Woonruimte in Nijmegen

08-08-2007 21:50 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij vertellen hoe lang je in Nijmegen ongeveer ingeschreven moet staan voor een huis in oud-oost. Kosten bedragen maximaal ongeveer 400 euro per maand en voorkeur is voor een huis met 2 slaapkamers en een tuintje.



En wat is ongeveer de wachttijd in Den Bosch of Apeldoorn voor een woning met dezelfde criteria in een beetje redelijke wijk?



Alvast bedankt voor de antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
In Nijmegen moet je al gauw rekenen op een inschrijftijd van zeker een jaartje of 8 voor Oost. Dat is een gewilde wijk. Ik sta zelf vanaf 2001 ingeschreven en eindig nog niet eens in de top twintig voor woning die passend zijn.



In Den Bosch en Apeldoorn weet ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi flower,

Ik woon in nijmegen en nijmegen oost is de meest gewilde wijk in nijmegen voor veel mensen. dus inderdaad zoals hierboven al wordt gemeld moet je dan zeker een jaar of 8 ingeschreven staan.

en oost is hel gewild dus voor 400 euro heb je daar geen huis met twee kamers en een tuin..... nijmegen oost is duur......

suc6!
Alle reacties Link kopieren
Voor een huurwoning in Oost of centrum kon je een paar jaar geleden nog rekenen op zeker 10 jaar inschrijftijd. Ik vrees dat je je wensen sowieso bij moet stellen, want een woning in Oost met 2 slaapkamers en een tuintje krijg je echt niet voor E400,-... Eén blik op funda zegt al voldoende; een vraagprijs van E250.000,- voor een benedenwoning (koop dus) is zeker geen uitzondering! En in de gewilde wijken van Den Bosch is dit niet veel beter lijkt me...

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet echt een antwoord op je vraag maar sta ingeschreven bij entree. Dan kun je reageren op woningen in Nijmegen, Arnhem en omgeving. Ik sta vanaf juni 2001 ingeschreven en eindig voor Nijmegen (oud West en Dukenburg) meestal op de 10e plaats (van de 135).

In arnhem reageer ik meestal op woningen in Elderveld, De Laar, Presikhaaf en Malburgen en daar eindig ik met 135 reacties meestal op de 40e plek. Bij minder reacties (in mindere buurten van deze wijken) eindig ik vaak op een plaats in de top tien.



Van Den Bosch weet ik het niet, maar afgaande op de woningnood daar (en een vergelijk met het aanbod en de prijzen van koophuizen in Arnhem) dan denk ik dat het daar nog slechter gesteld is. In het stadje waar ik woon (omgeving Den Bosch en zelfde woningbouwcooperatie) duurt het voor starters (18-25 jaar) als je geluk hebt 7 jaar. Na je 25ste hoor je niet meer bij deze groep en gooien ze je met anderen in de hoge hoed (dus nog langere meettijd). Bovendien hebben jongeren uit de stad zelf voorrang op anderen en je meettijd telt pas vanaf het moment dat je als volwassene in deze plaats woont (dus voor velen vanaf hun 18e verjaardag, maar ik ben pas op mn 24e daar komen wonen en heb dus pech.)
Alle reacties Link kopieren
Silky herkenbaar, ben weer eens uitgenodigd voor een woning in de Geitenkamp. was vergeten dat ik op het ding gereageerd had :-$ Sta niet eens in de top10.

Ik wil Elderveld niet uit, maar ja de huurwoningen hier zijn te duur voor ons
Alle reacties Link kopieren
flower123 schreef op 08 augustus 2007 @ 21:50:

Kan iemand mij vertellen hoe lang je in Nijmegen ongeveer ingeschreven moet staan voor een huis in oud-oost. Kosten bedragen maximaal ongeveer 400 euro per maand en voorkeur is voor een huis met 2 slaapkamers en een tuintje. :rofl:



Hiervoor krijg je wel een leuke veredelde gangkast met vensterbank waar je evt. wel een plantje aan kunt hangen. Althans, dat is wat ik op dit moment krijg voor 360E. Sta bovendien ook al 8 jaar bij Entree ingeschreven en begin zo langzamerhand eindelijk in aanmerking te komen voor leukere plekken (Maar echt nog niet voor een huis als jij beschrijft). En ga juist nu waarschijnlijk weg uit Nimwegen O_o



Alvast bedankt voor de antwoorden!
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
@ Mik: dus als ik het goed begrijp kan het ook zijn dat je uitgenodigd wordt woor een bezichtiging wanneer je vrij laag staat? Dan hebben de bovenstaande (boven jullie dus) huizenzoekers dus afstand gedaan, als ik het goed begrijp.



Verhuren ze ook geen huizen in de Schuijtgraaf? (Oke zal wel moeilijk zijn om aan te komen en duur bovendien, maar ben alleen benieuwd.) Ben ze nog niet tegen gekomen.



En Elderveld en de Laar zijn best oke. Het is alleen geen Rozendaal, haha.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan inderdaad. Het is mij in de geitenkamp en malburgen nu al 3 keer overkomen. Ik ga elke keer kijken, want je weet maar nooit of je een mooi huisje tegenkomt.



Schuijtgraaf kent huurwoningen, maar die liggen qua prijs (voor zover ik ze gezien heb) boven de uiterste grens waar je huurtoeslag voor krijgt. Elderveld kent ook huurwoningen, hier geldt ook voor die zijn qua prijs boven de 500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Mik, zou je dan wel in Malburgen willen wonen als het huisje je aanstaat? Ik blijf het toch een buurt vinden die voor een vrouw alleen 's avonds niet veilig is en dat vnd ik geen fijn idee... Woon nu zelf sinds twee maanden in de laar (woonde eerste in het centrum) en dat bevalt prima. Hier staan ook nog wel aardig wat huurwoningen. Verbeek heeft volgens mij aardig wat vrij staan, huur is volgens mij iets van 600-650 euro, maar dan lig je wel mooi aan het park in de laar oost. Misschien is dat iets?
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Alle reacties Link kopieren
Is Malburgen dan echt zo erg? Ik vind sommige delen van De Laar ook niet echt top.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook niet dat alle delen van de laar geweldig zijn hoor, maar niet gevaarlijk. En dat vind ik van delen van Malburgen wel, ik ga echt niet 's nachts in mijn eentje over de Huissensestraat fietsen of lopen en dat durf ik in de laar wel. Ik heb er nooit zelf gewoond, maar weet van vrienden en collega's die dat wel deden dat het niet ongevaarlijk is als vrouw alleen in die straat, ook de reden waarom die mensen er nu niet meer wonen...



En je ziet het ook aan Funda. Als je een huis met een tuin zoekt, voor zo min mogelijk geld, kom je in Malburgen uit. Dat zegt ook wel wat.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel wat vinden voor die prijs hoor, maar dan moet je wel 10 jaar staan ingeschreven of urgentie hebben. Ik woon zelf aan de waalkade, bovenwoning met 4 slaapkamers voor 417 euro.

Maar ik zou zeggen: vestig je hoop niet op Nijmegen.
Alle reacties Link kopieren
Silky schreef op 10 augustus 2007 @ 18:16:

@ Mik: dus als ik het goed begrijp kan het ook zijn dat je uitgenodigd wordt woor een bezichtiging wanneer je vrij laag staat? Dan hebben de bovenstaande (boven jullie dus) huizenzoekers dus afstand gedaan, als ik het goed begrijp.





In Nijmegen is dat in ieder geval wel vaak zo. Sommige wijken zijn absoluut niet gewild en dan kan het zo zijn dat de eerste 50 mensen die gereageerd hebben, het huis weigeren.

(Waarom mensen reageren op een huis waar ze niet zouden willen wonen, begrijp ik dan weer niet....).
Just hand over the chocolate and nobody will get hurt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik stond 10e voor een heel leuk, vrij ruim appartement (70 m2) in Hatert. blijkbaar wilde niemand het hebben, want ik woon er nu! Ik twijfelde ook erg tussen Nijmegen en Den Bosch, maar in Den Bosch gaat het toch echt sneller met de inschrijftijden dan in Nijmegen. Ik heb toch voor N';gen gekozen i.v.m. werk en studie.
Alle reacties Link kopieren
In de regio Arnhem-Nijmegen geldt je woonduur als inschrijftijd (tenzij je al ingeschreven stond bij Entree vóór 2001 of 2002, het jaartal weet ik niet precies, dan mag je ook je inschrijftijd gebruiken als die langer is dan je woonduur). Woonduur is de tijd dat je op je huidige adres woont, tellend vanaf de datum dat je op dat adres staat geregistreerd bij de administratie van de gemeente.



Kortom: als je pas 2 jaar woonduur hebt en je moet concurreren met mensen die reageren met een woonduur van 20 jaar, gaat het heel lang duren voordat je een woning krijgt. Het ligt dus aan je eigen woonduur, maar ook aan de woonduur van de anderen die op dezelfde woning reageren.
Alle reacties Link kopieren
zusje78 schreef op 10 augustus 2007 @ 21:47:

Mik, zou je dan wel in Malburgen willen wonen als het huisje je aanstaat? Ik blijf het toch een buurt vinden die voor een vrouw alleen 's avonds niet veilig is en dat vnd ik geen fijn idee... Woon nu zelf sinds twee maanden in de laar (woonde eerste in het centrum) en dat bevalt prima. Hier staan ook nog wel aardig wat huurwoningen. Verbeek heeft volgens mij aardig wat vrij staan, huur is volgens mij iets van 600-650 euro, maar dan lig je wel mooi aan het park in de laar oost. Misschien is dat iets?




Dat is veel te duur voor ons. In malburgen zou ik niet willen wonen, maar in de geitenkamp zijn wel stukken waar je prima kunt wonen.



In Arnhem is het ook zo dat je wel uitgenodigd kunt worden als je laag staat inderdaad. Wij komen er zo vaak doorheen omdat wij een kind hebben en ze vaak in de zgn achterstandswijken de buurt willen opkrikken.
Alle reacties Link kopieren
Panda schreef op 11 augustus 2007 @ 20:09:

In de regio Arnhem-Nijmegen geldt je woonduur als inschrijftijd (tenzij je al ingeschreven stond bij Entree vóór 2001 of 2002, het jaartal weet ik niet precies, dan mag je ook je inschrijftijd gebruiken als die langer is dan je woonduur). Woonduur is de tijd dat je op je huidige adres woont, tellend vanaf de datum dat je op dat adres staat geregistreerd bij de administratie van de gemeente.



Kortom: als je pas 2 jaar woonduur hebt en je moet concurreren met mensen die reageren met een woonduur van 20 jaar, gaat het heel lang duren voordat je een woning krijgt. Het ligt dus aan je eigen woonduur, maar ook aan de woonduur van de anderen die op dezelfde woning reageren.




Dan heb je dus pech als je geen huurwoning in die regio hebt. Dus als je nog bij je ouders woont, elders woont of een koopwoning hebt., toch? Toch heb ik dus geen woonduur (woon elders bij mn ouders in een koopwoning

;-) en eindig ik regelmatig vrij hoog (zie andere reactie). Hoe zat dat idd met dat jaartal? Ik weet nog wel dat ze mij 'genaaid' hadden bij de viv*re omdat ze mijn inschrijving (als student) niet hadden omgezet naar dat nieuwe systeem. Maar volgens mij heb ik nu toch een startersduur vanaf ongeveer mn eerste (dus de juiste) inschrijfdatum. Op mijn papieren staat overigens dat ik als starter ingeschreven ben, dus ze maken (of maakten) het onderscheid wel.



Vreemd is overigens dat een jongere kennis (dus kortere inschrijfduur lijkt me) vaak hoger eindigt. Hij woont bij zn ouders in Arnhem, zou het daar aan liggen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, het maakt inderdaad uit of je starter bent of niet. Als starter wordt volgens mij wel naar inschrijftijd gekeken, in plaats van woonduur.



Overigens maakt het als niet-starter geen verschil of je nu in een huurwoning of een koopwoning woont hoor. Je bouwt in beide gevallen woonduur op!



Hoe het precies zit met binnen/buiten de regio weet ik niet. Dat moet je gewoon even navragen bij een van de woningcorporaties die zijn aangesloten bij entree. Meer info op



http://www.entree.nu
Alle reacties Link kopieren
Silky, sommige mensen laten zich (of liever lieten, want volgens mij kan dat niet meer) al vrij jong inschrijven, dus hebben een langere inschrijftijd staan. Als starter telt de datum van inschrijving, als doorstromer telt de datum dat je je hebt laten inschrijven bij de gemeente als woonachtig op je adres (!!!!!!) dus niet het moment dat je huurcontract ingaat. Hou daar rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
Nijmegen en Entree LEES: drama!!!!!

Sta nu bijna 4 jaar ingeschreven, en t schiet niet op!

Nu heb ik een aangepaste woning nodig maar om dat te vinden duurt ook nog wel ff, want zoveel aangepaste woningen komen er niet vrij, of het zijn 55+ woningen, waar je dus niet voor in aanmerking komt.

Mijn vriend heeft ook een meettijd van 4 jaar, zou het helpen als we ze gewoon bij elkaar zouden doen?
Alle reacties Link kopieren
Claudia,

Ik vind Nijmegen wel meevallen als je het vergelijkt met Arnhem. Ik eindig daar (relatief) vele malen hoger dan in Arnhem. Ik sta nu wel al ruim 6 jaar ingeschreven, maar de meeste huizen gaan naar een meettijd van een jaar of 7/8 (in Arnhem). Ik reageer echter niet op aangepaste huizen, dus kan daar niks over zeggen. (Heb geen aanpassing nodig nl. .) Mss kun je contact opnemen met de woningbouw, er zal toch wel een oplossing te vinden zijn? Hoe erg is de nood aan de man (lees: vrouw)? Hoe urgent is je situatie bedoel ik?



Vndaag een brief ontvangen voor een bezichtiging met 15 personen (ik ben nr. 15!). Ik kan niet en heb op het moment niets aan een woning in de KAN regio (werk inmiddels elders). Maar is wel slim van ze om meteen een heleboel mensen op te trommelen. Scheelt veel tijd (stond ook in de brief).

(O ja op entree stond ik voor deze woning (vredeburg/kronenburg) op de 20ste plaats en in de brief stond dat ik 15e was. Veel afvallers dus??!!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven