Ex-vriend vast in Turkije

15-06-2007 12:51 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik wil hier even mijn verhaal kwijt. Mijn ex-vriend zit nu al zo'n 2 maanden vast in Turkije. Hij is hier opgepakt met een grote hoeveelheid drugs in zijn auto. Nu kwam dit nieuws voor mij echt als een schok. Ik wist totaal niet dat hij hiermee bezig was en ik ken hem ook niet zo (we zijn een paar jaar samen geweest en hebben ook samengewoond).

Het contact tussen ons was altijd goed. We spraken elkaar regelmatig en kwamen elkaar nog wel eens tegen met stappen. Ik vond het altijd heel fijn om dit contact nog te hebben, omdat hij, ondanks dat het uit was, nog veel voor mij betekende.



Nu hij in Turkije vast zit en ik het een en ander weet hoe het er daar aan toe gaat, voel ik me hier heel erg rot bij. Ik denk iedere dag aan het feit dat hij daar zit en word daar heel verdrietig van. Ik heb contact met zijn moeder die me op de hoogte houdt en ik heb hem ook een brief geschreven.



Ik heb al een tijd een nieuwe vriend die gelukkig wel begrip heeft voor het feit dat ik hiermee zit. Toch wil ik hem hier ook niet te veel mee belasten. Het is immers een ex.

Toch vind ik het moeilijk om mijn leven van voor dit nieuws gewoon weer helemaal op te pakken. Is dit raar?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Robine,



Het is ook niet mijn bedoeling om zijn daad te verdedigen. Ik begrijp dat hier heel uiteenlopende meningen over zijn.

Ik praat er veel over met vriendinnen, het is fijn om mijn gevoel kwijt te kunnen. Omdat zij hem ook goed gekend hebben, delen ze dit gevoel wel met mij.

Het doet gewoon pijn als iemand waar je om geeft, in zo'n afschuwelijke situatie zit. De herinneringen die ik heb van onze relatie lijken nu in zo'n ander daglicht te staan. 

Verder begrijp ik ook niet hoe het zo ver heeft kunnen komen en denk ik ook wel eens; als ik niet bij hem weg was gegaan was dit nooit gebeurd. Ik weet dat het onzin is om zo te denken, maar het is wel de waarheid. Uiteindelijk weet ik dat hij hier zelf voor gekozen heeft.



Ik zal dit een plekje moeten gaan geven. En verder moeten gaan met mijn leven.



Bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Kiddo, ik ga verder niet in op alle meningen over wat hij gedaan heeft.

Daar ben jij niet verantwoordelijk voor en dat is dus een zinloze discussie.



Ik begrijp je gevoel.

Als je veel van iemand gehouden ben je geinteresseerd in het welzijn van die persoon en wil je niet dat hij ongelukkig is. Dat raakt jou ook.

Ik vind het dus meer dan begrijpelijk dat je hier verdrietig over bent. Ik ken de situatie in Turkse gevangenissen niet maar die zal zeker heel slecht zijn.

Ik hoorde laatst op de radio dat Amnesty zich druk maakt over de situatie in de Griekse gevangenissen en die is nog beter dan Turkije.



Is het een idee om aan zijn moeder te vragen wat je zou kunnen doen om zijn situatie een beetje te verzachten?

Vaak zijn simpele dingen als een boek, schrijfblok, tandpasta etc. al onontbeerlijk in dat soort situatie's.

Schrijven lijkt me goed, hij verveelt zich natuurlijk enorm.



Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er niet teveel mee gaan bezighouden, hoe erg het ook voor hem is. Hoewel het stom is dat hij eraan is begonnen, gevangenisstraf in Turkije is niet iets wat je iemand toewenst. Als je een briefwisseling begint met je ex, zal hij dat zien als een strohalm om zich aan vast te klampen. Je zult voortdurend op de hoogte worden gehouden van zijn toestand en als een soort steun en toeverlaat worden gezien. Helemaal als je ook nog spullen gaat opsturen. Logisch want de wanhoop zal toeslaan bij deze man.Je huidige relatie heeft er nu nog begrip voor, maar ik denk dat hij er gauw genoeg van gaat krijgen, als hij jou van slag ziet vanwege de zoveelste brief over de wantoestanden in de Turkse gevangenis. Laat de familie van je ex zich om hem bekommeren en hem de steun geven die hij heel erg nodig gaat hebben, maar neem zelf afstand van deze man. Het levert jou namelijk helemaal niets op, het veroorzaakt alleen maar spanningen in je huidige relatie, misschien niet in het begin, maar later zeker wel. Helemaal omdat de situatie uitzichtloos is en hij een ellenlange gevangenisstraf boven het hoofd heeft hangen. De briefwisseling zal jaren gaan duren en deze man zal een rol blijven spelen in het leven van je huidige partner en jezelf de komende 15 a 20 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Heb 7 jaar ellende gehad met mijn verslaafde ex.Wat ik wel eens gezegt heb is:, Alle drugsdealers tegen de muur en afknallen dat zooitje.Want jou ex gebruikt zelf dus niks maar helpt indirect wel anderen naar de kloten.Mijn ex heeft ook zelf gedeald hoor,maar goed,die gebruikte het zelf.Vind ik toch weer wat anders.



Sorry maar ik vind het net goed dat hij vast zit,echt een stomme actie.En lullig voor jou maar vind dat je er wel erg bovenop zit.je hebt toch een nieuwe vriend? Je ex komt vanzelf wel weer vrij en dan doet ie zulke stomme dingen nooit meer.sorry als ik bot overkom , met ex en mij is het al lang uit maar dit doet mijn bloed weer koken.
Alle reacties Link kopieren
En lullig voor jou maar vind dat je er wel erg bovenop zit.je hebt toch een nieuwe vriend?
Er boven op zitten? Die jongen zit al twee maanden vast en het enige wat ze tot nu toe heeft gedaan, is zich afvragen of en hoe ze hem zou willen/kunnen steunen. En waarom niet? Ze heeft altijd nog een goed contact gehouden met haar ex. Ik vind het niet meer dan normaal en menselijk dat je je daar dan mee bezig houdt en je zorgen maakt.
Alle reacties Link kopieren


Ik verdedig zijn daad niet. Nogmaals; ik vind ook dat hij straf verdient, maar om dit te vergelijken met moord (op de drugsverslaafden) vind ik veel te ver gaan. Als je zo denkt, zijn ook alle sigarettenfabrikanten, snackbars en fastfoodrestaurants moordenaars. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid, ook in het wel of niet gebruiken van drugs.

Hiermee wil ik niet zeggen dat mensen die drugs gebruiken en hier problemen van ondervinden het allemaal maar zelf schuld zijn. Hier zijn vele factoren bij betrokken, waaronder drugssmokkel, maar uiteindelijk kiezen we allemaal zelf.
Uiteindelijk kiezen we allemaal zelf, en dat heeft jouw ex ook gedaan. Hij heeft gekozen om te smokkelen en kende de consequenties.
Alle reacties Link kopieren
Dat je ondanks dat hem wilt steunen en af en toe iets toesturen snap ik wel maar ik zou er niet verdrietig om zijn en er zo veel mee bezig, hij heeft dit zelf gekozen.

Op deze manier beinvloedt het ook jouw leven terwijl het al lang uit is en het is zijn blunder, niet de jouwe.

Ik zou trouwens niet zozeer verdrietig zijn maar eerder boos...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kiddo,

Wat een klotesituatie voor je zeg. Ik begrijp je wel. Gebaseerd op veel van bovenstaande reacties, ga ik er vanuit, dat ik dus een heel andere band heb gehouden met mijn ex-en.



Jij hebt een aantal jaar je leven met deze jongen/man gedeeld. Jullie zijn lang elkaars vertrouwelingen geweest en na jullie relatie zijn jullie in een bepaalde vorm in contact gebleven. Ook al is een relatie uit en ben je er 100% zeker van, dat dit altijd zo blijft, kan een ex zeer zeker een heel dierbaar iemand blijven. Ik kan me jouw drang om iets te doen, dus heel goed volgen. En persoonlijk zou ik er in jouw geval ook iets mee doen.



Ja, hij heeft een heel domme fout gemaakt. Ja, hij heeft zichzelf in de nesten gewerkt. Ja, hij heeft mee willen werken aan het in stand houden van drugsdealen. Ja, hij verdient zijn straf. Nee, je hoeft hem niet te vergeven. Nee, je hoeft hem niet te verdedigen. Nee, je hoeft geen excuses voor hem te verzinnen.



Maar...dat doet in principe niets af aan wie hij is of is geweest ten tijde van jullie relatie en erna. Als jij er dus behoefte aan hebt met hem in contact te zijn, op welke manier dan ook, dan 'mag' dat. En wat een ander daar van denkt, moet je niet belangrijk vinden. Als jij het zuiver hebt voor jezelf, moet je dat doen waarvan je denkt dat het goed is. Eens in de zoveel tijd een brief en af en toe iets toesturen om het voor hem iets aangenamer te maken tijdens zijn gevangenisstraf bijvoorbeeld. Dat hoeft maar een heel klein onderdeel te zijn van je huidige leven en binnen je huidige relatie.



Want naar je huidige vriend toe is het wél enorm belangrijk om de communicatie open te houden. Betrek hem overal in, maar laat het nooit een prominente rol binnen jullie relatie gaan spelen. Want dat gaat zich wreken. Zolang jij een balans kunt vinden tussen jouw leven met je vriend en het af en toe ondersteunen van je ex, moet het mijns inziens kunnen.



Ik hoop, dat je er uitkomt met jezelf. En praat er over met je vriend. De meesten hebben het wel over, dat je hem moet beschermen, maar ondermijn je de beste man daar niet mee? Ik neem aan, dat hij zelf ook wel in staat is aan te geven hoe hij er over denkt en wellicht, dat je dan samen een werkbare oplossing vindt.



Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren


quote: kiddo2 reageerde



Ik verdedig zijn daad niet. Nogmaals; ik vind ook dat hij straf verdient, maar om dit te vergelijken met moord (op de drugsverslaafden) vind ik veel te ver gaan. Als je zo denkt, zijn ook alle sigarettenfabrikanten, snackbars en fastfoodrestaurants moordenaars. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid, ook in het wel of niet gebruiken van drugs.

Hiermee wil ik niet zeggen dat mensen die drugs gebruiken en hier problemen van ondervinden het allemaal maar zelf schuld zijn. Hier zijn vele factoren bij betrokken, waaronder drugssmokkel, maar uiteindelijk kiezen we allemaal zelf. Uiteindelijk kiezen we allemaal zelf, en dat heeft jouw ex ook gedaan. Hij heeft gekozen om te smokkelen en kende de consequenties.







If you can't do the time, don't do the crime

zegt men wel eens in Noord America, zit wel wat in.

Had hij maar niet naar zo'n middeleeuws derde wereld land moeten gaan en daar zoveel risico nemen.
Alle reacties Link kopieren


Hoi Kiddo,

Wat een klotesituatie voor je zeg. Ik begrijp je wel. Gebaseerd op veel van bovenstaande reacties, ga ik er vanuit, dat ik dus een heel andere band heb gehouden met mijn ex-en.



Jij hebt een aantal jaar je leven met deze jongen/man gedeeld. Jullie zijn lang elkaars vertrouwelingen geweest en na jullie relatie zijn jullie in een bepaalde vorm in contact gebleven. Ook al is een relatie uit en ben je er 100% zeker van, dat dit altijd zo blijft, kan een ex zeer zeker een heel dierbaar iemand blijven. Ik kan me jouw drang om iets te doen, dus heel goed volgen. En persoonlijk zou ik er in jouw geval ook iets mee doen.



Ja, hij heeft een heel domme fout gemaakt. Ja, hij heeft zichzelf in de nesten gewerkt. Ja, hij heeft mee willen werken aan het in stand houden van drugsdealen. Ja, hij verdient zijn straf. Nee, je hoeft hem niet te vergeven. Nee, je hoeft hem niet te verdedigen. Nee, je hoeft geen excuses voor hem te verzinnen.



Maar...dat doet in principe niets af aan wie hij is of is geweest ten tijde van jullie relatie en erna. Als jij er dus behoefte aan hebt met hem in contact te zijn, op welke manier dan ook, dan 'mag' dat. En wat een ander daar van denkt, moet je niet belangrijk vinden. Als jij het zuiver hebt voor jezelf, moet je dat doen waarvan je denkt dat het goed is. Eens in de zoveel tijd een brief en af en toe iets toesturen om het voor hem iets aangenamer te maken tijdens zijn gevangenisstraf bijvoorbeeld. Dat hoeft maar een heel klein onderdeel te zijn van je huidige leven en binnen je huidige relatie.



Want naar je huidige vriend toe is het wél enorm belangrijk om de communicatie open te houden. Betrek hem overal in, maar laat het nooit een prominente rol binnen jullie relatie gaan spelen. Want dat gaat zich wreken. Zolang jij een balans kunt vinden tussen jouw leven met je vriend en het af en toe ondersteunen van je ex, moet het mijns inziens kunnen.



Ik hoop, dat je er uitkomt met jezelf. En praat er over met je vriend. De meesten hebben het wel over, dat je hem moet beschermen, maar ondermijn je de beste man daar niet mee? Ik neem aan, dat hij zelf ook wel in staat is aan te geven hoe hij er over denkt en wellicht, dat je dan samen een werkbare oplossing vindt.



Heel veel succes!
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er op deze manier mee om zou gaan. Door de reacties van sommige mensen (niet alleen op dit forum hoor), begon ik langzaam te denken dat ik hier heel verkeerd in stond.

Het gaat er idd niet om om hem te verdedigen. Het is heel stom wat hij heeft gedaan, maar het is niet aan mij om hem daarvoor te straffen. Omdat we nog een goede band met elkaar hadden en hij mij ook altijd met veel respect heeft behandeld, vind ik dat ik, nu hij het zo moeilijk heeft, best iets voor hem kan betekenen.



Wat mijn huidige relatie betreft; hij begrijpt het wel. Hij vindt het moeilijk te zien dat ik soms zo verdrietig ben en hij het niet kan veranderen. Ik vertel hem wel over mijn gevoel, maar ga er niet verder op door. Van de andere kant is het moeilijk om het onderwerp te vermijden, omdat veel mensen er naar vragen.



Bedankt voor jullie reacties! Het doet me goed om te lezen hoe andere mensen hier tegen aan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Kiddo, helpt het als ik zeg dat je ex er bewust voor heeft gekozen om zich in te laten met drugs? Hij wist van de consequenties af en het was zijn keuze!

Nu ben jij droevig en denkt heel veel aan hem omdat hij in een gevangeni,  zit ver weg onder waarschijnlijk barre omstandigheden. Hij wist wat hij deed.

Jij kan niets doen  en jij hebt die keus niet gemaakt om je met drugs in te laten omdat jij wel weet wat de consequenties zijn. Stop jezelf te pijnigen en ga door met je leven en als je voor de zoveelste keer weer aan hem denk roep dan heel hard: STOP. Ter bescherming van jezelf. Je helpt hem, jezelf en je vriend hier niet mee. Ga door met je eigen leven en beperk je door af en toe eenbrief en af en toe (heel gedoseerd) contact met z'n familie.Meer kan je niet doen.Benader het verstandelijk, emotionele benadering maakt veel kapot en levert niets op.Ik wens je veel kracht toe
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven