Gezondheid alle pijlers

Mirena - na 3 jaar ineens bloeding - onveilig?

09-05-2010 19:08 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Mirena nu drie jaar. Ik heb hem 3 maanden na de bevalling van mijn jongste laten zetten en na een maand of 3 af en toe een bloeding ben ik nooit meer ongesteld geweest en heb ik ook geen tussentijds licht bloedverlies gehad.



En gisteren was ik ineens een soort van ongesteld. Heel licht bloedverlies en zowaar een soort van buikkrampen. En dat dus na bijna 3 jaar geen druppel bloedverlies.



Ik heb net de website van de Mirena doorgespit, maar hier kan ik niks over vinden. Heeft iemand een soortgelijke ervaring? En is de Mirena nog wel veilig om moet ik hem laten vervangen?



Mijn huisarts heeft overigens de ballen verstand van de Mirena, dus ik weet ook niet zo goed tot wie ik me moet wenden om een echt antwoord op mijn vraag te krijgen. Dus als iemand van jullie daar ook nog een antwoord op heeft, zou dat super zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier ook, maar dan na 7 jaar (2e mirena inmiddels). Gyn is een directe collega van me en vertelde dat het niet uitmaakt voor de veiligheid. Ze had er zelf overigens ook last van (onbelangrijk, maar toch geruststellend om te weten )
Alle reacties Link kopieren
Dat is zeker gerustellend om te weten. En jij dus dezelfde ervaring. De eerste Mirena, heb je die er echt na 5 jaar uit laten halen of een aantal maanden eerder?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Baunie,



ik heb een half jaar geleden, 6 weken geleden na de geboorte van mijn zoon de mirene laten plaatsen. Maar heb tot nu toe iedere maand nog flinke bloedingen gehad en daar nooit over nagedacht.



Is dat erg dan? Had begrepen dat je sowieso wel kon bloeden. Nou moet ik wel zeggen dat ik meer bloed verlies met de mirene dan altijd met de pil, maar heb daar nooit raar van opgekeken. Tot nu......



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Na 5 jaar. In principe zou het nog langer mogen blijven zitten en hebben ze een veilige marge ingebouwd. Maar ik wil het risico niet lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had hetzelfde, na 4 jaar dan.



Zoals ik het begrepen heb, is de mirena minstens 5 jaar veilig als anticonceptie. Dat er eerder bloedingen kùnnen komen, komt doordat de mirena net na het plaatsen de meeste hormonen afgeeft maar dat wordt geleidelijk aan minder.

Om bloedingen te voorkomen is bij de meeste vrouwen een grotere hoeveelheid hormonen nodig dan om een zwangerschap te voorkomen.



Mijn huisarts had er overigens geen enkel probleem mee om mijn mirena na 4 jaar te vervangen omdat ik van die bloedingen af wilde. Het is absoluut niet ongewoon, maar de mirena is echt 5 jaar veilig als anticonceptie ook al krijg je eerder weer bloedingen.
Iets anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven