Je baby/kind bij modellenbureau...verantwoord?

08-12-2009 17:07 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag dringt zich de laatste tijd bij mij op.

Bij mijn oudste werd aangeraden hem in te schrijven bij een modellenbureau.

Maar hij wilde het zelf niet, hij was toen 16 jaar oud.

Bij mijn jongste krijg ik van bekenden en vreemden ook dit advies.

Op de een of andere manier heb ik er moeite mee om een baby model te laten staan.

Aan de andere kant denk ik, het geld wat ze ermee 'verdient' is wel weer een leuk spaarcentje voor een studie of dergelijke later.

Wat vinden jullie?

Verantwoord of onverantwoord?
quote:Shanon schreef op 08 december 2009 @ 17:31:

Ik zou het ook best overwegen hoor. Als je merkt dat je kind het niet leuk (meer) vindt, kun je toch altijd nog stoppen. En natuurlijk voor het geld zou je het niet moeten doen, maar ik zou het leuk vinden als er mooie foto's van mijn kind gemaakt worden, en ik zou het ook leuk vinden om mijn kind in bladen terug te zien, ach ja... Smaken verschillen.

Het is natuurlijk ook wel ego strelend als je foto's van je kind terugziet.

Haar neefje had als baby ook model gestaan en zelfs ik was apetrots toen ik het blad zag.

Waren supermooie foto's samen met zijn papa en van hem alleen.

Nouja, voorlopig maak ik gewoon zelf heel veel kiekjes van haar.
Ik ken in mijn omgeving 2 kinderen die wel eens modellenwerk doen. Over de verdiensten, die zijn zo enorm wisselend. Er zijn opdrachten (oa. voor een grote winkelketen) die echt heel weinig betalen en er zijn uiteraard ook opdrachten die wel een paar honderd euro opleveren. Het nadeel is dat de shoots regelmatig wel onder schooltijd zijn. Op zich voor een baby geen probleem maar wel als ze ouder worden.
Een baby ligt vrijwel constant te slapen, dus in die zin zal het vast niet schadelijk zijn. Ik vraag mij alleen af wat voor motieven moeders hebben om hun kind op zo'n jonge leeftijd te exploiteren. Het kind heeft er niets aan, dus dat argument valt al af. Ik zelf de indruk dat het hier gaat om een ego(strelende)kwestie.
quote:milaatje schreef op 08 december 2009 @ 17:44:

Het kind heeft er niets aan, dus dat argument valt al af. Ik zelf de indruk dat het hier gaat om een ego(strelende)kwestie.

Het kind kan er een spaarrekeningetje aan over houden, en mooie foto's, ook leuk voor later toch? Best wel?

Verder, ach, ouders zijn toch doorlopend aan het ego-strelen en pronken als het om hun kinderen gaat? Schijnt?

Ik heb op een (groot, bekend) castingburo gewerkt en mijn evaringen zijn (derhalve?) positief, het waren altijd leuke, vrolijke gezellige fotoshoots, vaak met meerdere kindjes, en mooi fotomateriaal achteraf. Kan toch ook gewoon een leuke bezigheid zijn, op een regenachtige zaterdagmiddag? Ik zou er niet te ingewikkeld over doen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Silvy,wat betreft verdiensten weet ik eigenlijk niet wat deze zijn.

Ligt denk ik ook aan het soort bedrijf/opdrachtgever?

Voor volwassenen weet ik dat het soms lekkere bedragen zijn.

Milaatje,ik denk geld en ego?

Kan geen andere reden verzinnen tenzij het voor een goed doel is.
VeryCherry, ik geloof dat alle ouders ego-trippers zijn wat hun kroost betreft, including myself

Maar worden die kinderen ook niet kleine ego trippers?

Als je zo in de belangstelling staat doet dat toch iets met je?

Verder, heerlijke nuchtere post.
Qua verdiensten; kinderen verdienden destijds (2000) 300 gulden voor een hele dag werk en 175 gulden voor een halve dag. Dit zal inmiddels wel meer zijn.
Als een fotograaf zou zeggen dat ik mijn kind/baby zou moeten inschrijven zou ik er eerst eens goed over nadenken. Vraag eens na hoe het precies gaat. Wat moet je meisje allemaal doen/niet doen?

Ik neig zelf trouwens naar ja. Doen! Wat er al gezegd werd, je krijgt dan ook nog eens prachtige foto's van je kindje!

Het geld is mooi meegenomen, je kan gelijk al dat geld op een rekening zetten. Kan altijd goed uitkomen, kinderen zijn duur en school zal tegen de tijd dat zij naar het voortgezet onderwijs gaan al helemaal niet meer te betalen zijn. Als je dan al een buffer hebt kom je een heel eind. Praktisch bekijken dus.

Gevoelsmatig ligt het denk ik anders. Maar er zijn plenty reclames te zien met baby's er in. Die hebben ook allemaal een moeder en vader die ook voor deze vragen hebben gestaan. En die hebben hun kind dus wel in laten schrijven.

En een pooier ben je niet omdat je je kindje iets laat doen waar ze later toch geen weet meer van heeft.

Ik zou het dus wel doen!
Mijn zoontje was 5 maanden toen hij zijn eerste fotoshoot deed, hij was sowieso gefasineerd door de camera dus hij vond het nog leuk ook. Het enige dat hij niet leuk vond was die muts die hij op moest, die trok hij af maar dat leverde weer leuke plaatjes op.

De fotoshoot voor een tijdschrift duurde niet heel lang want bij kleine kinderen zorgen ze daar wel voor ivm met de verveling die bij de kinderen kan toeslaan.

Daarna duurde het een tijdje voor hij weer een fotoshoot kreeg en er moesten weer nieuwe foto's gemaakt worden bij het modellenbureau want op die leeftijd veranderen ze zoveel was hun motivatie. Die foto's moest je wel zelf betalen. Dat heb ik weer niet gedaan, ook omdat ik toen druk genoeg was met verhuizing etc.

De verdiensten waren niet zo heel veel maar zijn wel naar zijn spaarrekening gegaan. Altijd leuk voor later, samen met de foto's in het tijdschrift.

Je kunt het altijd proberen en als je dochtertje het niet leuk vind hou je er gewoon mee op. Anders heeft ze voor later toch een leuk spaarcentje?
Moraalridders te paard hoor.

Als je voor de toekomst van je kind een leuk zakcentje kunt sparen door wat foto's te laten maken. Zolang de integriteit geen vraag wordt. Gewoon doen.

Als je je kind de ellendige baan van vakkenvuller voor bijna nix kunt besparen.

En als je daarmee kan zorgen dat ze aan een goede school/universiteit kunnen leren. Zullen ze je alleen maar dankbaar zijn.
Doen! Harstikke leuk. Waarom niet? ik zou wel even wachten tot je kindje ietsje ouder is. Nog geen 2 maanden is wel wat jong. Lijkt me onpraktisch voor jezelf. Ik vind het een beetje onzin dat het ineens onverantwoord zou zijn. Je kleintje meenemen naar een verjaardag van vrienden waar iedereen gekke bekken naar je kindje trekt en steeds boven de wagen hangen is wel normaal en dit zou dan onverantwoord zijn? Waarom?

Welnee! Je houdt er hele leuke foto's van je kindje aan over, het is leuk voor jou om eens een fotoshoot mee te maken en als blijkt dat je kindje het niks vindt dan hou je er toch weer mee op?
quote:Very Cherry schreef op 08 december 2009 @ 18:06:

Qua verdiensten; kinderen verdienden destijds (2000) 300 gulden voor een hele dag werk en 175 gulden voor een halve dag. Dit zal inmiddels wel meer zijn.

Ok, maar ik neem aan dat er voorschriften zijn, want lijkt mij lang een hele dag werken als je heel klein bent.

Volgens mij zijn daar zelfs hele strenge eisen voor, of geldt dit alleen voor tv?
Een shootr met een klein kindje wordt zo kort mogelijk gehouden en erg goed voorbereid. Ik heb nog nooit een shoot gehad met ene kleintje die een halve dag duurde hoor. Is natuurlijk niet te doen. De verdiensten zijn enorm verschillend. En iedereen doet net alsof, als je dit doet, je kind elke week een shoot heeft. Dat is echt niet zo hoor. Je wordt af en toe eens benaderd en je kunt altijd nee zeggen. Exploiteren vind ik dan ook wat ver gaan. En inderdaad zijn er erg strenge eisne voor kinderen bij fotoshoots, want = werk... Hoe dat precies zit weet ik niet meer, maar moet te googlen zijn.
quote:Ratteke schreef op 08 december 2009 @ 18:06:

Als een fotograaf zou zeggen dat ik mijn kind/baby zou moeten inschrijven zou ik er eerst eens goed over nadenken. Vraag eens na hoe het precies gaat. Wat moet je meisje allemaal doen/niet doen?

Ik neig zelf trouwens naar ja. Doen! Wat er al gezegd werd, je krijgt dan ook nog eens prachtige foto's van je kindje!

Het geld is mooi meegenomen, je kan gelijk al dat geld op een rekening zetten. Kan altijd goed uitkomen, kinderen zijn duur en school zal tegen de tijd dat zij naar het voortgezet onderwijs gaan al helemaal niet meer te betalen zijn. Als je dan al een buffer hebt kom je een heel eind. Praktisch bekijken dus.

Gevoelsmatig ligt het denk ik anders. Maar er zijn plenty reclames te zien met baby's er in. Die hebben ook allemaal een moeder en vader die ook voor deze vragen hebben gestaan. En die hebben hun kind dus wel in laten schrijven.

En een pooier ben je niet omdat je je kindje iets laat doen waar ze later toch geen weet meer van heeft.

Ik zou het dus wel doen!De reden waarom ik meer twijfels heb dan voors is denk ik dezelfde als de meeste ouders, het voelt een beetje als uitbuiting aan.Maar als je erover nadenkt, why not?

Tenzij er natuurlijk aantoonbare schade is.

Daarnaast: wil je dat als ouder, dat je kind,ongevraagd, uren bezig moet zijn om leuk op de foto te staan.

Maar aan de andere kant, de ouders van al die babys/kinderen die in die bladen of commercials staan zijn niet ontaard toch?

Ik denk dat je als ouder wel eerlijk tegenover jezelf moet zijn wat betreft de redenen en dat deze niet altijd begrepen zullen worden.
quote:schaap1001 schreef op 08 december 2009 @ 18:28:

Moraalridders te paard hoor.

Als je voor de toekomst van je kind een leuk zakcentje kunt sparen door wat foto's te laten maken. Zolang de integriteit geen vraag wordt. Gewoon doen.

Als je je kind de ellendige baan van vakkenvuller voor bijna nix kunt besparen.

En als je daarmee kan zorgen dat ze aan een goede school/universiteit kunnen leren. Zullen ze je alleen maar dankbaar zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik haar straks als ze ouder is gun dat ze onbezorgd kan studeren of een lekker bedrag heeft wat ze kan besteden aan wat anders, zoals een rijbewijs, een huisje etc.

Natuurlijk is zelf verdiend geld misschien beter, maar een extra spaarpotje is nooit ongewenst.

Nah, ik moet denk ik zelf over een heleboel twijfels en tegens voor ik het doe.

Maar als ik het doe, dan zou dit voor mij een beweegreden zijn.
quote:Noerie schreef op 08 december 2009 @ 18:55:

Doen! Harstikke leuk. Waarom niet? ik zou wel even wachten tot je kindje ietsje ouder is. Nog geen 2 maanden is wel wat jong. Lijkt me onpraktisch voor jezelf. Ik vind het een beetje onzin dat het ineens onverantwoord zou zijn. Je kleintje meenemen naar een verjaardag van vrienden waar iedereen gekke bekken naar je kindje trekt en steeds boven de wagen hangen is wel normaal en dit zou dan onverantwoord zijn? Waarom?

Welnee! Je houdt er hele leuke foto's van je kindje aan over, het is leuk voor jou om eens een fotoshoot mee te maken en als blijkt dat je kindje het niks vindt dan hou je er toch weer mee op? Nu zou ik er sowieso niet aan beginnen, als ik het al doe.

Maar wat je zegt, een fotoshoot kan geen kwaad en wilde ik al gewoon voor de leuk doen..

Doen sowieso veel ouders, ook als ze geen ambities hebben wat betreft modellenwerk.
quote:c_estelle schreef op 08 december 2009 @ 18:26:

Mijn zoontje was 5 maanden toen hij zijn eerste fotoshoot deed, hij was sowieso gefasineerd door de camera dus hij vond het nog leuk ook. Het enige dat hij niet leuk vond was die muts die hij op moest, die trok hij af maar dat leverde weer leuke plaatjes op.

De fotoshoot voor een tijdschrift duurde niet heel lang want bij kleine kinderen zorgen ze daar wel voor ivm met de verveling die bij de kinderen kan toeslaan.

Daarna duurde het een tijdje voor hij weer een fotoshoot kreeg en er moesten weer nieuwe foto's gemaakt worden bij het modellenbureau want op die leeftijd veranderen ze zoveel was hun motivatie. Die foto's moest je wel zelf betalen. Dat heb ik weer niet gedaan, ook omdat ik toen druk genoeg was met verhuizing etc.

De verdiensten waren niet zo heel veel maar zijn wel naar zijn spaarrekening gegaan. Altijd leuk voor later, samen met de foto's in het tijdschrift.

Je kunt het altijd proberen en als je dochtertje het niet leuk vind hou je er gewoon mee op. Anders heeft ze voor later toch een leuk spaarcentje?

Ok, dus jij hebt er geen nare ervaringen mee of een getraumatiseerd kind aan overgehouden?

En doet jouw zoon nog foto shoots?

Of was het alleen tijdens de baby fase?
quote:Noerie schreef op 08 december 2009 @ 19:00:

Een shootr met een klein kindje wordt zo kort mogelijk gehouden en erg goed voorbereid. Ik heb nog nooit een shoot gehad met ene kleintje die een halve dag duurde hoor. Is natuurlijk niet te doen. De verdiensten zijn enorm verschillend. En iedereen doet net alsof, als je dit doet, je kind elke week een shoot heeft. Dat is echt niet zo hoor. Je wordt af en toe eens benaderd en je kunt altijd nee zeggen. Exploiteren vind ik dan ook wat ver gaan. En inderdaad zijn er erg strenge eisne voor kinderen bij fotoshoots, want = werk... Hoe dat precies zit weet ik niet meer, maar moet te googlen zijn.Heb jij er werkgerelateerd ervaring mee Noerie?

Ja, ik heb ooit ergens gelezen/gehoord dat er bepaalde eisen zijn waar men zich aan moet houden.

Ik denk de reden waarom mensen er moeite mee hebben is omdat de drijfveer vaak geld of in bepaalde gevallen roem is.

Dat past niet helemaal in de mentaliteit van 'doe maar gewoon dan doe je gek genoeg'.

Denk ik.
quote:Noerie schreef op 08 december 2009 @ 19:00:

Ik heb nog nooit een shoot gehad met ene kleintje die een halve dag duurde hoor. Is natuurlijk niet te doen.

Nou ja, "niet te doen"... Een halve dag werk betekent 4 uurtjes beschikbaar zijn, en zeker wanneer er bijv buitenopnames gemaakt worden, op bijv. een strand of in een dierentuin dan is dat niks! Een kind staat niet vier uur lang op zijn beentjes te poseren hoor. Vaak zijn het "settings", met een model-vader, een model-moeder, er wordt gespeeld, gefietst, geravot, noem maar op. We hadden ook wel eens dag-opdrachten, ging de hele meute een dag richting strand/ duinen of naar een leuke lokatie ergens, incl. lunch enzo. Kwamen ze met rode konen en verwaaide koppen hun werkbriefje bij mij inleveren met enthousiaste verhalen.

En soms is het saai, ja, een uurtje rondkruipen in een C&A spijkerbroekje, maar ja, het leven is niet altijd feest
Donna

Ik heb mijn hele studie me uit de naad moeten werken om het te kunnen betalen (geen sponsoring van geen enkele kant ook niet van het rijk) en dat heeft me een hele boel netwerk mogelijkheden gekost. Er is nix mis met studeren en feesten. Niemand zegt dat je kinderen niet zouden mogen werken voor hun zakcentjes. Zeker een goed idee. Maar als een paar onschuldige foto's er voor zorgt dat ze alle kansen krijgen voor een goede start van het leven.

Dat is in mijn visie goed ouderschap.
quote:schaap1001 schreef op 08 december 2009 @ 19:22:

Donna

Ik heb mijn hele studie me uit de naad moeten werken om het te kunnen betalen (geen sponsoring van geen enkele kant ook niet van het rijk) en dat heeft me een hele boel netwerk mogelijkheden gekost. Er is nix mis met studeren en feesten. Niemand zegt dat je kinderen niet zouden mogen werken voor hun zakcentjes. Zeker een goed idee. Maar als een paar onschuldige foto's er voor zorgt dat ze alle kansen krijgen voor een goede start van het leven.

Dat is in mijn visie goed ouderschap.

Dat is ook wat ik om mij heen zie ( mensen die jaren bezig zijn met terugbetaling studieschuld) en wat ik zelf heb ervaren.

Mijn ouders waren helaas financieel niet in staat om mij te helpen en uiteindelijk heb ik wel een hoop bereikt en hoop ik nog meer te bereiken op eigen kracht.

Maar man, hoe vaak had ik gewenst dat ik het financieel wat breder had.

Daarnaast, voorzieningen als studie financieering bestaan nu nog wel,maar hoe zit dat over 18 jaar?
Gewoon proberen of je kindje het leuk vindt

Zo niet, dan was het eenmalig.

Verder zit er niets kwaads in hoor,kan mij ook voorstellen dat kindjes het leuk vinden al die aandacht.

En als oude heb je welicht ook een leuke dag, geld op de spaarrekening en mooie foto's in de pocket.

Niet zo zwaar denken allemaal.
Donna,

Stel je houd het gewoon vast voor kind. Het is ook mooi om als ze een huis willen kopen te kunnen zeggen als ouders. Lieverd asjeblieft de kop is van je hypotheek af.

Niemand hoeft heiliger als de paus te zijn.

*heeft het zonder studie schuld voor elkaar gekregen maar vraag niet hoe*
Donna, je kind zal er echt niet onder lijden dus als ze zou worden ingeschreven (en opdrachten krijgt) is dat vooral leuk voor haar spaarrekening later. Baby's zijn geliefd, meer dan peuters dus als je het overweegt, kun je het best binnenkort de stap zetten. En als je bij een goed bureau staat ingeschreven, is de begeleiding goed en hebben ze altijd meerdere baby's voor een opdracht (want baby's en (kleine) kinderen zijn natuurlijk niet te dresseren..dus als ze huilen of iets dergelijks, zetten ze gewoon een ander kindje in). En de verdiensten kunnen redelijk oplopen. Ik weet wat een kindje in een bepaalde bekende reclamespot heeft verdiend en dat is 1200 euro.. (voor twee dagen draaien, en de buy-out van haar gezichtje).
Ik zie ook niet waarom niet, vooropgesteld dat kind het niet vervelend vind. Ik zie eerlijk gezegd het uitbuiten er ook niet in, volgens mij heb je dat zelf in de hand. Iedere dag of week is een beetje veel, maar eens in de paar maanden, lijkt me geen probleem
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven