Feestelijke vegetarische ovenschotel
zondag 20 december 2009 om 17:29
Geïnspireerd door het winterweer wil ik graag op kerstavond met lief een lekkere winterse ovenschotel maken. Het liefst een met een lekker krokant kaaslaagje bovenop.
Er is alleen één 'probleempje'; ik ben vegetariër en vriend houdt niet van aardappels. Wat is jullie ideale vlees-, vis- en aardappelloze ovenschotel?
Bedankt!
Er is alleen één 'probleempje'; ik ben vegetariër en vriend houdt niet van aardappels. Wat is jullie ideale vlees-, vis- en aardappelloze ovenschotel?
Bedankt!
zondag 20 december 2009 om 17:34
Hartige taart?
Met courgette, prei, ui, champignons evt. aangevuld met bijv. chinees roerbakpakket. Kaas naar jullie smaak erdoor en kaas/room/ei-mengsel er bovenop?
Ovenschotel zonder vlees, vis en aardappelen lijkt me wat lastig worden.
Of een groente/kaas ragout in pasteibakjes, maar dan is hartige taart makkelijker.
Lust vriend ook geen aardappelpuree en eet jij wel vleesvervangers?
Met courgette, prei, ui, champignons evt. aangevuld met bijv. chinees roerbakpakket. Kaas naar jullie smaak erdoor en kaas/room/ei-mengsel er bovenop?
Ovenschotel zonder vlees, vis en aardappelen lijkt me wat lastig worden.
Of een groente/kaas ragout in pasteibakjes, maar dan is hartige taart makkelijker.
Lust vriend ook geen aardappelpuree en eet jij wel vleesvervangers?
zondag 20 december 2009 om 17:38
Je moet er van houden, maar ik ben gek op spruitjes. Ik heb een lekker recept van een spruitjesstamppot met gember en appel dacht ik. Ja ik heb er zelf gebakken uien bij gedaan ( en schaam ook wat mini gehaktballetjes omdat ik die zo lekker vind). Bij het recept zit dacht ik een sju, ik had bij die balletjes zelfgemaakte zoetzuresaus gemaakt.
Maar ik weet dat vele spruitjes niet zo lekker vinden. een tip, die mini zijn lekker, die grote niet. Dan halveren en mmmmm.
Oja heb ook nog een aparte stamppot van prei met gekruide brie/of andere kaas.
En nog eentje met prei, wortel en ui en piccalily.
Ik las er overheen dat je vriend geen aardappelen lust. sorry
Maar ik weet dat vele spruitjes niet zo lekker vinden. een tip, die mini zijn lekker, die grote niet. Dan halveren en mmmmm.
Oja heb ook nog een aparte stamppot van prei met gekruide brie/of andere kaas.
En nog eentje met prei, wortel en ui en piccalily.
Ik las er overheen dat je vriend geen aardappelen lust. sorry
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

zondag 20 december 2009 om 17:50
zondag 20 december 2009 om 17:51
Gegratineerde aubergine met tomaat en ei
Voor 2 personen
1 ui
2 knoflookteentjes
2 kleine aubergines (ca. 600 gram)
250 gram kerstomaatjes (of gewone tomaat)
2 eetlepels (zonnebloem) olie (of sesamolie)
1 eetlepel gesnipperde oregano
zout, (versgemalen) peper
2 eetlepels gesnipperde basilicum
2 eieren
4 eetlepels melk
Bereiding en afwerking: ca. 25/5 min.
Bevat p.p.: 995 kJ/240 kcal
11 g eiwit, 16 g vet, 14 g koolh.
Bereiding: Verwarm de oven voor op 190 ºC.
• Snipper de gepelde ui en knoflookteentjes. Snijd de gewassen aubergines in blokjes van ca. 2 cm. Snijd de schoongemaakte tomaatjes in vieren.
• Verhit de eetlepel olie in een koekenpan met anti-aanbaklaag en bak de ui en knoflook ca. 2 minuten.
• Voeg de rest van de olie en de aubergine toe en roerbak het geheel nog ca. 5 minuten. Roer de oregano en de helft van de basilicum erdoor. Breng op smaak met zout en peper en neem de pan van het vuur.
• Klop de eieren los met de melk en voeg naar smaak zout en peper toe.
• Schep het auberginemengsel in een ovenschaal, verdeel de tomaat erover en schenk het eimengsel over de groenten.
Afwerking: Bak de schotel, in het midden van de oven, in ca. 20 minuten goudbruin en gaar.
• Strooi de rest van de basilicum erover.
• Lekker met aardappelpuree.
De aardappelpuree zou je kunnen vervangen door pasta eventueel met wat geraspte kaas, maar rijst kan ook wel.
Voor 2 personen
1 ui
2 knoflookteentjes
2 kleine aubergines (ca. 600 gram)
250 gram kerstomaatjes (of gewone tomaat)
2 eetlepels (zonnebloem) olie (of sesamolie)
1 eetlepel gesnipperde oregano
zout, (versgemalen) peper
2 eetlepels gesnipperde basilicum
2 eieren
4 eetlepels melk
Bereiding en afwerking: ca. 25/5 min.
Bevat p.p.: 995 kJ/240 kcal
11 g eiwit, 16 g vet, 14 g koolh.
Bereiding: Verwarm de oven voor op 190 ºC.
• Snipper de gepelde ui en knoflookteentjes. Snijd de gewassen aubergines in blokjes van ca. 2 cm. Snijd de schoongemaakte tomaatjes in vieren.
• Verhit de eetlepel olie in een koekenpan met anti-aanbaklaag en bak de ui en knoflook ca. 2 minuten.
• Voeg de rest van de olie en de aubergine toe en roerbak het geheel nog ca. 5 minuten. Roer de oregano en de helft van de basilicum erdoor. Breng op smaak met zout en peper en neem de pan van het vuur.
• Klop de eieren los met de melk en voeg naar smaak zout en peper toe.
• Schep het auberginemengsel in een ovenschaal, verdeel de tomaat erover en schenk het eimengsel over de groenten.
Afwerking: Bak de schotel, in het midden van de oven, in ca. 20 minuten goudbruin en gaar.
• Strooi de rest van de basilicum erover.
• Lekker met aardappelpuree.
De aardappelpuree zou je kunnen vervangen door pasta eventueel met wat geraspte kaas, maar rijst kan ook wel.
zondag 20 december 2009 om 17:58
quote:elninjoo schreef op 20 december 2009 @ 17:40:
De paddestoelen/brie quiche van Excellent is erg lekker. Volgens mij zit daar geen vlees in en ook geen aardappels.
Die heb ik nu toevallig in de koelkast staan voor vanavond maar die is niet vegetarisch, er zitten spekjes in...
Maar voor kerstavond zou ik zoiets zelf maken, met een pakje hartig taartdeeg (diepvries supermarkt, naast het bladerdeeg) en dan vullen met spinazie, kookroom, een ei, ui, paddestoelen, kruiden, geraspte kaas en brie.
De paddestoelen/brie quiche van Excellent is erg lekker. Volgens mij zit daar geen vlees in en ook geen aardappels.
Die heb ik nu toevallig in de koelkast staan voor vanavond maar die is niet vegetarisch, er zitten spekjes in...
Maar voor kerstavond zou ik zoiets zelf maken, met een pakje hartig taartdeeg (diepvries supermarkt, naast het bladerdeeg) en dan vullen met spinazie, kookroom, een ei, ui, paddestoelen, kruiden, geraspte kaas en brie.
zondag 20 december 2009 om 18:02
Op de volgende sites heb je de mogelijkheid om gericht te zoeken naar recepten. Er zijn meerdere selecties mogelijk.
Bij smulweb kun je ingrediënten invoeren en ook uitsluiten.
Je kunt op alle sites selecteren op vegetarische keuken en bereidingstijd.
http://vegetarische-recepten.isis-veganisme.nl
http://recepten.voedingscentrum.nl/scripts/zoek.php
http://www.iensrecepten.nl
http://www.smulweb.nl
http://www.ingredienten.nl/recepten
http://www.ah.nl/recepten
Met name van ah heb ik veel recepten uitgeprobeerd.
De meeste recepten lenen zich voor het vervangen van vers door gedroogd en omgekeerd. Zodat het toch een persoonlijk tintje krijgt. Ook door het weglaten van ingrediënten kan je dat doen.
Hiervoor heb ik mijn favoriete recept al gepost. Dat komt uit mijn kookboek: lekker vegetarisch van het NZO.
Voorbeeld:
Hier heb je een vegetarisch weekmenu. Misschien komt daar nog wat bij. Op dit moment staat de kerstweek er nog niet bij.
Bij smulweb kun je ingrediënten invoeren en ook uitsluiten.
Je kunt op alle sites selecteren op vegetarische keuken en bereidingstijd.
http://vegetarische-recepten.isis-veganisme.nl
http://recepten.voedingscentrum.nl/scripts/zoek.php
http://www.iensrecepten.nl
http://www.smulweb.nl
http://www.ingredienten.nl/recepten
http://www.ah.nl/recepten
Met name van ah heb ik veel recepten uitgeprobeerd.
De meeste recepten lenen zich voor het vervangen van vers door gedroogd en omgekeerd. Zodat het toch een persoonlijk tintje krijgt. Ook door het weglaten van ingrediënten kan je dat doen.
Hiervoor heb ik mijn favoriete recept al gepost. Dat komt uit mijn kookboek: lekker vegetarisch van het NZO.
Voorbeeld:
Hier heb je een vegetarisch weekmenu. Misschien komt daar nog wat bij. Op dit moment staat de kerstweek er nog niet bij.
anoniem_89694 wijzigde dit bericht op 20-12-2009 18:21
Reden: Vegetarisch weekmenu
Reden: Vegetarisch weekmenu
% gewijzigd
zondag 20 december 2009 om 19:48
Met wat wijzigingen (van 4 naar 2 personen en sommige kant en klaar producten zoals het deeg) is dit misschien ook een optie.
Pizza met geroosterde knoflook, groenten en zongedroogde tomaat
Voor 4 personen
2 bollen knoflook
1 eetlepel olijfolie
1x basisrecept pizzadeeg (zie hierna)
3 kleine courgettes
500 gram broccoliroosjes
20 zongedroogde tomaten op olie
3 mozzarellabolletjes of 1 zakje pizzakaas
3 theelepels gedroogde oregano
3 theelepels gedroogde bascilicum
150 gram geraspte fontinakaas of kernhem
knoflookolie (zie hierna)
½ bakje preischeuten (of alfalfa)
15 gram grof gesneden bascilicum
Bereiding/ afwerking: 90/5 min. Oventijd: 80 min.
Bevat p.p.: 3624 kJ/864 kcal., 44 g eiwit, 40 g vet, 83 g koolh.
Bereiding: Verwarm de oven voor op 190 C. Snijd de top van de bollen knoflook, leg ze in een kleine ovenschaal en voeg zoveel water toe dat ze voor 1/3 onder water staan. Druppel de olie over de opengesneden kant. Dek de bollen af met aluminiumfolie en bak ze 1 uur in het midden van de oven.
Maak het deeg volgens het basisrecept. Maak de courgettes schoon en snijd ze met een kaasschaaf overlangs in lange dunne plakken. Kook de broccoliroosjes 2 min. met zout, giet ze af en spoel ze na met koud water. Snijd de tomaten in repen. Rasp de mozzarella grof. (Tip: Mozzarella kan prima geraspt worden als het een paar minuten voor het raspen in de vriezer wordt gelegd.)
Neem de schaal uit de oven en verhoog de temperatuur tot 220 oC. Laat de knoflookbollen uitlekken in een vergiet en laat ze iets afkoelen, druk de knoflook uit en bestrijk de pizzabodems ermee.
Verdeel de groenten over de bodems. Bestrooi de pizza met de kruiden en beide kaassoorten. Bak de pizza’s in 15/20 minuten in het midden van de oven goudbruin.
Afwerking: Neem de pizza’s uit de oven en besrijk de rand meteen met knoflookolie. Leg in het midden van elke pizza een bergje preischeuten en bascilicum.
Basisrecept pizzadeeg
2 theelepels gedroogde gist (zakje)
2 theelepels suiker
2,5 dl lauw water
350 gr bloem + extra
1 theelepel zout
olie
Stap 1: Meng de gist met de suiker en het water. Laat dit mengsel 5 minuten staan, of tot er belletjes op het oppervlak komen.
Stap 2: Zeef de bloem met het zout. Voeg het gistmengsel toe en meng alles met een mixer met deeghakken tot een glad deeg.
Stap 3: Bestuif het werkvlak met bloem. Kneed het deeg goed door. Druk het uit met de palm van de hand. Draai het deeg af en toe een kwartslag. Strooi een beetje bloem erover als het kleverig aanvoelt en vorm er weer een bal van.
Stap 4: Bestrijk een grote kom licht met olie. Doe de deegbal in de kom, dek deze af met een doek en zet de kom op een warme tochtvrije plek. Laat het deeg 1 uur rijzen. Het is dan verdubbeld in omvang.
Stap 5: Bestuif het werkvlak met bloem. Druk het deeg in het midden neer met de vuist en rol deze dun uit tot cirkels van 20-25 cm.
Stap 6: Leg elke bodem op een stuk bakpapier.
Knoflookolie
4 knoflooktenen
75 ml olijfolie
Pel de knoflooktenen, hak ze fijn en ze meng ze met de olie. Laat de olie minstens 1 uur staan.
Pizza met geroosterde knoflook, groenten en zongedroogde tomaat
Voor 4 personen
2 bollen knoflook
1 eetlepel olijfolie
1x basisrecept pizzadeeg (zie hierna)
3 kleine courgettes
500 gram broccoliroosjes
20 zongedroogde tomaten op olie
3 mozzarellabolletjes of 1 zakje pizzakaas
3 theelepels gedroogde oregano
3 theelepels gedroogde bascilicum
150 gram geraspte fontinakaas of kernhem
knoflookolie (zie hierna)
½ bakje preischeuten (of alfalfa)
15 gram grof gesneden bascilicum
Bereiding/ afwerking: 90/5 min. Oventijd: 80 min.
Bevat p.p.: 3624 kJ/864 kcal., 44 g eiwit, 40 g vet, 83 g koolh.
Bereiding: Verwarm de oven voor op 190 C. Snijd de top van de bollen knoflook, leg ze in een kleine ovenschaal en voeg zoveel water toe dat ze voor 1/3 onder water staan. Druppel de olie over de opengesneden kant. Dek de bollen af met aluminiumfolie en bak ze 1 uur in het midden van de oven.
Maak het deeg volgens het basisrecept. Maak de courgettes schoon en snijd ze met een kaasschaaf overlangs in lange dunne plakken. Kook de broccoliroosjes 2 min. met zout, giet ze af en spoel ze na met koud water. Snijd de tomaten in repen. Rasp de mozzarella grof. (Tip: Mozzarella kan prima geraspt worden als het een paar minuten voor het raspen in de vriezer wordt gelegd.)
Neem de schaal uit de oven en verhoog de temperatuur tot 220 oC. Laat de knoflookbollen uitlekken in een vergiet en laat ze iets afkoelen, druk de knoflook uit en bestrijk de pizzabodems ermee.
Verdeel de groenten over de bodems. Bestrooi de pizza met de kruiden en beide kaassoorten. Bak de pizza’s in 15/20 minuten in het midden van de oven goudbruin.
Afwerking: Neem de pizza’s uit de oven en besrijk de rand meteen met knoflookolie. Leg in het midden van elke pizza een bergje preischeuten en bascilicum.
Basisrecept pizzadeeg
2 theelepels gedroogde gist (zakje)
2 theelepels suiker
2,5 dl lauw water
350 gr bloem + extra
1 theelepel zout
olie
Stap 1: Meng de gist met de suiker en het water. Laat dit mengsel 5 minuten staan, of tot er belletjes op het oppervlak komen.
Stap 2: Zeef de bloem met het zout. Voeg het gistmengsel toe en meng alles met een mixer met deeghakken tot een glad deeg.
Stap 3: Bestuif het werkvlak met bloem. Kneed het deeg goed door. Druk het uit met de palm van de hand. Draai het deeg af en toe een kwartslag. Strooi een beetje bloem erover als het kleverig aanvoelt en vorm er weer een bal van.
Stap 4: Bestrijk een grote kom licht met olie. Doe de deegbal in de kom, dek deze af met een doek en zet de kom op een warme tochtvrije plek. Laat het deeg 1 uur rijzen. Het is dan verdubbeld in omvang.
Stap 5: Bestuif het werkvlak met bloem. Druk het deeg in het midden neer met de vuist en rol deze dun uit tot cirkels van 20-25 cm.
Stap 6: Leg elke bodem op een stuk bakpapier.
Knoflookolie
4 knoflooktenen
75 ml olijfolie
Pel de knoflooktenen, hak ze fijn en ze meng ze met de olie. Laat de olie minstens 1 uur staan.
zondag 20 december 2009 om 20:44
Deze vind ik zelf heel lekker:
http://www.leerwiki.nl/Ho ... jstschotel_met_savooikool
I.p.v. Friese nagelkaas gebruik ik geraspte komijnekaas en ik maakl 'm met zilvervliesrijst.
http://www.leerwiki.nl/Ho ... jstschotel_met_savooikool
I.p.v. Friese nagelkaas gebruik ik geraspte komijnekaas en ik maakl 'm met zilvervliesrijst.
dinsdag 22 december 2009 om 16:10

dinsdag 22 december 2009 om 16:16
Ik zou ook voor een hartige taart gaan. Mijn favoriet:
Hartige taart met spinazie, noten en geitenkaas:
Taartvorm bekleden met bladerdeeg, met een vork paar gaatjes in de bodem prikken. De bodem beleggen met (goed uitgelekte!!) zongedroogde tomaatjes.
Spinazie (diepvries of vers) klaarmaken. Goed uit laten lekken (evt. droogdeppen) en kruiden met peper, zout, nootmuskaat. In een koekenpan een teentje knoflook en een uitje fruiten. De uitgelekte spinazie erbij in doen en geroosterde pijnboompitjes of walnoten toevoegen.
De spinazie met de noten in de taartvorm -op de tomaatjes- leggen, en daarboven op geitenkaas brokkelen. (kan ook feta als je niet van geitenkaas houdt)
Nog ong. 45 min in de oven (200c)
Hartige taart met spinazie, noten en geitenkaas:
Taartvorm bekleden met bladerdeeg, met een vork paar gaatjes in de bodem prikken. De bodem beleggen met (goed uitgelekte!!) zongedroogde tomaatjes.
Spinazie (diepvries of vers) klaarmaken. Goed uit laten lekken (evt. droogdeppen) en kruiden met peper, zout, nootmuskaat. In een koekenpan een teentje knoflook en een uitje fruiten. De uitgelekte spinazie erbij in doen en geroosterde pijnboompitjes of walnoten toevoegen.
De spinazie met de noten in de taartvorm -op de tomaatjes- leggen, en daarboven op geitenkaas brokkelen. (kan ook feta als je niet van geitenkaas houdt)
Nog ong. 45 min in de oven (200c)

dinsdag 22 december 2009 om 17:01
Deze staat nu bij mij in de oven:
witlofstronkjes in 3en snijden en 5 min voorkoken. In ingevette ovenschaal doen. Daar bovenop potje mexicaanse bonenschotel van hak gemengd met blikje afgespoelde kidneybonen. Daarbovenop tomaten in plakjes, beetje selderiezout, tortillachips (beetje verkruimeld) en geraspte kaas. Extra lekker met guacamole. Een recept uit de dunne vegetarier.
Nu een paar keer gemaakt, en ik wist niet dat ik witlof zo lekker vond!
witlofstronkjes in 3en snijden en 5 min voorkoken. In ingevette ovenschaal doen. Daar bovenop potje mexicaanse bonenschotel van hak gemengd met blikje afgespoelde kidneybonen. Daarbovenop tomaten in plakjes, beetje selderiezout, tortillachips (beetje verkruimeld) en geraspte kaas. Extra lekker met guacamole. Een recept uit de dunne vegetarier.
Nu een paar keer gemaakt, en ik wist niet dat ik witlof zo lekker vond!
dinsdag 22 december 2009 om 17:09
Vegetarische lasagne met aubergine en mosterdsaus
Ingrediënten:
2 gemiddeld grote aubergines
champignons
1 uitje
melk
bloem
boter
mosterd
lasagnedeeg
strooikaas 200g (oude kaas, gradano of parmezaanse kaas)
Snij de aubergine in plakken, de ui in snippers en de champignons klein.
Bak alles op hoog vuur in wat boter totdat de champignons beginnen te bruinen. Strooi er wat bloem overheen (ongeveer 1 eetlepel), schep het door en haal van het vuur.
Maak de saus: maak een roux van een klont boter en bloem.
Giet hier 2dl melk bij en laat al roerend indikken. Zodra de saus begint te binden drie eetlepels mosterd erdoorheen roeren. Voeg daarna nog 3dl melk toe en laat inkoken. 100g van de strooikaas erdoorheen roeren, evt kun je nog een scheutje rode wijn toevoegen.
Vet de ovenschaal in en leg een laag lasagnebladeren neer.
Schep hierover wat van het auberginemengsel en begiet met saus. Herhaal deze lagen totdat alles op is (eindig met groente en saus). Bestrooi met de rest van de strooikaas; 40 min op 200 graden in de oven en klaar.
Ingrediënten:
2 gemiddeld grote aubergines
champignons
1 uitje
melk
bloem
boter
mosterd
lasagnedeeg
strooikaas 200g (oude kaas, gradano of parmezaanse kaas)
Snij de aubergine in plakken, de ui in snippers en de champignons klein.
Bak alles op hoog vuur in wat boter totdat de champignons beginnen te bruinen. Strooi er wat bloem overheen (ongeveer 1 eetlepel), schep het door en haal van het vuur.
Maak de saus: maak een roux van een klont boter en bloem.
Giet hier 2dl melk bij en laat al roerend indikken. Zodra de saus begint te binden drie eetlepels mosterd erdoorheen roeren. Voeg daarna nog 3dl melk toe en laat inkoken. 100g van de strooikaas erdoorheen roeren, evt kun je nog een scheutje rode wijn toevoegen.
Vet de ovenschaal in en leg een laag lasagnebladeren neer.
Schep hierover wat van het auberginemengsel en begiet met saus. Herhaal deze lagen totdat alles op is (eindig met groente en saus). Bestrooi met de rest van de strooikaas; 40 min op 200 graden in de oven en klaar.