Gezondheid alle pijlers

MRI scan met contrast

13-05-2010 10:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort moet ik door de MRI scan met contrast. Er wordt een scan gemaakt van mijn hoofd, maar ik vind dit best eng...

Zou graag willen weten of er iemand is (vast wel) die ook door de MRI scan is geweest met contrast en hoe je dat ervaren hebt. Zijn er eventueel nog tips (voor zover je die kan geven)?

En hoe wordt de vloeistof toegediend en wat doet het verder met je lichaam?

Ik hoop op antwoord.

Alvast bedankt.

Groetjes
Jaren geleden heb ik een scan gehad voor mijn nieren, maar wel met contrastvloeistof. Van die vloeistof werd ik wat draaiierig, maar dat hoorde er bij. Maar misschien is alles veranderd? Sterkte!
Ik heb vorig jaar eerst een scan gehad zonder contract vloeistof, en daarna nog een met. Het viel erg mee hoor, ik kreeg een infuus voor de vloeistof. Nu kan ik helemaal niet tegen prikken e.d. maar het lukte om rustig te blijven. Van bijwerkingen heb ik niets gemerkt.

Het apparaat is vrij krap en de eerste keer ben ik er nog even uitgehaald omdat ik het benauwd kreeg. De verpleegsters waren heel aardig en daarna ben ik gewoon rustig gaan liggen. Je kunt uit verschillende cd's kiezen dus dan heb je wat afleiding, ik vond Ilse de Lange erg fijn om naar te luisteren. Als je in het apparaat ligt zie je verder niets meer van de kamer, maar er werd een spiegeltje geplaatst zodat ik de verpleegsters kon zien. Dat vond ik zelf wel geruststellend.

Hoop dat het meevalt, succes!
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Dank voor jullie reacties tot nu toe. Vaag heb ik gehoord dat je naar de radiozender van je keuze kunt luisteren. Weet iemand of dat waar is?
Ik heb dit al verschillende keren gehad.

Ik hou meestal wel mijn ogen dicht bij de MRI. Niet dat ik het heel erg vind maar toch vind ik het wel fijner om er niet bij na te denken.

Ik weet niet of het toeval is maar met het contrastvloeistof heb ik altijd even het idee dat er iets kouds door mijn arm gaat, maar dat is maar heel even verder merk ik er niks van.

Alleen het prikken gaat bij mij moeilijk maar dat heb ik altijd.

Succes.
hey, ik moet elk jaar voor een MRI met contrastvloeistof.

het is niet echt fijn, maar voor je het weet is het voorbij.

contrastvloeistof voelt raar, je voelt het echt in je aderen stromen zeg maar..

zeg dat ze de muziek lekker hard moeten zetten!!
quote:Sunny81 schreef op 13 mei 2010 @ 11:11:

Dank voor jullie reacties tot nu toe. Vaag heb ik gehoord dat je naar de radiozender van je keuze kunt luisteren. Weet iemand of dat waar is?

Ik neem altijd een cd mee die ik dan luister, dat heb ik in 3 verschillende ziekenhuizen gehad.

Heb je al een afspraak staan? Meestal hoor ik dat wel van te voren.
Volgens mij stond de radio niet in de lijst genoemd, maar dat verschilt misschien per ziekenhuis.
quote:candy15 schreef op 13 mei 2010 @ 11:17:

[...]

Ik neem altijd een cd mee die ik dan luister, dat heb ik in 3 verschillende ziekenhuizen gehad.

Heb je al een afspraak staan? Meestal hoor ik dat wel van te voren.

Hoi,

Ja afspraak staat al vast. Moet ik toch even een leuk cdtje maken.
quote:elize_ schreef op 13 mei 2010 @ 11:16:

hey, ik moet elk jaar voor een MRI met contrastvloeistof.

het is niet echt fijn, maar voor je het weet is het voorbij.

contrastvloeistof voelt raar, je voelt het echt in je aderen stromen zeg maar..

zeg dat ze de muziek lekker hard moeten zetten!!Goede tip haha....
ik heb een mriscan gehad zonder contrastvloeistof..maar had wel radio...mocht een zender uitkiezen...en idd..de muziek stond bij mij erg zachtjes...vragen idd of het harder kan

spiegeltje is wel fijn...gelukkig had ik mri van buik dus kon ik zelf beetje buiten de 'tunnel' om kijken....

zelf vond ik de tunnel wel erg ruim...vraag me niet waarom maar ik had een beetje een grafkist idee van de MRI dus dat viel heel erg mee
quote:gelukkigmeisje schreef op 13 mei 2010 @ 11:34:

ik heb een mriscan gehad zonder contrastvloeistof..maar had wel radio...mocht een zender uitkiezen...en idd..de muziek stond bij mij erg zachtjes...vragen idd of het harder kan

spiegeltje is wel fijn...gelukkig had ik mri van buik dus kon ik zelf beetje buiten de 'tunnel' om kijken....

zelf vond ik de tunnel wel erg ruim...vraag me niet waarom maar ik had een beetje een grafkist idee van de MRI dus dat viel heel erg meeDat idee heb ik dus ook. Een grafkist idee. Het idee dat je gewoon helemaal vastligt en je bij wijze van, je hoofd niet kan optillen. Dus jij had wel radio?!
enkele jaren geleden heb ik een mri-scan gehad van mijn hoofd met contrastvloeistof.

eerst een mri zonder contrast en hierna werd ik er even uitgehaald, kon blijven liggen en werd in mijn arm de contrastvloeistof ingespoten, hiervan heb ik niets gemerkt eigenlijk, hooguit hetzelfde gevoel als bij bloedprikken.

verder van contrastvloeistof ook niets gemerkt van kou of duizeligheid.

de scan zelf viel mij heel erg mee, was vantevoren best zenuwachtig aangezien ik wel enigzins claustrofobisch ben. met mij mocht er iemand mee naar binnen en voelde me erg op mijn gemak.

misschien handig om wel vantevoren aan te geven dat je het spannend/eng vindt, dan kunnen ze hier rekening mee houden en je op je gemak stellen!

veel sterkte!
Zeven jaar geleden heb ik een MRI van mijn buik gehad en binnenkort 'mag' ik nog een keer

Vond het toen geen pretje - mijn MRI duurde 45 minuten en ik vond het erg moeilijk me te ontspannen. Ook het aanleggen van het infuus viel niet mee. Ze moesten drie keer prikken voordat het goed was. Van de contrastvloeistof kan ik me alleen een wat koud gevoel herinneren.

Ik had ook een CD van thuis meegenomen. Geeft toch een beetje afleiding.

Succes!
@sunny

nee het was echt niet grafkist-achtig hoor! Ik had vriend meegenomen omdat ik zo nerveus was...en achteraf heb ik gezegd dat ik mogelijke volgende keren wel alleen zou gaan...zo niet eng vond ik het

het is gewoon heel hard gezoem..dat is wat vervelend...en ik kreeg een bal in mijn hand waar ik in kon knijpen en ze me gelijk eruit zouden halen. Bij mij lag ik dus paar seconde flink gezoem, dan werd ik weer een cm (of een paar, geen idee) verplaatst..en dan weer het gezoem (ik vond het gezoem een beetje vergelijkbaar met een papier scanner..maar dan veeeel harder.

(ik heb het over UMC in Groningen...weet niet of je daar heen moet)

had net even plaatjes gezocht van MRI apparaten maar ik vind ze er veel claustrofobischer uitzien dan in mijn herinnering (volgens vriend lag ik wel in zon ding..maar ik had zeker wel 30-40cm ruimte tussen hoofd en apparaat.

succes!!
quote:gelukkigmeisje schreef op 13 mei 2010 @ 12:29:

@sunny

nee het was echt niet grafkist-achtig hoor! Ik had vriend meegenomen omdat ik zo nerveus was...en achteraf heb ik gezegd dat ik mogelijke volgende keren wel alleen zou gaan...zo niet eng vond ik het

het is gewoon heel hard gezoem..dat is wat vervelend...en ik kreeg een bal in mijn hand waar ik in kon knijpen en ze me gelijk eruit zouden halen. Bij mij lag ik dus paar seconde flink gezoem, dan werd ik weer een cm (of een paar, geen idee) verplaatst..en dan weer het gezoem (ik vond het gezoem een beetje vergelijkbaar met een papier scanner..maar dan veeeel harder.

(ik heb het over UMC in Groningen...weet niet of je daar heen moet)

had net even plaatjes gezocht van MRI apparaten maar ik vind ze er veel claustrofobischer uitzien dan in mijn herinnering (volgens vriend lag ik wel in zon ding..maar ik had zeker wel 30-40cm ruimte tussen hoofd en apparaat.

succes!!

Nou ja, we zien het wel. Het is wel altijd fijn om verhalen/belevingen van anderen te horen. Weet je een beetje wat je te wachten staat. Mijn vriend gaat ook mee. Hoop dat ik er maar 1 keer door moet.

Ik ga niet naar Groningen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Als je zegt dat je het eng vindt houden ze er waarschijnlijk wel rekening mee. Je kunt met hen praten terwijl je in de scan ligt en ze vroegen tussendoor ook of het nog ging bij mij. De scan maakt wel een hoop geluid inderdaad maar dat vond ik niet vervelend. Ik ben alleen niet zo goed in stil liggen. Een deel van de foto's was bij mij ook mislukt, maar ze hadden toch genoeg materiaal gelukkig
Ik heb onlangs een MRI scan van mijn hoofd gehad (zonder contrastvloeistof).

Het duurde zo'n 30 minuten en ik mocht een cd met muziek erop inleveren. Vraag inderdaad of ze 'm hard zetten, door het geluid van het apparaat hoor je de muziek slechter.

Ik had wel het gevoel in een grafkist te liggen, tussen mijn voorhoofd en de bovenkant van het apparaat zat nauwelijks ruimte, als ik ietsjes opzij draaide voelde ik al de bovenkant van het apparaat. Geen pretje. Ik kreeg wel een alarmknop in mijn handen waarop ik kon drukken als het teveel werd. De laborant staat in direct contact met jou en zal regelmatig vragen of alles goed gaat.

Ik heb daar een half uur lang met mijn ogen dicht gelegen, en gedaan alsof ik op een bounty eiland in de zon lag te genieten.
Vergeet niet je sieraden bij je vriend achter te laten, die mogen niet het apparaat mee in. En als je een beugelbh aan hebt moet je die in een kleedhokje uittrekken. Tenminste, zo ging het bij mij.
Ik heb het afgelopen jaar 2 MRI scans gehad van mijn onderbuik.

De tweede ging veel sneller dan de eerste (45 versus 20 minuten).

Het wordt in series gedaan van een aantal minuten, ze leggen dat ter plekke uit.

Het is afhankelijk van het apparaat hoe snel het gaat. Die apparaten ontwikkelen heel snel.

Het eerste apparaat reageerde op mijn uitademing en maakte dan 'foto's', bij het tweede apparaat liep 'het proces van foto's maken' gewoon door.

Ik hoop voor jou dat je de meest geavanceerde treft, dat scheelt stukken!

Je moet heel stil liggen.

't Is verder een kwestie van ontspannen en je gedachtes rustig houden. Ik lag er zeker niet ontspannen bij, ik moest er mijn best wel voor doen. Je krijgt een belletje mee waar je op kunt drukken als er iets is, ze leggen het dan stil en komen meteen naar je toe.

Je kunt je favoriete muziek meenemen of naar de radio luisteren, daardoorheen hoor je wel nog het apparaat ronken en tikken.

Ik heb het eerst met muziek gedaan maar vond het fijner zonder, je hoort het geluid toch en de muziek maakte mij eerder onrustig.

Bij de tweede MRI hebben ze me op een gegeven moment contrastvloeistof toegediend. In mijn geval stelde dat niets voor, het was een klein prikje en spuitje, was echt niets bijzonders. Ik had me er veel meer van voorgesteld.

Ik hoop dat dat bij jou ook zo zal zijn. Je zou zo'n afdeling kunnen bellen om te vragen hoe dat er bij jouw scan ongeveer uitziet.

Een scan van je hoofd lijkt me ook niet prettig. Ik vraag me daarbij af of je helemaal die koker ingaat of dat je vanaf je kruin erin wordt geschoven. Dat geeft ook een heel ander gevoel lijkt me.

Laat je vooral goed informeren en geruststellen door de verpleging en ik zou zeker vantevoren benoemen dat je het eng vindt.

groetjes en succes, Iep
Wederom bedankt voor alle reacties. Met alle reacties ben ik tot de volgende conclusie gekomen.... Voordat ik de buis in ga, doe ik al mijn ogen dicht en ga dromen van een tropisch eiland! Volgens mij moet het dan (hopelijk) wel lukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven