Eet je wel eens Tilapia of Pangasius?

08-02-2010 17:02 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lees dan onderstaand bericht (bron: HLN.be).





Misschien hebt u hem al gezien en zelfs gekocht uit het vriesvak van uw supermarkt of vishandel: de exotische pangasius. Het lijkt op het eerste gezicht een goeie keuze. Want op grote schaal gekweekt in Azië, ergo een ethisch verantwoord alternatief voor het eten van gevangen, bedreigde soorten. Zo simpel is het echter niet.





Pangasius is een Vietnamees succesverhaal. 90 procent van alle pangasius wordt gekweekt in de Mekong-rivierdelta. Het gaat eigenlijk om twee soorten katvis: tra (pangasianodon hypophthalmus) en basa (pangasius bocourti). In 1995 bedroeg de 'oogst' 10.000 ton, in 2008 was het al meer dan 1,1 miljoen ton. Die groei is marktgedreven. Pangasius wordt nu uitgevoerd naar 130 landen, bijna allemaal in de vorm van witte filets.



Waterkwaliteit is niet zo'n punt

Het succes van pangasius heeft de vis onder meer te danken aan een fysiologisch kenmerk. Door z'n unieke zwemblaas kan de soort direct zuurstof halen uit de lucht. Dat betekent dat kwekers niet te veel moeten wakker liggen van het zuurstofgehalte van het water. Lees: waterkwaliteit is niet echt een punt en je kan heel veel vissen in heel weinig water kweken. De norm is zowat 150 stuks in een drijvende kooi van een kubieke meter, en een stuk of tachtig per vierkante meter in een kunstmatige vijver.



Poisson poison

De Mekong is één van de zwaarst vervuilde rivieren ter wereld. De hoeveelheid arseen in de stroom ligt tot acht keer hoger dan wat de Wereldgezonheidsorganisatie als veilig acht. In het grondwater is de concentratie zelfs twintig keer hoger dan veilig. Het gif komt onder meer van een quasi ongecontroleerd gebruik van pesticiden. De impact is nog niet duidelijk: de effecten van chronische arseenvergiftiging zijn vaak pas na tien jaar te zien. Daarnaast munt de Mekong uit door de prominente aanwezigheid van kankerverwekkende PCB's, DDT's, CHL's, HCH's en HCB's.



De vis-apotheker

Uw pangasiusfilet leeft niet alleen in dat water; het wordt ook gebruikt om hem in te vriezen. Dat is niet alles. De sjiekste zelfstandigen in de regio zijn de handelsreizigers die met een koffer vol geneesmiddelen tegen parasieten in de vis, pre- en antibiotica en nog van dat fraais aankloppen bij de viskweker. In het assortiment ook steevast trifluralin, dat met recht en rede in Europa verboden is. Het pesticide excelleert in zowat alles wat u niet in de buurt van vis voor consumptie wil: persistent in de bodem en niet gemakkelijk biologisch afbreekbaar en een hoog potentieel voor bioaccumulatie, met name in waterorganismen. De viskwekers vinden het echter een doeltreffend middel tegen ongewilde plantengroei in hun vijvers.



Urine van zwangere vrouwen

Een ander middeltje dat gretig wordt afgenomen: vrouwelijke pangasius groeit opmerkelijk sneller en legt sneller en meer eieren wanneer ingespoten met een hormonenextract dat een Chinese firma produceert uit gedehydrateerde urine van zwangere vrouwen.



De kip en de vis

De pangasius krijgt korrel als eten. Daarin onder meer vismeel (dat komt uit Zuid-Amerika, waar 90 procent van de ansjovisvangst verwerkt wordt tot beestenvoeder, maar dat is een ander verhaal), eiwitten van plantaardige oorsprong zoals soya, maar ook eiwitten van dierlijke oorsprong en nogal wat pluimen van kippen en andere bijproducten van gevogelte. Dat laatste kan het risico met zich meebrengen dat het in die regio gangbare vogelgriepvirus ook in de vissector terecht komt.



Pentanatriumtrifosfaat

Een keer verwerkt, krijgt de pangasiusfilet een injectie met een pentanatriumtrifosfaatoplossing. Die bedraagt tussen 10 en 20 procent van het gewicht van de filet. De filet wordt daardoor zwaarder (en brengt meer op) plus zorgt dat hij langer bewaard kan worden.



Feodaal systeem

Niet dat het de viskwekers echt rijk maakt allemaal. Een maximum maandinkomen van 50 Amerikaanse dollar is gewoon. Er is ook een soort feodaal systeem ontstaan langs de oevers van de Mekong, waarbij een arme viskweker het vissenvoer "in bruikleen" geleverd wordt. De leverancier van het voer neemt na 180 dagen de vissen af tegen een vergoeding die per persoon neerkomt op ongeveer de armoedegrens.



Katvis vermoordt dolfijn

De kweek van pangasius heeft sterk bijgedragen tot het verdwijnen van de populatie van irrawaddydolfijnen (orcaella brevirostris) in de Mekong. Er zouden er nog hooguit een vijftigtal zijn. De dolfijnen zijn bijna allemaal gestorven als gevolg van een bacteriële infectie, waarschijnlijk afkomstig door aanraking met kweekkooien. Die ziekte is op zich niet dodelijk, behalve wanneer het immuunstelsel van de dieren is aangetast. Bij de autopsie troffen onderzoekers toxische niveaus van pesticiden (vooral DDT) en PCB's aan.



Zwarte markt

Vorig jaar werd in de VS een lading pangasius onderschept van 4.545 ton. Op de verpakkingen stonden de namen van duurdere vissen zoals tongfilet, kabeljauw en zeebaars: alles behalve pangasius. Het kopstuk achter de zwendel werd gepakt en kreeg 63 maanden cel. Maar het zou naïef zijn om te denken dat deze vangst niet meer dan het topje van de ijsberg was.



En dan is er de strontmond

Tilapia is oorspronkelijk Afrikaans, maar nu wordt hij voornamelijk in Zuid-China, Indonesië en Bangladesh gekweekt. De export gaat grotendeels richting Amerika, maar ook in Europese supermarkten duikt de vis op. Het grootse probleem met tilapia zijn hormonen. Alleen de mannetjes van de soort zijn bruikbaar om verwerkt te worden. Dus worden van de vrouwtjes op jonge leeftijd mannetjes gemaakt. Dat kan door het toedienen van grote dosissen testosteron. Te veel testosteron kan onder meer leiden tot borstkanker.



Tilapia wordt ook wel "strontmond" genoemd door z'n kwekers. De vis is de kampioen in het eten van zijn eigen uitwerspelen; hij consumeert tot zes keer meer uitwerpselen dan dat hij er zelf produceert. (mvl)
Alle reacties Link kopieren
mmmm...en ik heb het toevallig vanavond op het menu staan!!!
Alle reacties Link kopieren
Tilapia komt kwam hier weleens in huis ja.
Ondanks je verhaaltje, vind ik het beide heerlijke visjes. Ze volstaan prima ter vervanging van de kabeljauw die je tegenwoordig steeds minder ziet (of die buitensporig duur is)
Alle reacties Link kopieren
Beide nog nooit gegeten, maar staat op mijn lijstje, ik heb al recepten klaar liggen om er iets mee te maken. Moet ik weer niet teveel van die strontmond lezen maar gaat goed komen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop ze ook geregeld bij de ah. Vind ze erg smakelijk!
Goed om te weten. Ik at al niet zo vaak vis, maar deze gaan dus van mijn lijstje, want ik hou niet zo van dergelijke misstanden en ik werk daar dus liever niet aan mee (die stront kan me niet zoveel schelen ).
Alle reacties Link kopieren
Het Laatste Nieuws is wel de sensatiekrant van Belgie hoor. Volgens mij wordt vis in Nederland heel goed gecontroleerd op van alles en kun je het gewoon eten.
quote:elninjoo schreef op 08 februari 2010 @ 17:04:

Ondanks je verhaaltje, vind ik het beide heerlijke visjes. Ze volstaan prima ter vervanging van de kabeljauw die je tegenwoordig steeds minder ziet (of die buitensporig duur is)





Inderdaad!



Ik vind het ook lekker!
quote:schorpioentje29 schreef op 08 februari 2010 @ 17:10:

Het Laatste Nieuws is wel de sensatiekrant van Belgie hoor. Volgens mij wordt vis in Nederland heel goed gecontroleerd op van alles en kun je het gewoon eten.De telegraaf van België?
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je met je bericht to? Ik neem aan dat je een gedachte hebt achter het plaatsen van het bericht?



Ik denk dat je van heel veel dingen die je eet beter niet zoveel kunt weten omdat je het anders laat staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen25 schreef op 08 februari 2010 @ 17:13:

[...]





De telegraaf van België? Erger....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Ja lekker, maar na dit verhaal gelezen te hebben geloof ik niet dat ze hier nog vaak op het menu zullen staan...



Met dieren in de bio-industrie gebeuren ook al zulke gezellige dingen..en ons dan maar afvragen waarom zoveel mensen kanker krijgen?!
Alle reacties Link kopieren
Mmm, lees dit soort berichten altijd met een flinke dosis scepsis. Maar erg fijn klinkt het allemaal niet.... Gelukkig at ik sowieso al niet zo heel vaak tilapia en pangasius.
Alles wat je eet bevat wel iets wat kankerverwekkend kan zijn, dus je kan wel helemaal ophouden met eten als je daar allemaal rekening mee wil houden.
Alle reacties Link kopieren
Ach, tegenwoordig zit overal wel iets in wat slecht is voor je. Zolang ik het lekker vind blijf ik het gewoon eten hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:gizz schreef op 08 februari 2010 @ 17:15:

Wat wil je met je bericht to? Ik neem aan dat je een gedachte hebt achter het plaatsen van het bericht?



.



De gedachte erachter is: misschien is er wel iets (of veel) van waar.

En dan kun je er, als je dat wil, rekening mee houden.

Ik heb in elk geval mijn twijfels bij kweekvis.

Overigens eet ik helemaal geen vis, ben ongetwijfeld de enige reiger die geen vis eet.
Alle reacties Link kopieren
quote:schorpioentje29 schreef op 08 februari 2010 @ 17:10:

Het Laatste Nieuws is wel de sensatiekrant van Belgie hoor. Volgens mij wordt vis in Nederland heel goed gecontroleerd op van alles en kun je het gewoon eten.Er zijn wel allemaal vissoorten te koop die met uitsterven bedreigd zijn, bijvoorbeeld tonijn. Die zie je nog overal: in moten, op de (diepvries)pizza tonno, tonijnsalade etc. Dat vind ik zo vreemd!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind beide vissoorten heerlijk! En zeg nou zelf: Als je alles moet geloven, kun je bijna niets meer eten...overal zit wel iets in wat niet goed is! Dus ik blijf ze gewoon af en toe op mijn menu zetten...
Alle reacties Link kopieren
Ik het het beide best vaak eigenlijk, heerlijke vis.

Geen leuke berichten om te lezen, maar ben nog niet gelijk paniekerig.

Vis wordt gecontroleerd in Nederland toch? (of ben ik naief)
Alle reacties Link kopieren
Ik eet graag panga, lekker en niet duur.

Dit soort berichten zijn echt niet leuk maar wat ka je dan wél eten?
Tja en nu? Moet ik het maar niet meer kopen dan?



Dacht het niet, nog effe en je mag niets meer eten. Toedeloe!
Lekker met een beetje aspartaam erover
Alle reacties Link kopieren
In een chocoladereep zitten ook veel restanten van insecten en toch eet ik het super graag.





Maar goed zometeen trek ik mijn door kinderen gemaakte H&M truitje weer uit om in een goedkoop pyjamaatje te gaan rond huppelen en vervolgens mijn koude lichaam onder een op bruut van hun verenkleedje ontdane ganzen donzen dekbed te gaan liggen.



ik zou wel willen zeggen dat ik op mijn kleding/eten let, maar het is eigenlijk ook zo vaak niet zo.

Ik dacht dat ik het wel oke deed met mijn biologisch/ eco en geen kweekvis bladiabla, maar volgens mij maakt het allemaal vrij weinig uit totdat je het allemaal zelf kweekt/oogst.
Poelepoelepoelepoes!
Ieks, geen smakelijke berichten dit!



Gelukkig eet ik al jaren alleen biologisch spul en vlees eet ik alleen van de boerderij waar ik ook vaak kom. Vis van de supermarkt eet ik zowiezo niet. Eens in de 2 weken een lekkerbekje van de visboer.



Ik wil zowiezo geen bijdrage leveren aan dit soort praktijken door maar domweg te consumeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven