Hoogseizoen: op de bonnefooi naar Frankrijk met tent?

15-02-2010 10:37 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Dit jaar is het nogal lastig voor ons om te bedenken wat we in de vakantie zullen doen. We zijn beiden gebonden aan de zomervakantie en hebben een kind van dan 16 maanden. We hebben een aantal wensen/mogelijkheden.

We willen/kunnen met de auto.

We willen een beetje lekker weer (althans een grote kans).

We kunnen een stacaravan huren oid, maar ik wil per se niet zo'n enorme Vacansoleil-camping en alles dicht op elkaar.

We kunnen ook gaan kamperen met de tent (die we nog wel moeten kopen, we hebben wel al veel spullen).

We weten niet hoe onze dochter reageert op een lange autorit, tot nu toe is ze niet onverdeeld enthousiast als het langer dan een half uur is. Maar tegen die tijd zit ze in de volgende maat stoel.



Toen dacht ik: we kopen een nieuwe tent (groot genoeg voor ons drietjes en evt. volgende kinderen) en gaan gewoon op de bonnefooi. Is ook niet zo duur. Vindt ze het in Zeeland al niet leuk meer, dan strijken we daar neer. Redden we Normandië, dan is dat leuk. Is het erg slecht weer, dan rijden we verder. Maar nu zeggen zoveel mensen dat dat in Frankrijk in het hoogseizoen echt niet kan, omdat alles vol is. Voor de duidelijkheid: we willen geen massa-camping. Dochter is klein, dus een opblaasbadje hebben we zelf wel. Een zwembad of strand is leuk, maar het hoeft niet luxe te zijn. Zijn gewone, kleinere campings in Frankrijk ook overvol in de zomer? Het wordt geen Zuid-Frankrijk, maximaal 800 km (1000 in etappes), Loire misschien? Ik ken Frankrijk niet goed. Wie heeft ervaring en tips?

Dank!!
Alle reacties Link kopieren
Wat een bullshit dat dit niet zou kunnen. Wij gaan altijd op de bonnefooi en er is altijd wel ergens plaats.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan prima. Ik zou wel even een dag van te voren (of een paar dagen) de camping waar je naartoe wilt bellen om te reserveren.



Zo weet je zeker dat er een plekje is en hoef je niet met je oververmoeide kind achterin naar een volgende camping te rijden in de hoop dat je daar wel terechtkunt.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Alle reacties Link kopieren
Kijk, daar heb ik wat aan. Dank je! Weet je, op zich denk ik: we gaan gewoon en we zien wel. Maar met zo'n kleintje in de auto, wil ik ook niet uuuuren zoeken naar een plekje.
Alle reacties Link kopieren
Dit hebben we afgelopen zomer gedaan, met 2 kinderen. Op de bonnefooi, met als enig plan, afzakken naar het Zuiden. We zijn bijna 3 weken onderweg geweest uiteindelijk. Ons zuidelijkste punt was de Pyreneeën. Gewoon een hele goede kaart mee en voor de zekerheid de ANWB campinggids erbij. De leukste campings waar we hebben gestaan stonden trouwens niet in die gids. We hebben trouwens geen een keer meegemaakt dat er ergens geen plek meer was.

Heerlijk hoor, die vrijheid.

Ah, was het maar weer zomer.
Moet het persé Frankrijk zijn? Een leuk meer in Karintie in Oostenrijk geen optie? Ik heb gelukkig geen ervaring met kamperen in Frankrijk, maar de berichten over zwarte zaterdagen ontgaan me niet. Geen idee dus of je daar zomaar nog ergens plek zou vinden. Oostenrijk is wat rustiger en je hebt er net zo goed water en bergen en misschien meer kans op nog 'n plek op 'n camping of zelfs nog gewoon 'n kamer in 'n leuke B&B.
Alle reacties Link kopieren
Wij (man, dochter en ik) zijn vorig jaar hier geweest (Bretagne). Sympathiek, kleinschalig, leuk voor kleine kinderen en niet ver van de kust. Weet niet hoe het komende zomer is, maar vorig jaar kon je hier zonder problemen op de bonnefooi aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Normandie is trouwens leuk, maar wel erg veel kamperende Nederlanders. Kun je net zo goed naar Zeeland
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Alle reacties Link kopieren
Hebben wij afgelopen zomer ook gedaan en is prima bevallen. Geen een camping zat helemaal vol en we hebben op zowel kleine als grote campings gestaan, hartje hoogseizoen. We belden iedere keer een uurtje voor aankomst op om te vragen of we terecht konden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je bij de bonnefooi er rekening mee moet houden dat een beoogde plek vol is, dat je dan nog op zoek kunt naar 1, of 2 andere. Op tijd halt houden dus, en niet wachten tot kind al overstuur is. Het lijkt me op zich slimmer om een reis van bepaalde lengte in te calculeren dan met een kindje van dan 20 maanden de stress op te lopen van volle campings.

Nog een tip: zet die tent bij wijze van proef op voordat je weggaat. Niks stressvoller dan ouders die ruzieen over een tent die niet wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanZie schreef op 15 februari 2010 @ 10:39:

Wat een bullshit dat dit niet zou kunnen. Wij gaan altijd op de bonnefooi en er is altijd wel ergens plaats.



Nooit van de ene naar de andere camping hoeven trekken omdat de eerste vol was? Niet echt een feest hoor, met een jankerd achterin die het meer dan zat is.

Misschien dat het ook scheelt als je geen plek voor zoveel weken zoekt; als één of twee dagen ergens staan ook een optie is wordt het al makkelijker lijkt mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamzelle schreef op 15 februari 2010 @ 10:44:



Nog een tip: zet die tent bij wijze van proef op voordat je weggaat. Niks stressvoller dan ouders die ruzieen over een tent die niet wil.En leg het campingbedje bovenop; niets zo vervelend als een dreumes die wegkruipt/ loopt terwijl ma de twee voorste tentstokken staat vast te houden en pa binnen in de tent de achterste probeert op te zetten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, al zoveel reacties! Ik hoef niet per se naar Frankrijk, maar vriend wil dat erg graag. Wat betreft de kans op mooi weer vind ik het wel een goede optie. Italië zou mijn voorkeur hebben, maar als eerste vakantie met peuter wel hééél erg ver weg met de auto. Volgende keer dan maar.



De vrijheid van de tent vind ik heerlijk. En kleinere campings vind ik ook fijner. En Nederlanders hoef ik ook niet per se in grote getale tegen te komen .



Gaan jullie allemaal met de tent? Wat hebben jullie er voor een? Een heel grote? Wij hadden er een die prima voor ons samen was, maar nu met kind, echt te klein is. Ben een beetje bang dat we nu een nieuwe tent kopen die straks voor 2 of misschien ooit 3 kinderen wéér te klein blijkt. Ook een beetje zonde van het geld.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zijn wij goede tentopzetters samen, dat heeft onze relatie tot nu toe altijd prima overleefd. Oké, dat was nog zonder gillend kind :-).
Alle reacties Link kopieren
Juist met zo'n kleintje van 16 maanden is het allemaal nog goed te doen. Je hebt alleen een plekje nodig, een douche, een toilet, warm water. Toen onze kinderen nog zo klein waren struinden we meestal de municipals af, kleine gemeentelijke campings zonder toeters en bellen, vaak op de mooiste plekjes aan een beekje of zo.

Pas als je kind wat ouder wordt en behoefte krijgt aan speelkameraadjes moet je noodgedwongen naar campings met vermaak: zwembad, mini-disco, pingpongtafels, TV-kamer, zo'n vreselijk animatieteam die 'leuke' dingen met de kinderen gaat doen. Dat soort campings zijn al maanden van te voren volgeboekt.

Maar nu? Geniet van de leuke, kleine campings, geniet van de vrijheid in de auto te stappen en te zien waar de wind je waait ..... Geniet ervan dat je per dag kunt bepalen of het leuk genoeg is om te blijven, of weer te verkassen naar een ander stekkie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het twee jaar geleden gedaan (wel naar zuid-frankrijk), maar wij waren maar met ons tweetjes, dus geen kindje erbij.



De eerste camping waar we wilden staan was vol, de tweede had nog net 1 plekje. Maar ik zou misschien volgende keer toch wat eerder bellen om te reserveren, zoals hier al gezegd wordt.



Een tent kon voor ons prima, wij hadden maar een heel kleintje. Het was voor ons puur om te slapen, de rest van de tijd waren we er toch niet. We konden wel een koelkast huren, dat was wel fijn met die hitte. Die zetten ze dan gewoon op je campingplaats neer. Misschien een tip?

Maar verder vond ik de tent echt snikheet. Ik weet niet of ik dat met een kindje zou doen.
Alle reacties Link kopieren
elynn, dat ziet er goed uit, leuk!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sterre75 schreef op 15 februari 2010 @ 10:48:

Ben een beetje bang dat we nu een nieuwe tent kopen die straks voor 2 of misschien ooit 3 kinderen wéér te klein blijkt. Ook een beetje zonde van het geld.Neen hoor, want in de 2-persoonstent die je nog hebt slaapt over 4-5 jaar je kind ..... Kinderen vinden het vanaf een jaar of 5 geweldig om in hun eigen tentje te liggen, al dan niet met broertje/zusje. Dat is dan hun domein, en wonder boven wonder houden ze die tent dan opeens keurig netjes, terwijl ze thuis alle rotzooi achter zich aan laten slingeren ...... Als je zelf dan in jullie nog aan te schaffen 3-persoonstent ernaast ligt hoor je ze 's nachts echt wel als ze gaan huilen.
Wij hebben dit 2 keer gedaan in het hoogseizoen.

Jaar 1: Cote d'Azur en Provence rond de Gorde du Verdon. Geen enkele volle camping aangetroffen. Wel hebben we op een camping een keer het laatste plekje bemachtigd..

Jaar 2: Normandië, Dordogne, Atlantische kust: alleen volle campings aangetroffen in Mimizan-Plage, beide campings waren complet.



Dus volgend jaar doen we het weer zo (deze keer gaan we echter vlak voor het hoogseizoen). Het zal een beetje afhangen van de plek waar je naartoe gaat. De tip van Pink is simpel en briljant: even bellen als je die kant op rijdt. Dat we daar niet aan gedacht hebben
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar voor het eerst wezen kamperen met kleintjes. Vantevoren dachten we dat alleen een grotere tent wel voldoende zou zijn. Maar wat we niet beseften is dat we veel meer tijd op de camping doorbrachten dan zonder kinderen. Toen we met zijn 2-en waren sliepen we daar alleen.



Nu probeer je toch een beetje het ritme van thuis te volgen. Dus dat betekent bijvoorbeeld dat je veel meer op de camping zelf eet.

Na drie dagen gehannes op een kleedje met als gevolg een zere rug, hebben we toen maar een zo'n inklaptafel met stoelen gekocht. Wat een verademing: kinderen die rustig bleven zitten en niet de hele tijd aan me hingen tijdens het eten.



Tja, ik heb me er maar bij neergelegd dat kinderen een hele hoop burgerlijkheid met zich meenemen...
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruikte de buggy altijd als eetstoel, kon ik de dames lekker vastzetten tijdens het eten. Toen ze nog heel klein waren gebruikte ik het campingbed tevens als box; matras eruit, speeltjes erin, campingbed in de schaduw. ook het middagslaapje deden de dames vaak in het campingbed onder een boom of zo. Desnoods een laken eroverheen, voor schaduw.

Tijdens de middagslaap ben je inderdaad aan de camping gebonden maar dat is een kwestie van een lekker luchtbed en paar goede boeken mee
quote:hanZie schreef op 15 februari 2010 @ 10:39:

Wat een bullshit dat dit niet zou kunnen.[...]Leuk, dat toontje.
Alle reacties Link kopieren
Elynn wat een fantastische camping... ik denk dat ik nu weet waar ik zit in de vakantie ...bedankt!
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan altijd op de bonnefooi, naar simpele boerencampinkjes. Altijd nog goed gegaan! Zo vind je de mooiste plekjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit anders gedaan dan op de bonnefooi... Zou niet weten waarom dat niet kon! Ik heb wel voor de zekerheid altijd een goede campinggids mee (ik heb die van de ANWB plus een Franse campinggids waar nog veel meer campings in staan) en met een klein kind zou ik aanraden om op tijd te beginnen met zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven