Geld & Recht alle pijlers

Lenen voor laatste jaar studie.. hoe?

19-03-2010 00:16 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allen,

Ik heb vandaag nieuws gekregen over mijn studiekosten en ik hoop dat er tussen jullie (ervarings)deskundigen zitten om mij te helpen met het volgende:

Ik wil komend studiejaar mijn studie afronden en heb daarvoor een lening van ongeveer 5000 a 6000 euro voor nodig.

Bij aanvang van mijn studie had ik overigens een prima financieel plan, maar door omstandigheden heb ik dat in jaar twee al in de prullebak kunnen gooien en niet weer goed op kunnen pakken.(details daarover zijn meer iets voor de pijlers 'relatie' en 'psyche' )

Goed, 5000 - 6000 euro. Volgens mijn berekening heb ik dat per ongeveer mei 2010 nodig (eenmalig, niet per maand!) om in augustus 2011 af te studeren.

De eerste optie is uiteraard: ouders. Nou heb ik mijn moeder, zij zit in de bijstand en met haar full time werkende vriend heeft ze al bijna 13 jaar een koophuis. Ik heb geen vader. Mijn decaan opperde dat zij een lening voor mij konden afsluiten en dan weer met mij een contract zouden kunnen afsluiten mbt terugbetalen. Kan iemand hier mij hierover meer vertellen?

Verder denk ik aan de Rabobank, de kredietbank van de gemeente van de stad waarin ik woon, en beurzen. Van de beurzen weet ik dat ze alleen sluitpost willen zijn.

Iemand hiermee ervaring?



Een jaar ertussenuit is geen optie, want vanaf 2011-2012 wordt mijn studie in mijn geval 6000 euro duurder dan komend studiejaar.



Hoop dat het wat duidelijk is zo.. en dat jullie kunnen helpen!! :-)

Dankjulliewel alvast!
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je het bedrag eenmalig nodig? Kun je niet gewoon gaan lenen bij de ib-groep? Heel simpel via hun site te regelen (een beetje te makkelijk lijkt het soms)



Dat is een manier van lenen die je pas na 2 jaar terug moet betalen (rente loopt wel door), de laagste rente en als je inkomen te laag is hoef je niet terug te betalen. Ook is het geen gedoe met hypotheekaanvragen ed, want het kan daar buiten blijven (wel rekening mee houden natuurlijk...). Maar een lening van 6000 euro over 15 jaar gaat je niet veel per maand kosten.



Je moet dan wel een erkende hbo/wo opleiding doen, maar neem aan dat het je hier om gaat.



De abn heeft ook veel young professional kredieten, maar het ligt eraan welke studierichting je doet. Bij kunstgreschiedenis oid kan ik me voorstellen dat ze er niet zo happig op zijn. Zo'n lening bij je onderwijsinstelling klinkt ook goed, let wel op de aanvraagtijd ed voor dit soort dingen.



En kijk ook eens, als je de laatste jaren wisselend hebt gewerkt en gestudeerd, of je geld van de belastingdienst terug kunt krijgen dmv middeling van de afgelopen 3 of 5 jaar, huur/zorgtoeslag over 2009...... dit kan je al snel een bedrag van 1000 euro of meer opleveren.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Dus je moet het hele bedrag al over een maand hebben? Kun je geen gespreide betaling regelen, per maand kan je een aardig bedrag lenen bij de ib.
Alle reacties Link kopieren
Als je bij het IBG maximaal leent krijg je iets van 800 of 900 euro per maand. Dan zou je in elk geval eind mei, als je hem NU doorgeeft, al 1800 euro hebben wat al scheelt in een lening bij een bank



Iets via je decaan doen zou ik nooit doen, want dan ben je van een ander afhankelijk. Sowieso zou ik kijken naar een andere optie dan een lening bij een bank en het geld in één keer ophoesten. Ik bedoel, als je het via het IBG leent kun je de 6000 euro RUIM voor augustus 2011 afbetalen.

Gespreide betaling van die 6000 euro en dan via het IBG lenen lijkt me het beste.



Maar ik moet toegeven dat ik het heeeeel erg raar vind dat je INEENS 6000 euro nodig hebt om af te kunnen studeren. Volgens mij is het namelijk niet normaal dat een opleiding zoveel geld vraagt. Ben dan ook heel benieuwd waar dat geld vandaan komt.

1. Had je daar niet gewoon voor kunnen sparen? Ik bedoel, je maakt mij niet wijs dat je dat nu pas weet.

2. Waarom in vredesnaam vraagt een opleiding zoveel geld om af te mogen studeren?

3. Waarom moet dat geld er ineens op stel en sprong over een goede maand al zijn?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
je geeft aan dat je opleiding over een jaar nog eens 6000 euro duurder wordt, dus 12.000 euro?? Dan zou ik eens een klacht indienen, want volgens mij zijn er regels voor de kosten van een opleiding.



GEzien het feit dat je moeder in de bijstand zit zal zij denk ik geen lening kunnen afsluiten en al zou het kunnen dan zou ik het niet doen. Als jij het niet kunt betalen, dan is zij de lul (nog afgezien van eventuele gevolgen voor haar bijstand).



Blijft over zelf een lening afsluiten. Bedrijfjes als Lenen.nl e.d. zou ik vermijden. Daar heb je weliswaar de grootste kans om het te krijgen, maar tegen zeer ondoorzichtige voorwaarden en hoge rentes.



Ik zou eens in overleg gaan met je bank. 6000 euro is geen wereldbedrag, dus wellicht zijn er mogelijkheden. Heb je op dit moment een bijbaan waaruit je zou kunnen aflossen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan je moeder een bijstanduitkering hebben terwijl haar vriend fulltime werk (en samenwonen). Gewoon even nieuwsgierig
Alle reacties Link kopieren
Dat vroeg ik me ook af Mirrex, volgens mij kan dat niet, tenzij moeder niet heeft aangegeven samen te wonen en er dus sprake is van fraude.
Alle reacties Link kopieren
Kan inderdaad niet. Zodra je partner gewoon "normaal" verdient heb jij geen recht op bijstandsuitkering.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Als mams niet met die vriend samenwoont o.i.d. dan kan mams toch prima een bijstandsuitkering trekken?
Alle reacties Link kopieren
Als ze samen een koophuis hebben lijkt het mij dat ze samen moeten wonen toch?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een studie is dat die 6000 euro duurder wordt een jaar later. Nooit van gehoord!

Samenwonen met een fulltime werkende man, in een koophuis en een bijstandsuitkering ontvangen, dat is onmogelijk. Of het is geen Bijstand of je moeder fraudeert.



Nog even over je studie. Kun je bij de IBG niet extra lenen?

En waarom moet je dit bedrag in 1 keer betalen?

Bij de meeste studies kun je verspreid betalen. Kun je dat niet afspreken, zodat je met een bijbaan ook maandelijks een deel kunt betalen?
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik dat je een particuliere opleiding wilt doen? Kan me anders ook niet voorstellen dat je opeens ¤6000 nodig hebt (gewoon schoolgeld is iets van ¤1700 geloof ik en dat mag je in termijnen betalen)



was ook wel nieuwsgierig naar het koophuis/werken/uitkeringsverhaal...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat er bij een 2e studie enz meer college geld gevraagd mag worden. Maar ineens 6000 euro meer vind ik wel raar. Of gaat het toevallig om een premaster na het hbo? want dan klopt het inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Er zijn nogal wat onduidelijkheden zie ik, die zal ik eerst even wegnemen.

@singlala & borderwalk & marels, emmenn:

- IBG: ik heb al 7 jaar gestudeerd, en kan dus niet meer lenen

@singlala:

- het gaat om een erkende HBO-opleiding, in de richting van kunst en management

- toeslagen van de belastingdienst ben ik mee bezig :-)

- en heb mijn decaan gevraagd over een regeling met mijn studie-instelling, en over beurzen.

@marels:

- afhankelijk van decaan???? wat bedoel je?

- mijn opleiding vraagt niet zoveel geld nu ineens. Ik heb dat geld nodig om tot en met augustus 2011 rond te komen, incl studielast.

- zoals ik al postte bevind ik me in een lastige financiële situatie ivm omstandigheden. Hierdoor is mijn spaargeld wat ik voor de studie had gereserveerd er niet meer. Lijkt me niet iets om in dit topic/deze pijler op in te gaan.

@ marels & gizz & emmenn & gelukkig meisje & flashy

- het geld moet er snel zijn, omdat ik van plan was om een jaar ertussenuit te gaan zodat ik mijn laatste studiejaar kon betalen. Door een pas bekendgemaakte regeling van mijn studie-instelling, als reactie op het nieuwe wetsvoorstel om een tweede studie onbetaalbaar te maken (uiteraard niet de officiële benaming van het voorstel ), is het voor mij alleen mogelijk om het komend jaar te doen, omdat ik na komend studiejaar het instellingscollegegeld moet gaan betalen a ¤ 7000. Alleen komend studiejaar kan ik mijn studie nog afronden tegen de normale kosten van iets minder dan ¤ 1700.

@gizz:

- mijn decaan gaf aan dat het wel mogelijk is als mijn moeders vriend mee wil werken aan de lening. Helaas kan ik dat echt niet inschatten.. ik ga er morgen naartoe, eens zien of ik dan durf te pijlen, háát geld vragen.. als ik niet doodga of ernstig ziek wordt oid kan ik het na het einde van mijn studie gewoon gaan terugbetalen. Wil ze uiteraard niet in financiële problemen brengen..

- lenen.nl is mijn allerallerallerlaatste strohalm.

- ik heb een bijbaan. ik werk me suf, maar kan daaruit niet maandelijks aflossen: alles gaat naar vaste lasten/boodschappen e.d.

@mirrex, gizz, marels, caroo83, emmenn, gelukkig meisje

Ik weet zeker dat mijn moeder en vriend het goed geregeld hebben, waarschijnlijk heeft ze dan een WW-uitkering. Ze hebben een samenlevingscontract getekend bij de notaris. Voor mij zijn al die uitkeringen op dit moment nog 1 pot nat, sorry voor de verwarring!

@emmenn:

Bij mijn studie kan ik gespreid betalen, maar dan heb ik alsnog maandelijks een krediet nodig. Ook een optie misschien.



Het komt er dus op neer dat ik over de periode gezien zo'n 300 euro per maand extra nodig heb. Hierbij ben ik wel uit gegaan van de contracturen van mijn bijbaan, terwijl ik daar momenteel veel meer werk. Grote kans dan ook dat het benodigde bedrag minder wordt, maar ook dan heb ik nog steeds geld nodig.. en echt, ik had het zo goed voor elkaar toen ik de studie startte!



Iemand ervaring met het lenen bij een bank? Is de schuld bij de IB daar van belang of niet omdat het niet bij de BKR geregistreerd staat?



Wens me succes morgen met het vragen om een financiële regeling bij mn mams en haar vriend!!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch nog wel lenen? Je moet alleen volledig terugbetalen....

Ik dacht dat je tien jaar kon lenen?

Wat doe je voor opleiding trouwens?



En is een baantje zoeken geen optie dan, in plaats van lenen?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Le-zen Marels, het baantje is er al. Als je nu veel meer werkt, kun je dan niet een bedrag apart zetten om te compenseren voor als je minder uren draait?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 19 maart 2010 @ 16:58:

Le-zen Marels, het baantje is er al. Als je nu veel meer werkt, kun je dan niet een bedrag apart zetten om te compenseren voor als je minder uren draait?

Ik hoop het! Heb er momenteel niet zo'n goed zicht op omdat ik in korte tijd te maken heb gehad met verandering van bijbaan, daarmee verandering in loonheffingskorting (had eerst twee bijbaantjes naast elkaar) en verandering van contract. Lang verhaal.. :p

Maar met het compenseren kom ik misschien net rond nu, terwijl er nog studiekosten bij gaan komen. Een onderdeel van komend studiejaar is een maand onderzoek in het buitenland, waarvoor ik dan wel weer een beurs krijg, maar niet veel. Ik doe de opleiding Music Management.

Na 4 jaar basisbeurs kan je nog maar 3 jaar lenen bij de IBG.



@iedereen, bedankt voor alle tips trouwens!!

Al die dingen zoals bijbaan, belastingteruggave e.d. ben ik mee bezig, maar ben nog op zoek naar info over leningen.
Alle reacties Link kopieren
Is dat echt zo, dat je niet meer kunt lenen bij de ibg na 7 jaar? Heb je dat gedubbelckecked bij de ibgroep?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
@singala hoe lang mag je geld lenen bij IBG?

dacht ook dat het 10 jaar was...kennelijk ingekort nu....
Alle reacties Link kopieren
Helaas is het echt zo inderdaad..

Vandaag met mn moeder erover gepraat, was moeilijk. Ze gaat kijken wat ze voor me kan doen.

Het komt wel goed allemaal, maar op dit moment weet ik nog niet hoe..
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens met je bank gepraat?

Gekeken naar de mogelijkheden voor een doorlopend krediet? (young prof. van de ABN is idd een goede optie)



Een doorlopend krediet is wel duur geld lenen, maar als je niet weet hoeveel je precies nodig hebt is het misschien wel handig.



En inderdaad dan maar zoveel mogelijk beurzen aan proberen te vragen. Op de meeste hogescholen en universiteiten zijn er mensen die je hiermee kunnen helpen, laat je verwijzen door je decaan.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaatje, thx :-) weet je ook hoe dat is bij banken? Ik zit zelf bij de ING, maar kan ik zomaar bij een andere bank aankloppen voor een lening? Doorlopend krediet lijkt me een goede optie als via moeders+vriend niet lukt..
Alle reacties Link kopieren
quote:dansvogel schreef op 24 maart 2010 @ 21:36:

Kaaaaaatje, thx :-) weet je ook hoe dat is bij banken? Ik zit zelf bij de ING, maar kan ik zomaar bij een andere bank aankloppen voor een lening? Doorlopend krediet lijkt me een goede optie als via moeders+vriend niet lukt..Ja hoor, je kunt bij alle banken gaan proberen. Je moet daar dan wel een rekening openen, dus ik zou starten bij je eigen bank. De ING biedt o.a. een studentenkrediet van 5000 euro.

http://www.ing.nl/particu ... udentenkrediet/index.aspx
Alle reacties Link kopieren
Thanx allemaal!

@immaculata, helaas is een voorwaarde van het studentenkrediet van ING dat je stufi ontvangt en dat heb ik niet meer.

Heb inmiddels de mogelijkheden aardig op een rijtje. Donderdag ga ik bij mijn decaan langs om fondsen/beurzen aan te schrijven, zaterdag zie ik mn mams weer, dus hoop dat dan eea duidelijk wordt. Heb er nu wel alle vertrouwen in dat het goed gaat komen :-)
Alle reacties Link kopieren
Goed om te horen!

veel succes met je studie volgend jaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven