Werk & Studie alle pijlers

Horecabedrijf starten, leuke hippe lunchtent

16-05-2010 08:29 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in zo´n uit de kluiten gewassen Vinex dorp.

Zo´n dorp met een saai centrum, sinds kort doet de gemeente pogingen om het te verbeteren. Er wonen heel veel 2 verdieners die de leuke stad gewend zijn.



Het centrum schreeuwt om meer leuke horeca met leuke terrasjes, wat leven in de brouwerij, waar je ook kan zitten met je kinderen zonder dat ze het water inlopen.



Nou lijkt het mij leuk om zo´n tent op te zetten waar je kan ontbijten en lunchen. Waar je lekker kan zitten terwijl je kinderen in een hoekje spelen. Een leuke hippe tent waar je met je vriendinnen een high tea kan nemen.



Dit is dus een idee, het lijkt me leuk om dit concreet te maken. Ikheb nog geen stappen ondernomen. Ik ben benieuwd of hier meiden zijn die hier ervaring mee hebben.Het lijkt mij een flinke investering en dus ook wel een risico want ik heb geen startbedrag.



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Vind ik op zich een leuk idee!

Welke diploma's/ervaring heb je? Is er iemand waarmee je het samen kunt doen, zodat jullie allebei gedeeltelijk je vaste baan kunnen behouden?



Hoe is het centrum? Als er leuke winkels zijn, kledingzaakjes enzo, lijkt de kans me groter dat het wat wordt dan dat er alleen supermarkten zijn.

Na een bezoekje aan de supermarkt ga je echt niet op een terras zitten, na fun shoppen wel.

Komen er veel mensen van buiten het dorp?

Mensen die in het dorp zelf wonen zullen niet gauw in hun eigen dorp op een terras zitten, maar gaan meestal gewoon naar huis, misschien wel met kant en klare broodjes van jouw zaakje..:)

Dus mensen van buiten het dorp, die moeten getrokken worden door de kracht van het centrum, die zullen niet getrokken worden door de goede lunchzaak alleen.

Want lunchen doe je daar waar je shopt, je stapt niet in je auto, rijd 5 km en gaat daar pas een broodje eten.



Dus, hoe is het centrum? Krijgen nieuwe starters subsidie van de gemeente?
Alle reacties Link kopieren
Als je het doet: goede koffie.

Geen douwe-egberts apparaat, gewoon goede koffie die ter plekke gezet wordt van versgemalen bonen.

Verse sapjes/shakes.

Broodjes met een beetje extra.

Dus niet het standaard broodje gezond waarbij 'gezond' betekent dat er die eeuwige julienne gesneden komkommer-wortel meuk op zit. Goed brood, luxe beleg.

Verse taartjes/cakes/muffins/brownies.



En kranten! (en daarmee bedoel ik da niet de telegraaf/spits/metro/pers)



Als ik bij jou een echte cappucino kan drinken met een maisbolletje carpaccio met echte parmezaanse kaas, terwijl ik de krant lees en mijn kinderen zich vermaken in het leuke kinderhoekje...

dan ben ik van de partij!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Je schrijft dat er veel tweeverdieners zijn. Zijn die überhaupt wel in het centrum te vinden overdag dan? Mijn ervaring is dat vinexlocaties met veel tweeverdieners overdag uitgestorven zijn en dat is niet echt gunstig voor je klandizie.
Alle reacties Link kopieren
Goed punt van nummerzoveel.

Je zou mij alleen kunnen trekken op mijn zorgdag, da's één dag per week.

In het weekend hebben wij -tweeverdieners- het te druk.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je eerst een onderzoekje doen in de omgeving, kijken waar mensen belang bij hebben voordat je zomaar wat opstart.



De gemeente kan wel wat willen en jij kan het centrum wel willen vullen. Als de mensen er geen behoefte aan hebben, kun je de tent binnen notime weer sluiten
Alle reacties Link kopieren
Heb je ervaring met werken in de horeca? Loop eens een tijd mee in een zaak die lijkt op jouw idee. En let op hoe ze omgaan met inkoop, kosten, prijzen, omzet. Daar kun je een hoop van leren.



Veel mensen hebben een romantisch idee van een eigen horeca-bedrijf en vergeten dat het zakelijk moet blijven. Het is op dit moment trouwens niet de bedrijfstak waar het enorm goed gaat...
Ik was toevallig 2 weken geleden in zo'n tent in Amsterdam. Erg op kinderen gericht, en op jonge goedverdienende stellen. Met een aparte kinderspeelhoek achter glas etc. Ik zou zeker eens gaan kijken als je zelf zoiets van plan bent: Witteveen op de Ceintuurbaan.



Ik vond het erg leuk en lekker, maar kan me ook helemaal voorstellen dat je er als kinderloos iemand helemaal gek kunt worden. De bugaboos stonden file geparkeerd langs de wand en dan nog een aantal tussen tafels. Overal kinderen en baby's. Maar dus ook de jonge ouders met kinderloze vrienden die een plek hebben gevonden waar ze samen terecht kunnen zonder te worden weggekeken.
Je geeft aan dat er allemaal tweeverdieners wonen. Met of zonder kinderen? Ik kan me voorstellen dat de mensen zonder kinderen niet echt naar een tent willen die erg gericht is op kinderen. Persoonlijk heb ik niets tegen kinderen, mits ze zich gedragen. Echter, vaak zie je in van die kindvriendelijke eetgelegenheden dat de ouders de kinderen gewoon laten schreeuwen en rennen, en daarom alleen al zou ik er niet naar toe gaan. Man en ik houden heel erg van buiten de deur lunchen en gaan altijd naar een leuk koffiehuis in een oud grachtenpand met kwalitatief zeer goede producten en daar komen ook genoeg ouders met kinderen, maar die gedragen zich doorgaans zeer netjes. Ikzelf zou een tentje echt gericht op mensen met kinderen overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Met "leuk lijken" kom je niet ver. Het wordt geen hobby die je af en toe eens uit de kast haalt, als je er even zin in hebt.

Het is :papieren halen, vergunningen aanvragen, personeel aannemen en leiding geven, Inkopen doen en met nietgekochte broodjes blijven zitten



Daarom ben ik dus nooit aan een eigen zaak begonnen ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 16 mei 2010 @ 11:09:

Met "leuk lijken" kom je niet ver. Het wordt geen hobby die je af en toe eens uit de kast haalt, als je er even zin in hebt.

Het is :papieren halen, vergunningen aanvragen, personeel aannemen en leiding geven, Inkopen doen en met nietgekochte broodjes blijven zitten



Daarom ben ik dus nooit aan een eigen zaak begonnen ;)



Personeel aannemen? Waar betaal je dat van? In eerste instantie zul het een tijdje alleen moeten rooien (of met een compagnon).....de eerste paar jaren is het alleen maar investeren...investeren...investeren!



TO: Ik heb cafébedrijf en sociale hygiene....papieren "lenen"?
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van een franchise? Bijv. Bagels & Beans of de Bakkerswinkel. Dan heb je een goedlopende formule en al naamsbekendheid.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Hier is zo'n tent dus over de kop gegaan. We zijn wel een stad, maar hebben de omvang van een dorp. De "eigen" mensen gingen thuis een broodje eten en het is wel een toeristisch plaatsje, maar dan in de zomer.



Ik zou in ieder geval marktonderzoek doen om te kijken of er uberhaupt behoefte is aan zo'n horecagelegenheid. Ik vind het idee persoonlijk wel erg leuk.
Ik zou eerst heel goed kijken naar de kosten. Veel mensen denken bij horeca vooral aan leuk, maar het is erg moeilijk om er een boterham mee te verdienen. Dus ik zou zeggen; bereken de kosten van een pand/pacht, inkoop, personeel (ik neem toch aan dat je niet hele dagen in je eentje in de keuken en de bediening gaat staan) etc. Bereken dan wat je vindt dat een broodje/tosti etc moet kosten en kijk hoeveel je er moet verkopen om kiet te spelen. Dat zal waarschijnlijk tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Xander68 schreef op 16 mei 2010 @ 11:30:

[...]





Personeel aannemen? Waar betaal je dat van? In eerste instantie zul het een tijdje alleen moeten rooien (of met een compagnon).....de eerste paar jaren is het alleen maar investeren...investeren...investeren!



TO: Ik heb cafébedrijf en sociale hygiene....papieren "lenen"?



Je zult iig iemand moeten hebben die kan invallen als je ziek bent. Als je net bezig bent een klantenkring op te bouwen kun je niet zomaar een bordje op de deur hangen: Vandaag gesloten

Dat bedoelde ik dus, en of dat nu personeel of een compagnon is, afspraken moeten gemaakt en nagekomen.

Ik snap heus wel dat je niet gelijk een regiment personeel aanneemt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Bedankt voor de tips! Ik speel al een paar jaar met de gedachte maar nlies heeft wel gelijk, voordat ik echt de stap neem wil ik zeker weten dat ik het echt heel leuk vind.

Brawen, er wonen echt heel veel mensen met kinderen, en natuurlijk ook mensen zonder. Maar ik zou mij ook op de mensen met kinderen richten, het moet alleen geen kinderspeelparadijs worden. Als ik kijk naar mensen in mijn omgeving met kinderen, zijn die altijd op zoek naar leuke tentjes waar je lekker kan zitten en waar kinderen ook welkom zijn, zonder dat het de MD of een pannenkoekenhuis is.

Ik kan me voorstellen dat tijdens kantooruren (er zijn ook veel kantoren in de buurt) het ook aantrekkelijk kan zijn voor zakenmensen. Dan moet ik dus niet helemaal ingericht zijn voor kinderen.

Naar Witteveen ga ik zeker een keer toe, met mn kinderen. Gelijk goede proef!

Het centrum heeft heel veel leuke winkels. Net nieuw. Het loopt ook nog niet zo goed. Het zit in de opstart fase. Ik kan mij ook bijna niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn met dit idee. Er is één lunchroomtentje maar dat is van een ander soort dan ik wil (papieren bloempjes, beperkte kaart, DE koffieautomaat, bitterballen etc) en een La Place, maar daar kan je eigenlijk niet goed zitten met kinderen. Voor de zakelijke markt is dat wel weer aantrekkelijk.

Ik ben niet bang om hard te werken, dat ben ik wel gewend maar dat doe ik nu ook vaak 's avonds. Ik heb flexibel werk. Dat lijkt mij het grootste nadeel van een horecabedrijf: werken in het weekend en de zorg voor het personeel.



groetjes
quote:summers schreef op 16 mei 2010 @ 08:29:

Nou lijkt het mij leuk om zo´n tent op te zetten waar je kan ontbijten en lunchen. Waar je lekker kan zitten terwijl je kinderen in een hoekje spelen. Een leuke hippe tent waar je met je vriendinnen een high tea kan nemen.Dat rijmt niet. Of je richt je op (jonge) gezinnen waarbij er ruimte wordt gecreëerd voor kinderen of je richt je op vriendinnen die een high tea kunnen nemen en waar men gezellig kan gaan lunchen.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel van die kantoren in de buurt hebben een goede kantine /restaurant. Anders kun je al beginnen met een aankantoorservice, met luxe broodjes . Krijg je al naamsbekendheid (en je bent het weekend vrij).

Is het trouwens de bedoeling in dat centrum dat horeca alleen open is tijdens winkeluren?

Zit je echt in een winkelstraat, met's avonds de luiken voor de etalages, dan is dat terras niet echt gezellig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Summers, heb je de juiste papieren? Zonder dat mag je echt niet aan de slag.



Gezinnen met kinderen en kantoormensen, dat zijn echt twee heel verschillende doelgroepen die moeilijk te combineren zijn. Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat je een apart 'loket' maakt waar kantoormensen een snelle koffie/ontbijtsnack (muffins, plak cake, etc) of lunch (broodje) kunnen scoren. Maar dan is tijd wel echt essentieel, niemand heeft zin om 10 min op een lekkere koffie te wachten onderweg naar het werk.
Ik zou ook contact opnemen met de gemeente. De vraag is wat de bestemming is van de locatie die je op het oog hebt.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn gemeente hebben ze een Ondernemersloket die een startende ondernemer op weg kan helpen. Wellichht bij jouw gemeente ook?

Over het concept; ik ben nog nooit ergens geweest waar kinderen niet welkom zijn. Er is alleen een verschil tussen kinderen in een horecatent en kinderen die alle vrijheid krijgen om de tent af te breken. In die laatste categorie hadden we in mijn woonplaats wel een restaurant, compleet met speelhoek en iemand om de kids bezig te houden. Een vreselijk kabaal, de legosteentjes vlogen je om de oren, kinderen die door de hele tent renden. Mooi dat ik daar dus ook nooit meer een voet over de drempel heb gezet. Ook als ik destijds wel al kinderen had gehad.

Als ik jou was zou ik inzetten op hippe lunchtent, dan komen de hippe ouders met (welopgevoede) kinderen vanzelf.
Maar wat voor ervaring en diploma's heb je nou? Horeca is een vak, waar eigenlijk maar weinig mensen voor in de wieg zijn gelegd. Velen hebben er volgens mij een wat romantisch beeld bij (leuk met een vriendin een broodjeszaak beginnen...), maar het is gewoon heel hard werken en weinig verdienen. Zeker de eerste jaren. Als je je kop boven water weet te houden, dan wordt het pas na een paar jaar leuk. En als je het al een nadeel vindt om in het weekend te werken, tja...
Alle reacties Link kopieren
Het niet hebben van een startkapitaal is erg lastig, want dat heb je echt wel nodig.

Een bank investeerd niet zomaar in een horeca bedrijf, helaas.

En dan heb je een ondernemingsplan nodig, en man...dat is ingewikkeld, dat kun je bijna niet alleen maken.

Daar kun je iemand voor inhuren, maar dat is weer heel duur.



Heb je kinderen? Heb je een flexibele oppas?

En je partner, gaat hij er bij werken?

Dat is in het begin wel aan te raden, immers, personeel is duur, en juist als starter heb je niet veel geld.



HEt is vreselijk veel geregel, maar als dit je droom is, dan zou ik zeggen, ga ervoor.

Zo vaak krijg je niet de kans om zoiets voor jezelf te beginnen!
Alle reacties Link kopieren
Overigens heeft mijn broer een horecazaak en man man man, ik zou het niet snel iemand aanraden. Geen startkapitaal = in zee gaan met partners die wellicht een andere kijk op het beleid hebben. Goed en betrouwbaar personeel is moeilijk te vinden. De eerste 5 jaar hoef je niet op winst te rekenen. Je moet alle dagen van de week in de zaak zijn en daarbuiten nog administratie, bestellingen etc regelen, als anderen feesten moet jij werken, verjaardagen en dergelijke moet je regelmatig overslaan, als je op vakantie wil moet je een goede en betrouwbare bedrijfsleider hebben, ziek zijn betekent geen inkomen, een offday hebben is uit den boze, je vergunningen moeten op orde zijn. Ik ben het heel erg met de meesten eens dat velen een iets te romantisch beeld hebben bij een eigen (horeca)zaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven