Gezondheid alle pijlers

hypertonie (hoge spierspanning) baby

27-01-2010 15:21 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een vraagje. Mijn dochter van 10 maanden heeft een te hoge spierspanning en is onder toezicht bij een kinderarts. Ze schaart haar benen regelmatig.



Haar ontwikkeling liep wat traag. Nu 10 maanden oud kan ze tijgeren, zelf blijven zitten (niet zelf in zitstand komen) en rollen.



De kinderarts liet me weten aan spasticiteit te denken. De fysiotherapeut vindt echter dat ik me nog teveel zorgen moet maken hierover.



Op internet kan ik eigenlijk niet veel informatie vinden van hoge spierspanning. Is dit altijd een teken dat er iets mis is of hebben andere baby's dit ook wel en kan dit gewoon weer verdwijnen. Welke oorzaak kan het hebben (behalve hersenbeschadiging). Dat is eigenlijk de enige oorzaak die ik kan vinden op het internet.



Wie heeft er ervaring mee of weet hier meer over.



Alvast bedankt!!



Groetjes
Geen ervaring met een te hoge spiertonus. Mijn dochter had een te lage. Heeft 1,5 jaar fysio gehad.

Een fysiotherapeut heeft misschien wel meer ervaring met spasticiteit dan een kinderarts. Probeer uit te gaan van zijn goede ervaringen en positief denken kan nooit kwaad.

Maar heeft de kinderarts al gesproken over verdere onderzoeken? Als je je onzeker en bang voelt, moet je dit bespreken met de kinderarts. Met onzekere gevoelens moet je niet blijven rondlopen. Dat sloopt een moeder. Ik heb dat gedaan, maar nooit weer!
Misschien krijg je op de kinderpijler meer reacties als je daar een topic opent.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Leveke,



Bedankt voor je reactie. Ik zal het inderdaad eens op het andere topic proberen.



Bij de kinderarts sloeg de term CP in als een bom en ze hebben altijd weinig tijd, dus heb ik niet veel vragen gesteld verder. Ik hoop op dit topic wat wijzer te worden en ervaringen te lezen. De fysiotherapeut heeft me wel enigzins gerustgesteld en zij zag mijn dochter ook uitgebreid en de kinderarts maar 10 minuten. Verder onderzoek is nog niet ingezet, maar ik moest wel over een maand terugkomen.



Hoe is het nu met de lage spierspanning afgelopen? Is alles goed gekomen. Had jij je ook zo'n zorgen gemaakt.



Groetjes
Ik kan me heel goed voorstellen dat je geschrokken bent. Is ook niet niks als opeens de term spasticiteit op tafel gegooid wordt. Dat verwacht je niet.

Mijn dochter was prematuur. Na de geboorte heb ik met veel vragen rondgelopen die ik niet durfde te stellen omdat ik zo ontzettend bang was voor de antwoorden. Na een week durfde ik ze pas te stellen en het was een enorme opluchting. Dus daarom mijn advies om je angsten bespreekbaar te maken.

Kun je ook goed met de fysiotherapeut praten?

Ik had een geweldige fysio die ook nog eens therapeutisch voor mij werkte. Ik kon met hem goed over mijn onzekerheden praten. Het was hard werken, maar met mijn dochter is het helemaal goed gekomen. Ik hoop dat dat voor jullie ook zo zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te lezen, dat het met je dochter helemaal goed is gekomen!!!



Hadden ze bij jou ook zulke termen op tafel gegooid? Kwam die lage spierspanning door de vroeggeboorte?



Mijn dochter is 2 weken eerder geboren, maar heeft verder een gewone bevalling gehad. Wel had de eerste periode veel stress, waardoor ik denk dat ze een wat trage ontwikkelingsachterstand heeft gekregen in combinatie met een druk broertje, die veel aandacht vraagt.



Wat de fysiotherapeut betreft. De eerste is met zwangerschapsverlof, die was altijd heel positief. Toen heb ik een vervanger gehad (deze gaf nergens duidelijk antwoord op) en daarna weer een ander omdat ze ziek was. Ik heb wel wat vragen gesteld, maar je vergeet er altijd weer een stel.



Ze zei wel dat hypertonie kon verdwijnen, maar ik wil dan ook altijd weten waardoor het kwam etc. Ik wil dingen kunnen begrijpen, dan stelt het me ook meer gerust.



Op internet zelf kan ik niets vinden over hypertonie, die met behandeling weer verdwijnt.
Premature kinderen staan standaard tot hun derde levensjaar onder controle van een kinderarts. En bij zo'n standaard controle afspraak werd die lage spierspanning vastgesteld. Waarschijnlijk als gevolg van haar vroeggeboorte (8 weken). Hoewel ik haar in mijn buik ook al nooit voelde schoppen. Over andere mogelijke oorzaken hebben we het nooit gehad. Ik denk dat die al uitgesloten waren, omdat ze als standaard onderzoek al 2 echo's van haar hersentjes had gehad.



Je moet niet teveel googlen is mijn ervaring, want je komt ook veel narigheid op het web tegen wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Wel jammer dat je nu al de derde fysiotherapeut hebt. Dat is ook niet echt fijn. En als je de vragen vergeten bent, gewoon opnieuw stellen hoor.

Is de hogespierspanning de enige afwijkende in haar ontwikkeling?
Alle reacties Link kopieren
We kwamen in eerste instantie bij de kinderarts door een scheef been. Daar kregen wij fysiotherapie voor en de stand werd weer gelijk met het andere been. Wel bleef de stijfheid en haar ontwikkeling bleef achter. Rollen deed ze met 8 maanden pas (daarvoor sporadisch). Ze is nog steeds niet snel, want er zijn kinderen die al staan (mijn zoon ook), maar qua schema's gezien ligt ze aardig op de lijn.



Ik weet dat je een hoop narigheid kunt googlen, maar mijn ervaring is ook dat je juist gerustgesteld kunt zijn als je meer weet (dat je dingen niet herkent). Mijn gevoel was dat de kinderarts erg haastig haar conclusies/vermoeden van CP stelde (zonder verder onderzoek).



Ik vind het in ieder geval fijn om te lezen, dat dingen ook goed kunnen komen, zoals bij jouw dochter.



Had jouw dochter ook moeite om haar mijlpalen in de ontwikkeling te halen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft een lage spierspanning.



Dat komt bij hem door een stofwisselingsziekte (meteen vergeten, is heel zeldzaam). Wat ik wel heb begrepen van onze fysio is, dat wat je hebt is blijvend. Te hoog of te laag, dat is iets wat je je hele leven houdt. Een kind zal er vanzelf mee leren omgaan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Hoi Leonora,



Mijn dochter van 8 maanden heeft het hetzelfde als jouw dochter. Maak me enorme zorgen hierover. Bij jullie is het al weer enige tijd geleden daarom is mijn vraag: hoe is het nu met jullie dochter.

Hoop dat het goed gaat en mijn zorgen daardoor ook wat minder worden.



Groeten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven