vriend staat altijd rood

08-06-2007 08:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,



Al ruim zes jaar heb ik een goede relatie met mijn vriend. Sinds vier jaar wonen we samen, we hebben een huis gekocht. De afspraken over wie financieel gezien wat inbrengt gaan goed. Niets te klagen dus, zou je zeggen. Toch wel: ongeveer anderhalf jaar geleden vond ik een bankafschrift van mijn vriend waarop ik zag dat hij ongeveer tweeduizend euro rood staat. Ik heb hem toen gevraagd hoe dit kon, want hij heeft een ruim salaris. Het komt er op neer dat hij gewoon graag gemakkelijk leeft, lekker een broodje kopen in de stad tijdens pauzes op zijn werk, nieuwe schoenen, computerspel, vakantie enz enz. Ik heb hem toen gezegd dat ik dat niet zo prettig vond, ik maak me daar best zorgen over. Ik ben helemaal niet opgevoed met 'lekker leven', maar meer met uitkijken waar je geld aan op gaat, ik neem dus ook altijd boterhammetjes mee naar mijn werk en ben best zuinig. Mijn vriend heef me in januari beloofd om in 2007 uit zijn rood te komen, maar als ik hem ernaar vraag antwoordt hij niet echt. En nu zag ik dus zonet een bankafschrift met nog precies hetzelfde bedrag erop, hij komt er dus niet echt uit. Op zich moet hij dat natuurlijk zelf weten, zolang hij zich houdt aan financiële afspraken die wij hebben gemaakt, maar nu las ik laatst dat schulden (ook rood staan) invloed hebben op het krijgen van een hypotheek. En ik zou toch echt wel eens willen verhuizen naar een wat ruimer huis. Bovendien moeten we ook nog vierduizend euro afbetalen voor de auto...

Ik schiet ervan in de stress, wat kan ik doen??

Alvast bedankt voor jullie hulp!


Hoi meiden,



Al ruim zes jaar heb ik een goede relatie met mijn vriend. Sinds vier jaar wonen we samen, we hebben een huis gekocht. De afspraken over wie financieel gezien wat inbrengt gaan goed. Niets te klagen dus, zou je zeggen. Toch wel: ongeveer anderhalf jaar geleden vond ik een bankafschrift van mijn vriend waarop ik zag dat hij ongeveer tweeduizend euro rood staat. Ik heb hem toen gevraagd hoe dit kon, want hij heeft een ruim salaris. Het komt er op neer dat hij gewoon graag gemakkelijk leeft, lekker een broodje kopen in de stad tijdens pauzes op zijn werk, nieuwe schoenen, computerspel, vakantie enz enz. Ik heb hem toen gezegd dat ik dat niet zo prettig vond, ik maak me daar best zorgen over. Ik ben helemaal niet opgevoed met 'lekker leven', maar meer met uitkijken waar je geld aan op gaat, ik neem dus ook altijd boterhammetjes mee naar mijn werk en ben best zuinig. Mijn vriend heef me in januari beloofd om in 2007 uit zijn rood te komen, maar als ik hem ernaar vraag antwoordt hij niet echt. En nu zag ik dus zonet een bankafschrift met nog precies hetzelfde bedrag erop, hij komt er dus niet echt uit. Op zich moet hij dat natuurlijk zelf weten, zolang hij zich houdt aan financiële afspraken die wij hebben gemaakt, maar nu las ik laatst dat schulden (ook rood staan) invloed hebben op het krijgen van een hypotheek. En ik zou toch echt wel eens willen verhuizen naar een wat ruimer huis. Bovendien moeten we ook nog vierduizend euro afbetalen voor de auto...

Ik schiet ervan in de stress, wat kan ik doen??

Alvast bedankt voor jullie hulp!    




Ik denk niet dat je veel meer kan doen dan met hem om te tafel gaan zitten en, zonder verwijten, aangeven dat je je zorgen maakt om zijn roodstand en over eventuele gevolgen dit kan hebben m.b.t. hypotheek e.d. En dat je je er niet prettig bij voelt. Dan is het aan hem om er iets mee te doen. Je kan hem echter moeilijk letterlijk dwingen om het te doen.



Mijn man gaat ook heel anders om met geld dan ik. Ik ben van het sparen, hij niet. Zolang hij echter zijn deel betaalt vind ik het verder best. Ik moet er wel bij zeggen dat hij niet rood staat (omdat dit niet mogelijk is op zijn rekening).
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij wat hiervoor gezegd is



Mijn vriendje is ook iets makkelijker met geld, daarom hebben wij een gezamenlijke rekening waar we per maand allebei hetzelfde bedrag opstorten (als ons nieuwbouwhuis opgeleverd word gaan we naar evenredigheid van inkomen inbrengen). Wat hij voor de rest met zijn geld doet moet ie zelf weten. Ik spaar (en heb dus ook een aardig spaartegoed) en hij niet maar dat is zijn pakkie an. Zolang we genoeg geld hebben voor alle vaste inkomsten maak ik me er niet druk om



misschien kunnen jullie ook zo een soort afspraak maken. Een gezamenlijke rekening waarop jullie iedere maand geld storten en voor de rest een eigen rekening
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Hoi Toverkol,



Zolang je vriend gewoon zijn aandeel in brengt denk ik dat je niet heel veel eisen kan stellen. Ik neem aan dat je vriend een volwassen man is die zelf zijn geld kan uitgeven aan wat hij wil. Misschien kan je hem wel overhalen om iets meer te sparen? Of hij kan indirect sparen doordat je de gezamelijke lasten verhoogt met bv. 200 euro (100 euro voor beiden) en dit opzij zet voor jullie nieuwe huis.



Een financieel expert heeft wel eens gezegd dat een 'goede balans' verdeling is: 30% van je inkomen voor vaste lasten, 30% inkomen naar een spaarrekening en de rest ter vrije besteding.



Verder willen banken dat je ook af en toe + staat. Dus ik geloof niet dat hij continue rood staat. Hij zal toch ook zijn salaris e.d. gestort krijgen. Zolang dit gebeurt (bijvoorbeeld eens per kwartaal) heeft het geen invloed op het krijgen van een hypotheek. Als je wilt weten hoe jullie krediet ervoor staat (BKR genoteerd) kun je bij BKR een schriftelijk verzoek indienen. Leningen, hypotheken en abonnementen voor de mobiele telefoon wordt geregistreerd. Daarnaast krijg je afhankelijk van je betaalgedrag (op tijd je rekeningen voldoen) een registratiecode. Als jullie altijd op tijd betalen zul je makkelijker een hypotheek krijgen. Hebben jullie een persoonlijke lening of doorlopend krediet van enkele duizenden euro's dan wordt altijd aangeraden om deze af te lossen voor de hypotheek aanvraag. Gewoon regelmatig rood staan is niet van invloed op het krijgen van een hypotheek. Wel moet je binnen de grenzne blijven die de bank aan je rood-staan krediet heeft gesteld. Ga eens langs bij een hypotheekadviseur voor meer informatie.



Wat jullie ook kunnen doen is een plan (budgetplan) maken waarin je vriend langzaam niet meer rood komt te staan. Het kan namelijk ook dat hij best wel minder rood wil staan maar eenvoudigweg niet weet hoe. Voorwaarde is natuurlijk wel dat hij dit zelf graag wil.



Kortom, er zijn nog wel wat mogelijkheden als hij mee wil werken. Als hij dat niet wil (wat zijn goed recht is in mijn ogen) dan kun je niets anders doen dan dit te accepteren.



Vraag jezelf ook eens af waarom je je zoveel zorgen maakt? Ben je bang dat hij jullie rekeningen niet meer kan betalen? Betaalt hij zijn eigen rekeningen ook op tijd? Ben je bang dat hij jullie in de financiele afgrond sleurt? Zijn die gedachten reeeel? Of is het een kwestie van controle? Zit het je dwars dat je dit aspect van hem niet onder controle hebt?



Groeten,



Max
Alle reacties Link kopieren
Hi Toverkol,

Ik kan me voorstellen dat het geen lekker idee is om je financien steeds meer samen te gaan voegen met iemand die niet zo voorzichtig is als jij op dat gebied. Misschien heb je zelfs het gevoel dat jij de verantwoording van twee personen draagt. Immers als de wasmachine kapot gaat, zal het aan jouw spaartegoed liggen of er een nieuwe kan komen, terwijl hij van zijn geld leuke dingen heeft gedaan... Het lijkt dan inderdaad verstandig dat hij zsm niet meer rood staat, zodat hij ook de "last" van financiele verantwoordelijkheid draagt.



Ik heb er in een vorige relatie ook wel wakker van gelegen, het is niet iets wat vanzelf overgaat of waar je je besluit niet druk over te maken. Er moet dus iets gebeuren, al was het alleenmaar om jouw nare gevoel recht te doen.. Mijn advies zou zijn om toch met hem samen naar een oplossing te werken, hem uit te leggen dat de verantwoordelijkheid van 2 teveel is voor 1 persoon en daarbij het praktische aspect van een spaarpot hebben.

Veel succes...
Alle reacties Link kopieren


Hoi Toverkol,



Zolang je vriend gewoon zijn aandeel in brengt denk ik dat je niet heel veel eisen kan stellen. Ik neem aan dat je vriend een volwassen man is die zelf zijn geld kan uitgeven aan wat hij wil. Misschien kan je hem wel overhalen om iets meer te sparen? Of hij kan indirect sparen doordat je de gezamelijke lasten verhoogt met bv. 200 euro (100 euro voor beiden) en dit opzij zet voor jullie nieuwe huis.



Een financieel expert heeft wel eens gezegd dat een 'goede balans' verdeling is: 30% van je inkomen voor vaste lasten, 30% inkomen naar een spaarrekening en de rest ter vrije besteding. Dat is vreemd. Ik heb net even uitgerekend hoe het bij mij zat toen ik op mezelf woonde. Ik verdiende 1400 euro netto. Als ik daar 30% van neem is dat 420 euro. Daar kon ik zeker niet mijn vaste lasten van betalen. Mijn huur was al 380 euro. En dan zitten er de verzekeringen, energierekening, water er nog niet bij. Dus ik vind dat heel vreemd van die financieel expert! 



Verder willen banken dat je ook af en toe + staat. Dat hoeft niet. Als jij met de bank hebt afgesproken dat je rood kunt staan, dan mag je dat. Mits er iedere maand zoveel procent van het bedrag dat je rood mag staan gestort wordt.Tenminste zo is dat bij de ABN. Dus ik geloof niet dat hij continue rood staat. Hij zal toch ook zijn salaris e.d. gestort krijgen. Zolang dit gebeurt (bijvoorbeeld eens per kwartaal) heeft het geen invloed op het krijgen van een hypotheek. Als je wilt weten hoe jullie krediet ervoor staat (BKR genoteerd) kun je bij BKR een schriftelijk verzoek indienen. Leningen, hypotheken en abonnementen voor de mobiele telefoon wordt geregistreerd. Daarnaast krijg je afhankelijk van je betaalgedrag (op tijd je rekeningen voldoen) een registratiecode. Als jullie altijd op tijd betalen zul je makkelijker een hypotheek krijgen. Hebben jullie een persoonlijke lening of doorlopend krediet van enkele duizenden euro's dan wordt altijd aangeraden om deze af te lossen voor de hypotheek aanvraag. Gewoon regelmatig rood staan is niet van invloed op het krijgen van een hypotheek. Wel moet je binnen de grenzne blijven die de bank aan je rood-staan krediet heeft gesteld. Ga eens langs bij een hypotheekadviseur voor meer informatie.



Wat jullie ook kunnen doen is een plan (budgetplan) maken waarin je vriend langzaam niet meer rood komt te staan. Het kan namelijk ook dat hij best wel minder rood wil staan maar eenvoudigweg niet weet hoe. Voorwaarde is natuurlijk wel dat hij dit zelf graag wil.



Kortom, er zijn nog wel wat mogelijkheden als hij mee wil werken. Als hij dat niet wil (wat zijn goed recht is in mijn ogen) dan kun je niets anders doen dan dit te accepteren.



Vraag jezelf ook eens af waarom je je zoveel zorgen maakt? Ben je bang dat hij jullie rekeningen niet meer kan betalen? Betaalt hij zijn eigen rekeningen ook op tijd? Ben je bang dat hij jullie in de financiele afgrond sleurt? Zijn die gedachten reeeel? Of is het een kwestie van controle? Zit het je dwars dat je dit aspect van hem niet onder controle hebt?



Groeten,



Max
Alle reacties Link kopieren
Ik wil alleen even toevoegen dat het inderdaad verstandig is om, mocht je vriend uit het rood willen komen, jullie (of hijzelf) eens zijn inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten en een plan maken om eruit te komen. Ik weet niet wat jouw vriend verdient, maar hij zal niet in één maand 2000 euro minder uit kunnen geven. Want ook nu geeft hij niet meer meer uit dan hij verdient, aangezien hij elke maand met hetzelfde verlies begint. Dus kijk dan hoeveel hij van zijn salaris overhoudt na alle lasten (dus ook af en toe iets extra's), en laat hem daar van dat bedrag een (groot) gedeelte overhouden. Dus als hij bijvoorbeeld 500 euro meer inkomsten dan uitgaven heeft, daar bvb elke maand 400 van overhouden, zodat hij daar mee uit de min kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mariska,



Je hebt gelijk! Ik haalde de percentages door de war. 20% is voor sparen of schulden aflossen. 60% voor de vaste lasten en 20% voor jezelf. Is samen 100%!!!!



Max
Alle reacties Link kopieren
ik zou toch gewoon gaan voor een gezamenlijke bankrekening. Wij hebben een lopende rekening en een spaarrekening.Op de spaarrekening staat geld voor grote uitgaven en op de lopende staat geld voor de gewone reguliere uitgaven.



Onze eigen dingen betalen we van ons eigen geld. Dat hij meer uitgeeft aan bijvoorbeeld sigaretten, iedere pauze uiteten en een duurdere hobby. Als hij in het rood staat is dat zijn probleem. En dat weet hij ook



Ik kan me voorstellen dat jij je er niet prettig bij voelt, ik ben namelijk ook een spaarder en mijn vriend een uitgever. Ik lig er al lang niet meer wakker van. Ik merk wel dat hij steeds vaker probeert te sparen omdat hij mij als voorbeeld ziet.



Je moet soms vallen om weer leren op te staan


Hoi meiden,



, maar nu las ik laatst dat schulden (ook rood staan) invloed hebben op het krijgen van een hypotheek. En ik zou toch echt wel eens willen verhuizen naar een wat ruimer huis. Bovendien moeten we ook nog vierduizend euro afbetalen voor de auto...

Ik schiet ervan in de stress, wat kan ik doen??

Alvast bedankt voor jullie hulp!    




Hm, ik zou niet teveel stressen. 2000 euro rood staan is niet echt 'schulden hebben'. Je kan ook met 6000 euro (rood staan + krediet auto) schuld een hypotheek krijgen, je kan dan alleen wat minder lenen. Het wordt pas een probleem als je schulden hebt die hoog zijn, en een BKR registratie (dus dat je incassobureaus op je dak hebt gehad). Verder worden die hypotheken berekend op draagkracht.

Ik kan me ook voorstellen dat je misschien een kleine overwaarde hebt op je huis, dan hef je dat weer op.

Maak met je vriend afspraken dat hij bv er naast 100 euro per maand spaart, en wat minder dure broodjes koopt.
. Als jij met de bank hebt afgesproken dat je rood kunt staan, dan mag je dat. Mits er iedere maand zoveel procent van het bedrag dat je rood mag staan gestort wordt.Tenminste zo is dat bij de ABN.
Logisch, de bank vindt dat niet zo'n punt; Mooie bron van inkomsten. Bij mijn bank betaal je op dit moment bijna 15% !!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons liggen de verhoudingen het zelfde, ik spaar en mijn vriend vindt dat onzin en moet elke keer moeite doen om zijn vaste lasten bij elkaar te krijgen. Hij geeft ook als hij weinig/geen geld heeft het gemakkelijker uit dan ik.



Ik probeer hierin heel erg mijn grenzen te bewaken, dus hem geen geld lenen als ik me er niet goed bij voel (bijv. als hij geen geld heeft voor vakantie en wel net allerlei spullen heeft gekocht, dan zeg ik dat hij die vakantie ook maar zelf moet oplossen). Het is wel lastig en in het begin voelde ik me zelfs schuldig en een krent, maar ik ben bang als ik te gemakkelijk geld ga lenen of geven, dat het hem nog minder motiveert om rustig aan te doen met zijn geld of hard te werken om zijn vaste lasten bij elkaar te krijgen. Bovendien voel ik me daar niet goed bij, want ik doe rustig aan om uiteindelijk ook weer iets moois te kunnen kopen, maar als ik het met hem zou delen, dan zou dat niet eens kunnen. En ik ontzeg mezelf (tijdelijk) dingen, terwijl hij daar veel meer moeite mee heeft, dat is dan ook zijn probleem vind ik en dat hoef ik niet op te lossen.

Ik doe wel eens iets extra's, omdat hij ook door moeillijke omstandigheden waar hij niets aan kan doen minder heeft kunnen verdienen, maar alleen als ik me er echt goed bij voel en dan betaal ik bijv. iets meer aan de vakantie.



Als het echt de spuigaten uit zou lopen en hij geen geld zou hebben voor vakantie, zodat jij het kunt gaan betalen (terwijl hij een goed inkomen heeft), dan zou ik het er zelfs op aan laten komen en die vakantie niet door laten gaan of alleen of met iemand anders gaan.
Hoewel ik rood staan zonde van het geld vind (de te betalen rente), is dat natuurlijk zn eigen zaak zolang het om zn eigen geld gaat, als hij zich voor de rest aan de gezamelijke afspraken houdt. Ik neem aan dat het laatste ook inhoudt dat er een gezamelijke spaarrekening is voor de gezamelijke belangen

 (het potje voor als de wasmachine stuk gaat enzo) en voor de gezamelijke toekomst (huis kopen + inrichten, trouwerij, kinderen, minder werken, ik noem maar wat).

Als dat niet het geval is, dus de afspraken alleen maar betrekking hebben op de huidige kosten, dan heb je wel degelijk een punt. Want dan zal iedere onvoorziene uitgave ten koste gaan van jouw spaarpotje.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta ook altijd rood ik heb een huis en een hypotheek als je straks een huis koopt kan je alleen in problemen komen als je nhg wilt hebben dit geld alleen als het huis boven een bepaald bedrag zit.

Moet wel toegeven ik verdien best goed maar maak me geld op.

Ik kan van wat ik verdien best wel sparen maar ik maak het op.

Voor de rest begrijp ik dat je niet blij er mee bent als jij spaar en hij niet.

 Ik kan het het advies geven als je vriend gewoon de rekeningen betaald en niet er voor zorgt dat jij moet voor schieten laat leven ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ten overvloede: maak eerst eens een toekomstplan samen.

Jij wilt ruimer wonen, met een eventueel hogere hypotheek. Wil hij dat ook? Zo ja, ga na wat jullie daar beiden voor moeten doen en hebben.



Qua huishouden: een gezamelijke rekening voor de vaste lasten en een spaarrekening voor onverwachte uitgaven. Naar rato van inkomen een bedrag per maand storten op beide rekeningen.



Daarnaast je eigen rekening en spaarrekening. Jij zal meer spaargeld hebben dan hij, maar dat is van jou. Ook al komen jullie ineens samen voor kosten te staan. Mocht jij kosten maken van jou spaarrekening voor gezamelijk nut, leg dat dan vast.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Naar rato van inkomen.



Daar ben ik het niet mee eens in mijn geval verdien ik zeer goed ik weet dat vrouwen gemiddeld mindder verdien dan manen.

 Als ik met een vrouw zou samen wonen of trouwen zal ik iets van mijn inkomen voor mijn eigen houden begrijp me niet verkeert mijn (vrouw of vriendin) zal niks het kort komen kwa geld.maar ik vindt dat een man of vrouw die veel verdient wel iets voor zich zelf mag besteden als het aan haar is of aan iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Beste Jeroen, als je naar rato bijdraagt, hou je ook naar rato meer over dan je partner. Moet ik dat uittellen voor je of ben je slim genoeg om dat zelf te berekenen?



Als je je leven met iemand wilt delen, moet je ook echt delen. En niet jij verdient meer dus je kan hippe merkkleding kopen, en je partner verdient minder maar moet hetzelfde bijdragen en kan net haar shirtjes bij de Zeeman halen. Als je niks wilt delen, moet je niet gaan samenwonen en alles lekker voor jezelf houden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wat je bedoeld Het is niet zo dat ik alles voor mezelf te houden en (vrouw vriendin) naar de zeeman moet maar ik vindt wel dat man of vrouw iets voor zich zelf mag doen het iets anders als ze kinderen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jeroen, ik weet niet wat jij onder naar rato verstaat, maar ik geloof dat je er iets anders onder verstaat dan het werkelijk is. Ik krijg de in druk dat jij denkt dat jij jouw inkomen inlegt en zij het hare, maar ehhhh jij legt bv 2 derde in en zij 1 derde. Dan houd je nog altijd eigen geld over om het een en ander van te doen hoor. Zelfs mijn man houdt geld over als hij NAAR RATO zijn deel heeft betaald en hij werkt fors minder dan ik, dus legt ook fors minder in.
Alle reacties Link kopieren
Mik, doe geen moeite.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ik doe nog een poging
Alle reacties Link kopieren
Als jullie Jeroen nou eens eerst uitleggen wat "naar rato" betekent, dan snapt hij het misschien:D.
Alle reacties Link kopieren
nou vooruit laatste poging: dat is naar verhouding
Alle reacties Link kopieren
Het totaal op een verschillende manier met geld omgaan lijkt nu nog niet zo erg, maar gaat pas echt een probleem worden als jij in de toekomst besluit minder te willen gaan werken of tijdelijk te gaan stoppen bijvoorbeeld als je aan kinderen begint. Als je dan afhankelijk wordt van een man die niet rond kan komen ga je pas echt zorgen krijgen en bijbehorende ruzies. Het zou handiger zijn als je zorgt dat jullie financieel op een lijn zitten en samen beslissen hoe je het geld verdeeld. Je betaalt onnodig veel rente, je kunt beter zorgen dat de roodstand wordt opgeheven en dat er een leuk bedrag op de spaarrekening komt voor doelen die jullie beiden nastreven. Even boterhammen smeren en een tijdje geen kleding kopen scheelt al behoorlijk. Eventueel kun je voor allebei zakgeld in de begroting opnemen, wat je maandelijks uit mag geven aan een cd of lekkere broodjes. Maar op is op en dan hou je je aan weer aan je plan.
Alle reacties Link kopieren


Ik sta ook altijd rood ik heb een huis en een hypotheek als je straks een huis koopt kan je alleen in problemen komen als je nhg wilt hebben dit geld alleen als het huis boven een bepaald bedrag zit.

Moet wel toegeven ik verdien best goed maar maak me geld op.

Ik kan van wat ik verdien best wel sparen maar ik maak het op.

Voor de rest begrijp ik dat je niet blij er mee bent als jij spaar en hij niet.

 Ik kan het het advies geven als je vriend gewoon de rekeningen betaald en niet er voor zorgt dat jij moet voor schieten laat leven ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Je bent nu nog jong en alles lijkt gemakkelijk, maar het is toch wel verstandig om wat geld te sparen als appeltje voor de dorst, vooral als je goed verdiend. Mocht je ooit in de problemen komen, doordat je je baan bijvoorbeeld verliest en niet zo gauw iets anders vindt, dan kun je nog even teren op je reserves. Je hoeft je dan in ieder geval over de eerste maanden dat je naar iets anders op zoek bent geen zorgen te maken. Als je goed verdiend hou je toch nog genoeg over om leuke dingen van te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven