Hoe is het wonen in Hilversum?

05-02-2010 23:45 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn eerste berichtje op dit forum, ik val maar meteen met de deur in huis!

Na maanden dubben en twijfelen hebben mijn vriend en ik besloten dat we naar Hilversum willen verhuizen. We wonen nu met onze twee kindjes in de Watergraafsmeer in Amsterdam maar we willen meer buitenspeelruimte, een tuin, en kunnen geen 6 ton betalen voor een leuke eensgezinswoning met postzegeltuintje hier in de buurt.



Ik heb al een middagje gefundaed (!!) en volgens mij zijn de bloemenbuurt en de astronomische buurt (uit mijn hoofd) voor ons de beste opties. Wel best duur alletwee maar zag er op streetview afgaande leuk uit..



zijn er hier mensen die Hilversumse buurten kennen en me er iets over kunnen vertellen? We willen het hele standaard verhaal: Een sfeervol jaren dertig huis, tuintje, buitenspeelmogelijkheid, goede scholen in de buurt, veel buurkindjes om mee te kunnen spelen.. een kakbuurt hoef ik me in onze prijsklasse (2-2,5)niet druk over te maken maar liever geen achterbuurt, liefst ook wat hoogopgeleiden in de omgeving..



ben benieuwd, alvast bedankt voor de reacties!
Verschrikkelijk. Wijk dan uit naar bussum of iets anders in de buurt. Anything but Hilversum zou ik zeggen. Verkeer is ook een ramp.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Deirdra,



Ik snap je wel :-) 8 jaar geleden zijn we, met onze 2 kinderen, vanuit A'dam naar Hilversum verhuisd. Om dezelfde redenen als jij. Verkeer is een ramp idd, met de auto, maar vanuit de astronomische buurt zit je zo op de snelweg. De hei is op een paar minuten lopen en het centrum op 5-10 min fietsen. Scholen zat in de directe omgeving, kinderrijke buurt, jaren 30 huizen. Precies wat je wilt toch?
Alle reacties Link kopieren
Hilversum = Mediastad!



zou ik persoonlijk niet willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn twee jaar geleden vanuit Amsterdam naar Hilversum verhuisd.

Het bevalt ons prima, we wonen aan de rand van Hilversum (huis zit een beetje boven jullie prijsklasse maar niet heel chic of zo) en ik vind de nabijheid van bos en hei heerlijk. En je hebt in vergelijking met A'dam veel meer huis voor je geld.

Opvallend is aan Hilversum dat de sfeer en kwaliteit enorm per straat kunnen verschillen, dus een buurt zegt niet alles. Wij hebben veel hulp gehad van een uitstekende makelaar, een aankoopmakelaar kan zijn geld echt waard zijn als je zelf niet goed bekend bent in de stad.

Een nadeel van Hilversum vind ik wel dat integreren niet zo snel gaat. Waar je in A'dam eigenlijk heel snel een praatje maakt met Jan en Alleman, gaat dat in Hilversum een stuk minder vlot. Met kinderen gaat dat meestal makkelijker trouwens, denk ik.

"Over het spoor" geldt toch wel als de wat mindere kant van Hilversum, ook al zijn er best leuke buurtjes bij. Maar je merkt dat "het leven" zich toch meer aan de andere kant afspeelt. Ga er gewoon véél kijken, maak desnoods eens een toer met de auto en een plattegrond, en kruis op de kaart de buurten aan die je goed, ok, of slecht vindt.

Verkeer is inderdaad een ramp in Hilversum, je moet in de spits nergens met de auto heen willen. We doen veel met de fiets
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is de mediastad.. Maar wat merk je daarvan dan?



We komen op Hilversum uit omdat we alletwee stadsmensen zijn, bang voor de benauwende kleinburgerlijkheid van kleinere gemeenten. En Hilversum is groot genoeg voor stedelijke voorzieningen tenminste.



Emaille, waarom vind je Hilversum verschrikkelijk? Ik ben er absoluut niet bekend dus zou het niet weten! Woont er een bepaald type mensen ofzo??



Ik heb in Bussum op school gezeten dus dat ken ik een beetje maar het mag van mijn best wat stadser allemaal.. En ik ben bang dat we in bv Bussum sociaal uit de toon vallen als niet gooienaren..
Alle reacties Link kopieren
Snormel, wat leuk dat het je zo goed bevalt in H'sum! De natuur vind ik idd ook een enorm pluspunt. En een auto hebben wij niet eens, we doen hier alles met de bakfiets!



Over het spoor, dat is Hilversum Noord he? Of ook de astronomische buurt? Onder het spoor kwam ik op de bloemenbuurt, maar dat waren wel weer kleinere huisjes allemaal.



Ik ga binnenkort idd maar eens kijken..Ook een rondje scholen maar gelijk dan..
Alle reacties Link kopieren
Over het spoor, da's alles wat ten noordwesten van het spoor ligt, dus ook de astronomiebuurt. Op zich is dat helemaal geen slechte buurt hoor, er zijn echt leuke straten bij. Je zult er prima kunnen wonen. Maar voor de leuke winkels en het meeste culturele leven (behalve Theater Achterom bijvoorbeeld) moet je naar de centrumkant.



De bloemenbuurt is leuk maar veel kleine huisjes idd. Staar je niet blind op die jaren '30-huizen. Ze zien er hartstikke leuk uit maar in H'sum zul je vaak merken dat die huizen boven erg klein zijn. Wij zijn uiteindelijk gevallen voor een '50er jaren huis. Saai van buiten, maar mooi en licht van binnen.



Nogmaals: ga kijken, kijken, kijken. Het is niet makkelijk te regelen met kinderen, maar het is enorm fijn om de stad en de huizenmarkt goed te leren kennen. Ik denk dat wij zeker 15 huizen bezichtigd hebben hier.



Ook een enorm voordeel van H'sum boven A'dam: ruimte op straat. Vrij ademen. Groen. Relaxed lopen zonder steeds die drukte of vechten voor je ruimte. De buschauffeur die even wacht tot je zit voor hij optrekt. Al dat soort kleine dingetjes die het leven aangenamer en rustiger maken.
Alle reacties Link kopieren
Hilversum= K%$#

Ga dan idd kijken in Bussum of blaricum.
Alle reacties Link kopieren
Het wonen in hilversum bevalt ons prima, ook in de wijk over het spoor. Wij wonen nu bijna 3 jaar in die astronomenbuurt en het is heel gezellig. Zo in het centrum (5 min fietsen) , zo op de hei (5 min lopen). Qua contact maken hadden wij geen probleem. We hebben meer contact dan toen we in de grote stad woonden. Een groot nadeel is zijn de wachtlijsten op diverse scholen (bij die van ons is die lang) en de plekken op het kdv en de nso.



Voor wij in hilversum gingen wonen, zijn we op diverse dagen eens gaan kijken of we ons hier thuis zouden kunnen voelen. We hebben dat gedaan in de buurt waar we wilden wonen en in het centrum. Dat was voor ons heel verhelderend.



Trouwens de opmerkingen van over het spoor heb ik ook over mij heen gekregen. In een aantal stukken zijn ze klaar met een stuk wijkvernieuwing en in andere wijken zijn ze er mee bezig. Ik zou zeggen ga er voor.
Ik heb er jaren gewoond en op zich is het prima wonen. Dat het een mediastad is, daar merk je alleen wat van als je werk zoekt. En verder zijn de bewoners van heel gewoon tot over de top, een leuke mix dus.



Aan welke kant van het spoor je woont, maakt qua woongenot niet zoveel uit, het maakt vooral verschil in de kosten en in "aanzien". Beide kanten hebben leuke en slechte buurten. Wat eerder al gezegd is, dat kan zelfs enorm verschillen per straat. Een goede makelaar is dus niet zo'n slecht idee als je onbekend bent in het dorp. In een slechte straat kan het echt heel vervelend wonen zijn,
Alle reacties Link kopieren
Wonen wel, maar let even goed op creche/schoolmogelijkheden en verkeer. Probeer het gewoon eens om 8 uur 's ochtends, vrienden van ons zijn 's ochtends standaard 1,5 uur bezig om 1 kind (naar de andere kant van H'sum, maar toch) naar de creche te brengen om vervolgens er heel lang over te doen om op de A1 te komen en door te rijden naar werk in A'dam. Zij hebben dagelijks spijt van hun leuke huis omdat het verkeer zo tegenzit. Als je niet op vast tijdstip naar je werk hoeft dan zal het wel loslopen, wat na file tijd is het weer prima te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Deirdra schreef op 06 februari 2010 @ 00:22:

.. En ik ben bang dat we in bv Bussum sociaal uit de toon vallen als niet gooienaren..



Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Misschien 10% van de mensen in Bussum is Goois.



De meeste mensen uit Bussum willen echt niet in Hilversum wonen. Inderdaad het verkeer, maar ook de sfeer.
Ik vind Hilversum niet leuk (meer). Ik zou eerder in Baarn, of Amersfoort gaan wonen, da's nauwelijks verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de buurt van Hilversum en ken de stad heel goed.

Mijn man woont al zijn hele leven in deze buurt en zou nooit in Hilversum willen wonen;

Het verkeer is inderdaad een ramp in spitstijden. Echt waar, dat valt enorm tegen. Veel eenrichtingsverkeer, werk-aan-de-weg, veel betaald en moeilijk parkeren.



Er zijn een hoop leuke scholen en KDV'en, maar wel met een enorme wachtlijst. Je moet je kind bij wijze van spreken al gaan inschrijven voor scholen voordat hij is afgenaveld.



Hilversum heeft wel een redelijk gezellig winkelcentrum, vind ik, en er is best wat te doen aan theater en bios en zo.



Er zijn ook best leuke paatsen in de omgeving (Bussum, Soest, Baarn, Laren, Blaricum, Eemnes, etc), maar Hilversum is wel de meest 'stadse'. Dat kan een voor- en een nadeel zijn.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij merk je het 'gooische' vooral in Laren en Blaricum.

Bussum is redelijk stads.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Ik kom uit de Indische buurt in Amsterdam en woon sinds een half jaar in Hilversum. Wij wonen in de buurt van de planetenbuurt in een mooie brede straat. Het is een prima buurt, Heel veel jonge tweeverdieners al dan niet met kleine kinderen. Grappig genoeg komen onze buren ook uit Amsterdam, uit hetzelfde stadsdeel :P

Ik was bang dat ik het saai zou vinden, maar er zitten gewoon erg veel voordelen aan het wonen in een 'dorp'. Ik heb nu bijvoorbeeld voor het eerst een tuin. 5 kamers. Als ik 5 minuten de linkerkant op loop ben ik op het station en meteen ook in het centrum van de stad. Ga ik rechtsaf dan ben ik binnen 10 minuten op de hei.

Leuk aan Hilversum is het grote aantal restaurantjes, andere horecagelegenheden (maar liefst 3 bioscopen) en ontzettend veel winkels. Dat verwacht je niet bij een dorp.
Alle reacties Link kopieren
het is dan ook geen dorp maar een stad...
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
excuus: op wikipedia lees ik dat hilversum nooit officieel stadsrechten heeft gekregen, en dus -ondanks 85.000 inwoners- een dorp is!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ze moeten nog steeds die wethouder een nekschot geven die dat eenrichtingsplan bedacht heeft....
Alle reacties Link kopieren
We wonen trouwens in een mooie 30-er jarenwoning. We hebben er van de zomer een heel scherpe prijs voor betaald, want de toenmalige bewoners moesten er vanaf. Bij ons is de bovenverdieping behoorlijk groot! 2 verdiepingen met 4 grote en 1 kleiner kamertje. We hebben ook in de Bloemenbuurt gekeken, en daar vallen de huizen qua grootte tegen en inderdaad vooral de bovenverdieping. Ook heb ik het idee dat die huizen wat minder degelijk zijn gebouwd.



Verkeer is bij ons geen probleem. Ik woon 5 minuten lopen van het station en ik reis met de trein (naar Utrecht, 18 minuten). Partner werkt deels thuis en deels op het mediapark. Bovendien zit je hier zo op de snelweg. Dat is in de Bloemenbuurt trouwens wel anders, en bovendien is parkeren daar ook moeilijker.



Ik zou zeggen, als je in een hipperdepippe buurt met bakfietsen etc. wil wonen en een (te) duur maar kleiner huis niet erg vind, zou ik voor de Bloemenbuurt kiezen. Maar anders zou ik de planetenbuurt kiezen, op en rond de Eemnesserweg (daar zag ik een paar heel mooie huizen te koop staan).
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat verkeer is echt knudde.

En dan zijn ze maanden bezig met bouwwerkzaamheden aan de centrum noordschil of wat dan ook, sta je nu nog steeds even lang in de file als daarvoor.



En één verkeerde afslag en je staat weer vast op die idiote een-richting-centrumring...



De periferique rond parijs is er niets bij!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Broedkippetje; dat klopt! Maar gelukkig zitten we wat betreft de uitvalswegen aan de goede kant van Hilversum. Als je de auto voor je woon-werkverkeer nodig hebt, dan moet je heel goed nadenken over waar je precies wilt gaan wonen, de route ook eerst van tevoren checken op Google Maps en 'm desnoods zelf een keer rijden. Voorkomt een hoop ellende achteraf.



Wat ik ook naar vind is de vele gelijkwaardige kruispunten. Zet er dan stoplichten neer. Heb al veel (bijna)- aanrijdingen gezien.



We doen trouwens veel dingen met de fiets!
Alle reacties Link kopieren
Wat super zeg,zoveel reacties al!



Ik word er wel onzeker van hoor! Ik lees meerdere keren over de sfeer in Hilversum die niet leuk is.. Wat is dat dan voor sfeer?



We wonen nu in een heel populaire buurt in Amsterdam, met torenhoge huizenprijzen en heel veel import, yuppen eigenlijk. Ik weet dus wel wat het statusgerichte sfeertje is, is dat er ook in Hilversum? Ik dacht als ik de kinderen niet op de Godelindeschool (kwam ik toevallig tegen, OMG!) zou doen, het wel zou meevallen!



Ik wil het liefst 'kneuterig' wonen, met vriendelijke buren en makkelijk contact maken. en het zou zoooo heerlijk zijn als de kinderen gewoon buiten kunnen spelen.



Ik schrik wel van alle waarschuwingen voor het verkeer.. Is het echt zo erg? We zijn van plan met de trein naar het werk te gaan, maar willen op den duur wel eenautootje voor de deur..



Laren en Blaricum is echt NIETS voor ons, heb een bloedhekel aan het nouveau riche subcultuurtje. Het mag best elitair maar echt liever bakfiets dan SUV!!!



We kijken juist naar Hilversum om dat Nouveau Riche sfeertje te ontlopen eigenlijk.. Zal bij het rondkijken goed op de auto's letten iig!
Alle reacties Link kopieren
Ja, de Eemnesserweg vond ik ook heel leuk idd! Heb met streetview rondgewandeld en het leek precies wat we zoeken! Ruimte en mooie hoge bomen in de brede straten! Leuk dat er meer Amsterdammers wonen ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven