Uurtarief oppas

05-04-2010 15:48 32 berichten
Wat zouden jullie een oppas betalen? En dan niet je 16-jarige buurmeisje ofzo, maar een oudere, ervaren oppas.

Een van mijn fantastiche crecheleidsters heeft aangegeven graag te willen oppassen op onze zoontjes van 2,5 jaar en 6 maanden toen ik mijn beklag deed dat we geen oppas kunnen vinden. Het mag eigenlijk niet, maar ze wil het graag en ze is een superleuke meid. Ze heeft het nooit eerder buiten haar werk om gedaan, dus ze weet niet wat ze er voor zou willen hebben. En wij hebben nog nooit eerder gewerkt met een oppas, dus ook wij hebben geen benul. Ik heb afgesproken dat we beiden even erover nadenken en dat we volgende week onze bedragen vergelijken en er dan samen gewoon uitkomen.



Op het Nibud lees is (voor informele opvang, dus niet een scholier als babysite): Voor 2 kinderen wordt een bedrag tussen ¤5,50 en ¤7,- per uur aangehouden, bij drie of meer kinderen tussen ¤7,- en ¤9,-.

Ik denk dat ik een netto bedrag van 6,50 euro per uur voorstel en een reiskostenvergoeding (ze heeft een auto maar woont op 10 km afstand) van 2,50 euro.



Is dit reeël om te vragen? Voor 4 uurtjes 's avonds oppassen (kids liggen al op bed). Komt een 22-jarige voor 28,50 euro uit haar bed hiervoor?



Ik kan genoeg lezen op allerlei topics, maar dat is toch vaak voor jongere oppassen en niet een 22-jarige met opleiding voor kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel weinig. Ik denk zelf dat ik iets van 10 eur per uur zou geven, en dan reiskostenvergoeding erbovenop.

Zeker omdat ze ervaring en opleiding heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij erg weinig voor een crecheleidster. 8.50 lijkt mij redelijker als soort van openingsbod, maar ik zou het niet vreemd vinden als je meer betaalt. Wat ramiaatje zegt ze is een pro.
anoniem_78097 wijzigde dit bericht op 05-04-2010 15:58
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze oppas (23) krijgt voor 1 kind 5,- per uur, dus ik vind 6,50 voor 2 kinderen wel erg weinig. 8,50 zou ik wel schappelijk vinden.
Waarom zou je zo'n ervaren oppas willen ipv het 16-jarige buurmeisje?

Helemaal omdat het ook nog eens in de avonduren is waarbij de kids al op bed liggen. Lijkt me toch zonde van het geld...
Alle reacties Link kopieren
waarschijnlijk verdient zij zo'n 10 euro (bruto) per uur in de kinderopvang (werkte er zelf ook in). Dus denk dat een bedrag vanaf 8,50 netto wel redelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen onze oppasmoeder ¤7,50 per uur. Oppasmoeder is 37 en dochter (2) is daar van 16:30 totdat ze naar bed gebracht wordt hier om 19:15. Daarna heeft ze nog een uur de babyfoon totdat ik thuiskom. Dochter eet daar wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Gaat dus echt alleen om 's avonds? Dan zou ik het best aardig vinden, als het handje-contantje is dan, want anders is het voor haar echt een te laag bedrag.
Die 6,50 kwam niet helemaal uit de lucht vallen, want het Nibud stelt dat tussen de 5,50 en 7,00 als informele oppas. Het leek me ook wat weinig.... 10 euro vind ik wel weer wat te gek worden. Dus een euro of 8 is wel reeel. Dat houd ik in mijn achterhoofd.



Het '16-jarige buurmeisje' wil ik niet, omdat ik het niet verantwoord vind. Zeker niet met een baby die nog best wel wakker wordt 's avonds voor een voeding.
Alle reacties Link kopieren
@appeltje78



komt de crecheleidster niet in de problemen met deze nevenfunctie? Ik weet dat op het kdv waar ik heb gewerkt het niet mogelijk was op te passen bij een klant van het kdv (ivm belangenverstrengeling).



Ik heb trouwens onze oppas gevonden via marktplaats. Het is een jonge meid waar wij hopelijk nog heel wat jaren mee voort kunnen. Zij krijgt als oppas rond de ¤ 4,00. Zij hoeft alleen op de kinderen te letten die hopelijk slapen als roosjes. Ik hoef daarvoor ook geen pedagogisch medewerker in huis te hebben.
Het mag inderdaad niet. maar ze wilt het zelf ook heel graag en kwam er zelf mee. Ik had namelijk tegen haar 'geklaagd' dat mijn man niet van de onbekende oppassen is en eigenlijk alleen een oppas wilt die onze kinderen kennen (familie). Zo is de situatie er dus dat we in 2,5 jaar 3 keer iets zijn gaan doen samen. Ik vind dat te weinig, maar mijn man berust zich daar heel makkelijk in. Aangezien mijn ouders niet meer leven en zijn ouders niet willen oppassen, hebben we weinig tot geen opties. Crecheleidster is dus ideaal eigenlijk!



Ik denk dat ik 8,50 per uur ga voorstellen met 2,50 reiskosten. Mocht ze meer willen, is dat ok, maar dan doen we beiden een beetje water bij de wijn.
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf ook creche leidster, en heb tijdens mijn studie ook opgepast. Ik deed dat toen voor 5 euro p/u. Als ik het nu nog zou doen zou ik het dubbele vragen denk ik, zeker voor 2 kindjes.



Ik heb trouwens altijd overlegt met het gezin, daar kwamen we altijd uit!
Alle reacties Link kopieren
De bedragen die op de nibudsite worden genoemd hebben betrekking op daguren, waarin de drukte en de werkzaamheden toenemen met het aantal kinderen waarvoor je zorgt. 's Avonds gelden volgens mij heel andere, lagere, richtbedragen, en is het aantal kinderen minder bepalend (als het goed is slapen die toch).
Alle reacties Link kopieren
Ja, heb even nagezocht en er wordt inderdaad een onderscheid gemaakt tussen informele opvang (overdag) en een baysit 's avonds. Voor dat laatste wordt een richtbedrag van 2 a 3 euro per uur gegeven. Dat is misschien leuk voor een buurmeisje van 15, maar belachelijk voor een volwassene.



Wij hebben trouwens ook een crecheleidster als oppas en wij betalen 6 euro per uur. Dat vond zij helemaal prima. Kinderen zijn doorgaans nog een uurtje wakker als ze komt en daarna hoeft ze niets meer te doen (en of ze nu thuis of bij ons tv zat te kijken, dat maakte haar niets uit) Ik rond trouwens wel ruim naar boven af: betaal ieder begonnen uur en rond dan nog eens af tot het eerstvolgende "briefjesbedrag". Mij lijkt dat een heel redelijke vergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ben zelf ook pedagogisch medewerkster.in ons contract staat dat wij buiten het werk geen contact met ouders en kind mogen hebben door bv op te passen.hoop dat degene die bij je wilt oppassen wel beseft dat ze haar baan op het spel zet?
Ja, dat weet ze, dat heb ik haar ook gezegd.... maar ja, ze wil graag.
Alle reacties Link kopieren
Allemachtig wat een bedragen! Wat jullie per uur willen geven krijgen de oppassen hier per avond... 3 euro per uur vragen is echt het max
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bijna afgestudeerd en paste ook op tijdens mijn studie. Als ik nu nog ergens oppas doe ik dat niet voor minder dan 10 euro per uur. Ik heb het geld niet meer nodig, dus als ze me echt heel graag willen hebben omdat ze geen 16 jarig buurmeisje willen, dan staat daar dus die prijs tegenover, anders kan ik thuis ook wel lekker op de bank zitten. Voor 6,50 p.u. dus zeg maar 20 euro voor een avond oppassen doe ik het niet meer.
quote:Bokito schreef op 07 april 2010 @ 21:38:

Allemachtig wat een bedragen! Wat jullie per uur willen geven krijgen de oppassen hier per avond... 3 euro per uur vragen is echt het max If you pay peanuts, you get monkeys...
Alle reacties Link kopieren
3 euro per uur?? Wie vraag je dan? Je buurmeisje van 10?

Ik verbaas me er nog altijd over dat mensen hun schoonmaakster met gemak 10 euro per uur betalen, maar dat als ze de zorg voor hun kinderen aan iemand anders overlaten, dat zo min mogelijk moet kosten. Het zijn toch wel je kinderen of niet? Ik ben nu zelf zwanger en mijn kindje is me meer waard dan een schoon huis.
Wij 'hadden' eerst het buurmeisje van 14. Schat van een meid, maar dodelijk verlegen. Gelukkig was haar moeder - de buurvrouw dus - ooit crechejuf geweest - en die hielp met het badderen etc.

Haar betaalden we 3 euro per uur. Nu zijn ze verhuisd, en wil ze nog steeds wel oppassen, maar hebben we dus haar moeder niet in de buurt en heel eerlijk vertrouw ik haar niet. Ik weet niet wat ze doet als een kind het bed volkotst, van de trap valt of heel hard moet huilen en niet meer kalmeert.



NU een nieuwe oppas. Een supermeid, kordaat, slim, niet op haar mondje gevallen, ervaring met kinderen, en die doet het n iet voor minder dan 5 euro. Prima, betaal ik zo.



Voor een geschoolde oppas zou ik 7,50 tot 10 euro betalen. Dat het voor haar een bijbaantje is maakt haar niet minder competent, lijkt me, en voor competentie betaal je nu eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon zeker willen weten dat als er wat gebeurd, het kind overstuur is of valt oid de oppas in ieder geval kan doen wat er nodig is tot de ouders er zijn.



Kan me voorstellen dat als zo'n moeder in de buurt is, het prima gaat. Ik zou ook niet zeggen dat alle 16 jarigen hetzelfde zijn, daar zit enorm veel verschil in.
Klopt, Ambrosia. Het meiske was gek met de kinders en zij met haar, maar ze durfde bijvoorbeeld nooit zelf te bellen, maakte niet uit naar wat. Ja, wat dan als je de doktersdienst nodig hebt omdat er een kind is gevallen? Wat doe je dan als je niet durft te bellen?



Zonder de moeder in het huis ernaast durfde ik het gewoon niet aan. En als dat inhoudt dat een avondje uit opeens 30 euro kost ipv 18 euro, tja, da's dan jammer.



(Wat wel echt jammer is dat ik nu niet 'spontaan' even een uurtje weg kan. Eerst was het aanbellen: Kan je nu eventjes oppassen? Ja? Tof!, deze oppas moet ik ruim vantevoren inboeken, want ze heeft meer te doen )
Alle reacties Link kopieren
Huh, niet zelf durven te bellen?? Dat klinkt toch wel een beetje vreemd, ook voor een 14-jarige. Waarom durfde het kind in hemelsnaam niet te bellen?
Weet ik veel als ik haar belde en ze kon of wilde niet oppassen, gaf ze altijd haar zus om dat te melden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven