huren via makelaar

26-08-2007 20:08 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Aangezien ik dringend op zoek ben naar een huurhuis en dat via de kranten niet zo snel gaat, ben ik eens gaan kijken op sites van makelaars.

Kan iemand mij vertellen, wat de voorwaarden zijn, als je bij een makelaar wilt huren ?

Ik lees iets over bankgarantie en soms dat je 3 maanden huur moet vooruitbetalen.

Wat zijn mijn rechten en plichten als ik op deze manier zou huren ?
Keli, dat is per makelaar verschillend!



Over het algemeen verhuren makelaars alleen woningen " in de vrije sector" dat wil zeggen dat ze boven een bepaalde huurprijs zijn, en dat je in veel gemeenten geen woonvergunning nodig hebt om ze te kunnen huren (dat is bij woningen in de sociale woningbouw wel zo)

Het grote voordeel is natuurlijk dat er geen wachtlijsten zijn, het nadeel is de hogere prijs en ook dat veel makelaars een smak borg of zelfs "sleutelgeld" vragen (het laatste is een bak geld die je zonder meer kwijt bent , maakt niet uit hoe lang je ergens blijft wonen)

Als je dus al via een makelaar gaat huren doe dat dan alsjeblieft via een gerenommeerd bedrijf en niet zomaar een of andere huisjesmelker..... (mag geen namen noemen hier denk ik maar de grote W**&^*direct en zo die je als eerste vindt als je Googlet staat niet echt bekend als betrouwbaar...)
Sorry, nog even vergeten, een bankgarantie wil zo'n makelaar hebben om te kunnen bepalen dat je inkomen of vermogen voldoende is om de over het algemeen hoge huur te kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wij huren iets via direct wonen en dat ging prima hoor. Direct wonen is slechts tussenpersoon en het contract sluit je met de verhuurder. Uiteraard heeft elke makelaar zijn eigen regels.

Nadeel: het is DUUR.

Vooraf moesten wij een maand (hoge) huur, een maand huur als borg en een maand huur als commissie en contractkosten (190 euro) en inschrijfgeld à 35 euro aan dw betalen, dat hakt er wel in.

Voordeel: wij hadden binnen een dag een huis, waar we nog steeds met veel plezier wonen. Je kan trouwens zoveel bezichtigingen doen als je wil.



Je rechten en plichten zijn hetzelfde als wanneer je normaal een huis huurt en sommige verhuurders vragen een bankgarantie of een borgstelling om zeker te zijn dat ze hun huur krijgen. Mijn ouders moesten borg staan voor het eerste jaar omdat ik nog studeerde.



Ik kan je wel aanraden om niet de verzekeringen bij direct wonen (direct verzekeren) te nemen, die zijn niet bepaald goedkoper al rekenen ze je het wel goedkoper voor, daar klopt inderdaad iets niet.



Marktplaats heeft soms ook leuke huizen, heb je daar al gekeken?
Alle reacties Link kopieren
dank voor jullie reacties al !!

volgens mij is het huis wat ik op het oog heb, niet al te gek duur

( nou ja, woningbouw is altijd goedkoper ). Dit is voor woonkamer, keuken, 2 slaapkamers, tuin 500 euro.

Bij de beschrijving van de woning staat dat ze een bankgarantie willen voor 3 maanden. Lijkt mij dus, dat dit betekent, dat ik 1500 euro vooraf moet betalen. Met mijn salaris zal dit wel te doen zijn. Ik heb nog geen contact gehad hoor, met hen. Heb pas vanavond zitten kijken. Het is volgens mij geen huisjesmelker, want gewoon groot kantoor hier in het dorp.

Hoe kom ik aan een bankgarantie ? Moet ik naar de bank hiervoor ? Is een afschrift van mijn bankrekening voldoende ?

Op marktplaats heb ik nog nooit iets gezien. Ik woon op dit moment in een niet zo groot dorp, en daar zie ik nooit iets van op marktplaats staan. Ik wil daar wel blijven wonen ivm werk en school van mijn zoon.

Maar ik heb via de site van de makelaar om info gevraagd, dus wie weet hoor ik er snel iets van.

Zujn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden ? Vragen ze een bewijs van goed gedrag ? Een verklaring van de vorige verhuurder ? Ik ben zo nieuw op dit woongebied

:~)
Alle reacties Link kopieren
Wij huren via Meeus. Wij stonden 2 weken ingeschreven toen ze een huurhuis aangeboden kregen. De inschrijvng kostte 25 euro. Wij hoefden geen bankgarantie of sleutelgeld ofzo te betalen. Bewijs van goed gedrag ook niet, alleen wel een kopie van je contract en (als je nu in een huurwoning woont) bewijsje dat je je huur op tijd betaald enzo van de woningbouwvereniging.



Wij wonen in een grote stad in noord brabant. Wij betalen 640 euro exc. voor een eensgezinswoning met 4 slaapkamers en 160 m2 tuin en parkeerplaats naast het huis. Ik schat als ik dit huis via de woningbouw zou kunnen huren, ik 100 euro goedkoper uit zou zijn. Hier heb je daarvoor wachtlijsten van zo'n 5 jaar.



Het enige nadeel bij deze makelaar is dat je een goed inkomen moet hebben. Ze nemen het hoogste inkomen en event. 10% van de partner. Daarmee gaan ze rekenen (ik weet niet meer wat ze doen) en dan moet je boven een bepaald bedrag uitkomen om voor die huur in aanmerking te kunnen komen. Ze doen niet aan borg staan van ouders etc. Wij wonen hier nu sinds april en zijn er tevreden over.
Iedere makelaar heeft weer andere regels en voorwaarden, en het hangt er ook nog eens vanaf in welk deel van het land je zit (ivm krapte op woningmarkt). Hoe krapper, hoe meer je betaalt natuurlijk.



Vaak betaal je een borg van een of 2 maanden huur, die krijg je dan terug als je eruit gaat (of een deel ervan).

In het geval van direct wonen betaal je ook nog een maand huur aan direct wonen, als hun loon. Duur dus. Ik zou het eerder via een gewone makelaar proberen.



Er zijn geen eenduidige regels hiervoor, informeer dus gewoon bij iedereen bij jou in de buurt, en kies de beste optie.
Alle reacties Link kopieren
Een bankgarantie betekent in principe dat de bank voor jou garant staat, de bank verplicht zich dus contractueel om die drie maanden te betalen, in principe van jouw rekening natuurlijk maar mocht jij failliet gaan dan moet de bank het zelf betalen. Ik vind het een bijzondere eis, maar misschien is het in de praktijk anders, heb er zelf nooit mee te maken gehad.



Bewijs van goed gedrag kan ik me niet voorstellen dat ze dat vragen, verklaring kan wel (was voor ons niet zo), werkgeversverklaring zullen ze wel willen en die wordt gecontroleerd, loonstrookjes, kopie identiteitsbewijs dat soort dingen.



Wij waren verder ook nog verplicht om een onderhoudscontract af te sluiten voor de cv ketel en mechanische ventilatie, oh ja en in ons contract stond ook nog specifiek vermeld dat we alleen in de keuken mochten frituren en niet in de andere kamers (alsof je dat zou willen :D ) en dat we in bepaalde muren niet mochten boren ivm brand. Maar het is verder allemaal niet zo bijzonder hoor, maak gewoon eens een afspraak om het huis te bekijken, dan kan je meteen je vragen stellen.



Overigens werken alle makelaars hier op vrijwel dezelfde manier als direct wonen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven