Vegetarische lunchgerechten, tips?

21-03-2010 14:54 18 berichten
Ik ben op zoek naar lekkere vegetarische lunchrecepten. Ik eet al jaren vegetarisch en ik kook graag. Ik heb echter de laatste tijd weinig inspiratie, zeker mbt lunchgerechten,terwijl ik het tegenwoordig leuker vind om mensen te lunchen te vragen dan voor het diner. Heeft iemand nog crea tips? Vooral warme lunchgerechten...
Alle reacties Link kopieren
Lekkere salades? Genoeg variaties op te bedenken lijkt me.

Verder is een vegetarische quiche ook lekker voor de lunch.
...
Net nog gegeten: knolselderijsoep met toast met warme champignons met room. Simpel en lekker.

Overigens, heb je in de index van de pijler "Eten" gekeken? De ervaring leert dat daar een schat aan informatie en recepten te vinden is.
Ja, ben overal aan het kijken, al een tijdje. Via google enzo. Liefst lees ik recepten van mensen die het zelf gemaakt hebben.. Ik ben zelf een beetje klaar met de recepten die ik zelf vaak maak.

Soepen

Idd champignon/paddestoelen met toast (blijft lekker overigens!)

Salades..

quiche...

Allemaal in eindeloze variaties gemaakt, maar zoek iets anders...Maar weet niet goed wat. (lekker duidelijk he) Bedankt vooor jullie reacties iig.
Gevulde tomaat met ei. Roerei met lekkere kruiden. Omelet met groentes en kruiden. Ehm... komt dit al meer in de buurt van wat je zoekt?
Teigera, warme eigerechten vind ik zeker lekker.

Zat te denken aan een lekkere kruidenomelet te maken, op een warm broodje, en dat een of ander zelfgemaakte tapenade erbij.

Laatst kreeg ik ergens als lunch een klein potje met (vegetarische) ragout met lentegroenten, en daar lekker brood bij. Dat vond ik leuk en lekker, en net ff weer wat anders dan de standaarddingen. (die ik ook heerlijk vind hoor)
Warme pitabroodjes met humus, Ah heeft heel lekkere met citroen of knolook geloof ik, heerlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja humus, dat is ook een goeie, lang niet meer gemaakt.
Wat te denken van volkorenbrood met avocado, tomaat, alfalfa en drupje olijfolie...
wrap met likje roomkaas, zalm en groenten

pannenkoek/flensje/ poffertjes

tosti met banaan en gehakte walnootjes

verse groentensoep met reepjes omelet

gebakken tomaatje met uit op boterham

warm broodje brie met honing

pizzapuntje (zelf gemaakt)

gebakken champignon op toast met geraspte kaas
Clubsandwich met allemaal laagjes lekkere vegetarische dingen. Denk aan eiersalade of plakjes gekookt ei, roomkaas, plakje gegrillde courgette/aubergine (mmm!), tomaat, mozarrella, komkommer, tapenade, pijnboompitjes, sla, etc. Ik doe meestal om en om de boterhammen roosteren. Dwars doorsnijden, prikkertje erdoor en smullen maar!
quiche met kaas en broccoli

sandwiches met kaas, tomaat, sla, ui
omelet

tosti met kaas, brie, notenkaas etc. met zongedroogde tomaatje en fijngesnipperd uitje

champignonragout (lekker op smaak maken met de paddestoelenbouillonblokjes van AH)

knoflookchampignons met verse bieslook op toast

tomatensoep

variatie op clubsandwich

pastasalade

bruschetta met tapenades

groenteragout

tomaat gevuld met groenteprutje

gevulde (reuze)champignons
oeps, veel dingen in de tussentijd al genoemd.

Trouwens ook lekker, pannenkoekmix en daardoor wat hartige kruiden (en evt. ansjovisboter/pasta) en dan de pannenkoek beleggen met bijv. geroosterde groente en/of met geraspte kaas. Dan is het net weer wat anders dan een omelet.
Ik blijf AH het een heerlijke site vinden om ideeën op te doen:

Hier een voorbeeld voor selectie van lunch-gerechten: Wereldkeuken of Fusion of Hollands of Italiaans

Met wat kleine veranderingen lukt het meestal wel.
Een grote bruine bol (dus zo groot als een heel brood) 2 keer horzizontaal doormidden snijden. Onderste helft beleggen met heel royaal zwarte olijventapanade en rucola op doen. Tweede helft beleggen met geitenkaas en gegrilde rode paprika. Brood weer inelkaar bouwen en in punten snijden.

Quiche vorm bekleden met bladerdeeg. 2 bakjes cherrytomaatjes en een potje groene olijven erin gooien. 4 losgeklopte eieren met een zakje geraspte kaas erover heen en in de oven.

Als je 'sjieker' warm wilt lunchen, gewoon op zoek naar vegetarische hoofdgerechten en die als lunch serveren.
Voor de niet-vegetariër gewoon wat kip of vis in huis halen is ook nog 'n optie.
aardappeltortilla's, kan je ook koud in punten serveren.

Je kan ei klutsen en hier verse kruiden toevoegen (eventueel kaas, tomaat, olijf, wat je maar lekker vindt) dit mengels bakken in bakringen (van die ijzeren ringen, doorsnede ongeveer 12 cm, die je in de pan legt zodat je mooie ronde eierschijven krijgt.

sandwiches met (harde, belegen) geitenkaas, zongedroogde tomaten en avocado.

Verschillende soorten soepen

Auberginepuree/dip, is heerlijk met pitabrood

Paprika's grillen en verwerken in sandwiches, soepen, salades of tapenades.

mini-notenburgers (zelf maken van notenmix, kaas, ei en paneermeel). Lekkere saus erbij serveren (bv kastagneroomsaus of shi-take/oesterzwam saus iig iets anders dan mayo en ketchup)

Zelf speciale boter "maken" (citroenboter, zongedroogde tomatenboter, salieboter, etc).

Tapenades (had ik die al?) kan je heel makkelijk zelf maken. Verschillene soorten mogelijk.

Wil je uitpakken kan je zelf kaaskroketjes maken.

Champignonragout (met veel verschillende soorten paddestoelen). Met gewone of mini pasteibakjes.

Je kan ook eens grote stevige paddestoelen grillen met wat gegrillde groenten (bv koningsboleet, is echt super en krijg je bijna nergens).

Gevulde (hartige) bladerdeeghapjes (met (geiten)kaas, spinazie, etc).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven