Gezondheid alle pijlers

Mirena-spiraal vervangen, maar draadjes weg

15-01-2010 12:42 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie dit ooit meegemaakt? Ik moet binnenkort mijn spiraal laten vervangen, maar dit zal volgens de gynaecoloog niet op een normale manier kunnen. De draadjes zijn niet meer zicht- en voelbaar, waarschijnlijk zal het spiraal middels een curettage verwijderd moeten worden. Graag hoor ik jullie ervaringen hierover. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Iew...



Dit is waar ik ook een beetje bang voor ben. Ik kan mijn draadjes ook al een jaar of twee niet meer vinden. Ik heb een verwijsbriefje liggen voor de gynaecoloog om mijn Mirena te laten verwisselen maar merk dat ik het nog op de lange baan schuif.



Ben benieuwd naar de reacties hier (en/of de uitkomst van jouw verwisseling TO)
Alle reacties Link kopieren
Nou, bij mij duurt het nog even, moet tegen het einde van het jaar een keer. Was voor iets anders bij gyn en die wist me dit dus te melden. Jij ook alvast sterkte, Lunax.
Alle reacties Link kopieren
Lunax, ben je dan niet bang dat de spiraal er zelf uit is gekomen??

Als ik geen draadjes meer zou voelen zou ik zo snel mogelijk er naar laten kijken, om te weten of ik nog wel anticonceptie heb!



Sorry Sigi, geen bijdrage aan jouw probleem..
Alle reacties Link kopieren
@Sigi: Dank, ik laat het je nog wel weten hoe het gegaan is



@Ka: Ik ben niet meer ongesteld geweest (en ook in de laatste 2 jaar niet zwanger geweest) dus ik ben er wel van overtuigd dat de spiraal er nog zit
Alle reacties Link kopieren
Bij mij waren de draadjes ook kwijt, spiraal was er in geen mogelijkheid uit te krijgen. Uiteindelijk is hij eruit gehaald dmv een hysteroscopie, dus niet met een curettage. De draadje bleken achteraf om het spiraal heen gewikkeld naar boven te liggen. De hysteroscopie was niet leuk, maar het viel niet tegen.

Sterkte in ieder geval.
Heel vaak kunnen de draadjes toch nog gevonden worden en zitten ze net in je baarmoedermond ipv eruit steken. Je hebt nog altijd grote kans dat de gyn de draadjes met een tang gewoon kun pakken en op de normale manier eruit kan halen.



En je krijgt geen curretage (= wegschrapen baamoederslijmvlies) maar een hysteroscopie als het met wat zoeken echt niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Pezuls: Zo'n scopie, was dat onder narcose? Hoe lang duurde dat? Kan dat poliklinisch? Heb je toch weer een nieuwe spiraal laten zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ze had het over een "soort van curettage" Wintermuts. En ze zijn niet meer met een tang te pakken. Ik heb dit jaar een colposcopie gehad, dus ze heeft mijn baarmoedermond uitgebreid bekeken, no draadjes at all. Met de echo is natuurlijk wel te zien dat ie er nog gewoon zit.
Alle reacties Link kopieren
Sigi, nee, dat is niet onder narcose, google maar op hysteroscopie. Het was niet prettig, maar ik had een tijd daarvoor een bevalling achter de rug met de nodige complicaties erna, dus ik was wel wat gewend daaronder al.

Ik heb geen nieuwe spiraal laten zetten, ik had er sowieso al heel veel pijn en last van, daarom wilde ik hem eruit. En dat lukte dus niet via de gewone weg.
Alle reacties Link kopieren
Totaal offtopic maar moet het toch even kwijt..ik word schijtziek gek van de Nederlandse tendens om alles maar zonder pijnstilling te doen. Ik heb ook een spiraal..en hoewel ik het heb overleefd, vond ik het erg vervelend en snap ik echt niet waarom er nou zo moeilijk wordt gegaan over goede pijnstilling!



(en nee, ik heb nog geen kinderen...en als ik een kindje krijg, komt hij of zij alleen MET pijnstilling op de wereld! Al moet ik ervoor naar het buitenland!)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Pezuls. Ik zal eens googelen.

Ik heb gelukkig een hoge pijngrens, maar als dat anders zou zijn zou ik zeker pijnstilling vragen..
Alle reacties Link kopieren
sigi,



Hier twee keer de draadjes zoek. Een keer heeft de gyn met een beetje zoeken en lepelen op goed geluk toch het spiraal gevonden en een keer is hij eruit gehaald door een hysteroscopie.



Het is bij mij zonder verdoving gedaan (mag met roesje als je dat prettig vindt) maar ik heb ook geen last gehad van het plaatsen. Het naarste deel was het echte eruit halen, dan moet je een soort van zuchten en dat was even beklemmend maar verder geen pijn gehad ervan en naderhand geen last van het roesje wat er niet was, dus liep zelf met gemak het ziekenhuis uit.



Bij mij lagen de draadjes geheel naar boven ipv naar beneden. Schijnt een reactie van mijn baarmoeder te zijn op de mirena. Na twee keer gaat hij er dan ook niet meer in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven