Geld & Recht alle pijlers

PGB, hoe, wat waar?

05-03-2010 23:17 43 berichten
Ik heb me suf gezoekt op de site van de MEE, maar ik snap het gewoon niet.



Ik wil graag weten of wij (nou ja, zoon van 7 met autisme) in aanmerking komen voor een PGB-budget. Nu krijgen we nog TOG, maar dat gaat dit jaar stoppen als je niet sowieso 10 uur PGB-zorg per week krijgt. Niet dat ik voor die 10 uur wil gaan, maar nu betalen we aangepast sporten uit de TOG, en als dat straks wegvalt, is het niet meer te betalen voor ons.

Op naar de MEE dus. En dan krijg je dus dit:



Hoe vraagt u een PGB aan?

Voordat u een PGB krijgt, moet vastgesteld worden of u de hulp en zorg echt nodig hebt. Dit heet indicatiestelling. Het Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ) doet de indicatiestelling. Alleen voor jongeren onder de 18 jaar met een psychiatrische ziekte stelt het Bureau Jeugdzorg de indicatie.



Ja? Wordt autisme als psychiatrische ziekte gezien of niet?

Enfin, bij het CIZ wordt ik ook niet veel wijzer; zij schrijven dit:



Hoe vraag ik een PGB aan?

Om in aanmerking te komen voor een PGB, dient een indicatie te worden gesteld. Het Centrum indicatiestelling Zorg (CIZ) uit uw regio is hiervoor verantwoordelijk.



Maar......hoe krijg ik die indicatie nou? Moet een vragenlijstje invullen, komt er iemand een uurtje observeren, moet ik daarvoor eerst weer een andere deskundige inschakelen? I'm lost!



Vreemd ook dat een voorziening voor mensen met een beperking zo ondoorzichtig voor het voetlicht wordt gebracht, maar goed.



Wie heeft er ooit PGB aangevraagd en kan mij een beetje wegwijs maken?
Alle reacties Link kopieren
Succes!

Als je er niet uitkomt: in veel steden zitten bureaus die je kunnen helpen bij de aanvraag (die precies weten hoe je dingen wel en juist niet moet verwoorden). Misschien kan je huisarts of de school van je zoon je aan een betrouwbaar adres helpen.....
Dank je Murof.

Ik heb de formulieren ook via de MEE gekregen.



Weet je wat zo stom is? Ik werk zelf in de welzijn en kom daardoor in aanraking met allerlei instanties, formulieren en regelingen. Maar zodra het om mijn eigen kind gaat, klap ik volledig dicht en snap ik er niks meer van.
Alle reacties Link kopieren
@Starshine...zoals Murof al aangaf; in veel steden zitten bureaus die je (gratis) kunnen helpen met je aanvraag ed.

Zo'n bureau heeft mij ook geholpen met het invullen.



Ik heb eerst zelf een tijdje het budget beheerd (een aparte rekening ervoor openen is makkelijker, dan hou je overzicht) maar zoonlief gaat nu naar een logeerhuis ipv zorgboerderij en ik krijg nu zorg in natura.

Dat werkt voor mij gewoon het beste..
Alle reacties Link kopieren
Hangt van het IQ van je zoon af of je bij MEE of Jeugdzorg moet zijn!
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je daar nou bij vivagirl?



Zover als ik weet gaat het echt op leeftijd en problematiek en heeft het verder niks met IQ te maken.
Alle reacties Link kopieren
Weet je uberhaupt wel wat MEE is?

dat is alleen maar een ondersteunende stichting en die geven zelf geen PGB's.

Ook als je een PGB aanvraagt via jeugdzorg kun je gewoon bij MEE terecht als je met vragen zit.



Wat de formulieren betreft.. Ik heb zelf een administratieve achtergrond maar vond die papieren ook niks hoor.
vivagirl haalt de MEE en het CIZ door elkaar denk ik.

MEE is inderdaad een organisatie die mensen (en hun gezinnen) met een handicap of beperking ondersteuning biedt.

En alle handicaps kunnen er terecht..of je nou Down hebt, blind bent, austistisch bent, in een rolstoel zit etc.



Enfin, zoals ik inmiddels weet moet je voor een PGB voor mensen onder de 18 met alleen een psychiatrische diagnose (waar autisme dus blijkbaar onder valt) bij Jeugdzorg zijn. De rest doet het CIZ.
Alle reacties Link kopieren
Nou zeg Lee, niet zo verwijtend meteen hoor.

Ik bedoelde dat MEE je kan ondersteunen om een indicatie bij het CIZ aan te vragen en dat je dus voor LVG jongeren niet bij Bureau Jeugdzorg moet zijn.



De indicatiestelling voor jongeren onder de 18 jaar met een psychiatrische aandoening (bijvoorbeeld autisme of ADHD) wordt gedaan door de Bureaus Jeugdzorg. De indicatiestelling voor zorg voor licht verstandelijk gehandicapte jeugd gebeurt door het CIZ.



Maar als je dus hulp wilt bij het aanvragen en het gaat om een LVG'er dan kan MEE je daarbij ondersteunen.



Zo duidelijker wellicht?
Hier ook een zoon met PDD NOS. Indicatie aangevraagd via Bureau Jeugdzorg. Daar een gesprek gehad met een indicatiesteller. Aan de hand van een aantal vragen beslissen zij hoeveel zorg je nodig hebt.



Wij krijgen het een en ander in klasse 1 (het laagste budget). Dit vandaag gehoord. Hoeveel het PGB wordt krijgen we binnenkort te horen. Ben benieuwd.



Ik vond het een prettig gespek bij Bureau Jeugdzorg, maar ik snap niet dat ze aan de antwoorden van ouders een x bedrag aan euro's hangen. Ik had liever gezien dat ze dit doen alleen aan de hand van de diagnose van het GGZ.



Ik ken namelijk een kindje dat 5x meer krijgt dan wat wij nu gaan krijgen, terwijl het in de thuissituatie er niet beroerder aan toe gaat. Mag elke maand een keer een logeerweekend doen en wij helemaal niet! We moesten eerst maar eens een jaartje draaien met de zorg die we nu krijgen, zei de indicatiestelster van Bureau Jeugdzorg. Ik ben notabene gestopt met mijn goede baan omdat ik het allemaal niet trek. Terwijl dat andere gezin bewust kiest voor een 4e kind, terwijl er een dus al jaren de Asperger diagnose heeft.



Ik heb dit ook aangegeven maar ze doen er niets mee. Je moet je eerste gek laten verklaren heb ik het idee voordat ze je serieus nemen. Hier baal ik wel van.



Nu snap ik waarom mensen zeggen dat je lekker moet overdrijven bij het indicatiegesprek. Ze vragen er zelf om!
Daar zit ik ook een beetje mee VH.

Op zich trek ik de zorg nog prima, maar ik wil voor hem zo graag hij lekker op een (sport)club kan. Nu heeft dat nogal wat haken en ogen omdat hij op een gewoon clubje niet meekomt omdat hij zich moeilijk concentreert en waarschijnlijk de helft van wat er gebeurd niet oppikt. Er zijn dan ook wel wat clubjes in de buurt die zich richten op kinderen met autisme, maar omdat die met kleinere groepen en meer begeleiding werken zijn die veel duurder in de contributie. Ik wil best meer betalen voor zoiets maar 70 euro per maand terwijl de doorsnee club 70 euro per jaar vraagt, vind ik te gek. Maar ja, op de gewone club zal hij een begeleider mee moeten anders heeft hij er ook niks aan. En die kost ook weer natuurlijk (zou best zelf mee willen, maar heb nog een kind thuis en die kan niet alleen blijven).

Nou ja, ik zou dus budget voor of een speciale club willen krijgen of voor een begeleider, weet nog niet wat het beste is



Ik zit nog erg te broeden op hoe ik e.e.a. moet omschrijven in de formulieren zonder mijn zoon tekort te doen, maar wel zo dat hij als budgetbehoeftig persoon wordt aangemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer eens een vraag. Volgens mijn 'consulente' (van de stichting die Muizelientje gediagnosticeerd heeft) mag je jezelf niet uitbetalen. Volgens haar is de theorie 'kind huurt moeder in voor zorg' niet haalbaar omdat 'men' vindt dat je nou eenmaal de moederlijke plicht hebt om voor je kind te zorgen. Met andere woorden, jezelf uitbetalen mag niet, en het bedrag wordt het jaar erop van je PGB afgetrokken.

Wie kan mij wijzer maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Muis66 schreef op 06 mei 2010 @ 00:44:

Ik heb weer eens een vraag. Volgens mijn 'consulente' (van de stichting die Muizelientje gediagnosticeerd heeft) mag je jezelf niet uitbetalen. Volgens haar is de theorie 'kind huurt moeder in voor zorg' niet haalbaar omdat 'men' vindt dat je nou eenmaal de moederlijke plicht hebt om voor je kind te zorgen.

Nee, dat klopt niet. Niet per definitie, in elk geval. Er zijn heel veel mensen die in dienst zijn van hun ouders/kind/broer/zus, etc., en dat mag ook gewoon. Tenzij het gaat om zgn. "gebruikelijke zorg". Dat is een wat lastig (want subjectief) begrip, maar in dit geval is het een sleutelbegrip.



Je mag jezelf niet in laten huren door je kind wanneer je je kind zorg levert die een andere ouder ook zou leveren. Dus je mag geen uren uit laten betalen voor bijv. het wassen en aankleden van een kind van drie (want bijna elk kind van drie heeft daar hulp bij nodig) of het in bad doen van je baby. Het naar school brengen van kinderen onder de 12 ofzo (weet niet of daar een precieze grens voor is) wordt ook "gebruikelijk" geacht. Maar wanneer je je zoon van 16 nog steeds moet helpen met aankleden, of als je er bij moet staan om 'm te vertellen wanneer hij z'n tanden moet poetsen, wanneer hij moet gaan plassen etc. omdat hij het anders vergeet, zijn dat uren die je wel degelijk uit mag laten betalen. Hetzelfde geldt voor bijv. het verschonen van luiers van een kind van 12, of het uitvoeren van specifiek verpleegkundige handelingen die duidelijk meer tijd kosten dan de gewone verzorging van een 'gezond' kind. Denk dan aan dingen als het wisselen van een voedingssonde, darmspoelen of het toedienen van injecties.



Nu is het lastig om te bepalen wat nog "gebruikelijke zorg" is en wat niet, maar als je twijfelt, kun je altijd overleggen met het zorgkantoor of een instantie als MEE. Die zóuden dat tenminste moeten weten, maar ik begrijp dat je daar in dit geval ook niet wijzer van wordt. Helaas is mijn ervaring daar ook dat ik de regels beter ken dan zij, maar misschien kunnen ze je een andere consulent toewijzen, die meer kennis heeft van specifiek deze zaken?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sent, dat is het precies. Er mag van mij verwacht worden dat ik mijn kind zelf naar bed breng, maar Muizelientje moet wel elke avond verteld worden dat ze moet plassen, zich moet wassen, tanden poetsen anders vergeet ze het simpelweg! Hoort bij MCDD helaas. En ook ja, Pictogrammen helpen niet,lijstjes met picto's afvinken helpen ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muis66 schreef op 06 mei 2010 @ 09:18:

Hoi Sent, dat is het precies. Er mag van mij verwacht worden dat ik mijn kind zelf naar bed breng, maar Muizelientje moet wel elke avond verteld worden dat ze moet plassen, zich moet wassen, tanden poetsen anders vergeet ze het simpelweg!

Haha, het was een simpel voorbeeld, maar in dit geval blijkbaar precies waar het om gaat .



In dat geval gaat het denk ik vooral om de leeftijd van je dochter. Bij een jong kind zal men eerder geneigd zijn te zeggen dat "helpen met naar bed gaan" er gewoon bijhoort. Hoe ouder ze dus is, hoe meer kans dat deze zorg onder het PGB kan vallen.



Welke functie zorg heeft ze geïndiceerd gekregen? Want voor bijv. begeleiding geldt dat wanneer de zorg die je levert (in dit geval erbij staan en vertellen wat ze moet doen om zich klaar te maken voor bed) ervoor kan zorgen dat ze het later wél zelf kan, het sneller onder de zorgfunctie "mag" vallen. Ik weet natuurlijk niet of dat in haar geval aan de orde is, maar hulp bij het zelfstandiger worden of bijv. het oefenen van bepaalde activiteiten, is één van de doelen van de functie Begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Ha Sent, ze is bijna 12 en ik maak mij natuurlijk ook druk als mevrouw straks gaat menstrueren

Uit mijn hoofd heeft ze iets met klasse 1 en klasse 3. We hebben nu ook iemand die individueel komt, maar dat wordt afgebouwd want nieuw beleid van die organisatie; niet meer individueel maar groepsactiviteiten. Die persoon komt 1 dag in de week. Doet leuke dingen (ik werk dan die dag) maar ik probeer haar ook zover te krijgen dat ze Muizeleintje zelfstandig maakt. Alleen, dat proces kost heel veel tijd. Zo kostte het ons (mijn moeder en ik) een half jaar voordat M zover was dat ze 200m naar de bushalte kon lopen, 5 haltes met de bus en 300m naar school kon lopen. En dan uiteraard het traject weer omgekeerd. Als je M met 20 euro naar de melkboer stuurt voor 1 pak melk, 1 pakje oude en 1 pakje jonge kaas en een zakje chips voor haar zijn de 20 euro op en weet ze niet waar ze gebleven zijn. Als ik er s'morgens niet met mijn neus bovenopsta,eet ze chips in plaats van brood omdat ze niet snapt dat je heus wel mag snacken maar wel graag naast je gewone eten.
Ik vind naar bed brengen en er op toezien dat ze haar tanden poetst etc bij een kind van bijna 12 geen gebruikelijke zorg meer.
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je trouwens je aanmelden voor de meldactie TOG. Is van Philadelphia support en die willen inventariseren hoe het gesteld is met alles omdat ze de AWBZ weer willen aanscherpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 06 mei 2010 @ 13:26:

Ik vind naar bed brengen en er op toezien dat ze haar tanden poetst etc bij een kind van bijna 12 geen gebruikelijke zorg meer.Dat wilde ik ook zeggen ja. En ik denk niet dat veel mensen deze zorg "gebruikelijk" zouden vinden, dus ik denk dat je voor dit soort dingen rustig uren kunt schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven