Geld & Recht alle pijlers

Wat is je inkomen en hoeveel betaal je aan vaste lasten?

11-03-2010 14:05 881 berichten
Ik ben benieuwd wat jullie gezamelijke inkomen is, en of er kinderen zijn, en hoeveel jullie betalen aan huur of hypotheek en gas water en licht en wat er per maand netto overblijft om te eten en te drinken en extra's.



Wij hebben woonlasten van bijna 800 euro netto per maand. Gas en licht 225, en wat we kwijt zijn aan overige verzekeringen en telefoons etc weet ik zo niet, maar wel dat we rond de 500 netto overhouden per maand om van te eten en te drinken en kleding etc.

Wij hebben overigens 3 kinderen. En een auto.



En ik vind dat wij het niet slecht hebben trouwens. We kunnen er goed van leven. En sparen. ( niet veel, afhankelijk per maand, maar toch)
Alle reacties Link kopieren
¤ 1250 ook netto neem ik aan?

Dat vind ik eigenlijk wel heel veel bij een inkomen van 3400.

Denk je zelf dat je dat kan betalen? Hoeveel hou je dan nog over na alle vaste lasten?
Wow goede inkomsten hier zeg! Mén.

Ach, ik werk in de hulpverlening, helemaal mijn ding, maar ja het verdiend geen drol, ja of je moet al psych zijn hahaha.

Man is senior programmeur.



Verder hebben wij binnenkort een heel groot huis, en ach ja, daar betaal je voor. Maar ik betaal graag voor ruimte, licht en een goede buurt.

Zolang wij rondkomen, de kinderen hun eigen plekje hebben, ze kunnen studeren en op een sport kunnen en we een auto kunnen rijden, veel vrije tijd hebben, en op vakantie gaan, vind ik dat ik het goed heb.

Bovendien weet ik er alles van om wel geld te hebben maar geen geluk en gezondheid. Maar weet ik ook wat het is om nul geld te hebben. Beiden wens ik niemand toe. Dan liever lekker jantje modaal. Ik werk tenslotte ook niet fulltime.
Tja sosofie, wat is wijsheid. Over een poosje lach je waarschijnlijk van je hypotheek, maar je moet het nu wel mooi even allemaal op tafel weten te leggen.

Wij wonen straks in een rijtjeshuis, maar wel 2 om 2, met dakterras en eigen parkeerplek en diepe tuin op het zuiden, 4 slaapkamers en openslaande deuren. En dat op nog geen 20 minuten van het centrum van Groningen.

Dan denk ik; ik heb het er wel voor over om ipv 150 euro per maand aan boodschappen, 100 euro per maand uit te geven. Zo moeilijk is dat niet en bovendien kunnen we daardoor behoorlijk groter en fijner gaan wonen.

Moeilijk he?

Ik denk altijd; kan ik dit nog betalen als 1 van ons werkloos wordt. Is het antwoord dan ja, dan denk ik; doen!!
Alle reacties Link kopieren
Nou Zoyla, 2900 netto is ruim boven modaal hoor.
Mijn man en ik werken bij elkaar opgeteld 60 uur per week en ontvangen daarvoor ongeveer 4400 euro netto aan salaris (afhankelijk van onregelmatigheidstoeslagen). We hebben een koophuis, een auto en twee kleine kinderen.



Ik vind het genant om te bekennen, maar ik heb echt geen idee wat onze vaste lasten zijn. Bijna alles wordt automatisch afgeschreven (dus hypotheek, kinderopvang, abonnementen, goede doelen, gaswaterlicht, verzekeringen, sparen voor onszelf en voor de kinderen etc.) en dat gaat elke maand goed. Alleen de boodschappen betalen we contant maar die doet mijn man, dus ook daarvan weet ik eigenlijk niet hoeveel we eraan besteden... .
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 11 maart 2010 @ 15:42:

Sosofie, heb je al kinderen? Wil je kinderen? Bedenk je dan wel dat je inkomen dan mss minder wordt omdat je minder gaat werken en je uitgaven wel meer worden (kinderopvang etc.) Zou je dan nog steeds de hoge hypotheek kunnen betalen?



Jaja, we hebben twee kinderen.

We kunnen het precies betalen, als we zo door blijven leven zoals nu en iets beter op de uitgaven letten. Ik heb de kinderbijslag (400 euro per drie maanden) niet meegeteld, net als vakantiegeld.
Alle reacties Link kopieren
Maar met modaal bedoelen ze toch 1 persoon?
Alle reacties Link kopieren
Dit is het bij ons.

3500 gezamenlijk inkomen

335 terug van de belasting

228 terug van de kinderopvangtoeslag



uitgaven:

Hypotheek 1071

gwl: 145

zorgverz: 225



verz: 223.16

Wegenbelasting; 63

Spaarbeur; 56,72

Lening:137

Kinderopvang; 380

Internet\tv\telefoon: 50



Ik heb ook nog spaarloon daar van gaat 25, naar een langdurige spaarrekening en 25,= naar een beleggingsbeurs.



Ik zie bij veel geen verzekering of heel weinig. Hebben jullie dan geen verzekering of vergeten erbij te tellen.



Ik vind overigens 223 best een groot bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Even het gemiddelde wat omlaag halen hier !



Inkomen : 850,-

wonen: 220,-

gwl : 100,-



Geen vetpot, maar gaat prima!
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoyla schreef op 11 maart 2010 @ 15:47:

Tja sosofie, wat is wijsheid. Over een poosje lach je waarschijnlijk van je hypotheek, maar je moet het nu wel mooi even allemaal op tafel weten te leggen.

Wij wonen straks in een rijtjeshuis, maar wel 2 om 2, met dakterras en eigen parkeerplek en diepe tuin op het zuiden, 4 slaapkamers en openslaande deuren. En dat op nog geen 20 minuten van het centrum van Groningen.

Dan denk ik; ik heb het er wel voor over om ipv 150 euro per maand aan boodschappen, 100 euro per maand uit te geven. Zo moeilijk is dat niet en bovendien kunnen we daardoor behoorlijk groter en fijner gaan wonen.

Moeilijk he?

Ik denk altijd; kan ik dit nog betalen als 1 van ons werkloos wordt. Is het antwoord dan ja, dan denk ik; doen!!



150 euro per maand aan boodschappen? Mag ik bij jou in de leer?



Tja, t is echt lastig. Ik ken mezelf. Als ik nu in een rijtjeshuis ga wonen (waar niets mis mee is, echt niet) begint het over een paar jaar toch weer te kriebelen. Weer verhuizen kost ook geld...

Wij hebben wel eens overwogen om naar Groningen te verhuizen... k zou het zo doen... lekker goedkoop!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje!!!

Ons inkomen is hoog (zo'n 9000 bruto per maand, maar daar moet van mij nog wel alles vanaf), maar onze uitgaven ook helaas (huis 1600, gwl 350, verzekering 250, ziektekosten 220 en dan de kleine rekeningen zoals telefoon, internet, abonnementen clubjes kinderen etc).

We zijn met 2 vw en 3 kinderen en hebben ongeveer 1000-1200 euro per maand om van te leven (eten, drogisterij, vermaak, kleding, benzine).
Alle reacties Link kopieren
O enne we hebben 2 kids.



Sosofie, beter op de uitgaven letten geeft toch al een beetje aan dat het eigenlijk niet kan....
Alle reacties Link kopieren
quote:diedietje schreef op 11 maart 2010 @ 15:42:

¤ 1250 ook netto neem ik aan?

Dat vind ik eigenlijk wel heel veel bij een inkomen van 3400.

Denk je zelf dat je dat kan betalen? Hoeveel hou je dan nog over na alle vaste lasten?Na alle vaste lasten houden we nog 725 over voor boodschappen, cadeaus, kleding, zwemles. En 240 euro voor de benzine en 150 euro om te sparen. De kinderbijslag komt dan ook nog vier keer per jaar. (4x 388 euro)
Alle reacties Link kopieren
Kinderbijslag sparen we voor de kinderen en gebruiken we dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Of breek ik nu je droom.

Ach elk persoon is anders, ik probeer altijd op de uitgaven te letten maar ons lukt het niet altijd.

Er is altijd wel iets waardoor het niet lukt.
quote:sosofie schreef op 11 maart 2010 @ 15:53:

[...]





Jaja, we hebben twee kinderen.

We kunnen het precies betalen, als we zo door blijven leven zoals nu en iets beter op de uitgaven letten. Ik heb de kinderbijslag (400 euro per drie maanden) niet meegeteld, net als vakantiegeld.



Heb je voldoende spaargeld om het een jaar uit te zingen als een van beide werkeloos wordt?

En verder is het een kwestie of je het wilt, ik zou het zelf niet kunnen, vind het fijn om veel op vakantie te gaan, sauna dagjes etc. Ik zou dan liever in een iets kleiner huis wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:VrouwenL schreef op 11 maart 2010 @ 16:00:

O enne we hebben 2 kids.



Sosofie, beter op de uitgaven letten geeft toch al een beetje aan dat het eigenlijk niet kan....Ja, maar we zijn pas sinds een maand of drie bezig om onze financiën op orde te brengen. We betalen nu ook nog aan een creditcard, terwijl we die over een maand in 1 klap ingelost hebben (dank u, belastingdienst). Sinds we hiermee bezig zijn, merk ik dat we minder uitgeven aan tijdschriften, rommeltjes, luxe eten, minder alcohol drinken etc. Dus ik bedoel meer: doorgaan met waarmee we begonnen zijn.
Ik was trouwens verbaasd over de kinderbijslag, dat is hierb180 euro per maand!
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 11 maart 2010 @ 16:01:

[...]



Na alle vaste lasten houden we nog 725 over voor boodschappen, cadeaus, kleding, zwemles. En 240 euro voor de benzine en 150 euro om te sparen. De kinderbijslag komt dan ook nog vier keer per jaar. (4x 388 euro)



Dus 725 + 240+150 = 1115 per maand vrij te besteden zonder kinderbijslag.



Lijkt mij genoeg.
quote:katelin schreef op 11 maart 2010 @ 15:56:

Even het gemiddelde wat omlaag halen hier !



Inkomen : 850,-

wonen: 220,-

gwl : 100,-



Geen vetpot, maar gaat prima!





Precies, zo ook bij mij .......geen vetpot maar kom niks te kort.



enige nadeel van minimum inkomen vind ik dat er weinig spontaans kan.

Ja een ijsje ofzo in de stad kan bij mij wel maar zomaar een weekendje weg.....echt niet.



Maar ik ben meer dan tevrden met wat ik kan!



Was eigenlijk bang voor reacties als............wat heb jij veel vrij te besteden.



Ben me er zeer van bewust dat ik het zeer goed heb als niet werkende! Als je dit vergelijkt me andere landen.......zou ik niet willen ruilen.



En een voordeel vind ik persoonlijk dat als ik dan een keer uit eten ga ik daar echt enorm van geniet!



Niet dat mensen met een hoger inkomen niet genieten hoor...

Maar het is vaak iets vanzelfsprekender.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, VrouwenL, je breekt mijn droom niet. Dit is ons dilemma op t moment, ik vind het juist fijn als anderen er hun gedachten over laten gaan.

Vooral omdat ik ook van dagjes sauna etc, houd, maar ook gemerkt heb dat ik (in slechtere tijden, 2007 en 2008) prima zonder kan.

Dus, ja, wat is dan verstandig?
Alle reacties Link kopieren
Aha, als het al een gewoonte is ipv opletten dan is het al anders.



Dan is het je droomhuis vinden en nemen



Wij zitten ook wel eens gekscherend om naar het Noorden te verhuizen, wat een ruimte heb je dan vergeleken met hier.

Maar ja, dan heb je weer het probl. om een baan, dus dat schiet niet op.
Ik zou ook best zonder sauna kunnen, als het echt moet, maar niet omdat ik een groot huis heb. Dat is ook niet even mindere tijden, daar zit je dan toch langer aan vast.
Alle reacties Link kopieren
Maar je hebt het nu over of een rijwoning van 250.000 of je droomwoning van 350.000.

Kan je niet eerst een woning van 300.000 zoeken of wil je daar dan ook niet lang genoeg blijven wonen?
Alle reacties Link kopieren
woon je ook in Noord holland?

Bij ons is er sprake van geweest dat mijn mans werk naar de Eemshaven (in noordoostgroningen, het gebied in NL met de grootste taalachterstand ;)) ging verhuizen.

Wij hebben dus overwogen om in Groningen stad te gaan wonen. Ik werk in het onderwijs, daarmee kom je overal wel aan de slag.



Maar, man werkt nu weer in Noordholland, dus we blijven lekker bij familie en vrienden in de buurt, das ook heel wat waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven