Toedienen Losec baby 2 weken oud

21-05-2010 00:06 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 2 weken heeft vanaf dag 2 enorme darmkrampen. Uiteindelijk is dit 2 dagen geleden zo extreem geworden dat wij bij de huisarts terecht zijn gekomen. Men denkt nu dat het een koemelk-allergie is en heel misschien een verborgen reflux probleem.

In vooral het eerste geval, maar tevens werkend in het geval van reflux, hebben wij nutramigen gekregen. Ons idee is dat het na iets meer dan 24 uur al werkt: ze is rustiger en slaapt voor ons idee meer. Krampjes blijven wel, maar ook nu zullen de darmen weer moeten wennen aan nieuwe voeding (toch?). T.a.v. de reflux hebben wij Losec 10mg gekregen. Zelf een spuitje gevraagd bij de apotheek. Gisteren ingebracht met een half eierdopje water. Behoorlijk drama... het is zoals ik weet smerig en dat vond mijn dochter ook: ze spuugde veel terug. Dit kwam natuurlijk ook mede door onze onhandigheid wat inbrengen betreft. Heb zo veel mogelijk kleine beetjes gespoten ri. wang (dan hebben ze een slikrelfex?).

Ik kan echt nergens vinden hoe je dit medicijn het beste kunt inbrengen bij een baby van pas 2 weken: je kan toch niet met een lepel aan de gang of het aanlengen met zoet spul zoals siroop.

Iemand tips?

Los daarvan: heeft iemand een idee hoe snel nieuwe voeding kan werken die koemelk-vrij is? Duurt dat dagen of weken en kan het zijn dat wij nu al licht effect zien? Ik ga er maar vanuit dat de krampjes voorlopig niet helemaal weg zullen gaan, ook niet met de nieuwe voeding. Daar moet ze vast over heen groeien.. maar hopelijk wordt het wel minder na al meer dan 2 weken slapeloze nachten voor mijn man en mij zelf en al die pijn voor mijn dochtertje :(
Als je bv geeft moet je het twee weken geven voor de koemelk volledig uit jouw systeem is. Wellicht dat dat bij kv ook geldt, dat het dan 2 weken duurt voor het bij je baby helemaal 'weg' is

Ik weet van mijn zoon dat ie binnen 24 uur nadat ik startte met een koemelkvrij dieet al verbetering had, na een week ging het echt 100% beter.

Ik heb geen ervaring met Losec.

Sterkte!
Ik geef flesvoeding, al vanaf het begin. Wat voor verbetering zag je specifiek (als je dat nog weet)? Sinds de nieuwe voeding ligt ze opeens rustig 10 tot 15 mins in de box.. zonder te huilen. Ze oogt rustiger... Wel vandaag nog 2x krampen gehad. De ene keer 1.5 uur na de fles en zojuist de andere keer na 1.15 uur. We kregen haar wel weer stil door met haar te gaan lopen, pink in haar mond. Nu ligt ze ingebakerd te slapen met haar bed omhoog.
Sennaa, hier ervaring met losec bij 2 kinderen.

Zijn het van die roze ovale pilletjes losec mups? Ik deed het als volgt: bij de apotheek een pillenmaler halen. Dat zijn kleine doosjes, waarmee je heel makkelijk je pilletje doormidden snijdt. Vervolgens doe je het pilletje onder het "doosje" en draai je het kapot. Hier moet je even mee opletten, je moet hem alleen even kraken, niet helemaal kapot draaien. Maar als hij kraakt en in kleinere stukken is, is het goed. Je ziet dan kleine balletjes, dat is de werkzame stof van de pil.

De kapot gedraaide pil (of halve) doe je op een theelepeltje. Daar spuit je met je spuitje een klein beetje warm (!) water bij. Doordat het warm is, lost de losec beter op. Beetje roeren met het puntje van je spuit om het goed op te lossen. Vervolgens kiep je het lepeltje in de mond van de baby. Vinden ze vies, maar dan snel de borst of fles er achteraan.

De apotheek zal waarschijnlijk zeggen dat het niet mag op bovengenoemde manier omdat je de pillen niet kapot mag maken. Mijn apotheker heeft gebeld met de fabrikant om te vragen hoe het toegediend kan worden aan een baby en bovengenoemde manier was volgens de fabrikant de beste manier.

Daarnaast moet je het misschien een half uur voor de voeding geven? Heb ik nooit gedaan, want baby wakker is baby honger en dan ga ik hem niet een half uur laten wachten.

Hier 2 flinke refluxkinderen en met losec (en domperidom) zagen we binnen een dag verandering en binnen een aantal dagen hadden we een heel ander kind.

Ik hoop dat het met je kindje snel beter gaat en jullie wat beter slapen.
Ik zou met een refluxkindje wel oppassen met inbakeren. Doordat ze vaker spugen (of een flinke golf teruggeven) moet ze wel haar hoofd kunnen draaien, dat gaat lastiger als ze ingebakerd liggen.

Waarom bakeren jullie in?
Hoi Marije, dank je wel! Klinkt goed dat je de info van de fabrikant hebt. Ik ga morgen direct naar de apotheek voor de crusher!

De huisarts denkt bijna zeker dat het geen relfux is. Als het wel zo is dan is het de verborgen variant waarbij maagzuur slechts een stukje omhoog komt en dus er dus geen sprake is van spugen (ze spuugt ook niet).

Wij bakeren haar in op advies van destijds de kraamzorg, het CB en de huisarts: ze is een sterke tante.. armpjes en beentjes gaan alle kanten op. Als ze krampen heeft verergert dit haar pijn alleen maar. Je ziet echt verschil...

Hopelijk werkt de Losec (als het dus ook.. of reflux is) snel!
Je kan ook capsules ( omeprazol = werkzame stof van losec) aan de apotheek vragen. Deze openmaken op een lepel. Zitten allemaal kleine bolletjes in. Beetje water erbij en alles opzuigen met een spuitje, deze dan leegspuiten achter in de keel.
Hier ook Losec bij een baby van inmiddels 10 weken.

Wij doen de Losec in het spuitje en zuigen vervolgens een klein beetje warm water op. Na een poosje valt de Losec uit elkaar. Dan nog even heel goed schudden.

Ik geef ons zoontje dan de fles en mijn man spuit tegelijkertijd de Losec in zijn wang. Dus dan heeft hij de flessenspeen in zijn mond en het spuitje in zijn mondhoek.

Gaat heel goed, hij drinkt het dan zo met de melk mee naar binnen.

Succes!
Wij deden het ook tijdens de fles. Fles geven en spuitje tegelijkertijd in de mondhoek leegspuiten. Doe dit heel langzaam, zodat ze zich niet verslikt.

Neem een wat groter spuitje, anders raakt het spuitje verstopt door de bolletjes.

Inmiddels krijgt dochter bijvoeding en scheppen we het met het fruithapje naar binnen.
The time is now
Bedankt voor de tips. Lastige is dat ze haar mond zo jong nauwelijks open doet, dus achter in de keel iets krijgen...

Ik ga het vanavond eens proberen tijdens de fles!
Bij mijn neefje werkt het heel goed om het in een speentje met reservoir voor toediening van medicatie te geven. Hij moest het écht een half uur voor zijn voeding krijgen omdat hij met een klein maandje al een maagzweer had. Die spenen kun je bij de apotheek krijgen.
Om een kort verhaal lang te maken...
Ik zag, net als Tilalia, binnen 24 uur verbetering toen ik koemelkvrij ging eten (gaf BV). Nutramigen heeft mijn dochter ook gehad (ik kolfde helaas niet genoeg) en dat ging heel goed.

Verbetering die bij mijn dochter zichtbaar was: nauwelijks meer buikkrampen, veel rustiger qua maaien met armpjes, niet meer continu in ogen wrijven (in haar wenkbrauwen had ze eczeem zitten, helemaal niet zichtbaar, maar bleek het wel te zijn. Dat eczeem trok dus weg). En ze werd overall een stuk rustiger.

Inbakeren heb ik ook gedaan, bracht haar goed tot rust.

Met losec heb ik geen ervaring.
Toedienen van medicijnen voor reflux (Motilium en eerder ook Nexium) gaat hier via de speen. Gewoon in het tuutje spuiten en op laten drinken, werkt prima.

Als het een wat dikkere substantie is (dat was de nexium ook) dan via de pap-speen of een maatje groter speen geven ivm verstoppen van tuutje.

Succes!
Ik zeg maar zo(o), dat is korter dan dierentuin... :-D
Onze apotheek maakte voor mij een drankje met de losec (omeprazol) ze waren er niet happig op, want veel werk. Maar zo kreeg ik telkens een vloeibare variant. Was 1 week houdbaar in de koelkast. Geloof dat wij het week of 6/8 gebruikte hebben. Ik pakte het kleinste spuitje en spoot druppeltjes op haar tong. Duurde wel lang en was krijsen, maar het zat erin.

Wat me trouwens verbaasd om te lezen is dat een aantal het tegelijk met de melk geven, dan kun je het toch net zo goed mengen? Nu mengt het zich in de mond ipv in de fles, maakt volgens mij geen verschil dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven