Hoe begraaf je je overleden dier in de tuin

12-05-2010 15:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Mijn kat is overleden en nu wil ik hem in mijn tuin begraven.

Kan ik dat gewoon in een kartonnen doos doen of moet dit in een kist? Heeft iemand hier ervaring mee?

Heel raar maar ook wel weer speciaal dat ik hem morgen met Hemelvaart ga begraven.

Alvast bedankt voor jullie tips.



Hij is 12 geworden en is overleden aan een afsluiting van de plasbuis waardoor de afvalstoffen niet meer door de nieren konden worden uitgescheiden en dus in zijn bloed terecht zijn gekomen.

De dierenarts heeft nog van alles geprobeerd met spoelen van de blaas enzovoort maar het was al te laat...Zaterdag was alles nog goed (leek het) en dinsdagavond is hij overleden. Zo snel als zoiets gaat. Ik kan het niet geloven. Hij ligt nu naast mij op de bank (in een doos) en ik kijk steeds of hij niet toch nog beweegt, gek he?
Alle reacties Link kopieren
En het was echt een super kerngezonde kat!
volgens mij mag het officieel niet maar moet je het stoffelijk overschot bij de dierenarts achterlaten of laten verwerken door een , uhm ja, verwerker.



Maar anders, gat graven, overleden poes erin, gat dicht.



er zijn trouwens ook speciale dierenbegraafplaatsen en zelfs cremeren is een optie.
Alle reacties Link kopieren
Wat sneu voor jou en je kat



Maar ik zou 'm inderdaad gewoon begraven in de tuin. precies zoals Starshine zegt. Misschien op de plek nog een steen of iets anders, zodat je weet waar hij ligt.

(ook handig voor later, als je een keer de boel gaat omgraven en ineens een skeletje tegenkomt)
http://www.crematoriumdieren.nl/



http://www.dierenbegraafplaats.com/



verwerker:

http://www.buurtweiden.nl/regelgeving/regel1.htm
Alle reacties Link kopieren
ik had mijn kat in een lapje katoen ingepakt en daarna begraven, sja zo al die aarde zó op je poezesnoesje gooien stond me beetje tegen.

sterkte met je verlies vinobianco
Alle reacties Link kopieren
een doos kan prima, vorige week heeft mijn vader nog mijn oude kat begraven in hun tuin. De truc is wel dat je goed diep moet graven. Dan ruiken andere beesten de geur niet, zodat er geen gevaar bestaat dat andere beesten hem weer opgraven. Daarnaast kun je gewoon nog je bloemen en planten planten ( of de mensen die na jou in dat huis wonen) zonder dat je hem bij het tuinieren tegen komt.

Sterkte komende, stille, tijd.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wat star zegt. Het mag niet, maar als niemand het hoeft te weten en je er geen grote steen oid op zet, dan zou het zo kunnen volgens mij.

Van internet geplukt:

Begraven

De gemeente bepaalt (bij gemeentelijke verordening) of u huisdieren in de tuin mag begraven. Als u een dier zelf begraaft, zorg dan voor voldoende diepte (minstens één meter) en wikkel het dier in een doek, deken, krant of een kartonnen doos (niet in plastic). Bedenk dat een begraven dier voor een eventuele nieuwe eigenaar van uw tuin een onverwachte verrassing kan opleveren.



Wilt u het dier niet in uw eigen tuin begraven, dan kunt u ook terecht bij een speciale dierenbegraafplaats. Hier houdt men (tegen betaling) rekening met uw wensen en kunt u uw dier begraven.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
en sterkte trouwens
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
.
.
Alle reacties Link kopieren
Lobelia had de tip al gegeven.....
Alle reacties Link kopieren
mijn kat is zonder doos of kist in de grond gegaan. Op die manier kan de natuur het snelst zijn werk doen, en kan poes aan zijn volgende leven beginnen.



Inderdaad officieel mag het neit, maar dat is meer om te voorkomen dat niet de halve overleden veestapel in een massagraf op de boerderij beland. Of dat mensen hun paard onder de zoden steken. Niemand zal moeilijk doen over een kat begraven in je eigen tuin.



Zorg wel dat je je kat echt diep genoeg begraaft, zodat je hem bij het tuinieren niet opeens weer tegenkomt, of dat hij kan worden opgegraven door ongedierte.



en natuurlijk gecondoleerd...
Wij hebben onze poes ook in de tuin begraven hoor. Gewoon diep genoeg graven, zodat er bij een flinke regenbui niets tevoorschijn komt. Er mag zoveel niet. Is jouw tuin en jouw poes toch?



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze poes een paar weken geleden in moeten laten slapen en in de tuin begraven.

Hij ligt in de hoek van onze tuin in een redelijk diep grafje (zo'n halve meter vond ik wel diep genoeg) gewikkeld in een stukje van zijn dekentje in een grote schoenendoos.

Op het grafje ligt een steen waarop de kinderen zijn naam en de datum van zijn overlijden hebben geschreven.



Of het eigenlijk wel mag, dat kan ons niet schelen.
Alle reacties Link kopieren
Diep graven is niet alleen om wroeten van andere dieren tegen te gaan. Opstuwend grondwater kan het lichaam van je dier omhoog duwen. En één keer begraven is al naar genoeg.



Weet je zeker dat je het een fijn idee vindt als het lichaam van je kat zo in de buurt blijft? Tegenwoordig kun je je overleden huisdier ook aan de wetenschap schenken. (Sorry als je dit gruwelijk vindt, ik vind het zelf een mooie gedachte)
Alle reacties Link kopieren
Wat naar voor je !!



Diep gat graven, kat in een doosje of in een handdoek wikkelen en in het gat doen, dichtgooien, mooie grafje van maken.

Zo deed ik het ook altijd met dieren (poes, cavia)



Laatste keer heb ik een kat laten cremeren, maar vooral omdat ze al bij het crematorium was (door de dierenambulance opgehaald want hij was doodgereden) Koste 120 euro geloof ik.



Sterkte met het verlies van de kat!
Onze poezen liggen ook in de tuin begraven. Zijn beiden 18 jaar geworden en waren onafscheidelijk. Eerst ging het vrouwtje dood, binnen 4 weken het mannetje, die miste zijn maatje. Ze hadden allebei een rieten mandje aan de verwarming waar ze in sliepen. Hierin hebben we ze ook begraven. De kinderen hadden tekeningen gemaakt en die hebben we mee in de grond gestopt. Wel diep gat maken inderdaad.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn arme oude katje ook in de tuin begraven. Een diep gat, kat in een mooie sjaal gewikkeld, begraven en daarop een rozenstruik geplant, zodat ik altijd aan haar dacht als ik die rozen zag bloeien...



Sterkte Vino, verdrietig is dat!
quote:twinkeling schreef op 12 mei 2010 @ 16:03:

Diep graven is niet alleen om wroeten van andere dieren tegen te gaan. Opstuwend grondwater kan het lichaam van je dier omhoog duwen. En één keer begraven is al naar genoeg.



Weet je zeker dat je het een fijn idee vindt als het lichaam van je kat zo in de buurt blijft? Tegenwoordig kun je je overleden huisdier ook aan de wetenschap schenken. (Sorry als je dit gruwelijk vindt, ik vind het zelf een mooie gedachte)

Wat een goed initiatief!





@Vinoblanco; sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn poesje toendertijd in een doosje gelegd. daarin lag het handdoekje dat ik samen met haar in mijn handen had, toen ze overleed. Ook heb ik er een klein knuffeltje bijgedaan. Ik heb haar begraven in het bos, een mooi plekje tussen de bomen waardoor er wel een zonnetje schijnt op haar grafje. Veel sterkte..
Alle reacties Link kopieren
Uhm een doos, is echt niet ideaal.

Wij hebben dat ook gedaan met de huis kat maar naar een paar dagen regen was het stuk grond waaronder katlief lag helemaal verzakt... de doos was doorweekt en dus in elkaar gestort, dus als je nog een keer wat aarde er op wil gooien is het geen probleem, maar het is niet fijn om er nog eens mee bezig te zijn aangezien het toch lieve kat is... (tenminste mijn zus was behoorlijk overstuur toen zijn de tuin zag wat katlief lag) dus misschien een oude handdoek en hem daar inwikkelen of misschien een wijnkistje...



Veel sterkte in ieder geval...
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat de volgende bewoners er geen last van hebben als je de kat diep genoeg begraaft.

Onze dieren zijn in het verleden wel altijd gecremeerd, omdat ze meestal bij de dierenarts overleden waren.

Ik vind het ook goed om natuur aan de natuur terug te geven, misschien klinkt het gek, maar dat vind ik hoe de natuur het bedoeld heeft.



En sterkte natuurlijk
Viva naar de knoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook 2 poezen begraven in de tuin, in een handdoek.

Hier liggen er op allebei nde grafjes wat grote keien.



Toch zou ik het nu niet meer doen, maar meer om het idee dat ik hier geen jaren meer ga wonen, en niet wil dat de volgende bewoners er last van hebben.

Persoonlijk zou ik ook niet boij zijn een huis te kopen waar onlangs een kat/konijn of wat dan ook is begraven.

Kijk, is het lang geleden, dan is zo'n beestje vergaan. Maar ik zou hem nu gewoon laten cremeren ofzo.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven