Als starter op de woningmarkt in Amsterdam

30-07-2007 13:35 33 berichten
Alle reacties Link kopieren


Als (bijna) afgestudeerde wil ik straks in Amsterdam gaan wonen en werken. Momenteel woon ik nog in het noorden van Nederland en is het geen optie om voorlopig heen en weer te reizen. Op dit moment heb ik nog geen vaste baan, maar ga ik ga binnenkort wel beginnen met solliciteren.



Wat ik mij afvraag: Hoe kun je als starter leuk wonen in Amsterdam? Ik heb de prijzen gezien van zowel de koopwoningen als huurwoningen. Zelf heb ik  in het begin ongeveer een jaarinkomen van 35.000 euro en wil wel graag enigszins centraal wonen met het liefst een woonoppervlakte van minimaal 40 m2.



Is dit mogelijk of stel ik nu voor mezelf al te hoge eisen? Hoe pakken andere starters dit probleem aan? Heeft iemand misschien tips waar ik me misschien kan inschrijven voor het huren van een woning? (Sta al wel jaren ingeschreven bij Woningnet, maar 4 jaar wachttijd is nooit genoeg)


manuela schreef op 08 augustus 2007 @ 21:33:

Wat apart dat er niemand reageert op het bericht van Padua of ligt dat aan mij?
Heeft het zin, om op iemand als Padua te reageren, iemand die als er een allochttoon langsloopt angstvallig naar zijn portemonnee grijpt en nog wat Wilders repliek als mantra's door het hoofd laat gaan om het dreigende onheil af te weren? ;-)
dat gentlemens-agreement is er niet voor niets. Er zijn idd banken die je best 7 x je jaarsalaris willen lenen, maar dan heb je waarschijnlijk zulke hoge maandlasten dat je verder leeft op brood met pindakaas. Als je ook nog een beetje wilt leven, zou ik niet boven die 4,5x je jaarsalaris uitgaan. wel mag je je 13e maand en vakantiegeld meetellen bij je jaarinkomen. Aangezien je ook je kosten koper zult moeten betalen en ws meefinancieren moet je bedenken dat je maximale leenbedrag 110% is van de prijs die je aan een huis kunt uitgeven.

Bij een jaarsalaris van 35000 euro kun je dan een hypotheek krijgen van 160.000 euro, waarmee je een huis kunt kopen van ongeveer 140-145.000

In de Baarsjes wordt dat al lastig, oud west en oud-zuid kun je hooguit een kipenhok kopen, maar in Bos en Lommer moet je voor die prijs best iets leuks kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet totaal niks van wonen in Amsterdam, maar heb net zelf een huis gekocht in Den Haag. Ik ben ook starter en verdien per jaar ongeveer hetzelfde (iets meer zelfs). Ik heb heel bewust naar de maandlasten gekeken, en ik betaal nu bruto ongeveer 650 euro per maand, en netto ongeveer 450. En daar heb ik echt een heel ruim appartement voor (90m2, 2 balkons en een eigen berging, en ook nog eens in een goede wijk). Meer zou ik ook niet willen betalen aan hypotheek, omdat er nog zoveel andere maandlasten bij komen (water, gas, licht, verzekering, tv, internet enz enz). Bovendien is het toch wel fijn om geld over te hebben om van te leven.



TO: als ik jou was zou ik eerst maar een baan vinden, voordat je begint met een huis kopen, want je krijgt op een tijdelijk contract echt geen hypotheek, daar heb je namelijk een intentieverklaring voor nodig van je werkgever. Bovendien zou ik me niet helemaal blindstaren op Amsterdam. De huizen zijn daar ontzettend duur, en je hebt relatief een kleine oppervlakte. En ik zou me afvragen of je wel een torenhoge hypotheek wil hebben, waardoor je geen geld meer hebt voor iets anders. Nee, dan ben ik met mijn hypotheek van 139.000 (incl kosten koper, notaris, enz) errug tevreden
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hypotheek op 2 salarissen. Bruto verdienen we net geen 50.000 euro (incl. vakantiegeld). Maar een woning van 2 ton lag toch echt boven ons budget.



Maar het is inderdaad afhankelijk van het type hypotheek dat je neemt. Wij hebben 100% spaar met 100% levensverzekering en lange termijn rentevast en dan ben je toch wel een stuk duurder uit als dat je kiest voor 100% aflossingsvrij en een lagere levensverzekering.



Bij ons woog de zekerheid een stuk zwaarder dan de hoogte van het maandbedrag.



Ben wel jaloers op je salaris dan hoor! Ik heb net 600 euro (bruto) verhoging gehad, verdien best lekker, maar nog geen 33000 op jaarbasis inclusief vakantiegeld. (ben 25 en 4 jaar geleden afgestudeerd aan het HBO)



En voor 140.000 euro staan er best leuke flatjes te koop.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je reactie wijzigen met het nieuwe forum, luxe hè? ;-]
Alle reacties Link kopieren
He juf, dank voor de tip!!!
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Allereerst gefeliciteerd met je keuze. Ja, het is bijzonder moeilijk om een huis in Amsterdam te krijgen, maar...ik heb zelf een aantal jaren geleden ook de stap genomen en ben enorm blij met mijn stad!



Mijn tip is om alle woningbouwbedrijven op internet op te zoeken en daar te kijken naar wat ze verkopen. Die prijzen zijn vaak lager dan wat je op funda vindt.



Verder was het zoals zovelen, mijn droom om in het centrum te wonen..nou..ga dat maar eens regelen...niet zo'n grote kans inderdaad. Buurten die ik nu ken, waar vrienden van me wonen, die een wat minder imago hebben maar wel echt leuk zijn, zijn: Westerpark (is wat rustiger in mijn belevenis), Oud West en Oost (die laatste heeft een slecht imago maar zelf vind ik het juist supergezellig daar), de indische buurt en ook is volgens mij geuzenveld goed te doen. Je zit bij de buurten die ik noem ook vlakbij het centrum, stukje fietsen (5/10 minuutjes) en je bent er.



Als het kopen niet lukt kun je overwegen om, om te beginnen, extra te betalen voor je huis (vrije huur) zodat je in ieder geval een basis hebt in Amsterdam en zo op je gemak verder kunt zoeken.



Heel veel succes! Laat je weten hoe het gaat?



ps je kan wel meer dan 4 keer je salaris krijgen. Zeker als je net bent afgestudeerd. Soms scheelt dat een paar tientjes per maand en dat is de moeite waard. Ook heeft de gemeente Amsterdam een speciale regeling voor middeninkomens (ik geloof dat het AMH heet, Amsterdamse Middensegment Hypotheek), je kunt dan een deel van je hypotheek rentevrij (!) lenen. Of je daar in aanmerking komt met jouw salaris... (damn, wat krijg jij veel poen voor je eerste baan! Goed gedaan!!).



Groetjes, Nina
Alle reacties Link kopieren
Het amh-potje is helaas leeg, dus daar kun je geen gebruik meer van maken. TO had er trouwens nog wel in aanmerking voor kunnen komen want je mag, wil je gebruik maken van die regeling, maximaal 40.000 euro per jaar verdienen.

Wel komt er volgend jaar een andere vorm van 'goedkoper kopen' voor terug en dat heet iets van een starterslening ofzo. Alleen is het daar volgens mij de bedoeling bij dat je een huurhuis achterlaat in Amsterdam (om de doorstroming te bevorderen).



Wel goed dat je er op wijst Nina, want heel veel mensen weten niet van het bestaan van deze manieren van lenen terwijl het echt goede regelingen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven