Psyche
alle pijlers
drugsverslaving
dinsdag 2 oktober 2007 om 12:03
wij hebben t vermoeden dat onze zoon verslaafd is aan drugs.
hij is zo verandert de laatste tijd,agressief,hij werkt minder,duikt hele weekenden onder,ziet er mager en grauw uit.
wij weten niets van drugs en willen weten hoe we hiermee om kunnen gaan.
hoe beginnen we n gesprek met hem en hoe kunnen we hem helpen.
ik heb al op drugs.nl gekeken maar weet niet waar ik terecht kan.
hij is zo verandert de laatste tijd,agressief,hij werkt minder,duikt hele weekenden onder,ziet er mager en grauw uit.
wij weten niets van drugs en willen weten hoe we hiermee om kunnen gaan.
hoe beginnen we n gesprek met hem en hoe kunnen we hem helpen.
ik heb al op drugs.nl gekeken maar weet niet waar ik terecht kan.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
dinsdag 2 oktober 2007 om 12:15
Beste Jamadi. wat vervelend dat je je zo'n zorgen maakt over je zoon!! ik ben zelf 25 en tot voor kort nog redelijk regelmatig drugs gebruikt en van alles uitgeprobeerd. het is iets dat door jongeren tegenwoordig als heel normaal wordt beschouwd en dus is er een grote kans dat je zoon inderdaad wel eens wat gebruikt. ik zou me niet meteen zorgen maken dat hij verslaafd is want de meeste mensen hebben het wel gewoon in de hand. ik snap wel dat je t eng vindt en vooral omdat je er weinig vanaf weet. Het lijkt me verstandig dat je jezelf goed voorlicht, maar laat je vooral niet TE bang maken. Natuurlijk zijn drugs slecht voor je, maar de meest verwoestende drugs is nog altijd alcohol... en ik vermoed dat je daar minder bang voor bent, voornamelijk omdat je er beter bekend mee bent. Ik zou in ieder geval proberen om er open voor te staan en je zoon te laten merken dat je hem vertrouwd. Ik heb mijn moeder bijvoorbeeld wel eens verteld wat ik allemaal had gedaan, puur omdat zij mij het gevoel gaf dat ik er over kon praten. Bijvoorbeeld als ik me zorgen maken om een vriend of vriendin die misschien wel wat te ver ging, dan kon ik t daar over hebben. Natuurlijk wil een jonge man zijn uitgaansleven en experimenten niet altijd met zn moeder delen. Maar als jij hem het gevoel geeft dat hij het best eerlijk zou kunnen zeggen als hij dat zou willen en vooral het gevoel geeft dat je hem vertrouwd dat hij er mee om kan gaan, dan zal hij sneller meoite doen om dat vertrouwen niet te beschamen.... Ik ben ook maar een jong meisje en weet dus niet of je hier iets aan hebt, maar ik hoop het wel. Als je meer wil weten over verschillende drugs en de gevolgen wil ik je er best mee helpen... Veel succes!!!
dinsdag 2 oktober 2007 om 12:42
Hoi,
Jeetje ik ben pas zes jaar ouder dan AA maar wat een verschil in beleving is er al! Voor mij zijn drugs niet iets om mee te experimenteren en iets normaals omdat bijna iedereen het doet. Alcohol is dan wel meer geacepteerd en kan ook verwoestende gevolgen hebben maar onderschat het gebruik van drugs niet. Uiteindelijk zal er maar een klein gedeelte van alle exrerimenterende jongeren verslaafd blijven maar drugs kan toch veel (blijvende) schade opleveren.
Ik denk dat je de signalen goed hebt opgepikt en dat er idd wat aan de hand is. Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan voor een goede doorverwijzing. Dan weet hij of zij er ook meteen vanaf en dat kan later nog eens handig zijn. een doorverwijzing voor jezelf he, bijv naar het consultatie bureau voor alcohol en drugsverslaving. Zij kunnen je dan adviseren en begeleiden want dit is in mijn ogen niet iets om zelf maar een beetje aan te modderen.
Succes!
Jeetje ik ben pas zes jaar ouder dan AA maar wat een verschil in beleving is er al! Voor mij zijn drugs niet iets om mee te experimenteren en iets normaals omdat bijna iedereen het doet. Alcohol is dan wel meer geacepteerd en kan ook verwoestende gevolgen hebben maar onderschat het gebruik van drugs niet. Uiteindelijk zal er maar een klein gedeelte van alle exrerimenterende jongeren verslaafd blijven maar drugs kan toch veel (blijvende) schade opleveren.
Ik denk dat je de signalen goed hebt opgepikt en dat er idd wat aan de hand is. Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan voor een goede doorverwijzing. Dan weet hij of zij er ook meteen vanaf en dat kan later nog eens handig zijn. een doorverwijzing voor jezelf he, bijv naar het consultatie bureau voor alcohol en drugsverslaving. Zij kunnen je dan adviseren en begeleiden want dit is in mijn ogen niet iets om zelf maar een beetje aan te modderen.
Succes!
dinsdag 2 oktober 2007 om 12:58
Je schrijft ook, dat je niets van drugs weet. Hoe oud is je zoon? Hebben jullie gesproken over de gevaren van drugs, over drank?
Mijn ouders wisten ook niets ervan, en dat was de grootste reden dat ik niet met hen kon praten. We hadden het er eerder ook nooit echt over gehad, voor ik er zelf mee te maken kreeg in mijn vriendengroep, op school, als puber.
Nu gaan ze hier heel anders mee om, mijn jongste broer woont nog thuis en ze praten er wel over.
Mijn advies is eigenlijk dat je zou kunnen zorgen dat je kennis opdoet, weet waar je het over hebt, en vooral, waar hij het over heeft als hij straks misschien zijn verhaal kwijt wil, of raad vraagt. De huisarts kan je hier misschien ook advies in geven, waar te beginnen.
Mijn ouders wisten ook niets ervan, en dat was de grootste reden dat ik niet met hen kon praten. We hadden het er eerder ook nooit echt over gehad, voor ik er zelf mee te maken kreeg in mijn vriendengroep, op school, als puber.
Nu gaan ze hier heel anders mee om, mijn jongste broer woont nog thuis en ze praten er wel over.
Mijn advies is eigenlijk dat je zou kunnen zorgen dat je kennis opdoet, weet waar je het over hebt, en vooral, waar hij het over heeft als hij straks misschien zijn verhaal kwijt wil, of raad vraagt. De huisarts kan je hier misschien ook advies in geven, waar te beginnen.
dinsdag 2 oktober 2007 om 13:05
ALs ik heel eerlijk ben kun je er maar beter wat meer van afweten zoals AcidAnonymous.
Zo hoeft niet meteen elke drugs verslavend blijven voor de rest van je leven of altijd blijvende schade/letsel op te leveren.
Je kunt wel naar je huisarts gaan maar als deze beste man(vrouw) zelf niet weet waar hij het overheeft, loop je alweer achter de feiten aan.
Maar bij Jamadi is er mss wel wat meer aan de hand, hij/zij denkt zelfs al dat
hun zoon verslaafd is. Je hebt nl ook mensen die er in doorslaan of in een mum van (...) verslaafd zijn.
Ik weet wel een drugsforum voor je waar je met al je vragen terecht kunt en dat is www.drugforum.nl Je moet je dan wel even aanmelden, maar das echt zo gepiept.
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.
Zo hoeft niet meteen elke drugs verslavend blijven voor de rest van je leven of altijd blijvende schade/letsel op te leveren.
Je kunt wel naar je huisarts gaan maar als deze beste man(vrouw) zelf niet weet waar hij het overheeft, loop je alweer achter de feiten aan.
Maar bij Jamadi is er mss wel wat meer aan de hand, hij/zij denkt zelfs al dat
hun zoon verslaafd is. Je hebt nl ook mensen die er in doorslaan of in een mum van (...) verslaafd zijn.
Ik weet wel een drugsforum voor je waar je met al je vragen terecht kunt en dat is www.drugforum.nl Je moet je dan wel even aanmelden, maar das echt zo gepiept.
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.
dinsdag 2 oktober 2007 om 13:25
Helaas zijn mijn ouders en ik jaren geleden ook door een verslaafde zoon/broer geconfronteerd met drugs. Wat ik mij nog uit de begin periode herinner is dat mijn broer ook erg kleurloos was en dat hij veel gewicht verloor! De eerste keer dat ik vermoede dat hij iets gebruikte dacht ik niet dat het zoveel kwaad zou kunnen. Op een avond rook ik een vreemde geur en dat bleek een stickie te zijn. Heb hem daar op aangesproken, maar hij zei dat het niet zo was. Later tegen mijn ouders gaf hij het toe, maar ja. Er was weinig aan te doen. Paar maanden daarna werd hij erg agressief en ook was hij hele weekenden weg. Dat was in de periode dat de gabbers overal opdoken en ook bij mijn broer gingen de haren eraf en moesten er australian pakken komen. De ruzie's in huis kwamen uit het niets en waren echt heftig en al snel was de situatie onhoudbaar. Mijn ouders hebben erg lang gedaan alsof er niets aan de hand was en als ik ze erop aansprak was ik de kwade, want dat zou mijn broer nooit doen. Nu weet ik dat ze zich machteloos voelden en zich geen raad wisten. Om een lang verhaal kort te maken mijn broer is heel diep gezakt en heeft cocaïne, xtc, speed noem maar op gebruikt en is jaren verslaafd geweest. Gelukkig ligt die periode ver achter ons en is hij nu al langer clean dan dat hij verslaafd was en is gelukkig met vriendin en kindje en zijn we super trots en blij dat het hem met veel hulp van ons, dokter enz gelukt is. Hij praat er af en toe heel openlijk over en dat breekt mijn hart. Hij heeft hier altijd alleen in gestaan terwijl mijn ouders en ik elkaar hadden. dus steun aan elkaar. Achteraf hebben wij geluk gehad dat dus alles is goed gekomen, maar ik weet nu dat wij meteen hulp hadden moeten zoeken en dat het struisvogel gedrag van mijn ouders verkeerd was,maar net als jullie hadden ze geen idee waar ze mee te maken hadden. Ik zou ook alles uit de kast trekken om jullie zoon te helpen en info te winnen. Vind het echt de tijd niet om jongeren te laten experimenteren met drugs en alcohol. Wat begint als blowtje hoeft niet als verslaving te eindigen, maar voorkomen is beter dan genezen! Als je het gesprek met hem aangaat raad ik wel aan om dit goed voor te bereiden en probeer hem niet het gevoel te geven dat hij word aangevallen, want uit ervaring weet ik dat de boel dan aardig uit de hand kan lopen! Ik wens jullie heel veel succes en sterkte
dinsdag 2 oktober 2007 om 14:31
wees in ieder geval voorzichtig als je je zoon ermee confronteerd dat is eigenlijk wat ik wil zeggen. wees niet te oordelend en zorg dat je weet waar je t over hebt, zorg dat er altijd een opening voor je zoon is om op jou af te komen en het erover te hebben. als je ouders heel bang zijn voor drugs zal je dat niet snel doen.. ik kan echt wel heel goed begrijpen dat drugs eng en gevaarlijk kunnen zijn, begrijp me niet verkeerd, ik heb ook mensen eraan onderdoor zien gaan.. maar dat waren vooral mensen die geen stabiele achtergrond hadden en weinig zelfvertrouwen. zelfvertrouwen krijg je in mijn ogen alleen als je merkt dat omgeving (vooral je ouders) je vertrouwt...
dinsdag 2 oktober 2007 om 15:52
Ik vind het ook heel belangrijk om er veel van af te weten hoor! Maar daarvoor zou ik dus naar een instantie gaan omdat er zoveel is en zij daar alles over weten.
Mijn verhaal is een beetje hetzelfde als dat van meissie en mijn broer had echt wel een stabiele achtergrond en zelfvertrouwen dus dat zegt ook niet alles.
Ik weet niet of ik het zou doen maar mijn moeder controleerde op een gegeven moment ook wel een beetje zijn spullen. Sowieso zijn wasgoed, En omdat hij nogal laks was vond ze regelmatig wat. Ze keek, tjidens het schoonmaken, ook wel eens in zijn laatjes ed. Dit was trouwens wel nadat hij bekend had verslaafd te zijn en wel af wilde kicken. Maar drugsverslaafden zijn in dat opzicht nogal onbetrouwbaar dus vond mijn moeder het wel gerechtvaardigd om hem te controleren.
Ik persoonlijk zou drugs niet toloreren en in die zin zou er van openheid geen sprake kunnen zijn. als mijn kind ooit zou zeggen dat hij drugs gebruilkt zou ik niet zeggen: prima als je er maar niet verslaafd aan raakt en weet waar je mee bezig bent!
Gewoon omdat ik dat niet zou kunnen ik zou het altijd bestrijden en er niet in meegaan.
Mijn verhaal is een beetje hetzelfde als dat van meissie en mijn broer had echt wel een stabiele achtergrond en zelfvertrouwen dus dat zegt ook niet alles.
Ik weet niet of ik het zou doen maar mijn moeder controleerde op een gegeven moment ook wel een beetje zijn spullen. Sowieso zijn wasgoed, En omdat hij nogal laks was vond ze regelmatig wat. Ze keek, tjidens het schoonmaken, ook wel eens in zijn laatjes ed. Dit was trouwens wel nadat hij bekend had verslaafd te zijn en wel af wilde kicken. Maar drugsverslaafden zijn in dat opzicht nogal onbetrouwbaar dus vond mijn moeder het wel gerechtvaardigd om hem te controleren.
Ik persoonlijk zou drugs niet toloreren en in die zin zou er van openheid geen sprake kunnen zijn. als mijn kind ooit zou zeggen dat hij drugs gebruilkt zou ik niet zeggen: prima als je er maar niet verslaafd aan raakt en weet waar je mee bezig bent!
Gewoon omdat ik dat niet zou kunnen ik zou het altijd bestrijden en er niet in meegaan.
dinsdag 2 oktober 2007 om 17:26
Ik kan je vertellen dat mijn broer echt wel uit een stabiele achtergrond komt en een opvoeding heeft gehad die hem zelfvertrouwen heeft gegeven en ja dat zal niet iedereen kunnen zeggen, maar als ouders zijnde neemt het vertrouwen natuurlijk wel af als je kind drugs gebruikt. Vertrouwen word argwaan en het duurt heel lang voordat je die argwaan van je af kan schudden! Ik denk dat argwaan ook op zijn plaats is bij een probleem als dit! Vanaf het moment dat mijn ouders hun vertrouwen in mijn broer opzegden waren ze in staat om hem echt hulp te bieden! En vandaar uit moet je dan als ouder langzaam leren om je kind weer te gaan vertrouwen om hem verdere hulp te bieden. En in mijn ogen is dat stabilieteit en een goede achtergrond!! En kom op zeg in de tijd waarin wij leven moet je als ouders zijnde juist bang zijn voor drugs!! Ik kom zelf uit een dorp en als ik hier langs de middelbare school rijd zie ik meer dan dat ik wil zien!! Het is toch van de gekke dat er zo makkelijk aan te komen is en dat er dan mensen zijn die zeggen dat je er niet te bang voor moet zijn! Het zal je kind maar wezen!!!
dinsdag 2 oktober 2007 om 19:26
bedankt voor jullie tips en bemoedigende woorden.
ik ga er zeker iets mee doen maar o wat is t moeilijk.
onze zoon is namelijk al in de 30,heeft n relatie en n kind.
maar hij wil niet praten!
wel over koetjes en kalfjes maar gaan we de serieuse kant op dan klapt hij dicht.
we hebben hem aangeraden om in therapie te gaan en daar reageerde hij woedend op.hij zegt dat hij niets mankeert en geeft andere mensen de schuld.
de schuld waarvan???? dat zegt hij niet.
vroeger hebben we hem goed voorgelicht over drank,drugs enz.
z,n relatie is volgens hem niet goed en hij wil haar kwijt,hij heeft geen vrienden,hij werkt bijna niet en is zeer onaardig tegen z,n kind.
hij gedraagt zich onverantwoordelijk en kinderachtig.
wijzelf nemen eens pm een wietje, hij weet dat omdat ik dat tegen hem zei om n reactie uit te lokken.zijn reactie was heel lauw,toen ik door ging vragen begon hij over iets anders te praten.
dus voor ons is t duidelijk,hij gebruikt.
wij als ouders staan machteloos we willen helpen maar hij weigert hulp.
hij is altijd zeer eigenzinnig geweest.
we houden veel van hem en willen hem helpen,dus ik ga wat info vragen bij de moedige moeders en de huisarts.
daarna gaan we weer met hem praten.
nogmaals bedankt voor jullie reacties.
ik ga er zeker iets mee doen maar o wat is t moeilijk.
onze zoon is namelijk al in de 30,heeft n relatie en n kind.
maar hij wil niet praten!
wel over koetjes en kalfjes maar gaan we de serieuse kant op dan klapt hij dicht.
we hebben hem aangeraden om in therapie te gaan en daar reageerde hij woedend op.hij zegt dat hij niets mankeert en geeft andere mensen de schuld.
de schuld waarvan???? dat zegt hij niet.
vroeger hebben we hem goed voorgelicht over drank,drugs enz.
z,n relatie is volgens hem niet goed en hij wil haar kwijt,hij heeft geen vrienden,hij werkt bijna niet en is zeer onaardig tegen z,n kind.
hij gedraagt zich onverantwoordelijk en kinderachtig.
wijzelf nemen eens pm een wietje, hij weet dat omdat ik dat tegen hem zei om n reactie uit te lokken.zijn reactie was heel lauw,toen ik door ging vragen begon hij over iets anders te praten.
dus voor ons is t duidelijk,hij gebruikt.
wij als ouders staan machteloos we willen helpen maar hij weigert hulp.
hij is altijd zeer eigenzinnig geweest.
we houden veel van hem en willen hem helpen,dus ik ga wat info vragen bij de moedige moeders en de huisarts.
daarna gaan we weer met hem praten.
nogmaals bedankt voor jullie reacties.
dinsdag 2 oktober 2007 om 20:13
O jee dat maakt het wel wat lastiger!
Wat vindt zijn vriendin ervan dan? Deelt ze jou vermoedens of weet ze al meer? En waarom wil hij haar kwijt dan? En wil zij hem ook kwijt?
En....is dit niet zijn probleem en zijn verantwoordelijkheid?
Alhoewel ik goed snap dat je hem wilt helpen, zeker als er een kind bij betrokken is, kan ik me ook voorstellen dat hij jou hulp niet accepteert en het misschien zelfs averechts werkt.
Wat vindt zijn vriendin ervan dan? Deelt ze jou vermoedens of weet ze al meer? En waarom wil hij haar kwijt dan? En wil zij hem ook kwijt?
En....is dit niet zijn probleem en zijn verantwoordelijkheid?
Alhoewel ik goed snap dat je hem wilt helpen, zeker als er een kind bij betrokken is, kan ik me ook voorstellen dat hij jou hulp niet accepteert en het misschien zelfs averechts werkt.
woensdag 3 oktober 2007 om 15:25
Wat naar voor jullie als ouders. Heel jammer dat jullie zoon zo moeilijk bereikbaar is. Het lijkt mij dat hij erg in de war is en met zichzelf in de knoop zit. Ik zou sowiewo toch naar de huisarts gaan voor een goed advies hoe nu te handelen. Mocht dit allemaal niet helpen, dan zul je het op een gegeven moment toch moeten los laten, hoe moeilijk ook. Het is vaak heel moeilijk om als familie hulp te bieden; vaak werkt het beter als het een vreemde is die hulp biedt. Veel sterkte!
woensdag 3 oktober 2007 om 19:10
z,n deelt onze vermoedens.ze wil hem niet kwijt,ze houdt van hem.
waarom hij haar kwijt wil?? hij zegt dat de relatie over is en daarmee basta.
heel vreemd en daarom denken wij dan ook dat hij misschien n ander heeft.
hele weekenden weg,zo raar.
we willen zo graag zijn kant vh verhaal horen maar nogmaals hij wil geen gesprek,
dus we laten hem met rust en zien wel wat er van komen gaat.
maar o wat doet t pijn!
waarom hij haar kwijt wil?? hij zegt dat de relatie over is en daarmee basta.
heel vreemd en daarom denken wij dan ook dat hij misschien n ander heeft.
hele weekenden weg,zo raar.
we willen zo graag zijn kant vh verhaal horen maar nogmaals hij wil geen gesprek,
dus we laten hem met rust en zien wel wat er van komen gaat.
maar o wat doet t pijn!
woensdag 3 oktober 2007 om 23:18
Toen ik het verhaal over jullie zoon las dacht ik in eerste instantie dat het over een tiener of thuis wonende zoon ging. Denk inderdaad dat zijn zelfstandigheid de situatie wat lastiger maakt ja! Thuis kan je hem toch wat meer in de gaten houden enz. Jeetje ook heel erg voor zijn vriendin en kindje! Ook ik wil jullie veel sterkte wensen!
zondag 7 oktober 2007 om 13:50
Beste Jamadi,
Wat een lastige situatie. Je zoon is immers al volwassen, notabene zelf al vader. Je kunt hem dus niet dwingen, dat werkt natuurlijk nooit, maar in dit geval heb je er eigenlijk helemaal niets meer over te zeggen.
Tóch denk ik dat je het wel bespreekbaar moet maken, dat doe je maar je zoon wil niet. Je schrijft dat hij weet dat jullie zelf ook blowen, zou dat één van de redenen zijn dat hij er met jullie niet over praten wil?
Zelf ben ik ook 30, en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn van drug, tóch heb ik een tijdje terug voor de eerste keer geblowd. Nu weet ik wat het met je doet en kan ik daar over mee praten. Ik heb besloten het hierbij te laten en het niet weer te doen.
Én omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn én omdat ik vind dat je tijdens het high of stoned zijn de werkelijkheid een beetje ontvlucht en achteraf vind ik dat geen veilig gevoel.
Maargoed, daar heb je niets aan nu. Ik denk ook dat het enige wat je doen kan is met de huisarts praten en je laten doorverwijzen/voorlichten door bijv. het CAD.
Wel wil ik even kwijt dat ik het ergens wel eens ben met AA, dat je moet open staan voor de verhalen van je zoon (maar dat doe je al!) anderzijds vind ik dat AA echt een verkeerd signaal af geeft als ze zegt dat je je niet meteen zorgen moet maken omdat de meeste mensen het wel in de hand hebben.
Ik denk dat je wel degelijk reden hebt om je zorgen te maken. Het kan best zo zijn dat drugs er tegenwoordig een beetje bij hoort maar het is zó slecht en het kan zulke grote gevolgen hebben. Daar móet je als ouders je kinderen voor waarschuwen!
Bijv. blowen, iedereen lijkt het normaal te vinden,jullie doen het zelf zeg je, maar hoe onschuldig is het? Weet je wel dat cannabis schizofrenie kan veroorzaken??? En weet je dat schizofrenie een ernstige ziekte is die nooit, maar dan ook nooit over gaat?
Daarom denk ik dat we moeten uitkijken om te geloven dat het allemaal wel mee valt en dat je drug gebruik in de hand kunt hebben. Zelf geniet ik van een sigaretje, maar van sigaretjes kun je longkanker, hart-en vaatziekten krijgen. Ik denk ook dat ik mijn rookgedrag in de hand heb, maar met mijn nuchtere verstand weet ik dat ik de gevolgen niet in de hand heb. En om die gevolgen daar gaat het juist om!
Onderstaand stukje heb ik van internet gekopieerd.
Een verband tussen cannabis en schizofrenie is al langer bekend. Zo bleek uit een onderzoek van de psychiater Don Linszen, van 1986 tot 1992 in het AMC in Amsterdam, dat het gebruik van cannabis bij schizofrenie vaker en eerder tot een terugval leidde. Ook was bij cannabisgebruikers de psychose heftiger en langduriger. De laatste jaren zijn er nieuwe gegevens naar voren gekomen uit een vijftal goede onderzoeken in Engeland, Zweden, Nieuw Zeeland en Nederland. Hierbij werd niet slechts teruggekeken naar de voorgeschiedenis van patiënten, maar werden ze jarenlang gevolgd. De relatie tussen het eventuele ’blowgedrag’ en het al of niet ontstaan van schizofrenie werd in kaart gebracht. Een dergelijke manier van onderzoek geldt als betrouwbaarder dan het ’terugkijken’. Jim van Os, hoogleraar in de psychiatrie aan de Universiteit van Maastricht, was met zijn medewerkers verantwoordelijk voor het Nederlandse onderzoek. In januari 2003 werd hij geciteerd in NRC Handelsblad: "Mensen die blowen zijn vaker schizofreen dan mensen die geen hasj roken. Maar de vraag was: blowen mensen omdat ze schizofreen zijn, of worden mensen schizofreen van het blowen van cannabis?" Deze kip-of-eivraag zou volgens Van Os door het onderzoek in de vier landen langzamerhand beantwoord kunnen worden: "Ná blowen neemt de kans op schizofrenie toe en hoe meer cannabis je gebruikt, hoe groter de kans is". Naar aanleiding van zijn eigen onderzoek zegt hij: "Er blijkt een sterke aanwijzing voor een oorzaak-gevolgrelatie tussen het gebruik van cannabis en schizofrenie. De kans op schizofrenie verdubbelt na af en toe blowen en verviervoudigt als je een paar keer per week blowt. Ik durf nu te zeggen dat cannabis een risicofactor is voor psychose, onafhankelijk van ander druggebruik of familie-aanleg. Ik denk dat ongeveer vijf procent van de jonge Nederlandse schizofreniepatiënten de ziekte puur te danken heeft aan het roken van cannabis".Het Trimbosinstituut in Utrecht, landelijk kenniscentrum op het gebied van geestelijke volksgezondheid en verslavingsziekten, bestudeerde hierna nog eens uitgebreid de verschillende studies en kwam tot min of meer dezelfde algemene gevolgtrekkingen als Van Os.
Zie je hoe eng het is?
Dit is geen antwoord op je vraag wat je nu moet doen. Wat dat betreft kan ik je aan raden om veel info in te winnen en blijven praten met je zoon.
Ik wens je ontzettent veel sterkte en wijsheid toe!
Een dikke knuffel voor jou.
Wat een lastige situatie. Je zoon is immers al volwassen, notabene zelf al vader. Je kunt hem dus niet dwingen, dat werkt natuurlijk nooit, maar in dit geval heb je er eigenlijk helemaal niets meer over te zeggen.
Tóch denk ik dat je het wel bespreekbaar moet maken, dat doe je maar je zoon wil niet. Je schrijft dat hij weet dat jullie zelf ook blowen, zou dat één van de redenen zijn dat hij er met jullie niet over praten wil?
Zelf ben ik ook 30, en ik weet wat de gevolgen kunnen zijn van drug, tóch heb ik een tijdje terug voor de eerste keer geblowd. Nu weet ik wat het met je doet en kan ik daar over mee praten. Ik heb besloten het hierbij te laten en het niet weer te doen.
Én omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn én omdat ik vind dat je tijdens het high of stoned zijn de werkelijkheid een beetje ontvlucht en achteraf vind ik dat geen veilig gevoel.
Maargoed, daar heb je niets aan nu. Ik denk ook dat het enige wat je doen kan is met de huisarts praten en je laten doorverwijzen/voorlichten door bijv. het CAD.
Wel wil ik even kwijt dat ik het ergens wel eens ben met AA, dat je moet open staan voor de verhalen van je zoon (maar dat doe je al!) anderzijds vind ik dat AA echt een verkeerd signaal af geeft als ze zegt dat je je niet meteen zorgen moet maken omdat de meeste mensen het wel in de hand hebben.
Ik denk dat je wel degelijk reden hebt om je zorgen te maken. Het kan best zo zijn dat drugs er tegenwoordig een beetje bij hoort maar het is zó slecht en het kan zulke grote gevolgen hebben. Daar móet je als ouders je kinderen voor waarschuwen!
Bijv. blowen, iedereen lijkt het normaal te vinden,jullie doen het zelf zeg je, maar hoe onschuldig is het? Weet je wel dat cannabis schizofrenie kan veroorzaken??? En weet je dat schizofrenie een ernstige ziekte is die nooit, maar dan ook nooit over gaat?
Daarom denk ik dat we moeten uitkijken om te geloven dat het allemaal wel mee valt en dat je drug gebruik in de hand kunt hebben. Zelf geniet ik van een sigaretje, maar van sigaretjes kun je longkanker, hart-en vaatziekten krijgen. Ik denk ook dat ik mijn rookgedrag in de hand heb, maar met mijn nuchtere verstand weet ik dat ik de gevolgen niet in de hand heb. En om die gevolgen daar gaat het juist om!
Onderstaand stukje heb ik van internet gekopieerd.
Een verband tussen cannabis en schizofrenie is al langer bekend. Zo bleek uit een onderzoek van de psychiater Don Linszen, van 1986 tot 1992 in het AMC in Amsterdam, dat het gebruik van cannabis bij schizofrenie vaker en eerder tot een terugval leidde. Ook was bij cannabisgebruikers de psychose heftiger en langduriger. De laatste jaren zijn er nieuwe gegevens naar voren gekomen uit een vijftal goede onderzoeken in Engeland, Zweden, Nieuw Zeeland en Nederland. Hierbij werd niet slechts teruggekeken naar de voorgeschiedenis van patiënten, maar werden ze jarenlang gevolgd. De relatie tussen het eventuele ’blowgedrag’ en het al of niet ontstaan van schizofrenie werd in kaart gebracht. Een dergelijke manier van onderzoek geldt als betrouwbaarder dan het ’terugkijken’. Jim van Os, hoogleraar in de psychiatrie aan de Universiteit van Maastricht, was met zijn medewerkers verantwoordelijk voor het Nederlandse onderzoek. In januari 2003 werd hij geciteerd in NRC Handelsblad: "Mensen die blowen zijn vaker schizofreen dan mensen die geen hasj roken. Maar de vraag was: blowen mensen omdat ze schizofreen zijn, of worden mensen schizofreen van het blowen van cannabis?" Deze kip-of-eivraag zou volgens Van Os door het onderzoek in de vier landen langzamerhand beantwoord kunnen worden: "Ná blowen neemt de kans op schizofrenie toe en hoe meer cannabis je gebruikt, hoe groter de kans is". Naar aanleiding van zijn eigen onderzoek zegt hij: "Er blijkt een sterke aanwijzing voor een oorzaak-gevolgrelatie tussen het gebruik van cannabis en schizofrenie. De kans op schizofrenie verdubbelt na af en toe blowen en verviervoudigt als je een paar keer per week blowt. Ik durf nu te zeggen dat cannabis een risicofactor is voor psychose, onafhankelijk van ander druggebruik of familie-aanleg. Ik denk dat ongeveer vijf procent van de jonge Nederlandse schizofreniepatiënten de ziekte puur te danken heeft aan het roken van cannabis".Het Trimbosinstituut in Utrecht, landelijk kenniscentrum op het gebied van geestelijke volksgezondheid en verslavingsziekten, bestudeerde hierna nog eens uitgebreid de verschillende studies en kwam tot min of meer dezelfde algemene gevolgtrekkingen als Van Os.
Zie je hoe eng het is?
Dit is geen antwoord op je vraag wat je nu moet doen. Wat dat betreft kan ik je aan raden om veel info in te winnen en blijven praten met je zoon.
Ik wens je ontzettent veel sterkte en wijsheid toe!
Een dikke knuffel voor jou.
zondag 7 oktober 2007 om 15:07
Ik lees hier ergens "de meeste hebben het wel in de hand" doelend op het druggebruik. Mja.. kenmerk van verslaving is o.a. dénken dat je het onder controle hebt dus niet echt een geruststellende opmerking.
Beetje experimenteren met wiet och, maar als hij erg ziek en grauw uitziet, agressief gedrag vertoont. Heel ander verhaal natuurlijk.
Vroeg ingrijpen is belangrijk maar hoe ingrijpen dan?
Erg lastig aangezien je met goedbedoelde verkeerde hulp hem alleen maar verder de verkeerde kant opduwt.
Ik weet niet waar je woont maar in heel Nederland is verslavingszorg. Instellingen die zich bezig houden met verslaving van gokverslaving tot drugverslaving.
Ik denk echt dat je huisarts je het beste kan helpen door je voor info te verwijzen naar zo'n instelling. Zij weten heel goed hoe je iemand bij zijn eigen herstel kunt betrekken want dat is vaak erg lastig.
Heel veel succes!
Beetje experimenteren met wiet och, maar als hij erg ziek en grauw uitziet, agressief gedrag vertoont. Heel ander verhaal natuurlijk.
Vroeg ingrijpen is belangrijk maar hoe ingrijpen dan?
Erg lastig aangezien je met goedbedoelde verkeerde hulp hem alleen maar verder de verkeerde kant opduwt.
Ik weet niet waar je woont maar in heel Nederland is verslavingszorg. Instellingen die zich bezig houden met verslaving van gokverslaving tot drugverslaving.
Ik denk echt dat je huisarts je het beste kan helpen door je voor info te verwijzen naar zo'n instelling. Zij weten heel goed hoe je iemand bij zijn eigen herstel kunt betrekken want dat is vaak erg lastig.
Heel veel succes!
zondag 7 oktober 2007 om 16:44
Eens met Twompie. Een keertje experimenteren kan geen kwaad, maar vooral als je een kind hebt en getrouwd bent zou het geexpirementeer een beetje achter de rug moeten zijn. Van 1 keer een XTC-pil zie je er niet chronisch ziek uit, dus er zal waarschijnlijk meer aan de hand zijn. Wat ik uit eigen ervaring weet en van anderen (broer), is dat een verslaafde snel in de verdediging schiet. Wees niet te aanvallend, begin een gesprek met hoe leuk je je kleinzoon vindt bijvoorbeeld, hoe leuk ze samen zijn, maar dat je de laatste tijd (bijvoorbeeld merkt) dat het kindje een beetje anders is. Zo spreek je over een ander en indirect over hem. Ik neem aan dat hij van zijn zoontje houdt, dus wellicht dat hij via dat kindje te bereiken is? Ik heb de wanhoop van mijn ouders gezien toen mijn broer altijd stoned was, maar hem hard aanvallen hielp totaal niet. Voor de rest zou ik het ook echt niet weten, misschien informatie inwinnen bij de drugs infolijn zodat je iig de ' symptomen' in de juiste context plaatst?
Sterkte!
Sterkte!
If you\'re going through hell, keep going
zondag 7 oktober 2007 om 22:58
we hadden vandaag ons kleinkind voor n paar uurtjes en zijn met hem naar de kinderboerderij geweest.we hebben genoten.we brachten hem thuis en daar was m,n zoon wat fijn was omdat hij de weekenden niet thuis is de laatste tijd.
m,n zoon begroette z,n kind nauwelijks er kon geen kus af.alsof t om een kind van n ander gaat!
ik schaam me voor t gedrag van m,n zoon zoals hij naar z,n kind doet.
vd week als hij t kind komt halen bij ons wil ik n goed gesprek met hem.
we gaan hem weer adviseren om hulp te zoeken.
m,n zoon begroette z,n kind nauwelijks er kon geen kus af.alsof t om een kind van n ander gaat!
ik schaam me voor t gedrag van m,n zoon zoals hij naar z,n kind doet.
vd week als hij t kind komt halen bij ons wil ik n goed gesprek met hem.
we gaan hem weer adviseren om hulp te zoeken.
zondag 7 oktober 2007 om 23:06
het viel me op dat m,n kleinkind vandaag zo naar m,n man trok.
hij mist z,n vader erg en dat zal ik vd week dan ook vertellen.
m,n hart deed pijn toen m,n schoondochter vertelde dat als m,n zoon weggaat t kind in n hoekje gaat zitten huilen en zegt papa thuis.
hij is klein en leert net praten.hij heeft t o zo goed in de gaten dat er iets mis is.
ik ben blij dat we hem een fijne dag gegeven hebben.
hij mist z,n vader erg en dat zal ik vd week dan ook vertellen.
m,n hart deed pijn toen m,n schoondochter vertelde dat als m,n zoon weggaat t kind in n hoekje gaat zitten huilen en zegt papa thuis.
hij is klein en leert net praten.hij heeft t o zo goed in de gaten dat er iets mis is.
ik ben blij dat we hem een fijne dag gegeven hebben.
dinsdag 9 oktober 2007 om 19:25
Jamadi, mijn moeder leidt groepen voor de LSOVD een vereniging voor ouders van drugsgebruikende kinderen. Zijn vrijwilligers / ervaringsdeskundigen die hun verhalen met elkaar delen. Dus geen professionele hulp, maar meer een soort lotgenoten die elkaar kunnen helpen bij vragen als 'hoe ga je om met dit gedrag, waar let je op, wat is juist wel goed en wat niet, enz'. Mijn zus is jaren verslaafd geweest en mijn ouders hebben veel gehad aan de LSOVD.
Ik wil je toch graag wijzen op het bestaan van deze vereniging. Misschien kan het jullie steun geven om hier mee om te gaan...
Succes!
Ik wil je toch graag wijzen op het bestaan van deze vereniging. Misschien kan het jullie steun geven om hier mee om te gaan...
Succes!
dinsdag 9 oktober 2007 om 20:14
vanmiddag hebben we eindelijk n gesprek met onze zoon gehad.
hij is zeer gesloten maar we hebben aangedrongen en jawel de hele beerput ging open.dat z,n relatie niet goed was wisten we al,maar dat t zo erg was wisten we niet.
waar er 2 vechten hebben er 2 schuld laten we t hier maar op houden.
volgens ons is ze in paniek geraakt,ze raakt veel kwijt,niet alleen haar partner maar ook het vele geld wat hij verdient voor het gezin.
op m,n vraag waar hij de weekenden is was z,n antwoord:werken,n gezin kost veel.
dus zou ze dat drugsverhaal nu hebben verzonnen??
wat ik 2 okt.schreef van WIJ vermoeden dat onze zoon aan de drugs is,kwam van onze schoondochter,zij heeft zo gezegd t zaadje geplant.ze maakt hem bij veel mensen zwart,dit is te erg voor woorden.
ik ga nu n potje janken dat lucht wel op.
hij is zeer gesloten maar we hebben aangedrongen en jawel de hele beerput ging open.dat z,n relatie niet goed was wisten we al,maar dat t zo erg was wisten we niet.
waar er 2 vechten hebben er 2 schuld laten we t hier maar op houden.
volgens ons is ze in paniek geraakt,ze raakt veel kwijt,niet alleen haar partner maar ook het vele geld wat hij verdient voor het gezin.
op m,n vraag waar hij de weekenden is was z,n antwoord:werken,n gezin kost veel.
dus zou ze dat drugsverhaal nu hebben verzonnen??
wat ik 2 okt.schreef van WIJ vermoeden dat onze zoon aan de drugs is,kwam van onze schoondochter,zij heeft zo gezegd t zaadje geplant.ze maakt hem bij veel mensen zwart,dit is te erg voor woorden.
ik ga nu n potje janken dat lucht wel op.
dinsdag 9 oktober 2007 om 20:44
Jeetje wat zal jij je rot voelen nu zeg.
Maar laat je nou niet alleen leiden door wat je zoon zegt he? Want het klinkt nu misschien wel logisch allemaal maar als hij toch wel drugs gebruikt kan je hem gewoon niet zo goed vertrouwen aangezien gebruikers er erg goed in zijn om anderen om de tuin te leiden.
En ook al klopt het wel wat hij zegt over haar dan nog is zijn houding vreemd toch? Ook over wat je schreef over zijn kindje?
Maar laat je nou niet alleen leiden door wat je zoon zegt he? Want het klinkt nu misschien wel logisch allemaal maar als hij toch wel drugs gebruikt kan je hem gewoon niet zo goed vertrouwen aangezien gebruikers er erg goed in zijn om anderen om de tuin te leiden.
En ook al klopt het wel wat hij zegt over haar dan nog is zijn houding vreemd toch? Ook over wat je schreef over zijn kindje?
donderdag 11 oktober 2007 om 13:22
Ben het met maze eens! In je opening schrijf je ook dat hij minder werkt en nu zou hij in het weekend wel zijn werken! Drugs gebruikers kunnen het mooi vertellen! En wij willen ze o zo graag geloven. Dat is wat ik bedoelde met betere hulp kunnen bieden als je argwanend bent! Hoop voor jullie dat hij inderdaad niet gebruikt, maar blijf wel allert!