NL land met hoogste babysterftecijfer

14-03-2010 11:35 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren in NOVA: NL heeft een ontzettend hoog babysterftecijfer in vergelijking met andere europese landen. Ik ben me ervan bewust dat in dergelijke reportages vooral de gevallen worden toegelicht waarbij het fout is gegaan, maar ik had niet gedacht dat nederlandse ziekenhuizen niet goed genoeg presteren op het gebied van verloskunde. Het gros van de nederlandse ziekenhuizen heeft buiten kantoortijden niet standaard een gynaecoloog of verloskundige in huis, waardoor zwangere vrouwen die op het punt staan om te bevallen soms lang op medische hulp moeten wachten. Daardoor zijn in de afgelopen jaren baby's gestorven, terwijl dat niet had gehoeven.



Nu ik me zelf meer met dit onderwerp bezighoud (want: kinderwens) schrok ik er best wel van. Door een erfelijke aandoening zou ik in het ziekenhuis moeten bevallen en mocht dat dan om 3 uur 's nachts zijn, dan betekent dat dus in veel gevallen dat er niet direct deskundige hulp voorhanden is. Voor mij is dat een reden om op zoek te gaan naar een ziekenhuis waar wel 24 uur per dag een gyneacoloog rondloopt. Hoe zien jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je punt Dhelia, alleen ben ik het niet eens met je definitie van luxe. Een gat in de grond is een goedkoper alternatief dan een wc en toch beschouwt niemand een wc als luxe in Nederland. Ja sorry, beetje flauw.
Alle reacties Link kopieren
quote:leonor schreef op 14 maart 2010 @ 21:21:

Ik snap je punt Dhelia, alleen ben ik het niet eens met je definitie van luxe. Een gat in de grond is een goedkoper alternatief dan een wc en toch beschouwt niemand een wc als luxe in Nederland. Ja sorry, beetje flauw.



En niet correct want een gat in de grond is niet even hygiënisch als een wc

Terwijl een thuisbevalling even veilig is als een ziekenhuisbevalling.
Alle reacties Link kopieren
Ha ik wist dat je dat zou schrijven!



Maar jij gaat uit van het criterium veiligheid als je ziekenhuisbevallingen met thuisbevallingen vergelijkt. Er zijn natuurlijk nog wel andere criteria te bedenken, bijvoorbeeld de mogelijkheden die er zijn met betrekking tot pijnbestrijding. Er is bij een thuisbevalling misschien wel een goedkopere variant van pijnbestrijding, maar die is niet zo sterk als de ruggeprik. Dan maakt dat volgens jouw redenering de ruggeprik ook tot een luxeartikel, en zeg ik weer dat dit in andere landen ook haast standaard is.
Alle reacties Link kopieren
quote:leonor schreef op 14 maart 2010 @ 22:06:

Dan maakt dat volgens jouw redenering de ruggeprik ook tot een luxeartikel, en zeg ik weer dat dit in andere landen ook haast standaard is.



Ruggeprik leidt tot verhoogde risico's voor de baby, dus dat zou ik zeker geen luxeartikel noemen De gemiddelde bevalling is prima te doen zonder pijnstilling.

Nogmaals: wat in andere landen standaard is, vind ik geen referentiekader. Buren, Hummers etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dhelia schreef op 14 maart 2010 @ 22:13:

[...]





De gemiddelde bevalling is prima te doen zonder pijnstilling.



Nogmaals: wat in andere landen standaard is, vind ik geen referentiekader. Buren, Hummers etc.Waar baseer je trouwens op dat de gemiddelde bevalling goed te doen is zonder pijnstilling? Als dat toevallig jouw eigen ervaring is, vind ik dat ook geen referentiekader. De ervaring van pijn is subjectief, net zoals iemand's definitie van luxe.
Alle reacties Link kopieren
quote:leonor schreef op 14 maart 2010 @ 22:06:

Ha ik wist dat je dat zou schrijven!



Maar jij gaat uit van het criterium veiligheid als je ziekenhuisbevallingen met thuisbevallingen vergelijkt. Er zijn natuurlijk nog wel andere criteria te bedenken, bijvoorbeeld de mogelijkheden die er zijn met betrekking tot pijnbestrijding. Er is bij een thuisbevalling misschien wel een goedkopere variant van pijnbestrijding, maar die is niet zo sterk als de ruggeprik. Dan maakt dat volgens jouw redenering de ruggeprik ook tot een luxeartikel, en zeg ik weer dat dit in andere landen ook haast standaard is.Maar die ruggenprik heeft toch niks te maken met het onderwerp van dit topic? Geen idee of ruggenprikken tot lagere babysterfte leidt, maar ik waag dat te betwijfelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nee die ruggeprik heeft inderdaad niets met het onderwerp van dit topic te maken, net als de wc's en de hummers.
Alle reacties Link kopieren
quote:leonor schreef op 14 maart 2010 @ 22:33:

Nee die ruggeprik heeft inderdaad niets met het onderwerp van dit topic te maken, net als de wc's en de hummers.De wc's en de Hummers werden erbij gehaald ter vergelijking, de ruggenprik wordt erbij gehaald als totaal nieuw onderwerp.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nee dat heb je verkeerd begrepen Solomio, ik vergeleek vormen van pijnbestrijding. Lees het nog eens na, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 14 maart 2010 @ 16:45:

[...]





Ik vind juist van niet. Een ziekenhuis ga je heen als je ziek bent en genezen moet worden. Een zwangerschap is m.i. geen ziekte.Nee, geen ziekte, maar wel gevaarlijk voor moeder én kind
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:leonor schreef op 14 maart 2010 @ 22:41:

Nee dat heb je verkeerd begrepen Solomio, ik vergeleek vormen van pijnbestrijding. Lees het nog eens na, zou ik zeggen.Vormen van pijnbestrijding hebben niets te maken met de hoge babysterfte.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik ook nergens gezegd Solomio. Nogmaals, er werden wat dingen met ekaar vergeleken los van het eigenlijke onderwerp van dit topic.
Ik heb altijd het idee dat verloskundigen meestal juist heel goed weten wat ze doen: ze doen namelijk niks anders dan bevallingen en zwangerschappen begeleiden.



Gyneacologen doen veel minder bevallingen, en ook bijna altijd risovolle. Die zijn dus veel eerder geneigd om in te grijpen, en dat is ook niet altijd voordeling voor moeder en kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:marjanNH schreef op 14 maart 2010 @ 21:03:

[...]





In NL betaal je torenhoge belastingen, dus waar gaat dat naartoe?





Vreemd dat ik jou dat moet uitleggen, ik neem aan dat je Nederlandse bent.



In NL krijg je echt wat terug voor je belastinggeld, iets wat niet gezegd kan worden van sommige andere landen.

Let op, hier komt ie:



Een heel goede studiefinanciering, nergens zo goed geregeld als hier,

Zorgtoeslag

Huurtoeslag

Allerlei andere toeslagen

Goeie infrastructuur



Verzorgd van de wieg tot het graf.



In CH, waar jij woont, liggen bijvoorbeeld de woonlasten 2 x zo hoog.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 14 maart 2010 @ 22:45:

[...]





Nee, geen ziekte, maar wel gevaarlijk voor moeder én kindNiet met de begeleiding van een verloskundige, die er voor gestudeerd heeft om gezond verlopende bevallingen te leiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:leonor schreef op 14 maart 2010 @ 22:18:

[...]





Waar baseer je trouwens op dat de gemiddelde bevalling goed te doen is zonder pijnstilling? Als dat toevallig jouw eigen ervaring is, vind ik dat ook geen referentiekader. De ervaring van pijn is subjectief, net zoals iemand's definitie van luxe.Door de eeuwen heen zijn vrouwen bevallen zonder ruggenprik of wat voor pijnstiller dan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 14 maart 2010 @ 12:43:

[...]





Nee, daar schijnt het niks mee te maken hebben. Het heeft meer te maken met pre nataal onderzoek, wat Dehlia zegt dus.



Dat, én met het feit dat wanneer iemand alsnog naar het ziekenhuis moet er niet standaard een gynaecoloog en/of anaesthetist aanwezig is/zijn. En dat wordt dan toch gelinkt aan thuisbevallen, want begin je in het ziekenhuis dan is er sneller een gynaecoloog bij dan wanneer je in de persfase nog naar het ziekenhuis verhuist en er dan nog een moet worden opgeroepen.



Overigens heeft het feit dat er niet altijd anaesthetisten zijn weer niet per se te maken met de thuisbevalling natuurlijk.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 15 maart 2010 @ 07:29:

[...]





Door de eeuwen heen zijn vrouwen bevallen zonder ruggenprik of wat voor pijnstiller dan ook.



Das natuurlkijk een kulargument. Moeten we dan ook alle medische zorg maar over boord gooien, want vroeger deden we het ook zonder?



Door de eeuwen heen zijn er ook heel veel vrouwen overleden tijdens of vlak na de bevalling...
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 15 maart 2010 @ 07:29:

[...]





Door de eeuwen heen zijn vrouwen bevallen zonder ruggenprik of wat voor pijnstiller dan ook.En hebben al die vrouwen vanuit de dood jou verteld dat ze het goed te doen vonden qua pijn?
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoey_ schreef op 15 maart 2010 @ 07:28:

[...]





Niet met de begeleiding van een verloskundige, die er voor gestudeerd heeft om gezond verlopende bevallingen te leiden.Het punt is dat een bevalling best vaak níet gezond verloopt. En daar heeft een vk nou weer net níet voor gestudeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:crini schreef op 15 maart 2010 @ 08:56:

[...]





En hebben al die vrouwen vanuit de dood jou verteld dat ze het goed te doen vonden qua pijn? Er zijn ook heel wat vrouwen en kinderen overleden tijdens bevallingen vroeger. Ben erg blij dat we dat betreft vooruitgang hebben geboekt. Maar blijkbaar moet een vrouw nog steeds lijden, dat is natuurlijk of zo....
Alle reacties Link kopieren
quote:crini schreef op 15 maart 2010 @ 08:52:

[...]





Das natuurlkijk een kulargument. Moeten we dan ook alle medische zorg maar over boord gooien, want vroeger deden we het ook zonder?



Door de eeuwen heen zijn er ook heel veel vrouwen overleden tijdens of vlak na de bevalling...Ghe, ik was dus mosterd
Alle reacties Link kopieren
quote:Liv schreef op 15 maart 2010 @ 08:57:

[...]





Het punt is dat een bevalling best vaak níet gezond verloopt. En daar heeft een vk nou weer net níet voor gestudeerd.precies.
Whatever, I do what I want
Alle reacties Link kopieren
Oh, en "vroeger" bestonden er nog geen dingen als verdovingen. Dus als je kies getrokken moest worden, ging je heus niet dood, maar het deed wél pijn. En niet te zuinig ook. Ben benieuwd of die mensen die die pijn zo natuurlijk vinden, ook hun kies zonder verdoving zouden willen laten trekken? (misschien is dit argument al aangehaald, dan bij voorbaat excuus )
Alle reacties Link kopieren
quote:Liv schreef op 15 maart 2010 @ 09:03:

Ben benieuwd of die mensen die die pijn zo natuurlijk vinden, ook hun kies zonder verdoving zouden willen laten trekken? Duhh, natuurlijk willen ze dat. Dat zorgt immers voor een betere band met die kies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven