Tips voor t wassen van bankhoezen???

23-08-2007 09:51 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal



We gaan zo onze "nieuwe" bank ophalen, voor ons nieuw, maar inderdaad al even gebruikt door andere mensen.

Hij ziet er goed uit, maar gewoon voor de fris wil ik graag eerst de hoezen wassen. Er zitten wasbare hoezen om de bank, maar ik heb geen idee hoe ik die het beste zou kunnen wassen zonder dat ze krimpen (doen ze dat uberhaupt snel?) of iets dergelijks?

Iemand tips?

En ik vroeg me af of je dat soort hoezen eventueel ook gewoon zou kunnen verven met textielverf, van dat spul voor in de wasmachine.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
30 graden, moet lukken. Staat ook wel een wasvoorschriftje in wellicht.

Of in je bad leggen en dan handwassen.
Alle reacties Link kopieren
IKEA? Was de hoezen altijd op het aantal graden dat vermeld staat op het label. Meestal is dit 60graden. Lijkt heet, maar daar is de hoes juist tegen bestand. Was je het kouder, bestaat zelfs de kans dat de hoesen verkleuren!



Ervaren hoezenwasser
Alle reacties Link kopieren
Textiel verf bij IKEA hoezen zou ik niet doen trouwens...

En doe de wasmachine niet te vol. Beter een paar wasjes meer draaien dan 1 hele volle.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar jaar een Ikea bank met hoezen, die op 30 graden gewassen kunnen worden. Heb ik nu al een keer of 8 gedaan, en gaat hartstikke goed. Ik doe het wel in 2 x, wat Framboos ook al zegt, beter een paar wasjes meer draaien, dan wordt het tenminste echt goed schoon.



Ik heb die van mij trouwens wel geverfd, hij was eerst lichtblauw en nu grijs, is goed gelukt. Of het goed lukt met verven hangt af van de kleur maar vooral ook van de samenstelling van de stof; katoen bijvoorbeeld neemt de kleur goed op, synthetisch niet of slecht. Een mengsel van katoen en synthetisch neemt de verf dus ook deels wel, deels niet op, waardoor je dan een gemêleerd effect krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Meiden bedankt voor de tips! Ik doe t in twee keer, anders werd t proppen en inderdaad, dan wordt de boel niet goed schoon.

Het is inderdaad een Ikea-bank (een goteborg als ik t goed heb). De stof is volgens mij katoen. Lemmy, is t bij jou allemaal mooi egaal geworden met t verven?

Ben benieuwd hoe de boel er straks uit komt! En ik hoop dat t snel droogt, want dan kunnen we de nieuwe bank testen (lees: uitgebreid bankhangen :))
Alle reacties Link kopieren
Nog even een vraagje: kan ik de hoezen buiten te drogen hangen? De zon schijnt, weet niet of t uitmaakt? Dat ze niet ineens krimpen oid.

Haha, zoals jullie merken ben ik absoluut een leek als t gaat om t wassen van bankhoezen :)
Alle reacties Link kopieren
Dioni, op hoeveel graden heb je de hoezen gewassen (als je ze er al in hebt inmiddels)? Ik heb ook een Göteborg en wil ze nu ook wel eens wassen; op het label staat alleen geen adviestemperatuur...

Het is een heerlijke bank overigens, met recht een hangbank! ;-)
Alle reacties Link kopieren
@ Peenvogel: op 40 graden. Aan de binnenkant van elke hoes die op je bank zit, zit een label met wasvoorschrift, begreep van framboos81 dat het het beste is je daar aan te houden, dus dat heb ik gedaan.

So far so good, ze zijn nog niet helemaal droog, maar volgens mij is t prima gegaan!

Oh, als je de kleine kussentjes uit hun hoes haalt, wees voorbereid, op een tafereel dat eruitziet alsof je net allemaal kippen hebt geplukt

Ik had t niet verwacht en kon gelijk alles weer stofzuigen (had ik net tien minuten daarvoor gedaan...) :swear:

Enne... het is inderdaad een superhangbank, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Hihi ik had dus eerst de kleine kussens gepakt en vond daar wel veel veren, maar geen temperatuur...

Ze gaan nu de machine in, thanks! :)
Alle reacties Link kopieren
Heb de hoezen buiten laten drogen, zijn nu droog en zitten er alweer omheen!

Prima gegaan, heerlijke bank, oh wat zal ik lekker bankhangen vanavond zeg, en liggend is ie trouwens helemaal goed te doen :)

@peenvogel: wel raar dat er bij jou geen wasvoorschrift instond. Zit er helemaal geen label aan de binnenkant van de hoezen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dioni,



mijn eerste lading hangt nu op de waslijn (toch maar binnen, het is hier zo dreigend steeds). Er zit wel een label in, maar daar staat ook op de grote hoezen alleen maar Dryclean op... ach, ik heb ook kleding die ik gewoon was en het zijn gewoon de katoenen hoezen, donkergrijs. Straks even passen, of het niet gekrompen is! O.o

Heb jij alles gewassen, dus ook die grootste die om het frame heen zit zeg maar? Overigens, ik heb de bank inmiddels 5 jaar en het was nog nooit in me opgekomen om de hoezen eens in de machine te gooien... *schaam* :-$
Alle reacties Link kopieren
Heb alles in de wasmachine gegooid! Wat vreemd dat in die van jou dan dry clean only staat. Is t ook katoen? Want in die van mij (zijn van katoen) staat dat ze op 40 graden gewassen kunnen worden. Maarre... is je 'experiment' geslaagd?

Even uit nieuwsgierigheid: weet jij nog wat die bank nieuw heeft gekost?

Ben wel benieuwd of ik in verhouding erg veel betaald heb namelijk :)
Is er ook iemand die de hoezen van een Karlanda bank van Ikea wel eens gewassen heeft? Wij hebben de bank nu twee jaar en ik wil t nu wel eens wassen. Ik ben alleen bang voor verkleuren. Bovendien ben ik bang dat als je 1 keer begint met wassen de stof daarna eerder vies wordt omdat stof als het nieuw is meestal nog bewerkt is met speciaal spul zodat het eerder vuil af stoot.

Wij hebben de bruine hoezen bij de bank.
Alle reacties Link kopieren
Dioni schreef op 23 augustus 2007 @ 11:57:

Lemmy, is t bij jou allemaal mooi egaal geworden met t verven?

Nou, helemaal 100% egaal is het niet geworden, de kleur heeft enigszins een wolk-effect zeg maar. Maar omdat de originele kleur lichtblauw was en de nieuwe kleur grijs, wat goed bij elkaar kleurt, is dat niet storend. Ik denk dat ik eigenlijk een extra verpakking verf had moeten gebruiken, dan was het vast egaler geworden. Maar ik ben tevreden zo, ziet er juist wel leuk uit zo, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
kaetje schreef op 23 augustus 2007 @ 20:56:

Is er ook iemand die de hoezen van een Karlanda bank van Ikea wel eens gewassen heeft? Wij hebben de bank nu twee jaar en ik wil t nu wel eens wassen. Ik ben alleen bang voor verkleuren. Bovendien ben ik bang dat als je 1 keer begint met wassen de stof daarna eerder vies wordt omdat stof als het nieuw is meestal nog bewerkt is met speciaal spul zodat het eerder vuil af stoot.

Wij hebben de bruine hoezen bij de bank.
Die van mij is de Karlanda. Zoals ik eerder schreef, heb ik deze al regelmatig gewassen zonder problemen. Ik geloof wel dat hij sinds de eerste keer wat sneller vies werd inderdaad, maar hij wordt bij ons met 3 kinderen en een bankzittende kat sowieso vrij snel vies. Het wassen is eigenlijk maar een kleine moeite, en het droogt snel. Als je een zonnige dag uitkiest voor het klusje zodat je de hoezen buiten kan drogen, je het verdeelt over twee wassen, en dan 's morgens tijdig begint met de eerste, zit je 's avonds weer op je schone bank. De hoezen er weer op doen is eigenlijk nog het meeste werk, daarbij is het wel handig als je dat even met z'n tweeën doet vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is wel katoen en volgens mij is het gewoon goed uit de machine gekomen. Ik ga nu die grootste hoes nog ff aanzetten, dan kan dat vannacht drogen.

Hij was in 2002 tussen de 900 en 999 euro, afhankelijk van welke kleur hoes je nam. De donkergrijze (die wij hebben) was 999. Ik zag dat ze hem dit jaar niet meer in de collectie hebben, niet zo slim van ze!
Alle reacties Link kopieren
Ah dan valt t mee wat we ervoor betaald hebben vind ik. Die mensen vroegen 200 euro, hebben hem voor 140 meegenomen. Dus dat valt me mee! Ze hadden pas dik 2 jaar.

En ik vind t een heerlijke bank (again, I know...) :) Maar Ikea verkoopt ook geen hoezen meer voor de goteborg, da's wel heel erg jammer.

had graag nog een andere kleur hoes willen hebben.

Peenvogel, mooi dat t geslaagd is!
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op deze site.

Hier kun je hoezen laten maken voor bepaalde Ikeabanken waaronder de Göteborg.
Alle reacties Link kopieren
Goeie deal, Dioni!

Hier heeft de grote hoes het hele weekend te drogen gehangen en gisteravond hebben we alles weer in de hoezen gepropt (waren weekendje weg); wat een worsteling! Dat gaan we dus niet maandelijks doen, hihi. Alles paste nog, dus niet of nauwelijks gekrompen.

Indy, hele leuke stofjes op die site zeg!
Alle reacties Link kopieren
Peenvogel schreef op 28 augustus 2007 @ 15:54:

Indy, hele leuke stofjes op die site zeg!


Ja he? Ik heb zelf geen ervaring met die site maar ik heb her en der goede reacties gelezen.



Wij hebben zelf vorige week de Kramforsbank van Ikea besteld. Met een set extra hoezen. Het voordeel ervan is dat je de 1 kan laten reinigen en de over de bank kan doen. Maar het mooiste is dat je je interieur binnen no time een hele andere look kan geven. :cheer:



Op Ik2a vind je trouwens veel 2ehand Ikea spul en er staat ook een advertentie van een bedrijfje in Nederland die hoezen voor Ikeabanken kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Indy, ik zie t nu pas, maar wat een coole stoffen op die site zeg! Ik denk dat ik daar in de toekomst wel een mooie nieuwe hoes voor mijn hangbank kan scoren :) Thanks voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik up dit topic maar even. Onze bank is licht van kleur en we kunnen m om de haverklap wassen met n zwarte kat... dus ik wil m graag gaan verven.

Maar vraag me af of t egaal te krijgen is aangezien hij licht van kleur is (creme of zand) en wij m graag donkergrijs of zwarte willen.

Nog handige tips?
Alle reacties Link kopieren
Stomen? dat is beter als zelf wassen!!



succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven