Mode & Beauty alle pijlers

waarom blijven mijn zwarte broeken niet zwart

07-05-2010 11:11 26 berichten
titel zegt het al; mijn zwarte broeken

worden na een paar x wassen erg vaal...

ook zitten er haren op (heb 4 katten...) die

er dus met wassen niet af gaan...



blijkbaar doe ik iets fout met wassen..

ik weet trouwens dat er wasmiddel is voor zwart,

maar dat geloof ik allemaal niet zo.....



ben dus eigenlijk benieuwd naar de gouden tip...

(als die er is...)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit de gouden tip is, maar heb ook wel eens gehoord dat mensen een scheut azijn erbij doen. Nooit geprobeerd dus weet niet of het werkt.

Ik lees in ieder geval mee. Heb hetzelfde probleem met een broek van dochter. Ik gebruik trouwens wel zwart wasmiddel en voor de meeste kleding gaat dat prima alleen voor die specifieke broek dus niet.
Nee azijn gebruik je als je nieuwe donkere kleding wil beschermen tegen vaalheid. Voordat je ze voor de 1e keer gaat wassen week je ze dan een nachtje in azijn. Althans, zo heb ik het begrepen.



Ik was zelf mijn donkere kleding uiteraard alleen met andere donkere kleding, op 30 of 40 graden (afhankelijk van de stoffen) en met speciaal wasmiddel voor donkere kleding. Geen vaalheidsproblemen.

Misschien ligt het wel aan je wasmachine? Enige tip die ik kan geven is, verf je broeken opnieuw zwart met speciale wasmachineverf en voordat je ze dan weer voor de 1e keer gaat wassen na gebruik, dat nachtje in azijn.



Wat de katteharen betreft, kleding die ik niet in de droger stop, daar blijven idd altijd wel katteharen aan kleven, niks aan te doen. Met de plakroller erover maar weer dus....
Alle reacties Link kopieren
Die wasmiddelen helpen dus wél....ik heb ook zwarte broeken, die nog steeds echt zwart zijn.

Tips voor de haren: Bij Blokker zijn rolletjes te koop (lijken op wcrollen), die met een soort lijm bedekt zijn en waarmee de haren prima weggaan (voor het wassen).
Oh en bij je donkere kleding geen spijkerbroeken stoppen, dat veroorzaakt schijnbaar ook meer slijtage en dus vaalheid
.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik wel wasmiddel voor de zwarte was, gebruik de helft van wat er op de verpakking staat, en voor de haren Ikea plakroller! I love my ikea plakroller



Soms is het niet tegen te houden, bijvoorbeeld kleding wat 100% katoen is. Dat wordt hoe dan ook vaal.
Alle reacties Link kopieren
Idd verven met zwarte verf van Dylon. Doe ik met al mijn vaal geworden zwarte kleding, en dan is het weer als nieuw!!

Als het alleen maar om vale kleding gaat heb je vaak wel genoeg aan één doosje voor een aantal broeken.



Mocht je dat gaan halen, vergeet geen zout te halen. Ik vergeet áltijd zout te halen, en moet dan altijd weer terug naar de winkel :s...
Alle reacties Link kopieren
ik was alleen alle zwarte kleren bij elkaar, met zwart wasmiddel! eens in de zoveel tijd een tinnetje zwarte verf erbij en mijn kleren zijn weer mooi zwart!

en inderdaat binnenste buiten en niet in de zon te drogen hangen!
Alle reacties Link kopieren
Azijn week je inderdaad nieuwe kleren in omdat dat de kleur er in brand(t?). Die ik ook met leuke neppe bjorn-borgjes etc uit Turkije. Dan blijven ze mooi.



Verder inderdaad binnenstebuiten wassen en alleen mar met andere zwarte kleding... Mijn kleren blijven over het algemeen heel mooi zwart, maar heb twee zwarte spijkerbroeken die wat ik ook probeer toch altijd vaal worden, dus het ligt soms ook gewoon aan de stof jammer genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft zwarte kleding jaren gewassen met zout en azijn (misschien nog wel), werkt prima. Azijn is dan als wasverzachter geloof ik.

Zelf heb ik een vloeibaar wasmiddel voor kleur, gaat ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Geen problemen mee, maar ik heb een wastic :P

- spijkerbroeken gaan apart

- overige zwarte kleding op 30C, met zwartwasmiddel

- kleding niet in de droger doen

- alles binnenstebuiten keren

- ritsen dichtdoen, kwetsbare kleding in een kussensloop wassen.

- geen normaal wasmiddel gebruiken; daar zit optische bleek in (kijk maar eens op de verpakking) wat je zwarte en gekleurde kleding valer maakt.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het heeft ook met het materiaal te maken. Puur katoen wordt volgens mij eerder vaal dan een mengeling van katoen met synthetische vezels. Maar daar heb je niets aan voor de broeken die je nu al hebt.



Wat wassen betreft: ik zweer bij zwartwasmiddel en binnenstebuiten draaien van de broeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:19juni schreef op 07 mei 2010 @ 11:49:

Idd verven met zwarte verf van Dylon. Doe ik met al mijn vaal geworden zwarte kleding, en dan is het weer als nieuw!!

Als het alleen maar om vale kleding gaat heb je vaak wel genoeg aan één doosje voor een aantal broeken.



Mocht je dat gaan halen, vergeet geen zout te halen. Ik vergeet áltijd zout te halen, en moet dan altijd weer terug naar de winkel :s...

Doe ik ook eens per jaar , alle effen zwarte dingen hoppa in de machine, soms nog iets erbij waar ik een vlek niet van uit krijg ofzo ...

Binnenstebuiten wassen met goed wasmiddel voor donkere kleding. En niet in de droger.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat Evelise zegt.... bij mij gaan op vrijdagmiddag alle wasmanden leeg en sorteer ik het op kleur. Meestal zo'n 7 trommels vol, waarvan 1 puur zwart, 1 jeans, 1 of 2 puur wit(een trommel vol witte handdoeken/ondergoed op 60) en dan nog verschillende gradaties kleur. Kleur en zwart op 30 graden, de rest 40 en dan nog een trommel met 60 graden was, de vaatdoeken en theedoeken en overige handdoeken. Het hele weekend door draai ik dan mijn wassen en op zondagavond strijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 07 mei 2010 @ 12:26:

Precies wat Evelise zegt.... bij mij gaan op vrijdagmiddag alle wasmanden leeg en sorteer ik het op kleur. Meestal zo'n 7 trommels vol, waarvan 1 puur zwart, 1 jeans, 1 of 2 puur wit(een trommel vol witte handdoeken/ondergoed op 60) en dan nog verschillende gradaties kleur. Kleur en zwart op 30 graden, de rest 40 en dan nog een trommel met 60 graden was, de vaatdoeken en theedoeken en overige handdoeken. Het hele weekend door draai ik dan mijn wassen en op zondagavond strijken.en dan heb je genoten van je weekend ?
Alle reacties Link kopieren
@prikker

Nee, maar dan kunnen we maandag wel allemaal weer schone kleren aan.....



Even serieus, die 7 wassen draaien is niet zoveel werk, dat doet de machine. En wanneer moet ik het anders doen? Ik maak graag gebruik van het goedkope stroomtarief en 's nachts wassen en dan 's ochtensd ophangen zie ik niet zo zitten en droger aanzetten voor ik naar mijn werk ga doe ik niet ivm brandgevaar.

Man en ik werken allebei en we hebben kinderen, dus het weekend is echt niet helemaal vrij hoor, dat is een illusie. De zaterdag zit meestal helemaal vol met zaken als boodschappen, klussen in huis en tuin, sportwedstrijden van de kinderen en dat soort gedoe.
Alle reacties Link kopieren
ik was altijd juist op de dagen dat ik werk (`s ochtends in de wasmachine, `s avonds ophangen of in de droger)



zo hou je je vrije tijd over voor leuke dingen!!



ik heb geen tip hoe je je broeken zwart houdt maar ik heb wel een goede haren-roller-tip.

bij de blokker (mag dat hier? weet niet waar ze anders verkopen) heb je een roller en die werkt een beetje als zo`n roller waar je blaadjes vanaf scheurt maar dan is het van een soort siliconen zodat je hem af kunt spoelen ipv steeds blaadjes eraf halen.

en deze plakt echt veel beter dan zo`n blaadjesscheurroller :D
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 07 mei 2010 @ 12:48:

@prikker

Nee, maar dan kunnen we maandag wel allemaal weer schone kleren aan.....



Even serieus, die 7 wassen draaien is niet zoveel werk, dat doet de machine. En wanneer moet ik het anders doen? Ik maak graag gebruik van het goedkope stroomtarief en 's nachts wassen en dan 's ochtensd ophangen zie ik niet zo zitten en droger aanzetten voor ik naar mijn werk ga doe ik niet ivm brandgevaar.

Man en ik werken allebei en we hebben kinderen, dus het weekend is echt niet helemaal vrij hoor, dat is een illusie. De zaterdag zit meestal helemaal vol met zaken als boodschappen, klussen in huis en tuin, sportwedstrijden van de kinderen en dat soort gedoe.bedoelde het ook niet zo aanvallend hoor maar ik hou gewoon van mijn vrije weekend :p (en oke, ik geef het toe, vandaag beetje vervelende bui :P)
Alle reacties Link kopieren
Alleen vlekken aanstippen en geen was- poeder gebruiken .Alles blijft echt pikzwart !
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde me ook niet aangevallen hoor Prikker, ik baal er zelf ook regelmatig van, maar weet niet hoe het anders moet. Misschien zou het schelen als ik eens wat minder forum
Alle reacties Link kopieren
Deze kledingborstel heb ik. Laatst gebruikt voor mijn zwarte wollen jas die vol zat met haren van mijn mooie wollen harige vest. Ik ben het gaan gebruiken nadat er allerlei mensen door de haren mijn jas probeerden schoon te poetsen



Verder heb ik een speciaal zwart middel, maar ik weet niet of het werkt. Het ruikt wel apart en er zit geen bleekmiddel in. (In mijn andere wasmiddel zit dat wel. Dat scheelt wel, zonder bleekmiddel.)
Alle reacties Link kopieren
Voor de haren koop je een kleefroller (Blokker, H&M, Hema).

De broeken kun je wassen met een wasmiddel voor donkere kleding, bijv. Robijn Black Velvet.
wat veel tips!!

ik ben met sorteren erg makkelijk,

das dus niet echt handig....

een droger heb ik (waarschijnlijk ben ik ongeveer de enige in nederland ) trouwens niet (had een nieuwe wasmachine gekocht

2 jaar terug vlakvoor dat ik ging verhuizen. was van plan om droger aan te schaffen als ik verhuist was, maar mis dat ding helemaal niet op 1 of andere manier...)



ik ga in ieder geval jullie tips proberen. nogmaals bedankt!!

oww en ondanks het prutweer iedereen een fijn weekend..!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven