Receptentopic bij Koninginnedag-blog

28-04-2010 11:44 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hieronder vinden jullie de recepten, horend bij de receptenblog voor Koninginnedag 2010!
Alle reacties Link kopieren
Pittige Koninginnedag-oranje bolletjes



Ingrediënten

Witbroodmix (bijv. van Koopmans)

2 zakjes cup a soup smaak spicy tomato (of een tomatencrème, of eentje waar geen crouton of vermicelli in zit). Spicy tomato is lekker pittig maar niet té!!

Echte boter



Bereiding

Vooraf de keuze maken of je geheel oranje bolletjes wilt, of de oranje-gemarmerde. Zie foto voor de verschillen.



Voor geheel oranje

Maak het deeg zoals op het pak staat onder “ciabatta-brood”. Alleen bij het lauwwarme water al de “cup a soup poeder” toevoegen en goed doorroeren, dat bij het meel en boter toevoegen. Daarna liet ik het deeg alleen 45 min. rijzen. Deeg even doorkneden en er bolletjes van maken.



Voor gemarmerde oranje-look

Maak het deeg zoals op het pak staat onder “ciabatta-brood”. Daarna liet ik het deeg alleen 45 min. rijzen. Deeg even doorkneden, en dan pas de “cup a soup poeder” toevoegen en er bolletjes van maken.

* De verschillende bolletjes zijn; de gevlochten -> 3 dunne strengen maken en het vlechten, uiteinde goed naar onderen vouwen. De “twist” -> bolletje in pistoletvorm 2 x draaien zodat je een “rolbol” hebt. De “bloem” -> rond bolletje maken, met een schone schaar schuin 3 inkepingen knippen. De “knoop” -> een streng maken, en daar een knoop in leggen, goed de uiteinden naar onderen vastzetten.

Overal heb ik wat knoflookpoeder erover gestrooid. Dat geeft een dof effect qua uiterlijk als een ciabatta-brood. En een lekkere smaak.



Tips

Je kan ook een rood/oranje kleur krijgen door andere dingen door het deeg te mengen. Zie topic Gevuld brood, daar heb ik het ook wel eens gedaan met tomatenpuree, gedroogde tomaten, enz. Maar deze kleur oranje heb ik (nog) niet op een andere manier gekregen.

Ik maak ook wel brood zonder een kant-en-klaar broodmix, zie ook op het topic Gevuld brood. Ik heb nu voor een makkelijke snelle optie gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Gekruide Koninginnedag gehaktspiesen met oranje paprika

Lekker op een zelfgemaakt broodje, of zie tips onderaan, als borrelhapje.



Ingrediënten

500 gr. Gehakt half om half

Verse peterselie

Zout

Versgemalen peper (ik had nu hete rode peper poeder bij een Turkse toko vandaan voornamelijk voor de kleur)

3 sjalotjes of 1 gewone ui, fijn gesnipperd

1 beetje kaneelpoeder

1 th. Paprikapoeder

1 th. Gemalen komijn

1 th. Gemalen koriander

2 teentjes knoflook, geperst

½ oranje paprika, in vrij kleine blokjes

Satéstokjes groot



Bereiden

Meng alle ingrediënten in een kom. Kneed kleine worstjes (formaat frikadel bijv.) en steek erna de ijzeren spiesjes doorheen of de satéstokjes die je eerst in koud water hebt geweekt (stokjes weken om verbranding ervan tegen te gaan).

Het is verder te maken in een grillpan, een koekenpan, oven of grill of bbq.

Ik heb het voor het gemak even in de grill gemaakt. Leg een teflan blaadje eronder, of bakpapier, evt. anders het rooster met olie invetten, zodat het niet aan het rooster gaat kleven. Rooster het tussen de 10 en 20 min. Afhankelijk van de grill. Wel af en toe draaien, vandaar dat ik het met een spiesje het makkelijker vind maken. Op de foto heb ik de spiesjes verwijderd.



Tips

Wil je het makkelijk doen, dan kan je ook bij een Turkse toko kofte-kruiden kopen. Uiteraard kan je veel variëren met de kruiden, ik heb het op meerdere manieren gemaakt, zie ook mijn topic “Woensdaggehaktdag” of mijn topic met Griekse gerechten “Lekker op zijn Grieks“.



Variatietip

Borrelhapjes met het gehaktmengsel

Maak kleine worstjes ter grote van een bitterbal en doe erna van die mini satéstokjes door, idem eerst in koud water weken. Lekker met saus als borrelhap.



Gevulde sweet bites

Halveer oranje sweetbites (van die kleine mini paprikaatjes) en vul het met het gehaktmengsel, in grill even garen.

Als hoofdgerecht; samen met rode rijst en een frisse salade.



Gevulde sweetbites met roomkaas of feta kun je in het topic Appetijtelijke amuses vinden.
Alle reacties Link kopieren
Oranje mosterd



Ingrediënten

Olijfolie

Mosterd (kan gewone of mosterdsaus, ik heb honingmosterd gebuikt)

Ui

2 Wortels gehakt

Droge witte wijn of een beetje sherry erin is lekker.

Boter

Room

Peper



Bereiding

Je kan het op 2 manieren maken, warme saus of koude saus. Ik heb het op beide manieren geprobeerd.

Warm; sjalotjes verwarmen in koekenpan met olie of boter. Wortel in stukjes erbij doen en een paar minuten stoven. Daarna naar smaak wijn/sherry toevoegen, peper en room. Even door een blender doen om een gladde saus te krijgen. Daarna kan je de saus naar smaak afmaken in de koekenpan, met kruiden, met bloem of alleen even opwarmen.



Tip

Je kan natuurlijk zoveel soorten sausen erbij doen. Wil je het echt oranje hebben en wortel past qua smaak bij de saus, het zoete ervan, dan kan je wortelsap erdoor doen.
Alle reacties Link kopieren
Tong- of panga-rolletje met zalm en paprika

op een bedje van een spinazie-stamppot met een oranje paprikasaus



Ingrediënten

Olijfolie

Echte boter

Tongfilet of pangafilet (kleine filet per persoon)

Klein stukje zalm

Paprikastukjes voor de rolletjes

Verse rozemarijn

Spinazie (pot of vers), wat ook lekker is met veldsla

Aardappels/room/knoflook als je zelf aardappelpuree maakt, of “verse” aardappelpuree met knoflook van de AH XL

Peper en zout

Oranje paprika voor de saus (uiteraard kan het elke kleur zijn hoor, maar groen wordt wat bitter dus die zou ik niet kiezen)

Ansjovis

Room

Knoflook geperst

Evt. klein stukje fijngesneden rode peper

2 etl. Rode wijnazijn



Bereidingswijze



Stamppot

Voor de stamppot had ik het nu even makkelijk gedaan. Lekkere “verse” aardappelpuree van AH met knoflook. Verwarmen in de oven of magnetron, Daarna de spinazie die verwarmd is doorheen spatelen. Of bij verse even van te voren koken en fijn snijden. Eerst zou ik veldsla doen, dat lijkt mij ook een lekkere combinatie.



Tong- of panga-rolletje

Bestrooi 4 tong- of pangafilets met peper en zout.

Verdeel 100 gr verse stukjes zalm en 2 stukjes paprika over de tongfilets, rol deze op en prik ze met een houten prikker vast. Of zoals ik heb gedaan met een vers takje rozemarijn. Smelt 40 gr boter in een koekenpan en stoof de rolletjes hierin 20 minuten op laag vuur, af en toe omdraaien.



Paprika saus

Verhit 3 eetlepels olie en bak hierin de gesnipperde paprika, ansjovisfilet, knoflook en de stukjes rode peper op zacht vuur zonder deksel ca ± 45 minuten. Pureer het paprikamengsel en laat het afkoelen.

Roer de azijn en de rest van de olie door de paprikapuree en breng de saus met zout en peper op smaak. Roer de azijn en de rest van de olie door het paprikamengsel en breng de saus met zout en peper op smaak.



Opmaak

Verwarm de borden. Je kan eerst de saus op het bord doen of eerst de stamppot en daarna de saus er omheen besprenkelen. Ik heb eerst de saus op het bord geschept, daarna in een stekertje de stamppot in het midden gedaan, daarop het tong/pangarolletje. De smaak van ansjovis en kappertjes vind ik er lekker bij dus die heb ik zoals op de foto is te zien erbij geserveerd op de rand. Maar kan je dat ook weglaten als je dat niet lekker vindt.



Tip

ik heb dit recept van een vriendin, die had het in Frankrijk gegeten. Maar dan als voorgerecht en met verse tagliatelle. Met pasta is ook een lekkere combinatie. Voor hoofd- of voorgerecht.
Alle reacties Link kopieren
Sinaasappelpudding



Ingrediënten

15 gr gelatine

Ca. 100 g suiker (ik heb witte basterdsuiker gebruikt)

2 ½ dl water

2 ¼ dl sinaasappelsap

¼ dl citroensap

1/8 l slagroom en 25 gr. Suiker

(tip; je kan het beste een sinaasappelsap zonder vruchtvlees nemen, want je moet het al zeven maar er kan anders toch wat achter blijven)



Bereiden

De gelatine weken. De gelatine en de suiker in het warme water oplossen en het gezeefde vruchtensap toevoegen als de oplossing koud, maar nog geheel vloeibaar is. De massa laten afkoelen en nu en dan van de bodem en van de wand roeren. Wanneer de massa begint te binden, ze overdoen in een met koud water omgespoelde puddingvorm.



Tips

In plaats van 2 ½ dl water kan je ook ½ dl water en 2 dl rijn- of moezelwijn gebruiken. In dat geval 2 gr. gelatine meer gebruiken en de geweekte gelatine en de suiker oplossen in ½ dl water. Gezeefd vruchtensap en wijn toevoegen.

Het toetje op de foto met het wijnglas is met mandarijntjes versierd aan de bovenkant. Qua smaak zou je ook gehalveerde witte pitloze druiven kunnen nemen of ander fruit.
Alle reacties Link kopieren
Sinaasappelsorbet

Voor 6 personen



Ingrediënten

6 handsinaasappels

250 ml sinaasappelsap (iets meer had ik nodig)

150 g witte basterdsuiker

3 el. Citroensap

1 eiwit

1 zakje vanillesuiker

6 el. Sinaasappellikeur (de rest van het Oranjebitter kun je ook nog gebruiken voor andere cocktails)

chocoladesticks

Diepvriesschaal of bak van 1 liter inhoud



Bereiding

Van de sinaasappels het kapje afsnijden. Met behulp van een lepel het vruchtvlees eruit scheppen. Uitgeholde sinaasappels in de vriezer bewaren.

Sap uit het vruchtvlees persen door bijv. een fijne zeef te halen of eerst in de blender en dan door een zeef persen.

Suiker met 250 ml sinaasappelsap aan de kook brengen tot de suiker is opgelost. Citroensap toevoegen en mengen. Vers geperst sinaasappelsap zonder het vruchtvlees erbij doen. Zodat je in totaal 750 ml sap hebt. In een ondiepe vriesbakje of schaal schenken en laten afkoelen. Daarna 2 uur in de vriezer zetten of zolang dat het een beetje bevroren is.

Eiwit in een vetvrije kom met de vanillesuiker stijfkloppen. En dit mengsel voorzichtig door het licht bevroren mengsel uit de vriezer spatelen. Het mengsel weer in de vriezer zetten en ongeveer 3 uur laten bevriezen.



Serveren

Haal het mengsel uit de vriezer, of met een vork wat los prikken of zoals ik heb gedaan het heel kort in de blender gedaan om het iets fijn te malen. Vul de sinaasappels. Lekker om hierover een beetje likeur te schenken, oranjebitter/sinaasappellikeur, wat rum of wat je lekker vindt. Op de foto heb ik de likeur er nog niet erover geschonken (het was in de ochtend dat ik het maakte en had nog geen trek in drank .

Evt. kan je het versieren met chocoladesticks (deze heb ik meen ik bij AH gekocht).
Alle reacties Link kopieren
Sorry sorry sorry Ben door alle gedoe elders totaal vergeten het topic live te zetten



Bij deze en mijn excuses voor de vertraging!
Alle reacties Link kopieren
quote:Viva Angel5 schreef op 29 april 2010 @ 16:44:

Sorry sorry sorry Ben door alle gedoe elders totaal vergeten het topic live te zetten



Bij deze en mijn excuses voor de vertraging!Geen probleem, het is zo toch opgelost . Bedankt voor al je moeite .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Morgen heb ik nog de foto's van de sweetbites met het gehaktmengsel, lekker borrelhapje of een amuse.



Hier nog een foto van een van de broodjes, eigenlijk vergeten eerst alle broodjes op de foto te zetten maar voor ik alles op had kon ik deze nog op de foto zetten;



"knoop"





"bloem"





(ik zal maar niet de foto plaatsen wat een spiraal moest worden maar koninginne-oranje-drollen zijn geworden )



De gehaktspiezen;





nu met rijst en groente;





Zie de tip van de sweetbites met het gehaktmengsel, ik heb het ook een paar keer gemaakt met kaas, zie amuse topic of link;











Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Wat ziet het er allemaal weer prachtig en lekker uit, MV!
Alle reacties Link kopieren
Wauw Mylene, wat geweldig weer!



Die Sinaasappelpudding ga ik dus morgen maken. Wat denk je, zou het smaken als ik er wat chocoladekrullen bij zou doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pilous schreef op 29 april 2010 @ 17:47:

Wauw Mylene, wat geweldig weer!



Die Sinaasappelpudding ga ik dus morgen maken. Wat denk je, zou het smaken als ik er wat chocoladekrullen bij zou doen?



Dank jullie.



Ja Ploes, ik heb die pudding nog in een paar andere vormen, die wil ik morgen maken met wat chocolade erbij, als het gelukt is dan plaats ik hier de foto. Maar is zeker ;lekker sinaasappel en een beetje chocolade.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn brouwsel hier komen laten zien zaterdag of zondag ;)
Alle reacties Link kopieren
MV, dat ziet er allemaal heerlijk uit!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
MV, het ziet er allemaal weer geweldig uit. Denk dat ik je visreceptje snel ga uitproberen!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie, ben wat borrelhapjes aan het maken met wat ik over heb van de oranje sweetbites, het gehakt, de pudding.



Simpele köfte van het gehaktmengsel;





Hoor de oven dat de sweetbites klaar zijn.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik bij de tips had gezet van de gehaktspiezen, sweetbites vullen met gehaktmengsel, zie trouwens de andere foto's en recepten bij amusetopic, daar heb ik ze gevuld met alleen kaas.



Sweetbites gevuld met gehaktmengsel, met gehakt en geitenkaas, gehakt en feta, met tonijnsalade, met makreelsalade, zoete oranje pepertjes met gehaktmengsel, spiesjes van een knoflookolijf met gegrilde oranje paprika, bolletje mozzarella gerold in rode peper, en een pipent olijf.







Verschillende gehaktmengsel;









Zelfde sinaasappelpudding toetje, alleen met chocolademousse, mandarijnstukjes, slagroom en kiwiberry's.



Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je niet om de hoek woont Mleen. Ik had je graag geholpen om het op te eten
Alle reacties Link kopieren
Up.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven