijden kapot gaan....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik lees mee! Mijn ketel geeft het 5 keer per jaar op. Volgens mij uit 94, moet zo nog even kijken.



Overigens schijnen woningbouwverenigingen flink in de rode cijfers te zitten dus ik denk niet dat ze zo welwellend tegenover dat soort verzoeken staan. Hou er ook rekening mee dat je huur omhoog gaat. Daar tegenover staat dan wel weer een (waarschijnlijk) lagere energierekening.
Alle reacties Link kopieren
Als je verder geen rare dingen met je cv-ketel hebt dan zou ik hem niet vervangen hoor. Zeker niet als je niet zoveel verbruikt per jaar. Het duurt jaren voor je het geld van een nieuwe ketel er uit hebt. Nieuwe ketel 1500 euro + los matriaal en 2 man uurtarief voor het plaatsen (vaak moeten ze ook het dak op voor een nieuwe dakdoorvoer) enz. kom je gauw op 2500 euro.

De helft van je gasrekening is niet eens verbruik, dus laat je eens 500 euro per jaar besparen op je energiekosten, dan duurt het nog 5 jaar voor je die kosten eruit hebt.

Zo lang je ketel het prima doet en geen gekke storingen begint te vertonen zou ik gewoon voor reparatie gaan en niet voor vervanging.
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaand verhaal is uiteraard als je een eigen huis hebt. Bij een huurhuis geldt datzelfde verhaal voor de verhuurder die er nog veel langer over doet om het geld er uit te hebben via de huur. Dus op zich niet zo gek dat woningbouwverenigingen het liefst zo lang mogelijk wachten om een ketel te vervangen. Blijven repareren is bij hun vaak veel goedkoper op de lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
De woningbouw waar wij ons huis van hebben gekocht hebben in de laatste huurwoningen nog de Buderus ketels (alleen cv) staan van 1982. Toen deze vervangen dienden te worden, rond 1995 hebben ze de huizen in de verkoop gegooit! Ook een oplossing natuurlijk want nieuwe ketels zouden niet meer in de keuken mogen staan en het vervangen en verplaatsen van zo'n ketel was toen al zo'n 2000 gulden. Dat geld zouden ze er niet meer uitkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:singalala schreef op 27 november 2009 @ 16:37:

[...]





Het light er natuurlijk aan wat je duur vind. Een beetje gemiddelde ketel kost 1500 euro. Best geld, maar als je een eigen huis hebt, hoor je dat in mijn ogen gewoon te kunnen betalen.

..Wat een rare opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Raar? Ik vind dat je als eigen huis eigenaar gewoon een potje achter de hand moet hebben voor onderhoud. Daar zet je toch ook gewoon geld voor opzij, voor de te verwachten en de niet te verwachten dingen die moeten gebeuren. Als je het onderhoud van je huis niet kan betalen, dan is je huis te duur voor je toch?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
quote:singalala schreef op 28 november 2009 @ 13:00:

Raar? Ik vind dat je als eigen huis eigenaar gewoon een potje achter de hand moet hebben voor onderhoud. Daar zet je toch ook gewoon geld voor opzij, voor de te verwachten en de niet te verwachten dingen die moeten gebeuren. Als je het onderhoud van je huis niet kan betalen, dan is je huis te duur voor je toch?Helemaal mee eens, het is raar als je een huis koopt en dan idd geen centen meer hebt om het te onderhouden.
quote:rosaliexxx schreef op 27 november 2009 @ 13:49:

Tja ik heb een koopwoning, dus een eigen ketel. Het huis nieuw gekocht in 1993. Nog dezelfde ketel. Hij lekt een beetje. Maar ik heb echt geen geld op een nieuwe aan te schaffen. Die dingen zijn vreselijk duur! Voor de rest doet ie 't gewoon, geen klachten. En als ik er iemand bij haal, zeggen ze toch alleen maar: nieuwe kopen mevrouw.Als je nu een nieuwe koopt, kan best op afbetaling (gewoon proberen), betaal je jezelf terug. Want je hebt inmiddels een oud lijk.
Alle reacties Link kopieren
@rosaliexxx, probeer eens een huurketel of een leaseketel. Betaal je over de hele periode iets meer voor de ketel maar dan wel per maand een klein deel.

Wij moeten het ook doen. Hier moet de ketel nog eens verplaatst worden ook, we gaan35 per maand betalen en 400 voor het verplaatsen (nieuwe ketel plus verplaatsen in een keer betalen ging niet zou 3000 kosten) Wij gaan naar de Nuon en krijgen een Remeha Avanta met Isense klokthermostaat.

Die kosten krijgen we er wel uit, de huurgeiser gaat er eindelijk uit en we gaan een stuk minder verbruiken. Onze ketel komt nog uit 1982 en de geiser is vast niet veel jonger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven