Eerste kindje sterrenkijker/kruinligger, de tweede ook????

28-04-2008 10:03 64 berichten
Hoi allemaal,



Mijn zoontje is 2,5 jaar geleden als kruinligger/sterrenkijker op deze wereld gekomen. Op zich geen probleem, want heb weing hinder ondervonden van de knip en vacuum. Ik ben nu 34 weken zwanger en begin me wel af te vragen hoe groot de kans is dat dit kindje ook weer als kruinliggertje op de wereld komt.



De verloskundige geeft aan dat de kans iets groter is omdat de eerste zo lag, kan ook eventueel een afwijking in mijn bekken zijn, maar in principe zou het ook net zo goed "gewoon" geboren kunnen worden.



MIjn vraag is eigenlijk, bij wie was de eerste ook een sterrenkijker en hoe lag de tweede tijdens de bevalling?



Ik zou het graag helemaal zelfstandig willen doen, maar bij een sterrenkijker is het moeilijk om je kindje er zelfstandig uit te persen vanwege de kromming in je bekken waar ze dan zeer moeizaam doorheen kunnen. Nou lag mijn zoontje ook nog met het hoofd in de nek en met een hand naast zijn gezicht, maar als hij dat niet had gedaan, was het nog niet zelfstandig gelukt.



Ik hoor het wel.



Groetjes Ukkie
Jeetje Annette, dat is iets minder. Geen rampbevallingen, maar ik hoop toch echt wel dat deze goed ligt en vooral die bekkenbodemmassage moet ik niet aan denken, lijkt me zeer pijnlijk!!



Bedankt voor je reactie trouwens
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Onze zoon lag ook in kruinligging. Ik ben uiteindelijk ingeknipt en de 2 verpleegkundigen hebben flink op m'n buik gedrukt, omdat zoonlief z'n hartslag heel snel daalde. Toen hij ter wereld kwam had hij een flinke blauw/paarse bult op z'n voorhoofd. Weet iemand of dat nu door mijn gepers zou zijn gekomen, of heeft hij tegen m'n schaambeen gedrukt?



Bij de bevalling van onze dochter is alles prima verlopen, die was er zomaar uit.
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje was ook een kruinligging....ben 41 weken wekelijks bij de gyn geweest (allerlei redenen) en niemand had iets gezien! Ná de bevalling (2uur persen op een baarkruk uiteindelijk bevallen) de reactie "Aha, daarom ging het zo moeilijk!". Vraag me idd ook af of de volgende ook zo komt te liggen?! Maar ja, Moeder Natuur beslist.
Alle reacties Link kopieren
Even dit topic omhoog halen. Is al even geleden, maar ben benieuwd Ukkie hoe je 2e bevalling is verlopen, was 't weer een sterrekijker?



Hier was de 1e ook een sterrekijker en heb nu best wel angst voor mijn 2e bevalling (duurt gelukkig nog kleine 3 mndjes). 1e keer heel lang bezig geweest, ontsluiting wilde totaal niet vorderen. Uiteindelijk na 1,5 dag echte weeen had ik 10 cm en toen had ik helaas geen persweeen. Uiteindelijk heb ik 2/2,5 uur geperst en 't wilde niet vlotten, omdat zoontjes hartslag omlaag ging is ie er met geweld uitgetrokken. Ik had daardoor o.a. een totaalruptuur. Zoontje is er ook een tijd goed ziek van geweest, enorme toeter, hoofdpijn, misselijk, overgeven etc. Heb zelf lang herstel nodig gehad, maar gelukkig is uiteindelijk alles weer goedgekomen.

Ben erg bang voor herhaling nu en dat 't dan niet meer helemaal goedkomt daaronder. Vind 't dus heel positief om te lezen dat een 2e bevalling totaal anders kan zijn. Ik krijg op 36 wkn nog wel een liggingsecho, maar vraag me af of dat al de def. ligging vd baby zal zijn.



Wellicht zijn er nog meer positieve verhalen waaraan ik me kan optrekken? Ben wel benieuwd naar ervaringen. Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste was ook sterrenkijker, bij 8 cm stagnatie van de bevalling en toen KS. Bij de tweede een hele normale bevalling, hij lag wel goed.



Wat ik me nog goed herinner van het nagesprek bij 6 weken bij de gyn na de KS, is dat zij zei dat de verkeerde ligging (dus het sterrenkijken) ook kan komen door ineffectieve weeeen. Dus niet perse te zwak, maar dat de samentrekking van de baarmoeder niet goed richting beneden verloopt. De verkeerde ligging hoeft hier niet aan te liggen, maar kan wel. Ze dacht dat dat bij mij heeft meegespeeld omdat de bevalling toen ingeleid was en dan heb je grotere kans op ineffectieve weeen.



En aangezien een tweee bevalling in de regel vlotter verloopt zou je dus ook minder kans hebben op een sterrenkijker. Denk ik.....

Natuurlijk geen wetenschappelijk verhaal! In mijn omgeving hoor ik het wel vaker bij eerste kinderen, dat ze sterrenkijkers zijn. Dus wie weet klopt t verhaal.



Vond t ook wel spannend op voor de tweede keer te bevallen, ik was vooral bang dat het niet paste, omdat de eerste er dus ook niet uitkwam. Maar dat was gelukkig niet zo en beide kinderen waren even zwaar.



Succes met je bevalling!
Alle reacties Link kopieren
Hallo, hier wel herhaling:



Bevalling 1: sterrenkijker en in vruchtwater gepoept (geboren door een ingeleide bevalling m.b.v. knip en vacuümpomp en zónder persweeën)

Bevalling 2: sterrenkijker en langsliggende schouder (geboren m.b.v. knip en mét persweeën)

Bevalling 3: sterrenkijker en langsliggende schouder en arm (geboren m.b.v. knip en helaas weer zónder persweeën)

Bevalling 4: geen idee hoe hij lag, dit was een keizersnede
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter was ook een sterrenkijker. Bevalling begon spontaan met het breken van de vliezen, na ongeveer 2 uur begonnen de weeën. Uiteindelijk nog wel een ruggeprik en een infuus gehad waarmee ze normaal gesproken weeën opwekken, dit omdat de weeën erg raar verliep (erg heftig) door leiden noemden ze dat volgens mij.

Uiteindelijk na ruim 2 uur persen en de 3e poging met de vacuum dochter geboren (ok was al gebeld). Een vreselijk bevalling die vanaf het breken van de vliezen tot de uiteindelijk geboorte 14 uur heeft geduurd. Dochter was daarna ook een paar dagen niet lekker. Het cliche met je vergeet alles meteen weer ging na deze bevalling zeer zeker niet op. Pas na ruim een jaar was ik het een beetje vergeten.



De bevalling van mijn jongste dochter was totaal anders! Binnen 4 uur volledige ontsluiting (bevalling begon met weeën). Een uur persen geen pijnmedicatie en geen kunstverlosing was dochter er al.

De weeën verliepen normaal (opbouwend) en vond ik alles behalve heftig. Het persen vond ik vervelend, maar dochter lag wel goed.

Die laatste bevalling zou ik zo weer over doen.



Succes met je bevalling straks
Alle reacties Link kopieren
Niet goed gelezen. Sorrie!
Alle reacties Link kopieren
Hier twee keer een sterrenkijkertje en dus twee keer een zware en langdurige bevalling. De eerste keer een tangverlossing met knip (en kind had van de stress in het vruchtwater gepoept), tweede keer geen hulpmiddelen en kleine scheur.



Volgens mijn gyn was het zeer waarschijnlijk geen toeval, er is vermoedelijk iets aan de vorm of stand van mijn bekken waardoor ze de verkeerde kant opdraaien.
mahna mahna tuduuuudududu
Alle reacties Link kopieren
Thx voor de reacties. De 2e bevalling van Lady_Bug daar teken ik voor :-)



Feesie, ja daar ben ik ook bang voor, dat het gewoon met de stand van mn bekken te maken heeft. Maar zo te lezen heb je aan je 2e bevalling wel minder 'schade' overgehouden. Daar ben ik nl. het bangste voor, dat het weer een TR wordt en dan niet meer zo goed geneest en ik er echt nare gevolgen aan overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Draaimolen : Waarom doe jij geen KS? Ik ben ook bevallen van een kruinligger, totaalruptuur aan over gehouden. Moest vandaag op nacontrole bij gyn en hij heeft me aangeraden voor een eventuele 2e kind een KS te doen.. puur omdat ie bang is dat als ik nog een keer een totaalruptuur krijg er niets meer aan te doen is...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2 keer een sterrenkijker en de eerste met pomp en tweede met keizersnede. Beide keren pas gezien tijdens de bevalling omdat mijn ontsluiting bleef steken. De verloskundige had in mijn geval gezegd dat de kans niet groter is als de eerste een sterrenkijker is dat de tweede dat ook is.

Achteraf had ik toch misschien eerder een echo willen hebben om te kijken of mijn tweede ook een sterrenkijker zou zijn. Had een hoop gescheeld denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Fanatic, ja een KS is ook een optie, maar als het mogelijk is heb ik liever een natuurlijke bevalling. Een keizersnee is natuurlijk ook niet niks qua genezing en ik heb wel al een kindje rondlopen waar ik voor moet zorgen. Als ik dan 6 wkn niets kan is dat best lastig. Maar van de andere kant als het in het ergste geval weer een TR wordt, dan ben ik nog verder van huis en zou ik tekenen voor 6 wkn herstel. Daarom twijfel ik zo enorm en ik weet dat niemand me kan vertellen hoe mijn 2e bevalling zal verlopen, dus moet binnenkort echt de knoop doorhakken. Ik heb wel nog op 36 wkn een gesprek in het zh met de gyn om e.e.a. te bespreken, maar wil dan graag iig voor mezelf de beslissing hebben genomen.



In ieder geval bedankt voor alle reacties!
Alle reacties Link kopieren
eerste sterrenkijker, knip, vacuum

tweede helemaal normaal binnen een paar uurtjes geboren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven