Babyzwemmen: ervaringen en tips gevraagd.

11-09-2007 19:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu 3 maanden en het lijkt me leuk om ons op te geven voor babyzwemmen. Dit schijnt te mogen vanaf 3 maanden.



Heeft iemand leuke of juist minder leuke ervaringen met babyzwemmen?



Zijn er tips? Dingen die ik zeker in overweging moet nemen?
What matters most is how you see yourself
Alle reacties Link kopieren
Ik vind babyzwemmen ook echt een aanrader! Het is een halfuurtje (en dat is al best lang voor een baby, want ze zijn echt kapot daarna) en er worden veel liedjes gezongen, gespetterd en een beetje gedreven. Je bent dus een half uur heel intensief samen bezig. Echt leuk hoor.



Bij mijn zwembad kun je gewoon per keer een kaartje kopen (ook wel rittenkaarten). Ik kleed me altijd beneden om in de grote kleedruimte zodat ik de bugaboo daar kan parkeren. Daarna ga ik met de kinderwagen de lift in en die blijft boven staan. Met mijn zoontje op de arm loop ik dan naar de aankleedkussens en daar laat ik ook zijn badcape en kleertjes. Zo hoeft hij na het zwemmen niet weer helemaal de kou in. Kan dus ook met een ouder kind. Vaak staan er ook boxen. Gewoon even het zwembad bellen.



Tip: neem een fles mee (bij ons hebben ze flessenwarmers, maar ik neem heet water mee, dat tegen die tijd lauw is). Na het zwemmen hebben baby's honger en ze warmen snel op als ze iets warms krijgen. Ookal heeft mijn zoontje 1 1/2 uur daarvoor nog gedronken, die fles gaat altijd leeg na het zwemmen.



Wat betreft de risico's: ik heb dat ook gelezen van het astmafonds. Belgische zwembaden hebben andere normen dan de Nederlandse en ik ben dus met 4 maanden begonnen (ik wilde met 3 maanden maar toen was het vakantie).



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zwem met ons zoontje vanaf een week of 16, hij wordt in januari 2 en zwemt nu ook al het hele zwembad rond met bandjes. Hij vind het geweldig. Het feit dat ik dit ben gaan doen is, dat ik het a)leuk vind en b) heel belangrijk vind dat hij niet in paniek raakt als hij in het water valt. In het zwembad vallen de kindjes nu ook wel eens om en krabbelen dan zonder schrikken gewoon weer overeind.

En nu even over dat onderzoek van die Belgische arts. Ik heb daar wat meer artikelen over, die ik hier ook zometeen even neer ga zetten en mijn zus is Kinderarts en doet onderzoek naar Astma en Allergieen, die had er toen ook van gehoord (was al 2 jaar geleden) en zei ook dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Zie ook artikel. Dus ik zou zeggen veel plezier!



Het artikel

Het chloor in binnenbaden doodt bacteriën, maar irriteert ook de luchtwegen, blijkt uit onderzoek. Het kan zelfs astma veroorzaken, beweert een Belgische arts. Moeten de baby's dus maar uit de zwembaden wegblijven? Artikel uit de Volkskrant van zaterdag 18 februari door Liesbeth Jongkind, met een reactie van Bert Arets, kinderlongarts in het WKZ.



Dat badmeesters zo vaak last van hun keel hebben, komt niet doordat ze zo hard moeten schreeuwen, maar door het inademen van zwembadlucht. Zwembadwater moet gedesinfecteerd worden. Vaak gebeurt dat met chloor of chloorzouten, maar chloor doodt niet alleen ziekteverwekkers. Vorige week publiceerde het Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS) van de Universiteit Utrecht een rapport naar de invloed van zwembadlucht op de gezondheid van het personeel. Ruim zeshonderd werknemers van 38 Nederlandse zwembaden vulden een vragenlijst in. Zij bleken anderhalf tot zeven keer vaker dan de gemiddelde Nederlander last te hebben van luchtwegproblemen als langdurig hoesten, kortademigheid, keelpijn en astma. Volgens het IRAS komt dat door het chloramine in de zwembadlucht. Als chloor reageert met huidschilfers, zweet, urine en andere organische viezigheid in het water, ontstaan chloramines: vluchtige stoffen die boven het water hangen, ingeademd worden en de luchtwegen irriteren. Vooral tri-chloramine (NCl3) staat daarom bekend. Voor het chloraminegehalte van zwembadlucht bestaan in Nederland geen wettelijke normen. Mensen die in een zwembad werken, hebben vaker dan gemiddeld luchtwegklachten, die minder worden of verdwijnen als ze er een tijdje niet werken.





Fulltimers

Uit het onderzoek blijkt niet dat chloramine astma veroorzaakt, maar mogelijk verergert bestaand astma er wel door. Fulltimers hebben meer klachten dan parttimers; hoelang ze al in het zwembad werken, maakt echter niets uit. Uit eerder onderzoek blijkt dat die klachten vaak minder worden of verdwijnen als mensen een tijdje niet werken. Prof. Alfred Bernard van de Katholieke Universiteit Leuven claimt echter dat de tri-chloramines in zwembadlucht niet alleen tijdelijke, maar ook blijvende luchtwegklachten kunnen veroorzaken, met name bij jonge kinderen. Toch spartelen er elk jaar tienduizenden Nederlandse baby's in het 'doelgroepenbad' om hun Guppy-diploma te halen. Is dat dan wel verstandig? Die vraag mogen hun ouders voorlopig helemaal zelf beantwoorden. Noch de consultatiebureaus, noch het ministerie van Volksgezondheid, noch de GGD, hebben er een antwoord op. Zelfs het Astma Fonds weet het niet zo goed. 'Als er al astma bij de ouders vóórkomt, of de ouders ondervinden zelf al klachten van de zwembadlucht, dan moet je je afvragen of je het risico wilt nemen', zegt de voorlichter voorzichtig.





Lastig

Het interpreteren van Bernards resultaten ís ook lastig. Hij vond, tot zijn eigen verbazing, een statistisch verband tussen het aantal uren dat schoolkinderen gedurende hun leven in een zwembad hadden doorgebracht en een beginnende beschadiging van hun longweefsel. Kinderen die meer gezwommen hadden, hadden gemiddeld een hogere concentratie stikstofmonoxide (NO) in hun uitademingslucht, net zoals veel mensen met een astmatische luchtwegontsteking. Ook waren de cellen die hun luchtwegwanden bekleedden, 'doorlaatbaarder' dan normaal. Hoe doorlaatbaarder je luchtwegwand is, hoe gevoeliger je longen zijn voor irriterende stoffen.

Bernard denkt dit zwembadeffect door trichloramine komt. Maar niemand weet hoeveel trichloramine er vroeger in de Belgische zwembadlucht zat, al was dat vermoedelijk meer dan nu in Nederland. Ook zwemmen kinderen met astma relatief vaak, omdat lichaamsbeweging gecombineerd met het inademen van vochtige lucht goed is voor de longen. Gedegen onderzoek corrigeert daarvoor, maar het is niet duidelijk in hoeverre Bernard dat gedaan heeft. Toch postuleerde hij de chloor-hypothese: regelmatig zwembadbezoek van jonge kinderen is de oorzaak van de sterke toename van astma in de geïndustrialiseerde westerse wereld. Een extra grote doorlaatbaarheid van de luchtwegwand, zou namelijk in theorie kunnen leiden tot het dieper doordringen in het longweefsel van ingeademde deeltjes. En wanneer dat deeltjes zijn die een allergische reactie in het lichaam kunnen opwekken, kan dat in theorie weer leiden tot astma. Of dat ook werkelijk gebeurt, weet nog niemand. Zoals iedere wetenschapper pleit Bernard dan ook voor meer onderzoek.





Voorbarig

Kinderlongarts dr. Bert Arets van het Wilhelmina Kinderziekenhuis te Utrecht is het met dat laatste eens. 'Waarschijnlijk kunnen chloramines wel een irriterend effect hebben en iemand die al astma heeft, is daar gevoeliger voor en kan er klachten door krijgen', aldus Arets. 'Maar de conclusie dat babyzwemmen tot astma leidt, is nog veel te voorbarig.' Arets heeft onder meer bezwaren tegen de retrospectieve opzet van Bernards onderzoek. 'Het is niet zo betrouwbaar om jaren later aan ouders te vragen hoe vaak hun kinderen vroeger gezwommen hebben. Je kunt beter nú een grote groep kinderen nemen en die een aantal jaren te volgen. Pas dan kun je heel secuur naar allerlei risico-factoren te kijken of er gedrags- of milieukenmerken uitrollen die samenhangen met het krijgen van astma.' Dat moet dan wel échte astma zijn. Want heel veel kinderen hebben slechts 'astma-achtige' klachten. Arets: 'Zo'n 40 procent van alle kinderen onder de drie jaar heeft wel eens last van hoesten, piepen, zagen of benauwdheid. Meestal komt dat doordat hun luchtwegen nog wat aan de nauwe kant zijn, of doordat ze tijdens virusinfecties ontstoken en prikkelbaar zijn. De meeste kinderen groeien daar vanzelf overheen. Echte astmapatiëntjes niet, die hebben een, meestal allergische, chronische ontsteking van hun luchtwegen.' Daarbij spelen een erfelijke aanleg voor allergie, in combinatie met de allergenen die het kind tegenkomt, de belangrijkste rol. Welke allergenen dat zijn, maakt niet eens zoveel uit. 'Zet een kind met aanleg voor allergie op een kinderboerderij neer en het wordt bij wijze van spreken allergisch voor geiten en konijnen', zegt Arets. 'Maar dat je astma vooral kunt krijgen van zwemmen in chloorbaden ligt niet voor de hand en is voorlopig ook niet aangetoond. Dus zie ik vooralsnog geen reden om babyzwemmen af te raden.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven