Welke kamerplanten zijn giftig voor katten

16-05-2010 21:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg over een paar weken een kat, en nu ben ik me een beetje aan het oriënteren welke kamerplanten giftig zijn voor katten.



En dat vind ik best een zoektocht!

Ik heb heeel weinig verstand van planten, heb best groene vingers dus alles groeit en bloeit, maar van veel planten weet ik niet eens meer hoe ze heten.



Dus ik heb een lijstje van kattenplaza en ik google de foto's, zit te puzzelen wat er weg moet.

Maar sommige vragen kom ik niet uit.



Wie weet bijvoorbeeld hier een zinnig antwoord op:



Ik heb een yucca, maar niet de yucca op de foto die ik tevoorschijn goochel als ik de naam google van de yucca die bij kattenplaza op het lijstje staat.

En dan vraag ik me af: zijn alle yucca's giftig voor katten, of alleen die ene soort met dat specifieke blad?



Hetzelfde met de dracaena.

Die staat bij kattenplaza bij de tuinplanten.

Ik heb al jaren een dracaena in huis, en die ziet er anders uit als de dracaena's die ik tevoorschijn google n.a.v. de naam op kattenplaza.



En ik als nitwit heb dus geen idee, is een kamer dracaena hetzelfde als een tuindracaena?

Moet ik em wegdoen?



Wie kan me een goede informatieve website, boek, of goeie info/tips geven?
Alle reacties Link kopieren
Ga je de planten aan je kat voeren dan?
Alle reacties Link kopieren
Ja, met muizengarnituur.



Sommige katten schijnen te knagen aan planten.

Ik heb geen idee of deze dat doet.

En ik heb ook geen idee of ze zelf kunnen ruiken of ze van een plant af moeten blijven.
Katten eten geen giftige planten hoor. Een kat is uitgerust met een neus en een tong en weet instinctief wat ie wel en niet moet eten. Daarom kun je een kipfilet waarbij je twijfelt of het nog vers is voor de kat houden, wil ie het, dan is het nog goed, wil ie het niet dan kun je het beter niet meer eten. Mijn katten snappen kipfilet overigens niet, maar goed. Eerst eens proberen met filet waarvan je zeker weet dat het wel goed is dus.



Het is net als met open vuur, je hoeft geen hek om de barbecue te zetten om er voor te zorgen dat je kat zich niet verbrand. Dat regelt zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet herinneren dat wij vroeger rekening hielden met de vegetatie in de huiskamer toen wij nog katten hadden.



Maar misschien was dat de onwetendheid van mijn ouders.
Ja, mijne knagen wel eens aan planten met sprieten. Dat doen ze dus wel met zo'n olifantenpootplant maar zullen ze never nooit met bieslook doen, ze houden echt niet van uienlucht.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic wordt verplaatst naar Thuis.
Alle reacties Link kopieren
Gooi je ze voor de zekerheid weg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kat het loodje legt door het eten van m'n kamerplanten, ken ik hem postuum de Darwin-award toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 16 mei 2010 @ 21:45:

Katten eten geen giftige planten hoor. Een kat is uitgerust met een neus en een tong en weet instinctief wat ie wel en niet moet eten. Daarom kun je een kipfilet waarbij je twijfelt of het nog vers is voor de kat houden, wil ie het, dan is het nog goed, wil ie het niet dan kun je het beter niet meer eten. Mijn katten snappen kipfilet overigens niet, maar goed. Eerst eens proberen met filet waarvan je zeker weet dat het wel goed is dus.



Het is net als met open vuur, je hoeft geen hek om de barbecue te zetten om er voor te zorgen dat je kat zich niet verbrand. Dat regelt zichzelf.





Zoiets dacht ik dus ook.

Maar dan vertelt iemand dat het belangrijk is dat je je huis checkt op die planten, en dan ga ik toch twijfelen.

Het is nieuw voor me.



Thanks!
Alle reacties Link kopieren
AlettaJacobs, 12 minuten geleden

Als mijn kat het loodje legt door het eten van m'n kamerplanten, ken ik hem postuum de Darwin-award toe.



Ik ken werkelijk niemand met katten die zijn planten aanpast op de katten. De meubels worden wel aangepast, door de katten zelf dan.



Hoe zouden mensen met katten die buiten komen dat dan moeten doen? De mijne komen graag buiten, knabbelen wel eens aan een plant of gras maar eten bijvoorbeeld ook nooit een slakkenkorrel op hoor, ze gaan er niet eens op staan!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben nooit de planten aangepast aan de katten en andere dieren die wij hadden. Niet in huis maar ook niet in de tuin. Dieren, en katten dus ook, hebben een goed ontwikkeld instinct en zullen niet van giftige planten, bedorven voedsel, slakken korrels en zelfs gif tegen bladluis eten. Zelde als met mijn paard. Als ik zo eens om mij heen hoor dan ben ik dus de enige die niet elke zomer bloemen uit het weiland sta te trekken omdat die giftig zijn voor paarden. Niet omdat ik te lui ben maar omdat mijn paard eerst ruikt en voelt voor ze iets in haar mond neemt net zoals elk ander paard dat ik ken.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Weer eens dubbel. mobiel internet is niet altijd handig!
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:Vl43inder schreef op 16 mei 2010 @ 21:45:



Het is net als met open vuur, je hoeft geen hek om de barbecue te zetten om er voor te zorgen dat je kat zich niet verbrand. Dat regelt zichzelf.Wij hadden er anders een die regelmatig staart of snorharen verbrandde aan het gasfornuis En als we niet opletten liep hij zo door het vuur...
Alle reacties Link kopieren
quote:_Soleil_ schreef op 16 mei 2010 @ 22:37:

[...]





Wij hadden er anders een die regelmatig staart of snorharen verbrandde aan het gasfornuis En als we niet opletten liep hij zo door het vuur...Dan helpt een hek ook niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ja, mijn kat heeft zijn snor ook wel eens verbrand bij een kaars. Maar ze springen niet per ongeluk in de open haard ofzo. Mijn katten zijn trouwens wel regelmatig in de sloot of in bad gevallen. Een keertje zat er schoonmaakmiddel in het bad, toen heb ik de kat in de wasbak afgespoeld, dat was wel enigszins traumatisch. Maar goed, dat kun je nauwelijks voorkomen. Al doe ik nu wel de deuren dicht wanneer ik chloor in het toilet heb gespoten ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nog amper planten omdat 1 van mijn katten ze allemaal opeet en onthoofdt (als er bloemen op zitten) Nooit iets aangepast en 1 van de katten is 18 geworden (en bijna nooit wat gemankeerd)
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven