Een (binnen-)kat nemen... Wel of niet doen??

19-09-2007 17:46 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een kat. Ik woon niet groot, appartementje aan drukke weg. Hij zal dus niet naar buiten kunnen. En ik werk fulltime.... Kan wel tussen de middag naar huis en ben 's avonds eigenlijk altijd thuis.



Ik zit te dubben of het niet zielig is... Ik wil dan een oudere rustige kat uit het asiel halen die goed binnen kan.



Wat vinden jullie? Doen of niet? En graag ervaringen hiermee.



Dank!
ik zou het doen. katten kunnen zichzelf overdag heel goed redden als er gewoon voer, water en een schone kattenbak staat.

katten hoeven ook niet perse naar buiten. een kitten of kat die nooit buiten is geweest, weet ook niet wat dat is en kan het ook niet missen. mits je natuurlijk binnen wel een beetje de ruimte hebt en genoeg afleiding geeft, als een krabpaal, speeltjes, aandacht. wij hebben een poes van 2 die wel eens buiten is geweest, maar dan waar wij bij waren, en eigenlijk maar een paar meter, verder durfde ze niet. wij wonen ook langs een drukke weg, dus ze mag helemaal niet naar buiten van ons. a.s. weekend komt er een kitten bij, en haar laten we ook niet naar buiten. ik zit niet te wachten op een platgereden kat, we hebben genoeg ruimte binnen, dus waarom niet?

bovendien; als jij een oudere kat uit het asiel wil nemen die gewend is binnen te zijn, waarom niet? als jij 's avonds thuis bent, dan heb je dan lekker quality time samen :)

mocht je nog verder willen kletsen over wel/geen kat, ben je ook welkom op het kattentopic (kattenvraagbaak), daar is het altijd gezellig!

succes!
nee hoor, niks niet zielig.. als je er zoals gezegd eentje neemt die niet anders gewend is.. katten slapen trouwens veel overdag dus kunnen lekker doorslapen als jij op je werk zit!
binnenkat uit asiel is prima optie lijkt me..
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen! Als je een kat neemt die het binnen zitten gewend is, kan dat prima. Ik heb zelf een kat als kitten gekregen en die komt ook niet veder dan 1 poot op t balkon. Gaat prima, je moet geoon zorgen dat ie zich binnen kan vermaken en genoeg energie kwijt kan (en dan niet in je bank ofzo ;) )

Ik vind het heel gezellig zon beestje!
Alle reacties Link kopieren
het is inderdaad helemaal niet zielig hoor.

Wij hebben thuis (een appartement op 2 hoog aan een snelweg) 3 katten van 5 jaar.

Vanaf kleins af aan zijn ze altijd binnen geweest, ze hebben genoeg ruimte om te spelen en ze hebben een krabpaal.

Wel mogen ze af en toe met mooi weer en als we thuis zijn lekker op het balkon spelen. We hebben het balkon afgezet met kippengaas dus ze kunnen er ook niet vanaf springen.

Ik zou het gewoon doen als ik jou was
Alle reacties Link kopieren
Yin, ik zag dat topic inderdaad net!



Als je dan kijkt in het asiel, en van die zielige katten die niet eens hun hokje uitmogen omdat ze ruzie maken met de andere katten....of te verlegen zijn. Dan denk ik, bij mij hebben ze dan in ieder geval meer ruimte dan in zo'n hokje...



Is trouwens wandelen aan een tuigje, bijv. naar het park een optie?
Alle reacties Link kopieren
Als de kat echt veel alleen zal zijn kan je ook overwegen om 2 katten te nemen, zodat ze overdag met elkaar zullen spelen en je behang en meubels met rust laten (of samen je behang en meubels aanvallen natuurlijk :)
wandelen aan een tuigje kan alleen als ze daaraan willen wennen.

met onze poes zijn we er waarschijnlijk te laat mee begonnen, ze wil er niet echt mee lopen namelijk. behalve als we in de trein zitten of in de auto, dan gaat ze wel op onderzoek uit.

maar ik zou zeggen, probeer het gewoon (met het tuigje).

2 katten zou inderdaad ook een optie zijn, maar daar moet je wel de plek voor hebben. hopelijk kun je er eentje uit het asiel halen, dan is er tenminste weer een kat met een goed huisje!
hoi,

mijn partner en ik zijn enorme kattenfans.

we wonen in een apartement 2 hoog, en hebben 2 katten.

de jongste is buiten zijn helemaal niet gewend, en de andere

is heel relaxed en tevreden met een balkon.

Ik wil ook even zeggen dat het echt niet zielig is

als katten niet naar buiten kunnen. in het asiel kennen ze de katten

vaak heel goed, en weten ze ook wel of het een binnen of

buitenkat is.

Ikzelf heb mijn hele leven katten gehad, en toen ik voor het eerst op mezelf

woonde was het erg wennen zonder. Ik vind het ontzettend gezellig om

ze te hebben, ik zou niet zonder kunnen!

katten zijn inderdaad erg zelfstandig, en als ze een krappaal, eten, drinken,

en een paar speeltjes hebben vermaken ze zich prima!!



grtz phoebe
mijn vorige poes was een beetje te dik *schaam* en de dierenarts stelde voor met haar te gaan wandelen.. arme beest werd helemaal gek! ja, als ze dat niet gewend zijn..

mijn kat nu wilde ik ook aan een tuigje oen, om zo verblijf in de tuin op te bouwen, maar die werd ook wild en ik heb haar maar gewoon losgelaten.. op hoop van zegen! gelukkig altijd goed gegaan

maar misschien als je zo'n tuigje rustig opbouwt en op een rustige plek doet dat het wel gaat

en ik vind jouw gedachtengang heel mooi, beter bij jou in een hok (huis) dan in een echt hok in het asiel.. ! je hebt zo'n beest meer te bieden dan je denkt hoor
Alle reacties Link kopieren
lottekeNL schreef op 19 september 2007 @ 18:16:

en ik vind jouw gedachtengang heel mooi, beter bij jou in een hok (huis) dan in een echt hok in het asiel..




Dank je!

:-$



Maar ik had altijd dit idee... binnenkat is zielig... kat alleen is zielig... en nu overweeg ik het toch.. Twijfels, twijfels, twijfels....
Alle reacties Link kopieren
ja joh, laat zo'n lieve 'ouwerd' uit het asiel, dat gaat prima binnen, allebei blij!! :D
Hoi,



Wij hebben ook een kat van een maand of vijf. Ze mag wel buiten en vindt het heerlijk. Toen we haar kregen was ze 12 weken oud. De eerste twee weken is ze binnengebleven, in de derde week zijn we met haar in een tuigje met lijnte naar buiten gegaan, in de vierde week zijn we samen met haar naar buiten gegaan zonder tuigje en nu gaat ze lekker alleen. Ze komt altijd weer terug (meestal al heel snel).



Mijn ervaring is dat katten alleen als ze nog heel jong zijn kunnen leren om in een tuigje aan de lijn te lopen. En dan nog, je kunt alleen maar met de kat meelopen, ze zal zeker niet met jou mee lopen.



Als je een wat oudere kat neemt die nooit (vaak) buiten is geweest en die anders in het asiel blijft dan denk ik dat je hem of haar een heel groot plezier doet om hem/haar mee naar huis te nemen. Er zijn zelfs katten die heel graag alleen zijn maar wel samen met mensen, die eigenlijk niet zo goed andere beesten/katten verdragen. Juist voor deze katten is het denk ik heel moeilijk om een plekje te bemachtigen bij iemand die 'm verzorgt en knuffelt.



Dus ondanks dat mijn kat buiten spelen helemaal geweldig vindt zou ik zeggen "gewoon doen", het is heel erg leuk en ik denk dat je een geschikte kat er echt een plezier mee kan doen, en jezelf natuurlijk ook en het is echt niet zielig.
O ja, nog even dit. Onze kat slaapt/suft overdag wel een uur of 7 lang hoor (ook als ik thuis ben). En een beetje meer kan geen kwaad hoor. Ze doen eigenlijk niet anders dan slapen, knuffelen, wassen en eten. En omdat onze nog jong is speelt ze ook nog wel veel.
Alle reacties Link kopieren
Ja doen. Een kat die buiten niet kent weet ook niet wat die mist. Een iets oudere kat uit het asiel is een goed idee. Een iets oudere kat slaapt overdag veel en s'avonds en in het weekend kan je alle aandacht geven. Ik heb naast mijn pc kussens en een stoel zodat mijn katten bij me kunnen zijn als ik achter de pc ben. Onder tussen aanhalen, de een op schoot en de ander ernaast. Je moet maar zo denken, in het asiel zitten ze zielig in een klein hokje en komen ze er misschien maar 1 uur per dag eruit. Nee, je kan het beestje liefde geven, mocht je denken dat je kat het prettig vind kan je overdag de radio zacht aanlaten. Je kan een beestje veel geven ....... een mooie ouwe dag.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
En als je een kat uit het asiel neemt die buiten niet kent dan durven ze niet eens naar buiten. Ik had ook altijd binnenkatten, helemaal in paniek bij het idee dat ze naar buiten moesten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Uggla schreef op 19 september 2007 @ 18:09:

Als de kat echt veel alleen zal zijn kan je ook overwegen om 2 katten te nemen, zodat ze overdag met elkaar zullen spelen en je behang en meubels met rust laten (of samen je behang en meubels aanvallen natuurlijk :)
Ik zou alleen twee katten nemen als ze al bij elkaar horen. Wij hebben er in het verleden ook een een kat bij genomen omdat we dachten dat dat gezelliger was. Nou, niks gezelliger. De tweede was een jaloers geval die de eerste steeds op de kop zat. Als je 's avonds veel thuis bent, is dat echt prima hoor. Tijd genoeg om lekker bij je op schoot te kruipen. Ik heb dat jaloerse geval anders ook nog in de aanbieding hoor!! :-P
Alle reacties Link kopieren
Klopt helemaal wat jij zegt Tijger. Er zijn natuurlijk best katten die je bij elkaar zet en die het goed met elkaar kunnen vinden. Maar katten zijn in principe solitaire beesten, dus die doe je niet altijd een plezier met een speelkameraadje. Ik heb er ook 2 maar dat is vooral omdat ik het zelf zo leuk vond, mijn oudste kat zou denk ik nog steeds erg blij zijn als die andere weer zou vertrekken ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorig jaar heb ik een katje van toen acht weken oud. Ik woon in een flat met een balkon en vanaf dat het lekker weer werd dit voorjaar loopt ze daar wel op en over, ook langs de balkons van mijn buren maar die vinden dat gelukkig niet erg (anders had ik haar vanzelfsprekend wel op mijn eigen balkon gehouden). Toen ik haar net kreeg was ik bijna altijd thuis, sinds een paar weken ben ik doordeweeks overdag weg. Gaat allemaal prima, kat is heel blij als ik weer thuis ben maar als ik zachtjes binnenkom ligt ze nog gewoon heel vast te slapen op mijn bank of bed ;-)
lol mijn moeder had ook voor de gezelligheid van onze oude poes er een kater erbij genomen.. geloof dat de poes onsdat nooit heeft vergeven!

voor de gezelligheid hoeft het dus niet!

mijnes moest ik samen nemen van het asiel (ben nu hartstikke blij dat dat moest, hoor) maar soms vraag ik me echt af waarom.. ze lijken elkaar helemaal niet te mogen. hij jaagt haar vaak op en zij wil alleen maar met rust worden gelaten.. tegen ons zijn ze wel allebei superlief!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds zaterdag ook een poesje, ze is 3 maanden en is vrijwel direct na geboorte afgestaan aan het asiel. Ik studeer dus af en toe zal ze ook overdag alleen zijn, maar nu heb ik niet het idee dat ze dat heel erg vindt. Ze speelt veel en ze slaapt ook halve dagen. Wij houden haar nu ook binnen omdat we haar niet We willen laten wennen aan een tuin aangezien de kans groot is dat we verhuizen en ze dan niet naar buiten kan. Maar volgens mij maakt het haar echt niks uit hoor, ze is enorm happy. Als we thuiskomen is heel lief en knuffelt ze ons helemaal plat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven