Vraag over excel

31-08-2007 18:31 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet de gemiddelde gewichten van eieren per nest uitrekenen voor mijn afstudeeropdracht. Maar het zijn wel ruim 700 nesten (met verschillende hoeveelheden eieren), is er een manier waarop ik de nesten kan selecteren en dan niet elke keer weer de formule hoef in te voeren? Zou het erg jammer vinden als ik dat nu per nest ga doen en het blijkt veel makkelijker te kunnen.



Alvast bedankt!

Djenjo
Alle reacties Link kopieren
**Bericht gewist**
senseo wijzigde dit bericht op 30-09-2010 23:43
Reden: **Bericht gewist**
% gewijzigd
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelfde zeggen als Senseo, gewoon kopieëren. Soms, echter, werkt dat niet, dan krijg je een circular effect. Wat dan kan helpen is alleen het deel van de formule achter het = teken kopieëren en dat dan achter een = plakken in het nieuwe vakje. Maar "average" is best een simpele formule geloof ik.

=average(range;criteria)

dat moet je, als de 'nesten' in opeenvolgende vakken op zelde sheet staan, gewoon naar beneden of opzij kunnen kopieeren. De formule past zich dan van zelf aan.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
Opzet van (een deel van) het bestand is als volgt:

kast eitje gewicht

1 1 1.5

1 2 1.6

1 3 1.7

1 4 1.5

1 5 1.7

2 1 1.4

2 2 1.4

2 3 1.5

2 4 1.4

3 1 1.6

.. .. ..

700 5 1.6

700 6 1.5

Het probleem is dat als ik de formule kopieer van 5 eieren, al gemiddelde voor 5 eieren worden gegeven, terwijl het er dus de ene keer 5, dan weer 4 en dan weer 6 zijn, dan moet ik dus nog steeds zelf de formule aanpassen. Op zich niet zoveel werk maar als je dat voor 700 nesten moet doen is het al wat meer werk en dan moet het straks ook nog voor lengte, breedte, volume, enz.

Ik heb al een stuk gedaan door de formule vast te zetten, met $, maar dan moet ik dus wel elke keer zelf de cijfers van de cellen invoeren, die veranderd moeten worden.

Zo iets duidelijker wat mijn probleem is?

IIg al bedankt voor jullie reacties!



Groetjes Djenjo
Alle reacties Link kopieren
net zat er meer ruimte tussen de cijfers, zodat ze onder de "kopjes" vielen @-(
Alle reacties Link kopieren
Hi Djenjo,



Ik heb net even voor je gespeeld met Excel. Ik vind het moeilijk om het zo uit te leggen, maar als je me een mailtje stuurt (kan volgens mij via mn profiel), dan mail ik je even een Excel set-up.



Groeten
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Ik heb maar even een viva-mailadres voor mezelf gemaakt.

Je kunt je mailtje sturen naar: sagittario@upcmail.nl dan kan ik je het bestandje mailen
Alle reacties Link kopieren
Kun je dan niet beter zoiets maken:



Gemiddeld gewicht van de eieren per nest in gram



nestnr.ei 1ei 2ei ..10aantal eierengem. gewicht
120,520,0220,3
221,0121,0
..80020,026,0223,0




Let op dat je de cellen als number format.



Bij 10 eieren volgens bovenstaand voorbeeld:



Bij aantal de formule: =COUNT(B2:K2)

dit in de cellen L2:L801



Bij gemiddeld gewicht de formule: =IF(L2=0;0;SUM(B2:K2)/L2)

dit in de cellen M2:M801





Door bij een geselecteerde cel ctrl-c te doen en deze te kopiëren naar alle andere vakjes (selecteer eerst de vakjes en dan ctrl-v) of het vakje vast te houden en de selectie waar de inhoud moet komen groter te maken door te slepen via het hele kleine vierkantje rechtsonderaan de geselecteerde cel, zo kopieer je de formules.



Dit slepen werkt ook bij nummering door eerst vakjes met 1 en 2 te maken, deze vast te houden en te slepen t/m bijvoorbeeld 800.





Of is er een reden waarom de opmaak er uitziet zoals in jouw voorbeeld? In ieder geval succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je al hulp krijg :)
Alle reacties Link kopieren
Hé nog meer reacties fijn!



Sagittario, ik heb je een mailtje gestuurd



Tenne, er is ook nog een hoop informatie per ei, vandaar dat ik voor die andere opzet heb gekozen.

Ik heb sowieso heel weinig ervaring met excel en dat is dan ook nog eens lang geleden. Ga even kijken of ik in een andere bestand makkelijk de opzet kan veranderen.



wederom bedankt, Djenjo
Alle reacties Link kopieren
Hoi, misschien lezen jullie dit nog.



Zijn jullie er al een beetje uit en is het gelukt reeds om iets in te voeren?



Ik vind het leuk te lezen dat er meer mensen zijn die gelijk gaan kijken of ze er uit kunnen komen om iets handigs te maken. :)



Groetjes, Tenne
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tenne,



ik heb van Sagittario een heel mooi bestandje gekregen met hele duidelijk uitleg over hoe ik het moest handelen.



Ga me morgen maar op excel voor Dummies storten :)



Groetjes Djenjo
Alle reacties Link kopieren
excel neemt lege velden NIET mee in het het berekenen van een average!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven