wat kost een kinderoppas?

20-03-2008 09:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zit er aan te denken een oppas in te huren voor de jongste.

Maar wat betaal je zo iemand? wat is redelijk om te betalen en wat is een redelijk bedrag dat ze kunnen vragen?

Het zou gaan om avonduren.
www.nibud.nl
ik kreeg bij mijn vorige oppasadres 6 euro per uur. Dit was voornamelijk overdag.
okee en maakt het verschil of je een student inhuurt of een ouder iemand? En zit er verschil in als je ze inhuurt via een oppascentrale qua kosten of via de buurtsuper?
Pas ook wel eens op redelijk bedrag is 5-6 euro per uur.
Wat kost een oppas?

Op deze pagina vindt u informatie over:

Richtbedragen voor een informele oppas

Informatie over formele oppas/gastouderopvang

Onderwerpen om afspraken over te maken

RICHTBEDRAGEN INFORMELE OPPAS

Tarief informele oppas

Het tarief dat u afspreekt met een informele oppas, hangt af van het aantal kinderen waarvoor u opvang nodig heeft. Voor één kind is tussen de ¤ 3,- en ¤ 4,50 per uur een redelijke vergoeding. Het is slechts een vergoeding voor het feit dat de oppas gebonden is en de verantwoording heeft voor de kinderen. Het is geen loon voor werkzaamheden. Vraagt uw kind veel aandacht, dan kan een uurbedrag tussen de ¤ 3,- en ¤ 4,50 aan de lage kant zijn. Als er twee kinderen zijn wordt een bedrag tussen ¤ 4,50 en ¤ 6,- per uur aangehouden, bij drie of meer kinderen tussen ¤ 6,- en ¤ 7,50.

De kosten van een informele oppas worden niet vergoed in het kader van de Wet Kinderopvang. Dat kan pas wanneer de oppas zich officieel als gastouder registreert.

Een oppas 's avonds, babysitten

Voor een scholier die 's avonds oppast, kunt u een vast bedrag per avond geven of een uurbedrag van ¤ 2,00 tot ¤ 3,00. Na twaalven kunt u het dubbele tarief afspreken. Blijft de oppas slapen, dan kunt u het beste een bedrag voor de nacht afspreken, bijvoorbeeld ¤ 6,00. Hoeveel u betaalt, is afhankelijk van de leeftijd en ervaring van de oppas. Maar ook of de kinderen al in bed liggen als de oppas komt, of naar bed gebracht moeten worden.

INFORMATIE FORMELE OPPAS/GASTOUDEROPVANG

Wat is een formele oppas/gastouder?

Wanneer een oppas zich registreert bij een erkend gastouderbureau, wordt hij of zij een officiële gastouder, die moet voldoen aan de gestelde kwaliteitsnormen. Wanneer dat het geval is, kunnen de ouders in aanmerking komen voor een vergoeding via de Wet kinderopvang. De gastouder kan ook een opa, oma, buurvrouw of andere bekende zijn.

Tarieven gastouderopvang

Het Nibud geeft voor officiële gastouderopvang geen richtbedragen, net zo min als wij loonadviezen geven voor andere bedrijfstakken. U zult zelf daarover moeten onderhandelen.

De officiële gastouders moeten voldoen aan kwaliteitsnormen en bovendien over hun inkomsten belasting en ziektekostenpremie betalen. Een hoger bedrag dan de richtbedragen voor informele oppas is dan ook op zijn plaats.

Bij de onderhandelingen zou u uit kunnen gaan van het maximale bedrag waarvoor de overheid kinderopvangtoeslag betaalt aan de vraagouder. De maximale vergoeding van de overheid kunt u vinden op de site van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Naar www.szw.nl

Een andere optie is om uit te gaan van het minimumloon. Wanneer kinderopvang via een officiële gastouder als arbeid beschouwd wordt, zou de gastouder minimaal het bruto minimumloon dienen te ontvangen. Ook dit bedrag kunt u vinden op de site van het ministerie van SZW. Naar www.szw.nl

Misschien is het niet reëel voor de gastouder om dit bedrag te vragen voor het oppassen op één kind (zie ook de bovengenoemde maximale bedragen), maar zeker wel bij het oppassen op twee kinderen. Het gevraagde tarief kan dan immers door de vraagouders verdeeld worden over beide kinderen.

Bij de onderhandelingen over het tarief moet verder niet vergeten worden dat vraagouders tegemoetkomingen van werkgevers en de overheid krijgen, wanneer ze gebruik maken van officiële gekwalificeerde gastouders. Vraagouders hoeven dus zelden het uurtarief volledig zelf te betalen.

Informatie over Kinderopvangtoeslag is te vinden op www.toeslagen.nl

Gastouder en de belasting

Wie drie maanden lang elke week of minimaal 20 uur per maand voor dezelfde werkgever werkt, heeft in principe een arbeidsovereenkomst. Voor een gastouder of huishoudelijke hulp is er een uitzonderingsregel. Komt de gastouder of huishoudelijke hulp drie of minder dagen per week bij u werken, dan is er GEEN sprake van een arbeidsovereenkomst.

In dat geval worden de inkomsten van de gastouder belast als bijverdiensten. Hierbij moet de gastouder zijn of haar inkomsten uit de oppasbaan in box 1 meetellen als "resultaat uit overige werkzaamheden". Wel moet hij of zij een administratie bijhouden en kan hij of zij de kosten die ze maakt aftrekken. Ook is de inkomesafhankelijke bijdrage voor de ziektekostenverzekering (6.5%) verschuldigd.

Meer informatie bij de Belastingdienst.

ONDERWERPEN OM AFSPRAKEN OVER TE MAKEN

Mee-eten

Kinderen eten soms mee bij de oppas. U vindt richtbedragen voor de kosten van voeding in het hoofdstuk Kosten van eten en drinken op Nibud.nl.

Overdag naar school

Gaat uw kind overdag naar school, dan betaalt u meestal alleen de uren dat uw kind bij de oppas is. Is de oppas onder schooltijd bereikbaar voor uw kind, dan is het redelijk dat u daarvoor iets betaalt. De oppas is dan immers toch gebonden.

Huishoudelijk werk

Als uw oppas ook huishoudelijk werk voor u doet, gelden er andere tarieven. Een hulp in de huishouding kost u zo'n ¤ 8 tot ¤ 11 per uur. Voor de uren dat uw oppas huishoudelijk werk doet, kunt u uitgaan van dit bedrag.

Reiskosten

Als de oppas de kinderen met de bus of de auto naar en van school moet brengen, is het natuurlijk vanzelfsprekend dat u ook de werkelijk daarvoor gemaakte kosten vergoedt. Voor reiskosten die u zelf maakt om bij het gezin te komen zult u zelf afspraken moeten maken. Gemiddeld kost een auto per kilometer ¤ 0,33.

Ziekte en vakantie

Zeker wanneer u een vaste oppas hebt, is het goed niet alleen afspraken te maken over de hoogte van de vergoeding, maar ook over doorbetaling tijdens vakantie, vrije dagen en eventuele ziekte. We kunnen hier slechts enkele voorbeelden van afspraken geven.

U kunt bijvoorbeeld afspreken dat u de oppas wel doorbetaalt tijdens uw eigen vakantie, maar niet tijdens de vakantie van de oppas.

Wat de vrije dagen betreft, kunt u bijvoorbeeld afspreken dat u tijdens uw eigen vrije dagen de oppas doorbetaalt, en dat vakantie van de oppas niet wordt doorbetaald. Voorwaarde is wel dat u binnen een redelijke termijn afzegt.

U kunt ook afspreken dat u doorbetaalt als u zich een dag ziek voelt en thuisblijft, en de oppas dan pas op het laatste moment afzegt. Als de oppas zelf ziek is, moet u er rekening mee houden dat u waarschijnlijk een vergoeding aan een andere oppas zult moeten betalen.
tjee wat een info !!! Thanks
ik kwam bij mijn oppasgezinnen via een prikbord op het internet. Kan me wel heel goed voorstellen dat het als ouders zijnde moeilijk/vervelend kan zijn om zomaar iemand in huis te halen. Ik heb zelf ook wel eens van mijn kant uit besloten dat ik het niet zag zitten, wanneer er echt geen klik was met ouders en/of kinderen. Er moet wel goed vertrouwen kunnen zijn.

Ik paste op in mijn studentenjaren. Nu inmiddels werk ik vanuit het PGB in de zorg voor kinderen die net iets meer zorg nodig hebben.

Volg in ieder geval je gevoel (en die van je kinderen) dan komen jullie vast samen bij iemand die echt een klik heeft!
Op mijn kindje pas mijn buurmeisje van 14 wel eens een paar uurtjes op die in dezelfde flat woont. Erg handig want als er iets is loopt hoor vader zo naar beneden om te helpen. Ik betaal haar 5 euro per uur want ik dacht: dat ligt tussen het bedrag van een gastouder en kdv in. Leek mij redelijk. Zij zou het ook gratis willen doen maar ik vind dat ze het verdiend. En mijn kind is gek op haar.
Hoi,

Ik pas in ons huis op een 2,5 jarig kindje, daarbij hebben wij van de zelfde leeftijd ook een kind. En hij komt om 8.45 en word gehaald om 18.15 en praten nog na en dan is het zo 18.30uur. Ik neem zelf voor rekening luiers, tussen de middag warm eten en 17 uur brood eten of iets lekkers bakken zoals pannenkoek of wentelteefjes. En dan eten drinken en andere lekkere dingen. Ik krijg hier 45 euro voor en vind het 5 euro per uur dus.

Het is een hele taak en kan daarbij niets anders doen dan bij de kids zijn, je kunt nergens echt op bezoek of naar de winkel.

Bedoel er mee je bent best beperct in je doen en laten.

Ik vind het voor mij wat ik er voor doe ook niet veel geld.

Misschien heb je er wat aan en ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Vind het echt niet veel voor wat ik er voor doe.

Groetjes
Sinds kort hebben wij een oppas voor onze 3 kinderen. Zij past voornamelijk in de avonduren op en wij betalen haar ¤ 6,50 per uur. Ik weet niet of dit veel of weinig is maar zij kwam zelf met dit bedrag en voor zo'n goede oppas willen wij dit wel betalen.
bedankt voor jullie tips.

Een aantal jaren geleden had ik ook kort een studente als oppas en zij vroeg 5 euro per uur. De jongste was toen baby en daar had ze weinig omkijken naar vond ze. Moest ze (ook) op de oudste passen dan wilde ze 6 euro 50 per uur omdat ze met de oudste dingen moest gaan ondernemen bij ons thuis en werd er dus meer van haar gevraagd.

Overigens vind ik 5 euro per uur voor een meisje van 14 dan ook wel veel geld zeg ! Mijn dochter is de 10 jaar al voorbij en krijgt slechts 5 euro zakgeld per week.

Maar goed het is een gemaakte afspraak begrijp ik waar iedereen blij mee is.
Ja is iedereen blij mee en ik zou het niet eerlijk vinden als ik haar minder zou betalen alleen vanwege de leeftijd. Ik ga voor het motto gelijke beloning voor gelijke arbeid. En ze verdient het gewoon! En zo vaak past ze nou ook weer niet op, een keer in de twee tot drie maanden ofzo en dan meestal een uurtje hoogstens 2.
quote:veertje1970 schreef op 20 maart 2008 @ 14:51:

Hoi,

Ik pas in ons huis op een 2,5 jarig kindje, daarbij hebben wij van de zelfde leeftijd ook een kind. En hij komt om 8.45 en word gehaald om 18.15

Het is een hele taak en kan daarbij niets anders doen dan bij de kids zijn, je kunt nergens echt op bezoek of naar de winkel.

Bedoel er mee je bent best beperct in je doen en laten.

Geheel off-topic maar hoezo kan je niks doen en nergens heen met 2 kindjes van 2,5 jaar?

Buiten dat is ¤5 een heel normaal bedrag voor 1 kindje.
Geheel off-topic maar hoezo kan je niks doen en nergens heen met 2 kindjes van 2,5 jaar?

Ja dat vraag ik me ook af.. was altijd de hele dag op pad met mijn peuters. Mijn zus heeft oppaskinderen in die leeftijd en die doet ook van alles, de boodschappen, op visite, naar het strand...
ik ben een oppas oma en krijg maar 2,25 per uur breng haar naar school haal haar op zij eet bij mij en ik heb een wao uitkering. is dit te veel iemand een idee
quote:poffertje89 schreef op 29 december 2009 @ 20:41:

ik ben een oppas oma en krijg maar 2,25 per uur breng haar naar school haal haar op zij eet bij mij en ik heb een wao uitkering. is dit te veel iemand een idee

Ik vind dit erg weinig. Eet ze dan op jou kosten of heeft ze haar eigen lunch bij zich? Krijg je zwart of wit (via een gastouderbureau) uitbetaald?Mijn vaste oppas via het gastouderbureau krijgt volgens mij ¤ 4,20 netto.

Ik heb gemerkt dat het ook erg regiogebonden is wat je voor een oppas in de avonduren betaalt. Als ik in de regio Utrecht ben betaal ik ¤ 4,50 aan een meisje van 18. Laatst was ik bij mijn vader in Friesland en ging met hem een avondje naar het theater waarbij het buurmeisje van 17 oppaste en zij vond ¤3,50 per uur eigenlijk al teveel om te krijgen. Heb het haar echt op moeten dringen.
quote:poffertje89 schreef op 29 december 2009 @ 20:41:

ik ben een oppas oma en krijg maar 2,25 per uur breng haar naar school haal haar op zij eet bij mij en ik heb een wao uitkering. is dit te veel iemand een ideeSchandalig weinig vind ik het eigenlijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb zelf een jaar of 5 geleden voor het laatst opgepast, ik paste toen op 2 kinderen en vroeg 4 euro per uur.

De ouders gingen daar in eerste instantie mee accoord (ook vanwege mijn opleiding, dat ik altijd met de auto zou komen en dat ik EHBO had), na een aantal keren vonden ze het toch wel veel. Heb toen aangeboden om een euro lager te gaan zitten, maar ze hebben gewoon mij niet meer gebeld.

Vreemde was wel dat ze voor de vorige oppas breezers ed in huis haalden (naast het uurloon) en altijd wat te snacken. Ik daarentegen was al tevreden met een kopje thee.

Ik denk dat het eraan ligt hoe oud de oppas is, hoeveel ervaring ze heeft met kinderen, enz.

Ik vind 6,50 wel behoorlijk veel trouwens!

2,50 vind ik dan weer veel te weinig, zijn het je eigen kleinkinderen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven