Hoe bouw ik een tuinhek?

15-03-2010 12:11 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet echt een tuinier of klusser, maar twee linkerhanden heb ik ook niet. Ik wil in de voortuin (zes bij zes meter) een tuinhek. We hebben lage schuttingdelen (1.77 m breed en 1.09 m hoog). Maar, hoe zet je die delen vast? Vierkante palen in de grond en dan de delen vastschroeven daarop? Hoe lang moeten die palen dan zijn? Zet je dan twee delen vast op een paal? Moet er dan in het midden van het deel nog een paal voor de stevigheid? Of zet je de palen tussen de delen en dan van die steunen gebruiken om de boel vast te zetten? Of is er een andere (betere) oplossing waar ik nu niet op kan komen?



Alvast bedankt voor het meedenken.



p.s. het tuincentrum/bouwmarkt bracht geen echte oplossing. Alles kan ongeveer, maar wat nu echt handig is weten we nog niet.
MILF in the making ;-)
Ik kan je alleen maar zeggen hoe je het niet moet doen.



Alle reacties Link kopieren
MILF in the making ;-)
LOL Moppetoet



@DRP:

je kunt het beste van die paalhouders kopen voor in de grond (soort vierkant bakje met een punt eraan) Die graaf/mep (rubberhamer) je in de grond, schroeft daar in de palen (staanders) vast (de bakjes hebben gaten daar kan een schroefje door). Dan maak je aan die palen dmv een ophangsysteem de schuttingdelen vast.
Hier een stappenplan voor een schutting, is vergelijkbaar (alleen gebruiken ze daar gewoon beton voor de palen, ipv die bakjes.

http://www.gamma.com/stappenplanDetails.html?i=727



Deze bakjes bedoel ik;

Alle reacties Link kopieren




Zoiets als dit bedoel je?
MILF in the making ;-)
Ghehehe @ Buurman&Buurman



Je koopt vierkante palen. Deze gaan voro 1/3 de grond in. Het gat hiervoor maak je met een gatenboor die je bij de bouwmarkt kunt huren/lenen/kopen (kost niet zoveel)

Dan kijk je bij de tuinhoutafdeling naar speciale bevestigingsschroven die je aan zowel paal als schuttingdeel kunt vastmaken. En dan zet je de hele handel in elkaar.

En gewoon 1 paal tussen 2 schuttingdelen. er hoeft geen paal ter versteviging in het midden.
Alle reacties Link kopieren
Maar staat er dan een paal tussen de delen en dan van die schuttingsteunen om de delen vast te zetten?
MILF in the making ;-)
Oh en heb je bij de bouwmarkt/tuincentrum geen advies gekregen of niet gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Oke, zoiets dacht ik ook Miss Chicken. En zet je dan eerst alle palen in de grond en dan de delen ertegenaan of doe je paal, deel, paal, deel?
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:24:

Maar staat er dan een paal tussen de delen en dan van die schuttingsteunen om de delen vast te zetten?Yep! Zie ook die handleiding in mijn linkje, daar staan ze ook op.
Paal-schutting-paal-schutting-paal



Altijd beginnen en eindigen met een paal
Alle reacties Link kopieren
Wel gevraagd, maar alles kon zeiden ze. Wat dan precies het handigste is, wisten ze zelf niet echt geloof ik.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:25:

Oke, zoiets dacht ik ook Miss Chicken. En zet je dan eerst alle palen in de grond en dan de delen ertegenaan of doe je paal, deel, paal, deel?Wat jij fijn vindt! Maar wel goed opmeten he?
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:25:

Oke, zoiets dacht ik ook Miss Chicken. En zet je dan eerst alle palen in de grond en dan de delen ertegenaan of doe je paal, deel, paal, deel?Eerst de palen, dan de schuttingen er tussen schroeven. En goed meten dus.
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:25:

Wel gevraagd, maar alles kon zeiden ze. Wat dan precies het handigste is, wisten ze zelf niet echt geloof ik.Die zaak zou ik voortaan mijden, als ze zoiets simpels niet even uit kunnen leggen.
Alle reacties Link kopieren
Moet je de eerste paal aan de muur vastmaken? Of waait een hek niet zo makkelijk om?
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
Stappenplan staat onder favorieten!
MILF in the making ;-)
Alle reacties Link kopieren
Toen wij onze schutting plaatsten hebben wij palen gekocht die één derde de grond in gingen ( en dan zorgen dat je nog 1.80 m in ons geval overhoudt voor boven de grond) en de schuttingdelen hebben we toen vast gezet met een soort beugels in de vorm van een rechte hoek. De ene kant op de paal schroeven en de andere kant op het schuttingdeel.
je gaat me niet vertellen dat je buren geen schuttingen hebben...gewoon even de kunst afkijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik de camera erbij ga houden. Soort van live buurman en buurman.



Die bouwmarkt was de Gamma en daar zijn ze wel vaker wat klusvreemd.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 15 maart 2010 @ 12:26:

Moet je de eerste paal aan de muur vastmaken? Of waait een hek niet zo makkelijk om?kan, hoeft niet, als je die palen voor 1/3 in de grond laat zakken staat het stevig genoeg. Wel de grond rondom de paal weer even goed aanstampen!
Alle reacties Link kopieren
Oh ben erg mosterd zie ik. Sorry. Wat MissChicken zegt dus
Vraag bij de zaak waar je de palen koopt hoe lang ze moeten zijn. Of vraag aan de buren die een knappe schutting hebben staan hoe ver die palen in de grond zitten. Je hebt aan het einde van ieder stuk schutting een paal nodig, bij drie stukken schutting heb je dus vier palen nodig.



Je hebt als eerst een palenboor nodig om de palen de grond in te krijgen (kijk uit, er zijn verschillende maten). .Die ijzeren punt dingen lijken me te slap als je het hek verder nergens anders aan vast maakt.



Als je met de palenboor gaten hebt gemaakt, dan stop je daar de palen in en die ram je met een grote slaai dieper en vast. Met roestvrijstalen hoeklijnen schroef je de schuttingdelen aan de palen vast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven