Werk & Studie alle pijlers

Werkgever belemmert reïntegratie; wat nu?

12-10-2007 23:13 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje heb ik gezondheidsklachten (luchtwegen) waardoor ik bepaalde werkzaamheden op mijn werk beter niet uit kan voeren. Deze werkzaamheden behoren eigenlijk niet tot mijn takenpakket, maar liggen tijdelijk bij mij i.v.m. vertrek collega.



Mondeling heb ik doorgegeven aan mijn baas dat ik die bepaalde werkzaamheden beter niet kan uitvoeren + de reden hiervoor. Daarbij heb ik vermeld dat de arbodienst mij heeft aangeraden deze werkzaamheden niet uit te voeren.

Reactie: "We kunnen niet allemaal zomaar werk weigeren".

Pfft, waar haalt ze het gore lef vandaan; ze moet blij zijn dat ik kom werken! De huisarts heeft me het streng afgeraden, maar ik ben zo 'plichtsgetrouw' en anders maken ze er een zooitje van (ik ben 1 week thuisgeweest, daarna 3 weken puinruimen).



Wat nu; vrijdag heb ik een afspraak met de arbodienst? Ik heb het telefonisch al uitgelegd en gevraagd of ze niet op m'n werk langs konden komen om als derde partij met mijn baas en mij om de tafel te gaan zitten, maar dat kost ze te veel tijd.
Alle reacties Link kopieren
Als je moet reïntegreren ben je er dus lang uit geweest en moet je samen met je werknemer en je arbodienst een plan van aanpak hebben gemaakt! Dit moet volgens mij 6 of 8 weken nadat je je ziek gemeld hebt en het er naar uit ziet dat je er lang uit zal zijn. Daarin staat dat werkgever zowel als werknemer samen moeten werken aan de reïntergratie en dat jullie daar afspraken over moeten maken. Dacht dat het ook zo is dat de arbo dat plan moet ondertekenen. Maar als de arbo al aangeeft dat je die werkzaamheden beter niet kan uitvoeren zou ik me niet al te druk maken. Zij zullen dan contact met je baas opnemen, maar het is wel zo dat je baas jouw andere werkzaamheden mag laten doen. Ik zou eerst je gesprek met de arbo afwachten en het advies dat je krijgt. Ben je het er niet mee eens kan je altijd een second opinion aanvragen, maar dan zijn de kosten wel voor jezelf. Je kan ook een onafhankelijk persoon via de arbo met het bedrijf laten praten, maar hoe dat dat in zijn werk gaat weet ik ook niet! succes!
Er zal misschien nog wel het een en ander gebeurd zijn waar je niet over vertelt, maar ik vind dat je zelf ook wel erg heftig reageert met "waar haalt ze het gore lef vandaan" en "ze moet blij zijn dat ik kom werken"



Ik zie het zo: als je ziek bent en echt niet kunt werken kom je niet, hoe alles ook in de soep loopt. Als je besluit wel te werken omdat je daar wel toe in staat bent dan doe je je werk en is het niet een kwestie van "ze mogen blij zijn" want werken is waar je voor betaald wordt.

Kun je bepaalde taken niet uitvoeren of worden die ontraden door zowel je dokter als je arbodienst dan zou ik zorgen dat je arbodienst met je baas gaat praten.

Daar is zo'n dienst tenslotte voor. Daar hoeven ze niet speciaal voor op je werk langs te komen toch?
Tja, je geeft zo natuurlijk wel een verkeerd signaal af. Je werkgever zal ook denken dat je blijkbaar niet zo ziek bent, anders was je tenslotte écht niet gekomen. "Ze moet blij zijn dat ik kom werken", slaat natuurlijk nergens op. In feite is het je eigen probleem dat jij blijkbaar het idee hebt dat je zo onmisbaar bent dat je toch moet gaan werken, moet je baas dar dan ineens blij mee zijn? Als je echt niet wil of mag werken, dan ga je gewoon niet. Ook niet omdat het anders een rotzooi was. Jammer dan.

En laat de arbo contact opnemen met je baas, volgens mij is dat een vrij normale gang van zaken.
Alle reacties Link kopieren
ff een klein puntje: De arbodienst is nooit onafhankelijk... jouw werkgever betaald deze namelijk.

Daarnaast is de rol van een arbo arts alleen adviserend, en mag jouw werkgever zijn advies naast zich neerleggen.

Je geeft idd aan dat je moet reintegreren... maar na 1 week??? Je geeft aan dat je dingen moet doen die je niet kunt ivm je gezondheid... ik vraag me af wat voor dingen dat zijn. Als deze taken namelijk je klachten verergeren zal dit altijd zo zijn, en niet alleen als jij het werk zelf doet, maar ook als iemand anders het doet in jouw omgeving. Dat is namelijk het nadeel van luchtwegen( geloof me, ik weet er alles van) ze beperken zich niet tot je eigen werk maar reageren op alles wat er in de omgeving gebeurd.....

Volgens mij heb je eerder een arbeidsconflict, en dit is niet uit te vechten via de arbo dienst.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik realiseer me nu dat ik enigzins 'vaag' ben geweest.

Normaal gesproken werk ik op kantoor (2e verdieping). De werkzaamheden waar ik het benauwd van krijg zijn in productie (begane grond). Als ik daar maar 5 minuten ben, krijg ik het benauwd en dat blijft de rest van de dag zo.



Mijn 'eigen' werk op kantoor kan ik gewoon doen, geen enkel probleem. Alleen 's nachts slaap ik heel slecht omdat ik het dan benauwd heb. Daarom begin ik een uurtje later, maar ik werk vaak langer door en neem altijd werk mee naar huis omdat het momenteel zo druk is. Ik haal de tijd dus ruimschoots in, maar sta nog wel als gedeeltelijk arbeidsongeschikt te boek.



Maar als ik mij beter meldt, betekent dit dat ik ook het werk in de fabriek weer kan doen, en daar krijg ik het zo benauwd van. Ik ben door de hele 'medische molen' geweest, maar helaas geen oorzaak te vinden. Tevergeefs diverse medicatie geprobeerd. Ik doe die werkzaamheden in productie trouwens wel en 'zeur' er ook niet steeds over; het is niet anders. Ik kan er wel opnieuw over beginnen, maar daar verslechter je de arbeidssituatie alleen maar mee. Wat ik vervelend vind, is dat mijn baas het als 'werkweigering' ziet, alsof ik er geen zin in heb. Ik krijg het er benauwd van, dat is toch echt iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Benauwd in de zin van een soort hyperventilatie?

Heb je een soort paniekaanvallen? Dat je dénkt dat je het alleen op de begane grond krijgt en dat dénkt dat je niet kan slapen 's nachts? En dat je daardoor het ook krijgt? Let je ook op je ademhaling op zo'n moment?
Alle reacties Link kopieren
nee, meer iets astmatisch ofzo. geen paniekaanvallen, ik vind het normaal gesproken ook leuk om in productie te gaan, maar niet als ik het daar de rest van de dag benauwd van krijg. 's nachts slaap ik gewoon, maar meestal moet ik wel 1x naar het toilet. En daarna val ik nooit meer in slaap omdat mijn neus en longen potdicht zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet goed snap is waarom je dat werk in de fabriek dan blijft doen! Je zegt dat het niet jouw werk is, je hebt kantoorwerk zeg je, dan kan je werkgever toch niet zomaar verplichten dat jij dat werk doet. Je werkgever kan redelijkerwijs van jouw verwachten alle werkzaamheden binnen jouw functie te verrichten, maar komt hij met iets totaal buiten jouw functie, heeft hij volgens mij niets te willen. Zou mooi zijn, kom je ergens als adm. medewerker binnen, mag je aan de lopende band gaan staan (ik noem maar wat hoor).



Of is de scheiding tussen jouw kantoorfunctie en fabrieksfunctie vaag?
vind het wel vreemd dat je dokter en arbodienst je hebben aangeraden de betreffende werkzaamheden niet meer uit te voeren terwijl ze allebei geen idee hebben wat er met je aan de hand is..
Is hier nou echt sprake van reïntegratie, of noem je het voor het gemak even zo?!



En ik heb dezelfde vraag/opmerking als Citronella: hebben de arts en de Arbo dit letterlijk gezegd, of is dit wat jij eruit begrepen hebt omdat je dat misschien graag wilde horen (niet lullig bedoeld hoor)?



Werkgever mag advies van de Arbo idd naast zich neerleggen...
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik 1 uurtje later begin, en (in theorie) dus minder uren maak, is er sprake van reïntegratie. Althans, ik kreeg zo'n brief van de Arbodienst waarin ik uitgenodigd werd voor een reïntegratie-gesprek. Mijn klachten zijn duidelijk werkgerelateerd; in vakantie geen en in weekeind minder klachten. De arbeidsomstandigheden zijn ook niet echt gezondheidsbevorderend; o.a. op diverse plaatsen schimmel. Er zijn 2 collega's met precies dezelfde klachten in het naastgelegen kantoor. Kan toeval zijn, maar toch...
Alle reacties Link kopieren
En wat voor contract heb je dan? Vind het gek dat je zomaar prodcutie werk gaat doen terwijl je een andere functie hebt. Hoe zit het dan met salaris e.d. (is vast een ander functie schaal?).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven