Waar koop ik (natuurlijk) vanille extract?

22-12-2008 18:47 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op koken, maar maak nooit toetjes of gebak. Dit jaar ben ik gezwicht Ik ga een chocoladetoet maken.

Daar moet vanille extract in, van Nigella moet dat natuurlijk extract zijn. Waar koop ik dat? Gewoon bij de Appie?

Kan ik niet gewoon wat merg uit een vanillestokje halen?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Bij de bakafdeling van de appie staat gewoon vanilleextract. Wat ik wel eens begrepen is dat dit veel sterker is dan de stokkies, dus dat 'vertaalt' misschien wat lastig.
Dan haal ik gewoon extract Thanx!
echt is veel lekkerder.

hoeveel extract heb je nodig?
Halve theelepel. Ik vraag me alleen af, ik moet het mengen door een chocolade / ei / room mengsel. Alleen de room is verhit, de rest niet. Dat mengsel moet ik op laten stijven in de koelkast; is merg dan wel slim?
een stokje snij je doormidden en schraap je leeg met de achterkant van je mes. Het zijn kleine zwarte puntjes, die kan je er gewoon doorheen roeren. Geen enkel probleem om dat te vervangen.

Extract smaakt een beetje chemisch vind ik.
Heb jij enig idee hoeveel merg ik dan nodig heb voor een 1/2 TL extract?
eentje is genoeg.

succes
Oké, dan naar de kruidenwinkel voor stokjes
Vanillestokjes kun je ook gewoon bij de Appie halen, gewoon bij de kruiden..
Dat vertrouw ik dan weer niet Ben een beetje een doos mischien, maar kruiden etc haal ik het liefst in het kruidenwinkeltje. Heb ik het idee dat het verser is. Zal wel onzin hoor, maar goed. Steun ik de plaatselijke kleine middenstand, ook niet verkeerd
Haha, okee!

Succes met je toetje!
Dat wat je bij de AH kan kopen is niet natuurlijk. Vanille extract is donker van kleur, dat van de supermarkt is doorzichtig.

Ik heb in de keuken zo'n flesje staan, van mijn moeder gekregen. Het gekke is dat het uit NL komt, maar mijn moeder heeft het in Engeland gekocht.

Je zou eens in een winkel kunnen kijken waar ze engelse producten verkopen (Ik weet dat er eentje in Den Haag is en natuurlijk Amsterdam) maar misschien ook bij de toko? Verder weet ik het niet precies. Of je komt bij mij even een theelepeltje halen

Dat spul van dr. oetker is in ieder geval niet goed.

Succes ermee!

Dit is trouwens het flesje dat ik heb (als je dit bij de supermarkt kan kopen, sorry dan zit ik verkeerd. Volgens mij kan het namelijk niet.)

over artificiele vanillin: dit is goedkoper maar wordt via 2 verschillende eindeloze chemische processen verkregen. Het komt niet in de buurt van de echte vanille smaak en is verder nog erg ongezond. let daarom goed op welke kwaliteit je koopt. er wordt soms gemengd met niet natuurlijke ingredienten
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 14-01-2010 09:27
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
...

over artificiele vanillin: dit is goedkoper maar wordt via 2 verschillende eindeloze chemische processen verkregen. Het komt niet in de buurt van de echte vanille smaak en is verder nog erg ongezond. let daarom goed op welke kwaliteit je koopt. er wordt soms gemengd met niet natuurlijke ingredienten
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 14-01-2010 09:27
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
overigens staat 1 eetlepel extract gelijk aan een hele boon

een boon kook je in vloeistof en laat je vervolgens eerst weer een uur afkoelen

de meeste extracten in supermarkten zijn inderdaad niet natuurlijk. ook is er wel degelijk groot verschil in kwaliteit en daardoor smaak en toepassing van de bonen. Het loont echt de moeite op pad te gaan voor goede kwaliteit. Dat hoeft niet per definitie duurder te betekenen.

Vanille is ook heerlijk in hartige gerechten, wist je dat? bijv vissoep of wit vlees, bonen schotels.

De mexicaande vanille variant smaakt het beste bij chocola!

Eet smakelijk allemaal!
Ik maak mijn eigen vanille extract:

je koopt een fles wodka en duwt daar opengesneden vanille- stokjes in.

Maandje geduld en je hebt het heerlijkste extract dat er bestaat.

Bij te vullen met wodka en nieuwe opgebruikte vanillestokjes.

Heerlijk!

Daar heb je nu natuurlijk niks aan maar fervente vanillegebruikers vinden het misschien wel leuk om te doen.
voor meer tips stuur je een bericht naar ...
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 14-01-2010 09:26
Reden: reclame
% gewijzigd
reclame
Ehh nicegoodies dit is reclame...
De vraag is waar je vanille extract koopt
Ik had laatst een kookworkshop en die man zei dat je gerust vanille bij ah kan kopen maar dan moet voelen, de stokjes moeten zacht zijn, je kunt beste de achterste zakjes voelen. Zolang ze zacht zijn, zijn ze dus goed. IK heb laatst banketbakkersroom en vanille-saus gemaakt.. hmmmmmm
hi ik neem altijd van amerika. wij koken veel met vanilla. Ik heb gehoord je kan hier ook de echte essence vinden maar niet zo makkelijk.
Or you could follow a seasonal approach. If you need to balance Vata and Pitta, it is more than likely that you experience an aggravated Vata in the late fall and winter and a vitiated Pitta during the hot months of summer. Therefore, you could follow a Vata-balancing diet and routine in the fall and winter and a Pitta-balancing diet and routine in the summer.

kijk wat ik vind: (maar veel weet ik niet wat het is..)

Foods like asparagus, lauki squash, other summer squash, small amounts of fresh lemon and fresh ginger root, fennel, milk, sweet lassi, mung beans, Basmati rice, cooked tofu, sweet juicy fruit and rasayanas such as Amalaki and Triphala are balancing for both Vata and Pitta.

Walking early in the morning, meditation once a day, going early to bed, and trying to maintain a good work-leisure balance are nurturing lifestyle practices that help balance both Vata and Pitta.
oh sorry mensen, ik zit te schrijven in verkeerde onderwerp!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven