1 kind en 4 dagen werken?

16-09-2007 17:39 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

in verband met een eventuele nieuwe baan vraag ik me af of er hier meer moeders zijn die 4 dagen per week werken terwijl ze een kind van 1,5 hebben.

Ik vraag me af hoe dit bevalt......

dank voor eventuele reacties!

groetjes

c
Ambrosia, ik ben niet gefrustreerd hoor door de reacties uit mijn omgeving. Vind het eerder zeer triest dat er nog zo negatief wordt gedacht over fulltime werkende moeders, terwijl een fulltime werkende vader de normaalste zaak van de wereld is.

Ik geloof absoluut dat er rare ouders zijn die ook na werktijd geen zin in hun kind hebben, want moe van het werk. Mijn eigen vader en ik denk nagenoeg alle vaders van mijn generatie zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Mijn vader wilde in ieder geval ook altijd rust als hij thuiskwam en zeker geen kind wat aandacht vroeg. Hij moest eerst even een uurtje bijkomen. Dat vond ik niet leuk, ook al was mijn moeder wel de hele dag thuis. Dat compenseerde toch echt niet.

Daarom denk ik ook dat hoeveel je werkt niet zo van invloed is op hoe je met je kinderen omgaat. Daar heb je een bepaalde manier in en werken of niet werken doet daar niet veel aan af. In mijn hele vriendenkring ken ik één vader die na zijn werkdag geen zin heeft in zijn kinderen. De rest is altijd blij zijn of haar kinderen weer te zien na het werken (of dit nu fulltime of parttime is) en geeft dus ook aandacht.

En oppassen doe ik ook niet trouwens (en vriend ook niet). Ik verzorg ze en voed ze op. Mijn moeder en de oppas passen op. Maar wat ik doe is wel heel wat meer dan alleen oppassen dat ze niet van de trap vallen.
Lieve Dannas, er wordt idd nog negatief gedacht over werkende moeders. Ik vind dat onterecht, dat meen ik serieus. Als ik kinderen krijg ben ik echt niet van plan om thuis te blijven want waarvoor studeer ik dan nu, bovendien geloof ik dat als ik naast mijn gezin ook nog een eigen ding heb ik vast een betere moeder ben. Zoals jij het beschrijft klinkt het alsof dit voor jouw gezin perfect werkt en jullie gelukkig zijn, dus ik zie geen probleem. Je klinkt als een verantwoordelijke en liefdevolle moeder dus voel je niet aangesproken als het gaat om ouders die hun kinderen een beetje links laten liggen door zoveel te werken en vooral daarnaast geen aandacht meer te schenken aan ze.
Alweer een werkende versus thuisblijvende-moeders topic? Blijft een hot item he!

Wat mij betreft moet iedereen doen waar zowel kind als ouders blij van worden en daarnaast moet er natuurlijk gekeken worden wat praktisch haalbaar is qua opvang en financiën.

Zowel ik als Vent werken fulltime en onze bijna-9-maanden-oude dochter gaat 5 dagen in de week van halg 9 tot half 5 naar de creche. Nummer twee die hopelijk eind januari geboren wordt, staat ook al op de lijst van de creche.

"Gelukkig" woon ik niet in NL, dus het eerste commentaar van "waarom hebben jullie dan kinderen" moet ik nog krijgen. Maar ik heb sowieso nooit het gevoel gehad me te moeten verantwoorden voor onze keuze, naar wie dan? Wat heb ik nu met wijzende vingertjes te maken? Zolang ik weet dat dochter zich goed voelt en niet te vergeten dat Vent en ik ons goed voelen, weet ik dat dit de juiste keuze is voor ons gezin.

Verder heb ik eigenlijk niets toe te voegen, Dannas heeft het allemaal al uitstekend verwoord.
Oh en wij passen trouwens wel op. Als ik een avondje uit bent past Vent op en als hij een middagje voetbal is kijken pas ik op.

Wat maakt het uit hoe het genoemd wordt?
Er is denk ik een heel verschil tussen vier dagen werken en vier dagen werken en tussen een dag opvang en een dag opvang. Mijn dochter en ik staan op werkdagen (ze is nu twee, ik werk vier dagen. Tot ze pak em beet 18 maanden was werkte ik 3 dagen en tot ze 7 maanden was was ik met verlof) om 7.30 op en gaan pas om 8.45 de deur uit. Vaak badderen we sóchtends uitgebreid samen, we ontbijten en ze speelt nog even lekker voor we gaan. S'middags haal ik haar op 17.00 op, soms 16.30 en dan doen we ook nog dingen samen, eten uiteraard, nog even naar de speeltuin of stuk fietsen, samen tv kijken, boekje lezen. Ik heb niet het idee dat ik haar niet zie op werkdagen. Dat is iets heel anders dan thuiskomen als kind al slaapt en s'morgens de deur uitvliegen en kind bij oppas laten die het dan verzorgt en naar school brengt. Niet dat ik daar een moreel waardeoordeel over heb, maar dat lijkt me zelf minder fijn. Ik vind 4 dagen al net veel eigenlijk, vond 3 dagen beter. Toen werkte ik alleen verder van huis zodat we op werkdagen veel minder tijd voor elkaar hadden.

Ik vraag me niet zo snel af waarom mensen kinderen 'nemen', maar kan me wel eens verbazen over hoe weinig sommige werkende mensen hun kinderen zien.

Denk dat 4 dagen, zeker als je ook een partner hebt (ik doe het alleen) die een dag thuisblijft, goed te doen is Chrissie. Het is misschien even wennen in het begin, maar op een gegeven moment vind je uit wat het beste voor je werk. Ik zou het zeker proberen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
weet je wat ik grappig vind aan deze discussie? Niemand heeft het bijna over het feit dat als je allebei niet werkt, je ook niet rond komt?

Wij kunnen het ons niet veroorloven om thuis te blijven zitten. Als alleen mijn partner zou werken, zouden we echt te kort komen op financieel vlak.

Tuurlijk kan ik lekker uitkering gaan trekken zodat je ook nog eens recht hebt op gratis kinderopvang maar goed, is dat de oplossing?

Ik vind dat werkende ouders niet zo negatief benaderd moeten worden want ook die hebben het beste voor met hun kinderen.

Thuiszitten is nou eenmaal niet aan iedereen besteed.
Tja, ik zou mijn prioriteiten ergens anders leggen, maar als dit werkt voor ouder en kind....

Overigens, als ik al kritiek heb, dan heb ik kritiek op full time werkende OUDERS, dus niet speciefiek de vader of de moeder.

Ik heb het ook niet over alleenstaande ouders. Ik heb het dan over ouders die beide full time werken, niet om het geld, maar 'ik wil me blijven ontwikkelen' etc.
nou ik kan me niet voorstellen dat je allebei fulltime moet werken om rond te komen. Misschien mis ik wel iets hoor, maar vaak moet dat dan inderdaad om de hypotheek nou eenmaal betaald moet worden of er 2 autoos voor de deur staan. Het is vaak ook een kwestie van prioriteiten. Ik werk 20 uur, zou mijn fulltime salaris zo opkrijgen, maar we wonen expres niet duur, etc etc. En je krijgt echt geen uitkering als 1 van de 2 werkt hoor. Maar goed, misschien is het wel echt nodig, daar kan ik niet over oordelen zonder dat ik het financiele plaatje ken. En allebei fulltime werken en 5 dagen creche, tja, mijn keus zou het niet zijn, maar ik wil niet eens fulltime werken zonder kind, dus ja...
en wie benadert hier trouwens werkende ouders negatief? voor zover ik weet werken alle ouders hier in deze discussie.
ik heb niet gezegd dat ik fulltime ga werken...halve dagen worden het.

Dus ik ga sowieso inleveren op het salaris wat ik nu heb. 8 uur per dag en 5 dagen per week is naar mijn mening ook teveel.

Niemand kan inderdaad oordelen over andermans financiele situatie. Knap dat het jullie wel lukt, petje af.

Voor wat betreft het verhaal van 2 auto's ed. Wij hebben gewoon een klein autootje, een appartementje en als we 1x per jaar op vakantie gingen is het veel.

en niet negatief tegenover werkende ouders?

'Misschien mis ik wel iets hoor, maar vaak moet dat dan inderdaad om de hypotheek nou eenmaal betaald moet worden of er 2 autoos voor de deur staan. Het is vaak ook een kwestie van prioriteiten'

Dit klinkt toch aardig negatief? alsof auto's voorgaan op kinderen?

Dit soort uitspraken kunnen moeders die niet sterk in hun schoenen staan toch behoorlijk van slag maken. Misschien moeten we eens eerst ff nadenken voordat er zoiets gepost wordt.

Ik vind het altijd knap dat mensen oordelen en daarmee zeggen dat je je kind niet voorop stelt? Heel vervelend. Alsof thuiszittende moeders het allemaal zo goed voor elkaar hebben.

nee hoor, ik ga lekker werken en mijn zoon krijgt ook nog eens alle liefde van de wereld.
speak for yourself

alsof thuiszittende moeders het allemaal zo goed voor elkaar hebben.

Ik zeg toch, misschien mis ik iets, maar ik kan me niet voorstellen dat je twee fulltime salarissen nodig hebt om rond te komen en dat blijkt toch ook in jullie geval, jij gaat toch ook de helft minder werken? net als ik, dus waarom is het van ons knap en voor jullie een opgave? situatie is toch precies hetzelfde?
en wie oordeelt er nou? jij oordeelt behoorlijk over thuisblijvende moeders.
hoe kan ik nou negatief staan tegenover werkende ouders? vriend werkt fulltime, ik werk 20 uur per week. Geklets dus.
Daarom zei ik al: prioriteiten stellen.
ik oordeel niet hoor, mijn moeder is 19 jaar lang een thuiszittende moeder geweest. Als je thuis kunt zitten en je kinderen een goed leven kunt bieden, prima! maar er wordt zoveel over werkende ouders geoordeeld dat ik me dus idd afvraag of thuiszittende moeders het zo goed voor elkaar hebben.

Ik zeg ook niet dat het een hele opgave is, ik zeg alleen dat niet iedereen in die positie zit om daarvoor te kiezen. Daar mogen we gewoon niet over oordelen.

Ik zal zometeen de ochtenden en de avonden lekker met mijn kind kunnen doorbrengen maar laten we nou niet oordelen over vrouwen die wel hard moeten/willen werken.

Dat is zo uit het jaar 1900.
Waarom mogen we daar niet over oordelen? Iemand plempt een vraag op een openbaar forum, en dan zou je daar geen mening over mogen hebben?

Niet mogen oordelen vind ik zooooo 1996.
nee je kunt idd niet oordelen over iemand anders financiele situatie? Wat is dat nou weer voor onzin?

En een mening geven is toch echt iets heel anders dan oordelen ... tenminste, in mijn wereld.

maar goed, mijn MENING is duidelijk en iedereen moet lekker in zijn waarde gelaten worden.
laat jij dan ook de thuisblijvende moeders in hun waarde? want die zullen ongetwijfeld denken en vinden dat zij het wel goed voor elkaar hebben ook al vind jij van niet.

En ik kan inderdaad niet oordelen over andersmans financiele situatie, het enige wat ik zeg is dat ik het me niet voor kan stellen dat je 2 fulltime banen nodig hebt om rond te kunnen komen en dat het financieel niet mogelijk is dat een van de twee wat minder gaat werken. Dat geloof ik niet, dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Er zijn namelijk ook genoeg alleenstaande ouders en die kunnen rondkomen van 1 salaris.
Ok, dan mag je, wat mij betreft, je mening geven én oordelen. Zo. Wie daar niet tegen kan, moet ook geen topic openen en het er alleen met gelijkgestemden over hebben.

Trouwens, als iemand in een kast van een huis woont, twee SUV's voor de deur heeft staan en drie keer per jaar op vakantie gaat naar de Seychellen en het kind vijf dagen per week in de creche dropt, dan kan ik daar vrij makkelijk over oordelen hoor.
arwen173 schreef op 19 september 2007 @ 13:05:

dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Er zijn namelijk ook genoeg alleenstaande ouders en die kunnen rondkomen van 1 salaris.
Ja, tering naar de nering zetten, noemen ze dat. Maar er schíjnen mensen te bestaan die altijd en/en willen, ipv of/of.
en als je wat vaker hier zou lezen, zou je merken dat als er al geoordeeld worden, dat er meer hier geoordeeld wordt over thuisblijvende moeders dan over werkende moeders, dus waar jij het vandaan haalt dat er zo vaak geoordeeld wordt over werkende moeders??
Kun je je tijd beter in een cursus 'begrijpend lezen' steken.
dj1977 schreef op 19 september 2007 @ 12:55:

Ik zal zometeen de ochtenden en de avonden lekker met mijn kind kunnen doorbrengen maar laten we nou niet oordelen over vrouwen die wel hard moeten/willen werken.

Dat is zo uit het jaar 1900.

Hmmmm....op kantoor dus hard willen/moeten werken....

Volgens mij ga jij straks pas als je een kind hebt inzien dat het thuis misschien wel drukker is dan op je werk. Dat je thuis misschien wel tien keer harder moet werken dan op je werk.

Je doet nou net alsof je als je thuis bent geen reet te doen gaat hebben, en alsof een optie(gedeeltelijk) thuis blijven het walhalla is.

Ieders keuze persoonlijk verder, ik moet er niet aan denken om mijn kind 5 dagen naar de opvang te brengen( wat wel erg lekker rustig voor mij zou zijn, daar niet van, maar ik wil mn kind vaker zien dan twee uurtjes per dag en t weekend), maar ook niet om hele dagen thuis te zitten( want retedruk en klein wereldje) maar dat zijn mijn argumenten dan weer.
Wat is er toch mis met het feit dat beide ouders graag meer willen dan alleen voor het kind zorgen? Ik vind dat dus echt krom. Als ik meld dat ik graag 5 dagen werk, maar mijn man meer thuis is, dan is er met mij als moeder niks mis. Maar als ik meld dat ik graag 5 dagen werk en mijn man ook, dan is er met mij als moeder ineens wel vanalles mis. Dan ben ik ontaard en wordt me gevraagd waarom ik in godesnaam kinderen heb genomen. Een moeder mag blijkbaar alleen de wens fulltime te werken hebben, als daar een man tegenover staat die dat niet wil? Bizar is dat. Ik blijf dezelfde persoon, ongeacht wat mijn vriend doet. Dus waarom ik de ene keer wel veroordeeld wordt en de andere keer niet, is mij echt een raadsel.
@ dannas, ik denk dat het ook persoonlijk is. Ik zou nooit 5 dagen in de week willen werken als ik nog kleine kinderen heb, maar dat is mijn persoonlijke gevoel en beslissing. Dat ik het niet zou doen wil niet zeggen dat jij een ontaarde moeder bent als jij en je partner het wel doen. Er valt te discussieren over of het nou of niet goed is voor je kinderen maar ik denk dat het belangrijkste is dat jij ziet hoe het met je kinderen gaat. Zolang jullie allebei nog heel betrokken zijn bij jullie kinderen en het gaat goed met ze en ze zijn gelukkig en jullie zijn gelukkig, wat maakt het dan uit wat anderen zeggen? Jij weet toch dat je een goede moeder bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven