Tuin opknappen

28-08-2007 15:21 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Een tijd geleden hebben we een opknapper gekocht met een leuke tuin (20 m. diep). Het huis is inmiddels ver klaar, maar de tuin is veranderd in een oerwoud.



Inhoud: 1 grote treurwilg die maar blijft groeien en al het onderliggende gras heeft verwoest, 1 conifeer van meters hoog, 1 grote es(??) en andere beide kanten minstens 2 meter dik struiken.



Ik weet niet waar ik moet beginnen. Eigenlijk wil ik gewoon alles eruit hebben en helemaal opnieuw beginnen, maar mag ik die bomen zomaar kappen? En wanneer kan ik het beste alles eruit halen? En ik wil hulp inhuren, maar op wat voor kosten moet ik rekenen?



Genoeg vragen in ieder geval. Ik heb namelijk helemaal geen verstand van tuinieren! En dan moet mijn voortuin ook nog :-(



Als iemand advies voor mij heeft of misschien leuke ideeen heeft voor de indeling: dankjewel!!



Misschien durf ik dan binnenkort weer eens mijn tuin in te kijken...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het zit met het omzagen van bomen en vergunningen. Wij hebben in onze tuin een aantal bomen omgezaagd zonder navraag te doen bij de gemeente en het hout hebben we laten ophalen door particulieren die dit voor de openhaard gebruiken. Zij blij en wij blij omdat we van die bomen af waren. :jump:

Wil je het zekere voor het onzekere nemen dan zou ik even contact opnemen met de gemeente wat betreft die bomen.



Wij hebben een hele diepe en grote tuin die eigenlijk bestaat uit een enorm grasveld. Maar nergens liep het grasveld gelijk dus wij hebben alles omgeschopt en recht geharkt met als resultaat dat er nu een redelijk strak grasveld ligt.



Mijn advies is om een advertentie op marktplaats of op klusbuster te zetten. In beiden gevallen kunnen mensen reageren en bieden op je klus. Vaak zijn dit mensen die dit zwart naast hun gewone werk doen of die dit een hobby vinden :-p



Ik zou eerst alle planten, struiken en bomen uit je tuin halen en dan pas beginnen met iets nieuws. Op marktplaats vind je talloze advertenties waarin gratis zand, tuintegels, planten enz. worden aangeboden. Dus je kunt je tuin in principe voor niet al teveel geld opknappen.



Ga eens naar een tuincentrum en laat je informeren over bijvoorbeeld gras. Wij hebben gekozen voor graszaad maar wil je snel en makkelijk en wat duurder, dan kun je het beste grasmatten kopen.



En zet eens op papier wat je allemaal in je tuin wilt. Een terras? Of een vijver? Een pad? Of 1 grote grasmat? Veel hoekjes? Plantenborders?

Zo krijg je voor jezelf een overzicht en kun je je tuin stap voor stap aanpakken. Dit jaar zou je in principe de tuin nog leeg kunnen halen en bijvoorbeeld een terras of pad kunnen laten leggen. Als je gaat straten kun je dit ook zelf doen. Het is niet zo moeilijk als het lijkt.



Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
voor het kappen van bomen heb je een kapvergunning nodig, deze vraag je aan bij de gemeente ( even langsgaan dus ).
Hoi Majo,

Ik heb als eerste het advies niet te vlug alles aan te willen pakken. Ga eerst eens kijken wat je wilt. Ga tuinbladen en boeken bekijken, ga eens naar appeltern, daar krijg je zoveel ideeen van. Bedenk wat je wilt gaan doen. Wil je veel tuinieren of wil je meer een tuin waar je wat vlugger in klaar bent. Heb je huisdieren, of kinderen? Wij zijn pas na 4 jaar de tuin rigoreus gaan veranderen, in de eerste jaren zijn we gaan kijken naar de bomen en planten en heb ik eruit gehaald wat onze smaak niet was, ook hebben we gekeken hoe de zon valt ivm terrassen aanleggen. Uiteindelijk hebben we een indeling getekend, de planten die we wilden overhouden tijdelijk verplaatst en om de mooie grote bomen paden en 2 terrassen laten uitgraven en aanleggen met nieuwe stenen. Nu begint alles, het is de 1e zomer na de aanleg, vorm te krijgen. Ik weet inmiddels welke planten ik mooi vind en zo nu en dan schaf ik weer wat aan voor een leeg hoekje. De tuin moet groeien vind ik. En vraag in je kennissenkring rond voor stratenmakers etc. Wij hebben een hele grote tuin, maar ons budget is niet dusdanig dat we een bedrijf alles kunnen laten doen. Wij hebben via via veel hulp gehad. En ook via marktplaats enzo kun je tweedehands bij.v weleens bestrating krijgen. En kijk bij de tuincentra naar de planten die je leuk vind en schrijf ze op. Veel tuinplezier!
Alle reacties Link kopieren
hoi!



Mijn advies; maak een lijstje met elementen uit je tuin die je zeker wilt behouden. Dit kunnen delen van de tuin zijn, maar ook struiken (evt op een andere plek) of bomen.

Sloop zeker niet zomaar alles weg...een grote struik of boom heb je niet zomaar weer.

De treurwilg kun je eventueel wat opsnoeien, zodat ie niet meer op de grond komt met zn takken...maar als je de boom niks vind zou ik hem weghalen.

Een es is op zich geen verkeerde boom voor een tuin (niet al te donkere kroon waardoor je er nog wel struiken onder kunt planten.

maar ik zou vooral veel uit je tuin halen als het zo'n oerwoud is geworden.



Ik zou zelf altijd een boom in mn tuin zetten...in een grotere tuin dan..

Zo krijg je wat schaduw en daarnaast is het ook mooier om een groot object in je tuin te hebben. Niet alleen maar lage planten. Dat geeft een onbehaaglijk gevoel.



Orienteer je een beetje op stijlen en dan zelf een functionele indeling maken. Das het belangrijkst. Dus waar terras en waar tuin/grasveld etc.

Idd tuinen van Appeltern kunnen een goede inspiratie bieden. Voor mij was het wat teveel van het goede :S maar wie weet wel wat voor jou..

Belangrijk is dat je weet wat je wilt; gazon, vijver, bloeiende borders, terras, groententuintje, etcetc



Als je een diepe tuin hebt die niet breed is, is het een leuk idee om verschillende zones achter elkaar te plaatsen die enigszins van elkaar gescheiden zijn. Een soort coulissen van hogere struiken met daarachter weer een nieuw deel van de tuin. Maar voorbeelden hiervan zijn vaak wel in tuinboeken terug te vinden. Het legt wat lastig uit :\



Zorg dat je je tuin na of juist voor de zomer (april of oktober) aanlegt, liefst dat eerste. Nieuwe planten hebben het dan veel makkelijker.



Denk bij grote oppervlakken bestraten ook aan afwatering. Dit lijkt wat overdreven..maar in erg natte periodes ben je hier maar wat blij mee. Goed idee is dan om je terras iets hellend (of bol) te straten, zodat het water weg kan lopen.



Mooie boeken voor inspiratie vind ik van modeste herwig en terence conran & dan pearson; the essential garden book. Maar je hebt er nog veel meer.



wat betreft de voortuin; veel kijken bij anderen wat je wel en niet mooi vindt!

Een leuk tuintje op zo'n klein stukje is best lastig...dus je moet vooral niet teveel willen.



oja voor planten in borders; je maakt het jezelf makkelijker en het effect ook vaak mooier als je planten in groepjes zet. Zet er minimaal 3 bij elkaar en je hebt veel meer effect. Zeker voor grotere tuinen aan te bevelen. Alleen grotere struiken zijn vaak mooier solitair. Wat ook leuk is; denk eens aan vlindertrekkende planten.



Een mn laatste tip; als je een nieuwe boom gaat planten; kies een middenmaatje (dus niet zo'n joekel als de es wellicht al is) die ook nog bloeit in het voorjaar. Een mooie prunus of magnolia bijvoorbeeld.



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Dames!!



Bedankt voor al jullie tips!!!



Gisteren kwam de buurvrouw al aan de deur: of ze de bomen en struiken aan hun zijde mochten snoeien. Snoei maar raak, heb ik haar verteld. Pfffft, wat een werk gaat dat worden.



Ik vind de bomen zelf erg mooi, alleen de locatie niet zo. De es vindt ik geweldig, hij is mooi rond en volgroeid, maar hij blokkeert het zicht op de tuin, waardoor er weinig zonlicht naar binnen komt. De treurwilg vind ik ook mooi, maar die groeit zoooo hard!



Wat ik in ieder geval al zeker weet, is dat ik geen vijver wil. Ik vind het erg mooi, maar ik heb ook een hond die dol is op water :). Geen goed plan dus...



Mijn tuin is ongeveer 9 meter breed en 20 meter diep. Genoeg plaats om te werken dus. Ik heb al een terras liggen, maar dat watert niet goed af, dus dat zal ook aangepast moeten worden.



Ik heb inmiddels al een tuinboek besteld. Nu heb ik in ieder geval niet meer het excuus dat ik totaal geen verstand van heb....

Als jullie nog mooie foto's hebben van (uitvoerbare ;-) ) tuinen, laat maar zien!!! Ik heb behoefte aan veeeeel inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens een kijkje nemen in de tuinen van Appeltern!

Kun je waanzinnige ideeen op doen voor alle maten van tuinen.

Van wild tot strak en onderhoudsvriendelijk.



Heel leuk! Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven