wat vind je belangrijker ; sociaal vaardig of intelligent ?

06-09-2007 21:17 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
wat raar dat iedereen altijd pronkt met de rapporten van zijn/haar koters , eindeloos wil oefenen met de tafels leren opzegen , het heel geweldig vindt als het kind met 3 het abc op kan zeggen maar het sociaal vaardig zijn zien als iets wat je dan weer niet hoeft te leren/ sturen . Ik heb zelden iemand trots horen zeggen : mijn kind heeft een beste vriend /vriendin , goed he ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin altijd over de laatste vangsten van mijn kat als ouders teveel lopen te pronken over hun geweldige koters... soms komt de boodschap ook over :)
Alle reacties Link kopieren
Vent70 schreef op 09 september 2007 @ 18:09:

Ik begin altijd over de laatste vangsten van mijn kat als ouders teveel lopen te pronken over hun geweldige koters... soms komt de boodschap ook over :)


en die boodschap is ; a. dat je geen kinderen hebt

b. dat je niet sociaal vaardig genoeg bent om te zeggen dat het je aan je reet roest ?

c.beiden



X-D
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het geluk van het kind gaat boven alles. Niet die van de ouders.Wat eeen ontzettend ontzettende vraag vind ik dit. Geef je kind zelfvertrouwen. Geluk zit in jezelf. Wat of wie je ook bent.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel gepost.
anoniem_46641 wijzigde dit bericht op 09-09-2007 19:03
Reden: Dubbel gepost
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote]Kastanjetje schreef op 09 september 2007 @ 19:02:

~~
bentetje schreef op 08 september 2007 @ 12:03:

[...]



Goh wat sneu voor je zoontje en wat goed dat je gelijk op school bent afgestapt!!!

Gelukkig heeft mijn zoon wel vriendjes, een boezemvriend en daar spreekt hij vaak mee af. De rest is leuk om op school mee te spelen, maar ziet hij thuis niet.



Mijn zoon heeft gelukkig ook twee vriendjes waar hij thuis mee afspreekt, en verder op school. In de buurt wonen weinig kinderen van zijn leeftijd helaas (maar geen reden om te verhuizen, want nog een jaar en dan kachelt hij - als hij dat wil - zelf wel door het dorp). Heb vaak het idee dat veel kinderen met veel andere kinderen thuis spelen, maar dat is natuurlijk niet helemaal terecht dat ik dat denk ;-)...



Wel zijn wij vaak degene die het contact een beetje sturen, vanuit zichzelf gebeurt er vrij weinig, hij vindt dit eng.

Doen wij ook wel een beetje. Zoon vindt heeeeeeel veel dingen eng, is erg bangig.



Wij hebben destijds gekozen voor een klein school, wat zijn pestprotocol hoog in het vaandel heeft staan. Ik was namelijk wel een beetje bang voor pesterij voor hem, tot nu toe is dat gelukkig niet het geval, hij ligt goed in de groep. Ik merk dat hij wel zomaar ineens door kan slaan in gedrag, waarbij hij moeilijk benaderbaar of extreem druk wordt. Ik ben ervan overtuigd dat als hij getest zou worden door allerlei instanties dat er wel iets naar bovend zou komen, maar ik vind dit nu niet nodig. Hij functioneert nu goed, wij leren hem steeds beter kennen en hij leert steeds beter met bepaalde situaties om te gaan en sociaal wenselijk gedrag te vertonen.



Ook onze school heeft een pestprotocol, school is 250 ll, maar weinig keuze in ons dorp. Ik wilde wel graag dat hij in het dorp naar school gaat, ivm contacten. Herken ook je verhaal wel van dat gedrag, bij zoon - naar mijn idee - omdat hij er graag bij wil horen, maar hij doet dat dan erg onhandig sociaal, zeg maar. Heb idd ook wel het idee dath ij sociaal gedrag wat aanleert, maar niet uit zichzelf dat altijd snapt. Ook wij testen niet, zo lang hij gelukkig is vind ik dat niet nodig, wie weet wat dat dan allemaal boevnhaalt. Zo lang wij en hij het goed doen is het ook goed. ~~[/quote]



Dank je wel voor je reactie terug! Ik merk dat ik - klinkt lullig misschien, maar zo is het echt niet bedoeld - het prettig vindt om af en toe te horen dat zoon niet helemaal "abnormaal" is, hoewel het geen standaardkind is. Hmmm moelijk uitleggen, ik hoop dat je snapt hoe ik het bedoel.



Kastanje
Sorrie, ik had kleurtes gemaakt voor het quoten (mijn reacties in rood), ik zie ze in html keurig staan, maar in het resultaat niet. Hoop dat het toch duidelijk is....
Alle reacties Link kopieren
"Moeders vinden de sociale ontwikkeling van hun kind belangrijker dan intelligentie. Dit is één van de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat werd gehouden in opdracht van Blue Band. Maar liefst 59% van de moeders vindt het belangrijker dat hun kind vriendjes en vriendinnetjes heeft dan dat het goed presteert op school. Ze stoppen dan ook naar eigen zeggen meer tijd in de ontwikkeling van hun kinderen dan hun moeders dat vroeger deden.



Ondanks deze investering zijn moeders zich niet bewust van de bijdrage die voeding heeft op de ontwikkeling van de hersenen. De druk om te presteren op school is voor kinderen tegenwoordig groter dan vroeger, vindt 70% van de moeders. Zelf vinden zij echter sociale vaardigheden van hun kind belangrijker. Zo vinden ze het maken van vriendjes, vrolijkheid, beleefdheid en hulpvaardigheid het meest belangrijk. Van alle sociale vaardigheden noemt 29% van de moeders creativiteit en sportiviteit daarbij als minst belangrijke eigenschappen. Moeders investeren veel tijd in de ontwikkeling van hun kind, maar slechts 40% houdt hierbij rekening met de voeding van hun kind.



Zij weten dat voeding belangrijk is voor hun kind, maar zien door de grote hoeveelheid informatie hierover door de bomen het bos niet meer. Veel moeders weten dan ook niet dat bepaalde voedingsstoffen een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de hersenen van kinderen. Het vetzuur DHA bijvoorbeeld is een belangrijke bouwsteen voor de hersenen. 74% van de moeders is hiervan niet op de hoogte en dat terwijl uit eerder onderzoek blijkt dat kinderen nu gemiddeld slechts 30% van de aanbevolen hoeveelheid DHA binnenkrijgen."



Bron: Ziekenhuis.nl




(tis wel reclame, vind ik, dit artikeltje)
Alle reacties Link kopieren
Ergo, je kunt nog zo je best doen als moeder, maar als je er geen Blue Band in mikt komt het nooit goed ;-)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
ik snap wel wat je bedoelt kastanje. Herken het ook, heb het zelf al meerdere malen bedacht.
Alle reacties Link kopieren
Zijn ouders zélf alert op pesten ; zowel het zelf pesten als gepest worden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
arwen173 schreef op 09 september 2007 @ 12:03:

dat heb ik dus echt helemaal niet en het verbaast me dat mensen zoveel waarde hechten aan opleiding. Een gelukkig vmbo kind vind ik prima, een vmbo kind wat zich nergens voor interesseert, rondhangt, nergens zin in heeft en de kantjes ervan af loopt, tja, dat zou ik wel jammer vinden, maar zo'n houding heb je ook op het VWO. Maar als mijn kind gewoon niet meer in haar mars heeft dan vmbo maar dit met veel plezier doet en haar best doet, mijn zegen heeft ze. En dat zeg ik niet om zogenaamd taboedoorbrekend te zijn, maar dat vind ik echt. Ken te veel voorbeelden van ouders die trots op hun kind afmeten aan schoolopleiding en daar heb ik hele slechte ervaringen mee. Bovendien vind ik het gewoon echt niet belangrijk.
Ik wilde net zoiets posten maar doe het niet want dat zou onzin zijn. Hier staat wat ik ook zou willen posten.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef op 09 september 2007 @ 12:56:

Mariannanas,



Ik vind persoonlijk verstandelijk gehandicapt of autistisch weer een beetje een ander verhaal. Ik bedoel meer stel dat je de moeder van bijvoorbeeld een Regilio Tuur bent, dan baal je wel mooi als je zelf gedacht had dat er een Denzel Washington uit zou komen, zeg maar. Ik vraag me gewoon vaak af hoe je daar dan mee om zou gaan.
Ik denk weleens van die dingen als: Volkert van der G. heeft ook een moeder, die is ook een baby geweest en een peuter en een kleuter waar zijn moeder toekomstverwachtingen van had. Zij vond hem waarschijnlijk ook gewoon een lief jochie net als ik mijn zoon vind, en nu.... Of nog erger: Hitler. Het zal je zoon maar zijn, waar je bepaalde verwachtingen van had......
Alle reacties Link kopieren
Morrie ; vraag je je dan ook af of die moeder er bepaalde dingen nog uit had kunnen meppen/ bij kunnen sturen , wat ze had kunnen doen of laten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat niet blijfgewoonbianca, ik stel me meer voor dat zo'n gek ook een klein kind is geweest en dat die ouders misschien wel gewoon net zo genoten hebben van hun kind als dat ik nu doe van de mijne. Dat ze misschien wel een heel normaal gezin waren net als wij en toen nooit hadden kunnen vermoeden dat er zo'n ontspoord iemand uit zou voortkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven