Wat vraag je níet aan een kraamvrouw?

18-10-2007 10:45 120 berichten
Net op een ander topic bedacht ik me ineens dat ik het best gek vind, dat ik een bevallen vrouw eigenlijk alleen vraag naar hoe de nachten gaan (standaardantwoord is eigenlijk 'slecht'). Dus begon ik na te denken over wat je nog meer zou kunnen vragen. Maar eigenlijk kwam ik alleen maar op dingen die je beter niet kunt vragen.

Dusss... wat vraag je beter niet aan een kraamvrouw. En wat voor raars/ongepasts heeft iemand wel eens aan jou gevraagd op je kraambed?

Beter niet:

Hoe is het met je hechtingen?

Doet de stuwing bij jou ook zo'n pijn?

Zeg, heb jíj eigenlijk aambeien aan de zwangerschap/bevalling overgehouden?

Zo, zit er stiekem nog eentje in ofzo?
Ja dat van die hechtingen is mij ook gevraagd. Vond het nogal bizar dat ineens iedereen intieme/bloederige details wilde weten toen ik bevallen was. Daar praat je normaal toch ook nooit over, waarom nu ineens wel?!?! Snap het echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft dat wat je vraagt aan een kraamvrouw heel veel te maken met je band met de kraamvrouw. Kijk, als ik als kraamvrouw in bed lig en mijn (favoriete) zus of mijn beste vriendin komt langs.... dan praat je over alles natuurlijk. Als bijvoorbeeld een collega van mijn werk of mijn man's werk langskomt, gaat het gesprek waarschijnlijk heel anders. Ook is het afhankelijk van wat je als kraamvrouw wilt vertellen. Er zullen ook zaken zijn die je liever voor jezelf houdt. Ook dit is per persoon verschillend.
O ja, of ik al gepoept had. Want dat was echt geen pretje.

Bedankt, daar zag ik al zo tegenop ;-)
Neuken ?
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Woehahahahahahaah, Borodini! hahahahahahahaaaaaa
Ligt denk ik helemaal aan wie het vraagt en hoe je relatie met diegene is.

Mijn vriendinnen en ik delen alles met elkaar, dus ook hechtingen, aanbeien en andere genante details.

Maar een collega hoeft me niet te vragen naar dit soort dingen....
'Zeker wel wennen, hè? ' , kwam me op een gegeven moment ook de strot uit. Maar ja, goed bedoeld he?
ligt er natuurlijk helemaal aan wie t vraagt maar deze vond ik wel leuk:

-zullen we ff op de fiets de stad in gaan?

en verder

-weet je zeker dat er niet nog een in zit?

-lukt t poepen een beetje?"

-en van alles over knippen, scheuren, hechtingen en dat soort werk.

star ik begrijp t wel hoor dat mensen vragen naar de bloederige/intieme details. Ze vragen naar je bevalling en die is over het algemeen bloederig.
Inderdaad die hechtingen. Dat vraag je toch niet! Nou had ik helemaal geen hechtingen, moet je eens weten wat voor opmerkingen je dan krijgt.....Echt te schunnig. Want dat schijnt dus niet te kunnen bij je eerste kind.

Of opmerkingen van: Het uitslapen is nu wel over he!.

Wij zijn nl nog wel eens van het uitslapen in het weekend. En laten we nou een kind hebben dat dat op z'n tijd ook wel eens lekker vind :-)
Het hangt er helemaal vanaf wie het vraagt vind ik, vragen over hechtingen en poepen. Van zussen of een moeder kan ik het beter hebben dan van een collega of een kennis ofzo. Vind eigenlijk weinig vragen echt onbehoorlijk of niet kunnen, maar alles staat of valt bij persoon en manier waarop.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
bubbelwijn schreef op 18 oktober 2007 @ 11:51:

Inderdaad die hechtingen. Dat vraag je toch niet! Nou had ik helemaal geen hechtingen, moet je eens weten wat voor opmerkingen je dan krijgt.....Echt te schunnig. Want dat schijnt dus niet te kunnen bij je eerste kind.

Of opmerkingen van: Het uitslapen is nu wel over he!.

Wij zijn nl nog wel eens van het uitslapen in het weekend. En laten we nou een kind hebben dat dat op z'n tijd ook wel eens lekker vind :-)

Mijn zoon had bij de geboorte letsel opgelopen, en het was nog niet zeker hoe ernstig, en mijn tante die op kraamvisite kwam zei... Wat zonde!! Alsof ik mijn auto in in de prak had gereden.

Van schrik plaste mijn zoon de bank nat ondanks dat hij een luier droeg.
Nog even beter de openingspost gelezen en retorische vragen over babies die al dan niet achtergebleven zijn in de buik kunnen wat mij betreft wel echt niet ;-)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Of je het niet jammer vindt dat het geen meisje/jongen is (afhankelijk van wat het is). Vooral als dat soort vragen komen van de schoonmaakster of een verre kennis.

Verder vind ik het persoonlijk heel irritant dat mensen die ik noooit zie (verre tantes) na de bevalling van de eerste vroegen wanneer ze langs mochten komen. Deze keer hebben we voor die mensen een kraamborrel georganiseerd. X-D
Oh ja, ik weet er nog eentje. Aan iemand die met een keizersnee is bevallen, vraag je niet of het fijn is dat ze geen hechtigen van onder heeft. Hmmm, als ik het zo lees is het ook niet echt een vraag, was gewoon een stomme opmerking van iemand. Heb ook geantwoord of ze misschien de rij nietjes in mijn buik wilde zien.
Niet zozeer iets wat gezegd is, maar wel gedaan: de baby doorgeven aan degene die ernaast zit. Wat mij betreft: Not Done. Het is geen zoutvaatje.
Natuurlijk ligt het eraan wie het vraagt, van de een kun je het beter hebben dan van de ander.

Toch vind ik op zich vragen over hechtingen, stuwing, poepen e.d. niet zo gek.

Er rust nog steeds een taboe op dit soort vragen. Vaak wordt het tijdens de zwangerschap ook niet besproken met/door proffessionals (verloskundigen, artsen e.d.).

Het komt nog heel veel voor dat vrouwen wel weten dat bevallen erg pijnlijk is, maar dat daarna bijvoorbeeld poepen ook erg pijnlijk kan zijn wordt ze niet verteld.

Terwijl het normale dingen zijn waar (bijna) elke kraamvrouw mee te maken krijgt.

Het is net zoiets als dat je het tegen een gezonde zwangere vrouw niet mag hebben over miskramen e.d.

Natuurlijk wil je daar niet aan denken, maar het is wel de realiteit.

Er zijn 1000den boeken geschreven over zwangerschappen en bevallen. Op TV werd je doodgegooid met ziekenhuisseries waar bevallende vrouwen werden gefilmd, maar sommige dingen komen gewoon niet aan bod. dat bijvoorbeeld een nageboorte (het heet niet voor niets zo) nog eens na de geboorte van het kind "geboren" moet worden is bij velen niet bekend.
Even als aanvulling op priority:

Sommige dingen zijn idd van te vóren bij ons niet besproken; zo had ik niet bedacht dat ik na mijn keizersnede zó zou bloeden. Wist ik veel dat dat van de placenta was, ik dacht iets te simpel; geen vaginale bevalling, dan ook geen vaginaal bloed. Ik schrok me te pletter toen ze me gingen wassen na de operatie....

Verder vond ik het nogal storend dat mensen (schoonmoeder) gaan zeggen: goh, je ziet er wel slecht uit he? Tja... bedankt?!

Hangt er helemaal vanaf wie het vraagt en in welke setting..

Je moet het ook niet mooier maken dan het is ;-)
Ik lees hier inderdaad goede voorbeelden van dingen die je niet kunt zeggen tegen een kraamvrouw. Maar ik wil ook graag nog even aanvullen met een voorbeeld van wat je een kraamvrouw niet aan kunt doen in haar kraamtijd, en dat is onaangekondigd op bezoek komen als ze amper twee week ervoor bevallen is! Dat heeft mijn moeder me afgelopen week geflikt en dat terwijl we al jaren geen contact meer hebben en ik haar verschillende malen duidelijk heb gemaakt dat ik geen behoefte heb aan contact. Ze had namelijk lucht gekregen van de zwangerschap en bleef maar kaarten en smsjes sturen.

Ik baal er gigantisch van, want ik lig wakker 's nachts en pieker me rot hoe ik nu eindelijk eens definitief van haar af kan komen. Ik durfde het niet aan om haar weg te sturen toen ze ineens in m'n huis stond, omdat ze haar vriendin meegenomen had. Ze heeft foto's van mijn dochter gemaakt en me ook nog een geboortekaartje afgetroggeld, brrrrrr.
Wat je wèl vraagt aan een kraamvrouw?

Heel simpel:

Kan ik nog iets voor je doen?

Moet er nog een was gevouwen worden?

Wil je iets drinken/eten? Zal ik dat even voor je halen?

Hoe gaat het met de bv? Lukt dat een beetje?

Heb je nog boodschappen nodig?

Dat soort dingen.

En als je toch wilt weten hoe de bevalling was: Hoe heb je het ervaren?

(en ja, met vriendinnen praat ik ook over alle intieme dingen als hechtingen vruchtwater, het beurse-kruis-gevoel, etc. Maar als ik op kraamvisite ga, mag de kraamvrouw zelf over de bevalling beginnen. Dan wete je iig zeker of ze erover wil praten.)
Wyfke, als iemand onaangekondigd aan de deur staat, kan je toch zeggen dat het niet goed uitkomt omdat je weg moet/ moet rusten/ de verloskundige straks komt voor de nacontrole/ etc? En dat ze moet bellen voor een andere afspraak?
En? Lijkt het echt op een ontplofte egel? 8-P
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Haha, Tila, dat snap ik wel, die vragen, maar dat zijn meer praktische dingen. Bovendien ging het in dit geval om een zojuist bevallen forumvriendinnetje. En ik kan haar best vragen of ze nog was te vouwen heeft, maar dat schiet ook niet op. :-)

Misschien is een algemeen "Hoe gaat het?" wel het handigst. Kan de kraamvrouw alle kanten mee op. Van klagen over haar aambeien en tepelkloven tot heerlijk zwijmelen over de pasgeborene.
Jemig Wyfke, wat vervelend en vooral omdat ze haar vriendin bij zich had kon je natuurlijk ook moeilijk de deur dichtgooien. Uberhaupt een vervelende situatie natuurlijk, helemaal als je nog stijf staat van de hormonen.

Maar onaangekondigd bezoek vond ik niet erg eigenlijk, mits ze natuurlijk niet eeuwen bleven hangen en verwachtten mee te kunnen eten natuurlijk, maar dat gebeurde niet. Wij waren net 10 dagen voor de geboorte verhuisd en toen ik net thuis was uit het ziekenhuis stonden er om de beurt een paar buurvrouwen voor de deur met cadeautjes en om zich gelijk voor te stellen. Ik vond dat echt ontzettend leuk en attent.

Ik moet zeggen, ik geloof niet dat ik vervelende of rare opmerkingen of vragen heb gehad. Het enige wat ik lastig vond was toen ik nog in het ziekenhuis lag en duidelijk zat te klooien met de borstvoeding de eerste paar keer en daar ook een zuster bij nodig had, dat niet elke bezoeker zo attent was om even te zeggen, joh, ik ga even een koffie halen, doen jullie maar even jullie ding, ik kom zo terug. En ik was ook niet mondig genoeg om om even privacy te vragen tot het kind aangelegd was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven